Fokken, brengt het nog op?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Fokken, brengt het nog op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 11:00

Ik zou heel graag een veulen hebben van m'n merrie, maar als het geen merrie is ga ik het veulen verkopen. Ik schrok van de prijzen die de PRE's nu nog gaan, ze geraken moeilijk verkocht en de markt lijkt ineen gevallen door de crisis.
Wat denken jullie? Is het nog waard om te fokken?
Dit is m'n merrie, zeer goeie papieren (Cardenas/ yeguada Militar), ze is drie jaar.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-NO8GA6DG.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-M6866JYM.jpg
Wat zijn de huidige prijzen voor een mooi donkerbruin hengstenveulen of wat zou ik eventueel kunnen krijgen voor een veulen?
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 27-05-11 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

NZ92

Re: Fokken, brengt het nog op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:01

3.500?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 11:03

Zoveel? Ik zag dat ze meestal niet meer dan 2000 euro gingen...zelfs veel minder...
Ik heb zelf 4500 euro voor haar betaald als veulen, dus 2000 euro vind ik echt niet waard om te fokken en de merrie te riskeren...
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 27-05-11 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:05

ik heb vorig jaar mijn schimmel hengst gekocht voor deze prijs hij was toen 9 maanden.. ook een pre en met goed papier. Prijzen zijn inmiddels wat gedaald en het ligt natuurlijk ook aan de hengst welke je gebruikt.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 11:08

Zou geen al te dure nemen, zo rond de 500 à 850 euro, omdat het de eerste keer is. Wel allebei gekeurd zodat het veulen PRE papieren heeft.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:09

Oke ik denk dat je dan wel rond die prijs kunt gaan zitten!! 3000 a 3500 maar ik ben niet echt een echte pre kenner dus ik weet het ook niet zeker :p

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:18

gekleurde lusitano veulens van goede ouders zitten hier in Ned toch nog wel op de 4000,- of hoger

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 11:27

Das' een hele mooie prijs hoor. Ik hoorde echt van veel lagere prijzen. Hoe graag ik ook een veulen wil, voor 2000 euro neem ik echt de risico's niet...

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:29

kijk je weet het natuurlijk nooit zeker als jou veulen met een afwijking geboren wordt kun je natuurlijk niet dat geld ervoor vragen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 11:51

Tja, dat is pure logica :)*
Het gaat me natuurlijk om een gezond, mooi veulen, zo mooi als zij is toch hoop ik <3

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:00

ik vind de prijzen ook aan de hoge kant TS. Jouw richting is meer hoe de zaken er nu voor staan. Voor een echt goed paard wordt nog wel redelijk betaald maar dat geldt meer voor KWPN. De hogere prijsklasse dus. Dat loont nog enigzins. Fokken in deze tijd is een gok omdat de markt voorlopig heel onzeker blijft. En we zijn nog niet op 't dieptepunt. Helaas... De prijzen zijn zo snel gedaald dat je geen vergelijking kunt maken met vorig jaar. Dat gat is al te groot. Voor geen enkele markt is er op dit moment garantie.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 12:03

Trennie, ik vrees dat je gelijk hebt. Ik ga niet fokken met deze merrie. Ik denk dat je enkel met de topkwaliteit van paarden een beetje geld kan aan over houden als je alle kosten bij elkaar rekent, maar niet met de middelmaat, dan steek je er gegarandeerd aan toe.
Ik heb nog 2 lusitano's waar ik voor mezelf een veulen van wil. Ik ga niet fokken met deze merrie maar lekker rijden denk ik. Ergens wist ik het wel, maar wou nog eens meningen van anderen horen...
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 27-05-11 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:06

denk dat het een verstandige keuze is. Gelukkig is ze nog maar 3 dus je hebt nog alle tijd om in betere tijden alsnog wel voor een veulen te kiezen.

Ik sta bij een handelaar / fokker op stal. Ga regelmatig met hem mee naar andere handelaren, hengstenhouders etc. Altijd even bakje koffie doen en de gesprekken liegen er gewoon niet om. Allemaal mensen die jarenlange ervaring hebben en weten waar ze over praten. Veelal gaat het om dure, echt dure paarden. De goedkope prijsklasse komt er nog slechter vanaf. Iedereen legt geld bij ten opzichte van vorige jaren. In vergelijk dan hè?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 12:19

Toen ik mijn veulen kocht (was 2008), was het zo erg nog niet, het begon pas door te dringen dat het crisis werd. De PRE's gingen nog redelijk wat geld. Ik vond toen ook moeilijk een mooi gekleurd merrieveulen (ik liet me wijsmaken dat fokkers niet zomaar een goede gekleurde merrie verkochten, gewoon om de prijzen hoog te houden...). De fokker zei me toen dat ik het geld kon terug verdienen door een veulen te fokken met haar. Niet dus...
Nu ik haar gekocht heb, sedert die twee jaar, zijn de prijzen plots helemaal in elkaar gezakt. Ik moest gewacht hebben, maar ja, zo gaat dat altijd é :D ?
Ik zie de markt niet verbeteren, integendeel. Ik denk dat we nog ferm zullen schrikken door de crisis en milieu problemen (droogte en weinig goed hooi). Ik ben misschien pessimistisch, maar vrees dat het zo zal zijn. Misschien is het ook beter voor de paarden dat we niet meer fokken om te verkopen, er zijn al teveel paarden. Als je ziet op welke schaal ze in Spanje blijven fokken om eraan te verdienen, schandalig gewoon!

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:58

een goede aanvulling! Het 1 staat in verhouding tot het ander. Het gaat nog erger worden. Nu de zomer er aan komt kunnen mensen het nog uit zingen. Maar straks in de winter... Als alles op stal moet. Prijzen van hooi en stro gaan nog meer stijgen. Wereldwijd is er tekort aan granen, gras etc. Bijv. Een vriend die boer is gaat een aantal koeien verkopen ivm voertekort. Wij hebben nu al hooi uit Tsjevriend

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 13:26

Tja, je moet leren leven naar de omstandigheden, we krijgen langzaam maar zeker de prijs betaald van onze eigen naarstige fok-drang en welvaart.
Waar ligt Tsjevriend? Ik ben aan het denken om misschien de helft hier en de helft in Roemenië te gaan wonen en mijn paarden in de opfok van een vriend te zetten in Roemenië. Daar is nog volop gras en kruiden te vinden :D, hier is goed hooi stinkend duur (ik betaalde laatst 65 euro voor zeer goed onbemest hooi uit natuurgebied) ofwel komt het uit weides die met van die vreselijke boerenbond korrels bemest geweest is en waar de paarden ziek van worden...

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 19:48

Haha! Bedoelde Tsjechië