Op marktplaats staat een andalusische merrie te koop, inmiddels is een vriendin (c) van mij gaan kijken, de prijs is 1500 euro, volgens mij een schijntje voor een pre van 6 jaar oud, en die prijs is wat mij dus zorgen baart want wie zet nou een pre voor dit bedrag te koop? de merrie is tegen de 1.57m, al twee jaar nauwelijks bereden, volgens eigenaar wegens tijdgebrek, niet iedereen durft erop, elke keer na een paar maanden stilstand moet ze weer opnieuw ingereden. Er zit trouwens volgens vriendin een mooi papier bij, vraag mij niet wie of wat want ik ben niet thuis in dit ras qua afstammingen. merrie moest eerst uur aan de longe voor c erop kon en paardje liep maar voelde of ze elke keer de lucht in wilde, deed het niet, kon geen bocht draaien. Ik heb zelf nog niet de filmpjes gezien maar weer andere vriendin die proff in paarden zit wel en die vond de merrie geweldig lopen, zag niets raars aan achterbenen op filmpje, echter was vriendin c vandaag naar leden dag andalusische paard en volgens haar waren daar drie pro's die nav het filmpje vonden dat de merrie niet door een klinische keuring zou komen door achterbeen gebruik. Ik vraag mij een paar dingen af: is de merrie niet goed en daarom 1500 euro Is de merrie niet goed in het hoofd en daarom 1500 euro Is de merrie verpest en moet ze opnieuw goed opgepakt en daarom 1500 heeft de eigenaar geen verstand van dit ras en is het daarom de weg geef prijs van 1500? Volgens c zoekt de eigenaar een goed thuis en is het geld niet belangrijk, ehm......met zo'n bedrag krijg je dan toch juist van die impuls kopers? Mocht je interesse hebben:marktplaats andalusier deventer, wie weet heb je een gave mooie pre te pakken voor weinig!
Op basis van de foto's op marktplaats zou ik hem niet kopen. Niet voor de gangen maar ook niet echt voor de bouw. Maar dat kan heel erg aan de foto's liggen. (En ik hou van een gok)
Wat betreft het verpesten. Dat kan, maar je hebt grotere kans dat paard inderdaad te veel tijd kost. Jonge paarden moet je inderdaad steeds door rijden. Anders vergeten ze het. Als hij al 2 jaar bijna niks doet en pas 6 is, heb je gewoon een bijna groen paard te pakken.
Punz
Geplaatst: 26-06-11 23:47
Een PRE merrie met een goed papier voor 1500 euro? Daar zou ik heel wantrouwig van worden. Niet aan beginnen. (als het te goed lijkt om waar te zijn..............is het meestal niet waar!)
de foto's op mp zijn raar, merrie lijkt korte benen te hebben en ik zou haar stokmaat nog geen 1.45 m schatten maar dit blijkt dus niet zo te zijn, ze is groot en hoog op de benen........niet fotogeniek! Ik vind het zo raar dat er nog geen bokkers haar gespot hebben, ik zie nl wel bokkers die voor 'weinig', en dan heb ik het over zo'n 3500 euro, een pre zoeken......dit zei ik vriendin c ookal, wat klopt er toch niet aan dit paardje....of denken we allemaal dat het te mooi is om waar te zijn en blijkt er een toppertje te koop te staan....hmmm
JoyCiej007
Geplaatst: 26-06-11 23:57
heb absoluut geen verstand van pre's/barokke paarden, zelfs toen ik nog niet het hele verhaaltje had gelezen, had ik al hele grote twijfels. Ik zou er niet aan beginnen.
Ik pb je trouwens even. Woon zelf in Deventer, ken de betreffende stal ook waar de eerste paar foto's van die shet zijn genomen, maar weet niet wie de eigenaren van de pony's zijn (is een pensionstal). Ben wel benieuwd naar de naam, want heb een vermoeden.
ikwa
Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-11 23:59
oke!
Rosemarin
Geplaatst: 27-06-11 00:01
als je naar de 3e foto kijkt lijkt het alsof de benen een beetje vaag staan het kan natuurlijk ook door de foto komen
sterre49
Geplaatst: 27-06-11 00:04
kan het niet vinden op MP kun je linkje sturen?
Caily
Geplaatst: 27-06-11 00:04
Tja, het kan ook een unieke kans zijn... Ik zou gewoon laten keuren, nog een keer gaan rijden, en dan ook het liefst onverwacht/kort van te voren bellen, ivm eventueel platspuiten. Zelf paard uit het land halen, echt alles zelf doen. Koopcontract erbij...
Dat deze kansen nog bestaan zag ik vandaag. Ik zit in de Tinkers, en er staat momenteel een merrie te koop waar men met zekerheid 1000 euro meer voor kunnen vragen dan de eigenaren doen. Waarom? Omdat de aankoopprijs een behoorlijk dot geld is, terwijl er ook genoeg mensen zijn die dat geld even niet hebben maar het dier verder wel een ge-wel-dig thuis kunnen bieden, en dat is veeeeeel belangrijker!
mocht iemand zin hebben om de gok te wagen, ik ga helemaal mee met joyciej007, niet gokken svp. dank voor de reacties, ik ga vriendin c morgen meteen bellen en mijn vermoedens onderbouwd bevestigen!!!
XshaartjeX
Geplaatst: 27-06-11 00:22
Hmm voor zo weinig mét goed papier? Zou ik nog eens heeeel goed over nadenken.. zitten alle benodigde papieren erbij? Dus ook de carta titularidad? Weet je miss de volledige naam? Kan ik dr eens checken bij t stamboek
nu ben ik erg nieuwschierig naar jou verhaal JoyCiej007
unamie
Geplaatst: 27-06-11 00:39
Zo weinig geld is wel heel vreemd.. Maar als de papieren kloppen inclusief de carta en je laat het paard uitgebreid keuren (inclusief bloedtest) ga je redelijk safe voor 1500 euro
Ik heb de advertentie ondertussen gezien, maar heb deze merrie dus niet gezien.
barrye
Geplaatst: 28-06-11 20:44
Ik heb de merrie gezien toen ik bij deze zelfde mensen een mini shet ruintje heb gekocht. Ze werd toen net in de binnen bak losgegooid met een fries van de zelfde eigenaar. Was wat bloot, weinig bespiering en net genoeg vlees.
Wel een oog er op wat voor mij wees op wat hittepetitterig karakter.
Verder heb ik haar niet uitgebreid bekeken.
Papier heb ik gezien, m gefokt door een bekende in de andalusier vereniging in nederland
Niet overgeschreven op naam en dus ook nog geen Carta T. Ze hebben wel een koopovereenkomst v an de fokker waar ze de merrie gekocht hebben.
Wanneer je contact met PRE stamboek in Nederland opneemt is er met enige moeite waarschijnlijk wel een Carta bij te krijgen. Komen wel aardig wat kosten bij, fokkersnummer of eigenarennummer , overschrijving, carta , 200 tot 350 euro.
Verder moet er voor de fokkerij opnieuw DNA/bloed geprikt worden door een FEI dierenarts vanwege de neiuwe regels van de ANCEE. Daarna APTA keuring ook zo'n euro 150,--
Of het een prettig rijpaard kan worden?????? Weet ik niet. In ieder geval wel een heeeeeele poos met veel geduld en kunde de merrie weer opleiden. Daarnaast zijn er genoeg andalusier merries die niet zo prettig/makkelijk zijn onder het zadel. Misschien wordt het nooit wat.
Je hebt er in ieder gevaleen paard aan waar je veel tijd ( en ook geld ) in moet steken.
Wat je zelf wilt. Tot fokmerrie bombarderen gaat dus niet zo makkelijk als een veulen wilt met papieren.
ikwa
Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-11 21:09
zo leer ik in elk geval een hoop bij! en met mij hopelijk meerdere bokkers! vriendin c had merrie gefilmd / laten filmen, ook onder het zadel en op de andalusier leden dag van afgelopen zondag laten zien aan wat kenners , die waren unaniem adv het filmpje dat de merrie niet door klinische keuring zou komen door achterbeen gebruik Ze ziet van de koop af hoor, en ik mijn gelijk gehaald door voorgevoel dat voor 1500 euro een pre kopen wel eens een grote desillusie kan worden. moet wel iets bekennen: Ik heb mijn paint voor 1000 euro gekocht, als twee jarige, omdat het echtpaar haar met moeder als opleuking voor bij de cowboy camping kroeg had gekocht (voor heeeel veel geld) de vrouw des huizes dit veulen spuuglelijk vond en ze had ruzie met haar man.....die de paarden we leuk vond,maar de verzorgsters nog leuker.... dus om het huwelijk te redden moesten ze weg, tsja, mijn mazzel dus want ik heb een prachtige paint horse!
JoyCiej007
Geplaatst: 28-06-11 23:46
Dat is ook het moeilijke, helemaal nu in deze tijd. Er wordt nu eenmaal veel gesjoemeld in de paardenhandel, dus ieder verstandig persoon met een béetje verstand van zaken zal meteen achterdochtig worden bij een (veel) te lage prijs. Aan de andere kant zullen er altijd verkopers blijven die wegens persoonlijke en/of bijzondere omstandigheden toch snel van hun paardje af moeten, de prijs die ze er dan voor krijgen zal ze worst wezen.
En idd, als je op die manier een goed, gezond en prima paard zonder enige medische of psychische gebreken kan overnemen voor een leuk prijsje ook nog eens, is dat natuurlijk altijd leuk meegenomen.
Whinnylando
Geplaatst: 28-06-11 23:54
Laat je goed informeren. Het kan zomaar zijn dat de papieren van dit paard niet kloppen. Iets wat me niks zou verbazen voor dit bedrag. Bel het nederlandse stamboek op http://www.pre-stamboek.nl/ zij kunnen precies voor je nakijken of alles klopt
sMieke
Geplaatst: 29-06-11 00:22
tja het is niet veel.. maar het is maar net wat je eisen zijn.. ik vind hem wel leuk.
ik kocht een bijna dood preveulen voor 350 iedereen verklaarde mij voor gek en er stond niemand achter mij behalve mijn moeder (die hem had gezien) en mijn danspartner/ex.. Sal (het veulen) had een dodelijkvirus, vol met wormen, mok, leverbot.. en ik denk dat we er nog niet zijn.. maar hij had mijn hart gestolen en nu vind iedereen hem hardstikke mooi..
je moet ook gewoon geluk en je gevoel volgen kleine indicatie:
JoyCiej007
Geplaatst: 29-06-11 00:28
Als je de bewuste keuze maakt voor zo'n 'kneusje/opknapper/projectje' is dat mooi en nobel, maar als je echt op zoek bent naar een goed en gezond paard zonder mankementen, is het natuurlijk niet leuk om er nadien achter te komen dat je onbewust en onbedoeld toch zo'n beestje hebt gekocht wat vanalles mankeert.....
maar wauw, hij is wel erg opgeknapt!
barrye
Geplaatst: 29-06-11 06:59
Deze mensen hebben zelf al contact gehad met pre stamboek. Ze hadden alles keurig op een briefje wat er moest gebeuren
Ik heb de papieren gezien, een in Nederland gefokt paard van een bekendere fokker.
Als de chip klopt is dit het juiste papier. ( als veulen is er nl. wel DNA afgenomen, maar door de veranderde regels moet het nog een keer) Ik heb genoeg PRE's gehad om dat te kunnen zien.
Op dit moment kun je niet goed bereden PRE merries niet makkelijk kwijt, Vandaar mede de lage prijs.
ikwa
Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-11 19:02
tsja, dan kunnen we maar tot een conclusie komen: het blijft een gok en we komen erachter of het een juiste was of niet zodra iemand de gok durft te nemen