Het leed dat doorzitten op een fries heet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Het leed dat doorzitten op een fries heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 18:40

Juist _O-
Sinds een paar dagen heb ik de 'paardenkriebel' ein-de-lijk weer terug *\o/* Vond het rijden helemaal niet leuk meer, bijrijdpaarden waar ik maar geen klik mee kon vinden. Maandag kreeg ik een mailtje van iemand die hier niet ver vandaan woont, of ik misschien haar 6-jarige fries bij wou rijden. Aangezien ik toch een flinke zwak heb voor friezen, heb ik ja gezegd. Woensdag gaan rijden, nou, ik geloof dat ik nog nooit fijner heb gereden dan op dat paard zeg _/-\o_ Er was alleen één probleem... Ik kan normaal gesproken wel redelijk doorzitten op het KWPN-type... Maar op hoog opgooiende friezen is het toch altijd een probleem geweest :') Ik weet dat ik moet werken aan mijn buikspieren, maar heeft er iemand nog een tip? Ik weet dat het een kwestie is van wennen aan het paard, maar ik vind het fijner om door te zitten bij oefeningen dan om licht te rijden :)

Alle tips zijn welkom, ik ben niet bang voor spierpijn _O-

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:11

Bij de meeste mensen is het probleem dat ze juist te veel willen 'doen' te veel aanspannen ed. Bij mij werkt het altijd om juist wat meer ontspannen te gaan zitten. Denk aan een ontspannen buitenrit in stap. Draaf dan aan maar hou die ontspannen houding vast. Ga lekker mee met de beweging van je paard.
Doorzitten op een paard wat flink opgooid van welk ras dan ook blijft lastig dus verwacht geen perfecte stille zit tijdens het doorzitten.
Succes!

tamary

Re: Het leed dat doorzitten op een fries heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:17

Paard moet rug loslaten en je laten zitten. Tot die tijd is het voornamelijk hobbelen en stuiteren. In mijn ervaring is lichtrijden op een paard wat echt de rug loslaat en geeft moeilijk en dan ga je vanzelf doorzitten. Voor die tijd heeft het geen zin om te proberen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:13

Ik heb meerdere friese paarden en bij geen van hen heb ik last of moeite met doorzitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 00:02

friesiszwart schreef:
Ik heb meerdere friese paarden en bij geen van hen heb ik last of moeite met doorzitten.

Daar heb ik veel aan...

Maar goed, het ontspannen zitten en losse in de rug weet ik echt wel. Paard is ook goed los.
Gisteren ging het al een stuk beter, dus blijf maar gewoon dooroefenen, komt vanzelf :)

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 08:13

T is idd een geval van oefening baart kunst ;) en verwacht niet té veel in 1 keer dan komt hwt wel goed :P

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 08:25

nou ik rij een shire, in stap en galop zit die als een luie stoel, maar doorzitten in draf.....
heb vanalles al geprobeert, zonder beugels, met beugels, onderuit zitten, bekken kantelen, ect ect Kan er niet normaal op doorzitten en als ik het doe dan lijk ik net een beginner die alle kanten ophobbel. Maar goed we blijven oefenen. Dus TS je bent niet de enige

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 08:37

Het is denk ik bij zon overstap ook wel een kwestie van wennen.
Mijn paard gooit niet echt heel hoog op (ook een fries), maar omdat hij af en toe toch net niet helemaal loslaat (hij houd me graag voor de gek :) ) kan ik dan ook niet zitten hoor. Maar als hij dan ECHT loslaat dan zit hij ook als een luie stoel en zit ik dus blijkbaar ook echt helemaal stil.

Gewoon heel veel doen. Om het te oefenen heb ik eerst het zo gedaan, paar passen doorzitten en weer lichtrijden, en die stukken steeds langer maken (maar waarschijnlijk weet je dat al, want volgens mij leert bijna iedereen zo doorzitten haha).

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 14:25

Je moet gewoon even aan de passen wennen.. heb had jaren alleen op kwpners gereden en toen ineens op onze fries.. Ik dacht dat ik gelanceerd werd.. duurde echt een tijd voordat ik fatsoenlijk rustig kon lichtrijden en me handen laag hield, want vlug draven deed ze ook nog.. Zodra je de smaak te pakken hebt gaat het doorzitten vanzelf, vooral als de paarden zelf ook gaan ontspannen.

Succes

caspertjeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 14:32

rijbroek met leren zitvlak

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 14:36

caspertjeP schreef:
rijbroek met leren zitvlak

dat scheelt inderdaad ook, ik heb leren zitvlak en kunstof zadel dus glij geen kant op..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:32

Heb ik al, met of zonder maakt bij mij niet uit :D En ik heb wel een stabiele zit maar de 'klappen opvangen' gaat nog niet zo makkelijk. Het is echter al een stuk verbeterd :) Zit nu regelmatig en paar passen door en als het niet meer gaat weer gaan lichtrijden, dus het is al verbeterd! +:)+

FriesRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 19:19

Ik heb ook friezen en ik heb altijd geleerd dat ik het moet zien als een dansles. Ik moet mijn heupen los en soepel houden zeg maar.

ik heb er veel aan gehad weet niet of je er ook iets mee kunt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 21:13

Het gaat inmiddels al bijna vlekkeloos gelukkig ;)
De clue zat hem in het feit dat ik voorover ging zitten, zit nu voor mijn gevoel 'teveel' achterover en ik zit al een stuk beter :)

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:58

fijn dat het al zoveel beter gaat.
Voor mij werkte het ook om het heel langzaam op te bouwen, eerst een klein stukje en steeds iets langer.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:00

steeds kleine stukjes...begin bij 2 passen daarna weer even licht rijden en weer een paar pasjes..
uiteindelijk zal het helemaal goed komen hoor!
succes.

xxfleurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:05

Ik denk dat het na een tijdje gewoon beter gaat, omdat je dan went aan het paard, en het paard ook leert kennen. En ontspannen, niet te veel willen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:06

xxfleurtje schreef:
Ik denk dat het na een tijdje gewoon beter gaat, omdat je dan went aan het paard, en het paard ook leert kennen. En ontspannen, niet te veel willen!

>;)
Serieus, lees gewoon even de bovenstaande posts? :')

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:10

Jammer dat er gelijk een vooroordeel over friezen komt, ook KWPNers kunnen niet lekker doorzitten, en het grootste deek van friezen zit heel lekker of normaal. Er zijn er zat die lekkerder zitten als mijn KWPner.. Dus laat je niet gek maken dat het komt omdat het een fries is. Het ene paard zit nu eenmaal lekkerder dan het ander. Maar goed om even terug te komen op je vraag: Veel oefenen, ontspannen, en probeer eerst een stukje te gaan doorzitten en dan niet rechtop zitten, zo zit je meer ontspannen!Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:24

charissiej schreef:
Jammer dat er gelijk een vooroordeel over friezen komt, ook KWPNers kunnen niet lekker doorzitten, en het grootste deek van friezen zit heel lekker of normaal. Er zijn er zat die lekkerder zitten als mijn KWPner.. Dus laat je niet gek maken dat het komt omdat het een fries is. Het ene paard zit nu eenmaal lekkerder dan het ander. Maar goed om even terug te komen op je vraag: Veel oefenen, ontspannen, en probeer eerst een stukje te gaan doorzitten en dan niet rechtop zitten, zo zit je meer ontspannen!Succes!

*zucht*
Ik heb ook een KWPN gereden, die zat een stuk makkelijker.
Fries die ik nu rijd gooit erg hoog op, beweegt extreem ruim, foto's in mijn profiel laten het zien ;)
En als je even verder had gelezen; het gaat al stukken beter :+ Nogmaals :')

Maar evengoed bedankt

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:38

*Zucht 2* ik bedoel het alleen maar goed hoor! Je hoeft niet gelijk zo te reageren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:42

Snap ik, maar heb al 3 posts achter de rug waar ik zeg dat het beter gaat en dat er geen hulp nodig is, dus ik hoop dat je dan snapt dat het niet noodzakelijk is nog te reageren, en al helemaal niet alsof ik nooit iets anders heb gereden dan een Fries :)) Vandaar.

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 22:31

Ik heb hetzelfde probleem , het paard waar ik op rij is nogal een heethoofd en wil te graag en te hard, maar het doorzitten is dus een ellende :') maar ik heb goed nieuws voor je : Het went vanzelf , probeer je beugels uit te doen , werkt ook wel :+

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 22:33

Friezen (en andere tuigtypische paarden) hebben een 'vaste' (plank) rug van nature, dus niet heel geschikt om lekker op door te zitten. Kan door veel training en laag en rond (en vooral niet in de 'tuig' houding) wel beter worden. Maar dan moet je 'trainen' aan iets wat voor dit paard/ras tegen natuurlijk is.
Daarom is men arabieren bloed in gaan kruisen (de wel bekende arabo-friezen) om rijtypischere friezen te krijgen, die meer geschikt zijn voor de sport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 23:42

colette_007 schreef:
Friezen (en andere tuigtypische paarden) hebben een 'vaste' (plank) rug van nature, dus niet heel geschikt om lekker op door te zitten. Kan door veel training en laag en rond (en vooral niet in de 'tuig' houding) wel beter worden. Maar dan moet je 'trainen' aan iets wat voor dit paard/ras tegen natuurlijk is.
Daarom is men arabieren bloed in gaan kruisen (de wel bekende arabo-friezen) om rijtypischere friezen te krijgen, die meer geschikt zijn voor de sport.

Die van mij gelukkig niet zo tuigtypisch ;)
Hij is sportgefokt, heeft vrijwel geen knieactie (loopt dus 'normaal'), maar erg ruim.
Ik train hem al veel laag en rond, doet hij makkelijk. :j