Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
de 2 lipizzaners hebben de hoofdrol shadow gedaan waarvan 1 toch wel het hoofdpaard was! De andere is gebruikt voor de wat rustiger werk zoals rijden met de echte actrice. Er zijn idd nog 2 paarden gebruikt, maar die zijn alleen gebruikt voor stunts, omdat de hoofdrol paarden die stunts niet mochten doen, net zoals de acteurs bepaalde stunts niet mogen doen. Dit zijn maar korte opnames geweest dus echt veel momenten zijn er niet gebruikt met andere paarden. En het zogenaamde 5e paard is niet aan de orde! Enige optie kan zijn dat er tijdens de bootscene een orgineel reddingsbootpaard even shadow vervangen heeft voor secondes omdat dit paarden waren die dit werk met zo'n grote boot wekelijks deden en de hoofdrolspelers nog nooit zo'n boot hadden gezien en dat had gevaar voor de andere paarden kunnen geven. En over het aantal zwarte wat genoemd is over de zwarte lipizzaners is volgens mij alleen dat het over bewezen goedgekeurde zwarte hengsten gaat, want in de hele wereld lopen er wel zeker weten meer, ook merries! Maar ging dus in het artikel over goedgekeurde hengsten!
En als je met schimmel fokt heb je ook gewoon kans op een donkere (tenzij een homozygoot schimmel gebruikt wordt)
stef schreef:Je zorgt niet voor duidelijkheid want het gaat niet om hoeveel paarden er voor de film zijn gebruikt, het gaat om het aantal zwarte lipizaners
Lipizz_AH schreef:Er staan naast de 2 hengsten van Thamar Gotthjalpsen (de hoofdrolspelers van Penny's Shadow), nog 3 andere zwarte Lipizzaners in het stamboek van de LVN geregistreerd. (Op een totaal van meer dan 600 dieren, geregistreerd sinds 1982)
EllaBellaah schreef:Ik ben in slovenie in lipica geweest op de fokkerij. Daar liepen sowieso al meer dan 7 zwarte tussen zowel merries als hengsten en ruinen. De merries werden ook gewoon gebruikt voor de fok maar dan zijn ze waarschijnlijk hetrozygoot voor de vachtkleur. Had nog gevraagt of ze ook zodanig fokken dat er ook express zwarte komen maar daar weet ik eerlijk gezegt het antwoord niet meer op