Hoe ver mag een Fries "in de krul" gaan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Hoe ver mag een Fries "in de krul" gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 15:03

Ik heb dus een Fries, Jippe, nu 2 jaar van ons. Ik bemerk met het rijden dat als ik hem ga oppakken (na instappen bedoel ik dus) hij de neiging heeft onzettend in de krul te gaan lopen. Ik spoor hem uiteraard aan om hem eruit te rijden en hem lang en laag te krijgen. Maar voor een Fries is dat best moeilijk. Als ik Jippe echt goed aanpak met doorzitten en lekker met hem bezig ga, kauwt hij lekker op zijn bit, is ontspannen maar dan gaat hij in zijn favoriete danwel aangeleerde houding lopen. Hij heeft bij voirge eigenaar wedstrijden gereden en ik heb door het gedrag onder het zadel zo het vermoeden gekregen dat hij altijd in de krul gereden is.

Vandaag bijv was ik lekker aan het werk, hij was alert, niet kijkerig, met mij bezig etc. Maar die neus verdwijnt dus echt naar de kelder, hij maakt die hele hals rond. Achterhand komt er wel onder en je lijkt in slowmotion te rijden, een onzettend lekkere pas, goed te zitten met doorzitten... maar volgens mij niet correct.

Heeft iemand bijv foto's van slechte houdingen en goede houdingen bij een Fries? Zodat ik dat kan vergelijken met hoe de mijne loopt?

(NB met longeerwerk ben ik ermee bezig hem meer en meer op de achterhand te krijgen. Dit is al een stuk verbeterd. Mijn paard heeft weleen stuwend achterbeen en loopt ong 60/40 waarvan dus de 60% op de voorhand. Dat is al beter dan eerst. Toen liep ie 90/10 op de voorhand en was zich niet bewust van zijn achterbenen)

Liselot

Re: Hoe ver mag een Fries "in de krul" gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:06

een fries mag net zo ver in de krul lopen als elk ander paard ;) neus hoort dus gewoon op de loodlijn

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:10

Ik snap je probleem. Door de bouw van een fries (meestal verticaal gebouwde hals) gaan ze gauw te diep lopen. Veel oefenen, trainen en lang/laag rijden, actief houden zorgt er wel voor dat je het eruit kan rijden. Per paard verschilt het ook hoe makkelijk het gaat.

Afbeelding

Dit is 'goed'. Achterhand komt er mooi onder, neus is op de loodlijn, mag er evt. nog iets meer uit en later meer 'opgericht'.

Afbeelding

Dit is niet 'goed'. Hier kruipt ze erachter en gaat in haar eigen favo houding lopen, en onttrekt zich aan de druk op mijn teugels. Was hier ook wel een momentje van halsstrekken, maar ze mag dit niet doen en moet mijn hand volgen. Ondanks dat ze hier niet teveel in de krul loopt, is het wel zo'n 'houdinkje'.

Afbeelding
Deze is ook niet ok, hele andere bouw heeft dit paard, maar veel te kort in de nek, ondanks dat hij niet achter de loodlijn loopt, mag hij (veel) meer lengte krijgen. Dit paard is echter pas net onder het zadel en dus nog niet zo constant.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:14

je kunt aanhouden dat het hoofd sowieso nooit verder dan verticaal mag, dan loopt je paard te diep (te ver ingekruld)

Ik vind zelf dat het paard op de foto van Jibbel iets te diep loopt.....

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:17

Als je er recht naast had gestaan, dan had je gezien dat ze niet achter de loodlijn komt, de foto is schuin van voren genomen en daardoor vertekend het iets. Ze loopt wel met een lange nek en dus laag. Voor het plaatje mag ze veel opgerichter, maar zover is ze nog niet.

Afbeelding
Deze is een fractie eerder genomen en zie je duidelijker dat ze niet achter de loodlijn komt.

Ook deze is acceptabel, maar niet genoeg actief van achteren:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:20

Mooie voorbeelden Jibbel.
Inderdaad lang en laag is prima, krijg soms wel eens het beeld dat iedereen zijn paard gelijk opgericht wil rijden. terwijl ontspannen met ruggebruik en een actieve achterhand al een prima prestatie is als je start.
Verwacht ook dat veel mensen het laatste plaatje juist heel mooi vinden :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 15:28

Wauw, wat veel reacties al! Dank jullie wel.
Het wordt me al duidelijker.

Ik heb wat ronsgesnuffeld naar foto's van Jippe om mijn verhaal te verduidelijken.
Ik heb helaas geen rij-foto's van mezelf, wel longeerfoto's.
Deze zijn nog van een jaar terug, dus toen liep Jippe nog veel meer op de achterhand dan nu.

ZO loopt ie dus zeg maar wat betreft zijn hoofdhouding wat ik bedoel met Te VER in de krul:
Foto 1
Afbeelding
Foto 2
Afbeelding

Volgens mij is dit beter?
Foto 3
Afbeelding
Edit foute foto...

(NB ik heb toen 2 keer met slof gewerkt als bijzet, maar was toch niet ons ding. Werk nu met pessoa)

Ik heb nog 2 foto's gevonden van Jippe met het nieuwe zadel van mijn dochter erop.
Deze zijn van 2 weken terug.
Wat vinden jullie hierop van zijn houding? (Vooral hals en hoofd dus, achterbenen mag ook etc)

Foto 4:
Afbeelding

Foto 5:
Afbeelding

(NB zadel ligt te ver naar voren hierop. Dit weet ik en let ik nu op)

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:31

Ik rij nu 2 friezen. Eentje vanaf november en die loopt voor mijn idee fijn maar 't andere paard, kruipt ook helemaal naar beneden, in de krul. Ik heb verder nog geen foto's ervan maar ben van plan om binnenkort een keer iemand mee te slepen die foto's wil maken van 't rijden en dan wil ik ook twee topics plaatsen bij RITP. Ik lees verder nog even mee hier :)

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:39

foto 5 is mooi! niet te diep. En inderdaad op 1 en 2 gaat ze veel te diep. Leuk om het verschil zo te zien!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 16:41

zazaza schreef:
foto 5 is mooi! niet te diep. En inderdaad op 1 en 2 gaat ze veel te diep. Leuk om het verschil zo te zien!

Bedankt voor de input (het is een HIJ trouwens :+ )

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:49

Een fries heeft een hele ronde halsvorm. Het is dan voor je gevoel hierdoor moeilijk om een goeie verbinding te krijgen met je hand (aanleuning). Het probleem zit hem echter niet in de halsvorm, maar vooral in de snelheid en sterkte (draagkracht) van het achterbeen.
Ook een Fries moet leren van achter naar voren te lopen, dus met een actieve, bij voorkeur dragende achterhand. Dat betekend dus veel schakelen en dus als je paard erachter duikt dus toe rijden om de achterhand te activeren (let er wel op dat je paard in ballans blijft hierbij, tact is heel belangrijk). Waar een paard met een minder ronde halsvorm zich lang maakt of eruit drukt, daar krult een fries zich vaak op om onder het werk uit te komen, of (bij sommige andere friezen) ze zetten juist de onderhals erop en gaan rennen. Tempocontrole en hierbij dus werken aan de snelheid en de kracht van het achterbeen is de enige juiste oplossing. Succes!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:51

Begin in elk geval met longeren die hulpteugels weg te doen en het paard alleen aan een longeer lijn te nemen.
Dit paard heeft duidelijk door, dat ze als ze achter de hulp kruipt, dus kin op de borst zeg maar, dat je dan eigenlijk niets meer kan doen qua ruiter.
Dit is een van de moeilijkste problemen om op te lossen, voor elk ander aan leunings probleem bestaat er b.v wel een hulp teugel.
Dit komt puur op het gevoel van de ruiter aan.
Kruipt ze erachter, los en been, tot ze je hand weer durft opzoeken.
Ik gil bij dit soort paarden altijd tegen de ruiters, al ga je achterste voren zitten, paard komt nu eerst!
Die houding komt vanzelf wel weer!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 18:27

Lante schreef:
Een fries heeft een hele ronde halsvorm. Het is dan voor je gevoel hierdoor moeilijk om een goeie verbinding te krijgen met je hand (aanleuning). Het probleem zit hem echter niet in de halsvorm, maar vooral in de snelheid en sterkte (draagkracht) van het achterbeen.
Ook een Fries moet leren van achter naar voren te lopen, dus met een actieve, bij voorkeur dragende achterhand. Dat betekend dus veel schakelen en dus als je paard erachter duikt dus toe rijden om de achterhand te activeren (let er wel op dat je paard in ballans blijft hierbij, tact is heel belangrijk). Waar een paard met een minder ronde halsvorm zich lang maakt of eruit drukt, daar krult een fries zich vaak op om onder het werk uit te komen, of (bij sommige andere friezen) ze zetten juist de onderhals erop en gaan rennen. Tempocontrole en hierbij dus werken aan de snelheid en de kracht van het achterbeen is de enige juiste oplossing. Succes!

Ik ben idd bezig om de achterhand te activeren en eronder te krijgen. Ik begrijp dus dat Jippe wel degelijk onder het werk uit probeert te komen als ie zo rond gaat lopen. Dat gaan we dus aanpakken! Zoals in de OP gezegd wist Jippe eerst niet eens dat hij achterbenen had (bewezen geacht door het stap stap kloink kloink geluid toen hij de eerste keer over een balkje liep, gevolgd door stilstaan en verbaasd achterom kijken. We doen dus ook elke week balkjestraining ~~}> voor o.a. die achterbenen)

Veel schakelen dus (longe en onder het zadel neem ik aan) en activeren. Tact blijft nog niet goed idd, hij versnelt regelmatig bij aansporing als ie te diep gaat, maar heb vandaag OOK een paar momenten gehad dat ie wel eruit kwam en niet versnelde. Rennen deed hij voorheen (wrs ook vanwege pijn aand e rug door te krap zadel) dat doet ie nu niet meer. Hij is duidelijk wel meer "bij mij" en wil wel werken. Zoals gezegd heb ik echt het gevoel dat dit er ook fout ingetraind is bij vorige ruiter. Het is idd lastig het er weer uit te trainen.
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 26-05-11 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 18:33

aerdenhout1 schreef:
Begin in elk geval met longeren die hulpteugels weg te doen en het paard alleen aan een longeer lijn te nemen.
Dit paard heeft duidelijk door, dat ze als ze achter de hulp kruipt, dus kin op de borst zeg maar, dat je dan eigenlijk niets meer kan doen qua ruiter.
Dit is een van de moeilijkste problemen om op te lossen, voor elk ander aan leunings probleem bestaat er b.v wel een hulp teugel.
Dit komt puur op het gevoel van de ruiter aan.
Kruipt ze erachter, los en been, tot ze je hand weer durft opzoeken.
Ik gil bij dit soort paarden altijd tegen de ruiters, al ga je achterste voren zitten, paard komt nu eerst!
Die houding komt vanzelf wel weer!

Zoals gezegd ik heb 2 maal met slof gelongeerd omdat iemand me dat aanraadde. Vond het drie keer niks en longeer hem nu voornamelijk bloot. Met rijden gebruik ik puur teugels, zit, been en af en toe stemhulp.
De pessoa doe ik eens per week. Ik zie hier grote verbeteringen mee wbt de achterhand activeren en ontspannen. Ging ie aan de slog nog vaak heel diep lopen, met de pessoa strekt hij de hals mooi laag (stofzuigen) en zoekt regelmatig de betere houdingen op.

Ik heb vandaag idd gedaan wat jij zegt: zodra hij erachter kruipt heb ik de teugels toegegeven en been gegeven en dan kwam hij vanzelf weer :j

Heb ik nog wel een vraag :o? Als hij zo rond als een hoepel gaat lopen, heb ik wel het gevoel dat ie zijn achterbenen er meer onder plaatst en zijn rug opbolt. Klopt dit dan niet? Wat veroorzaakt dat gevoel? Wat doet het paard dan fout (mbt de houding van benen, rug etc) dat dit slecht is (want dat het slecht is weet ik, alleen mis ik de onderbouwing even waarom. Als ik het weet kan ik er beter opletten en dus eerder corrigeren, want ik voel het dan wrs eerder aankomen)

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 22:56

Ik heb dan wel geen fries maar wel een PRE die de neiging heeft achter de loodlijn te krui
pen. Omdat ze nog jong is en dr balans nog niet goed is. Ik longeer haar voornamelijk zonder poes pas. Ben daar persoonlijk niet zo'n fan van. Met de dubbele lijnen om aan dr balans te werken merkte ik dat als ik dr te laag instelde dat de achterhand er een beetje bij hing zegmaar. Dus dat kan ze nog niet aan. Waar ik achter gekomen ben met rijden is dat ik zelf mn rug en bekken iets te veel aanspan en dr tegenhoud in haar beweging. Dan kruipt ze erachter en loopt ze ook minder fijn.

Wat me wel opviel aan de foto's met de slof is dat de slif te strak zit. Hij kan niet anders. Ik ben er van overtuigd dat met goede begeleiding en inzet alles zonder hulpmiddelen te verhelpen is. Mocht je toch een hulpmiddel willen gebruiken zou ik eerder voor een elastiek gaan...

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 09:28

XshaartjeX schreef:
Wat me wel opviel aan de foto's met de slof is dat de slif te strak zit. Hij kan niet anders. Ik ben er van overtuigd dat met goede begeleiding en inzet alles zonder hulpmiddelen te verhelpen is. Mocht je toch een hulpmiddel willen gebruiken zou ik eerder voor een elastiek gaan...

De slof zat op zijn langst :j en kon dus niet langer. Ik heb ook foto's dat hij aan de slof beter loopt, de getoonde foto's zijn van een moment dat hij onder het werk uit probeerde te komen. Je ziet op foto 1 en 2 ook de slof helemaal los hangen. Op foto 3 heeft hij dezelfde slof om, is een kwart rondje later en daar zie je dat de slof niet zo strak zit. Maar daar zit ie nog achter de loodlijn. En dit was op zijn langst dus. Dit was ook 1 van de redenen dat ik ermee gestopt ben, plus dat die achterhand ook helemaal neit geactiveerd werd. :n Jippe ging voor mijn gevoel nog meer op de voorhand lopen ermee. Dus na 2 keer slof eraf gelaten.

Elastiek heb ik ook geprobeerd, gaf zelfde resultaat: toch op willen krullen en de achterhand niet meenemen.

De pessoa: daar loopt ie achter WEL actief mee en gaat hij niet meer zo krullen. Kan zijn hals mooi lang maken. Zal eens foto's maken als ik met pessoa bezig ben. De slof-foto's waren ook vooral om aan te duiden hoe erg mijn Fries kan inkrullen.

En zo is het denk ik bij elk paard zoeken naar de juiste methode. Ik longeer ook niet elke dag met pessoa hoor. Ik hou zijn training lekker afwisselend.

Wat ik ongeveer doe is:

Maandag: longeren zonder hulpstukken 10 minuten (na instappen) gevolgd door 10 minuten balkjes of lange lijnen
Disndag: longeren met pessoa (waarvan 10 tot 15 minuten met pessoa)
Woensdag: een kwartiertje aan de longe met dochter erop (die is 6 en rijdt hem vooral op zit en beenhulp, geen teugels, dus dat is weer eens wat anders voor hem)
Donderdag: rijden (dit ivm mijn eigen conditie opbouw lees spierpijn O:) )
Vrijdag: longeren zonder hulpstukken of grondwerk of slepen/trekken oefenen of vrij
Zaterdag: als vrijdag vrij zaterdag grondwerk bijv of oefenen voor trekken/ slepen, als vrijdag aan het werk dan zaterdag vrij
Zondag: vrij

Dit is geen heel vast schema natuurlijk ivm werk of andere verplichtingen. Maar geeft even een idee hoe ik met hem bezig ben.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:35

zo, dat schema.....wordt je niet helemaal gestoord van zoveel longeren? Ik vind 1 keer in de week longeren vaak al een hele opgave...... :x

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 12:38

zazaza schreef:
zo, dat schema.....wordt je niet helemaal gestoord van zoveel longeren? Ik vind 1 keer in de week longeren vaak al een hele opgave...... :x

Vind het wel meevallen. Op maandag is het dus 20 minuten en dan uitstappen in grote bak. Of 10 minuten aan de longe en dan 10 minuten lange lijnen in de grote bak (of langer)
Op dinsdag is het idd wat langer, totaal 20 minuten echt werken.
Op woensdag aan de longe met kind erop gaan we meestal in een paddock dus heeft ie een heel grote cirkel om op te lopen en dat is ook niet echt heftig werken met zo'n mug op zijn rug.
Op donderdag dus niet
Op vrijdag/ zaterdag effectief is het eigenlijk vaak grondwerk of lange lijnen, dus geen longeer gedoe

Dus totaal loopt ie een uur aan de longe per week. Maximaal. Vind dat niet veel hoor...
Daarbij is het werk aan de longe dus heel afwisselend en is het niet alleen maar rondjes jakkeren.

Het rijden wil ik trouwens gaan opbouwen, maar ivm mijn eigen conditie kan ik dat nu maar 1 keer per week aan.

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:17

Ik snap dat je daardoor idd gestopt ben. Zag inderdaad dat wanneer ie zn neusje er meer uit wil duwen dat ie nog achtwr de loodlijn gehouden wordt door de slof.. niet ideaal dus.
Heb je wel eens wat met grondwerk gedaan?
Op deze manier sta je dichter bij je paard dan met longeren en help je hem met zijn balans. Ook kan je heel goed aangeven welke houding je van hem verwacht. De balans van mijn paard is er erg door verbeterd! En het is erg leuk om zo close samen bezig te zijn. Goed voor de band met je paard!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 15:32

XshaartjeX schreef:
Ik snap dat je daardoor idd gestopt ben. Zag inderdaad dat wanneer ie zn neusje er meer uit wil duwen dat ie nog achtwr de loodlijn gehouden wordt door de slof.. niet ideaal dus.
Heb je wel eens wat met grondwerk gedaan?
Op deze manier sta je dichter bij je paard dan met longeren en help je hem met zijn balans. Ook kan je heel goed aangeven welke houding je van hem verwacht. De balans van mijn paard is er erg door verbeterd! En het is erg leuk om zo close samen bezig te zijn. Goed voor de band met je paard!

Via grondwerk nog niet gedaan. Tips/ links/ instructie hoe en wat??

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 08:15

Ik heb dr een paar lessen in gehad met het doel mijn paard meer in balans te krijgen zodat ze zich niet op gaat kroppen.
Ik kan je wel aanraden een instructrice/instructeur te nemen want je moet maar net weten hoe je moet beginnen. Wij begonnen met haar hoofd halshouding horizontaal te krijgen met het neusje er iets uit en haar deze houding ook aan te laten houden. Eerst in stilstand. Vervolgens in stap ook en dan op een volte rustig ook wat stelling gaan vragen. Dit is het makkelijkste om met een kaptoom te doen ;) hoop dat je er wat aan hebt..

Wat me nu overigens pas opvalt aan de rijfoto's is dat je een beetje naar voren valt. Als ik dat bij mijn paard doe breng ik haar uit balans en gaat ze zich voor opkroppen om dat te compenseren...

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 09:57

XshaartjeX schreef:
Ik heb dr een paar lessen in gehad met het doel mijn paard meer in balans te krijgen zodat ze zich niet op gaat kroppen.
Ik kan je wel aanraden een instructrice/instructeur te nemen want je moet maar net weten hoe je moet beginnen. Wij begonnen met haar hoofd halshouding horizontaal te krijgen met het neusje er iets uit en haar deze houding ook aan te laten houden. Eerst in stilstand. Vervolgens in stap ook en dan op een volte rustig ook wat stelling gaan vragen. Dit is het makkelijkste om met een kaptoom te doen ;) hoop dat je er wat aan hebt..

Wat me nu overigens pas opvalt aan de rijfoto's is dat je een beetje naar voren valt. Als ik dat bij mijn paard doe breng ik haar uit balans en gaat ze zich voor opkroppen om dat te compenseren...

Rijfoto's zijn niet van mij (de TS)