Kan iemand me wat meer vertellen over m'n Cruzado Portugues?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

martinique

Kan iemand me wat meer vertellen over m'n Cruzado Portugues?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 17:30

Hallo allemaal!

Ik ben al bijna 7 jaar de eigenaresse van een cruzado portugues, Oba, van nu 16, en ik ben altijd al erg benieuwd geweest waar ze nou precies vandaan komt en wat er met haar is gebeurd!
Het is een kruising Anglo arabier x Lusitano. Haar vader is een vrij bekend springpaard (geweest) in Portugal, Balilo (anglo arabier) genaamd.
Oba is zelf ook een springpaard geweest, hier heb ik nog wel wat van terug kunnen vinden (resultaten). Ook zij reed vrij hoog in het klassement.
Verder heeft een kennis van mij contact gehad met een van haar ruiters vroeger, Marina Frutuoso de Melo.

Oba is tussen 2001 en 2003 naar Nederland gehaald denk ik, vanuit Portugal dus.. Zij schijnt hier naartoe te zijn gekomen omdat zij voor het springen was afgekeurd aan haar achterbeen. Naar wat ik begrepen heb is ze terecht gekomen bij een handelaar, toen bij een manege en daarna bij een andere manege van wie wij haar gekocht hebben. Na een half jaar bleek dat zij ook arthrose heeft, dus wie weet was dit ook al veeeel eerder bekend... Op de manege waar ik reed stond zij trouwens bekend als Ojé. Wij begrepen pas na een tijdje waarom dit zo was... Het is een uhhh... Energiek paard!

Haar moeder heet D. Januari en is een Lusitano, over haar kan ik echt nergens wat vinden. De fokker weet ik even niet uit mijn hoofd, een Jose Manuel da Costa oid, volgens mij is hij nog niet zo lang geleden overleden....

Ik hoop dat er iemand is die mij een beetje zou kunnen helpen, ben erg nieuwsgierig!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 18:11

http://far.alterreal.pt/STUD/Desc.asp?Recno=47491
Info over de moeder in het studbook. Ze was dus goedgekeurd voor het APSL ( Lusitano stamboek met 68,5 punten ( een matig/ redelijk aantal) , kleur schimmel ( Ruca) en stokmaat 1.60m. Meer kan ik je ook niet vertellen maar dan heb je in ieder geval de moederlijn. De ouders van de merrie kan je vinden onder Ascendia, 3 van haar Lusitano kinderen onder Descendia, cruzado's staan hier niet bij. Het studbook van het APSL is lastig te vinden.

http://www.sporthorse-data.com/pdf/i102 ... Balilo.pdf
en de vader!

Een beetje rond googlen doet wonderen ;) :D

martinique

Re: Kan iemand me wat meer vertellen over m'n Cruzado Portugues?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 17:57

Hoihoi, thanks! Had al veel gegoogled, vader was bekend dus makkelijk te vinden, maar de moeder... Pfff. In oba dr papieren staat veel, maar ja, int portugees haha.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 18:19

De punten die ze heeft behaald zijn voor hoofdzakelijk voor type en gangen;
Voor hoofd/ nek ; 6
hals/ schouder; 7
borst/ flanken; 8
rug/ lendenen; 7 ( telt 1,5 x, dus 10,5)
achterhand : 7
benen: 7 ( x 1,5 = 10.5)
algemene indruk: 6 ( x 1,5 = 9)
gangen; 7 ( x 1,5 = 10.5)

Totaal dus 68,5 punt.
Dan zullen er nog percentages, etc. op het papier staan, maar dat zegt allemaal niet zoveel in jouw geval.
Als je maar wel veel plezier hebt met jouw paard!

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 10:41

Plezier zeker! Ben wel benieuwd hoe die stomme portugezen haar zo snel verpest kunnen hebben. Enig idee of er ergens fotos van de moeder te vinden zijn?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 12:19

Waarschijnlijk op dezelfde manier zoals vele Nederlanders hun paard verpesten! :D

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 12:33

Jaa idd, ze was rond de 5 toen ze al 1e was met springen, toen sprong ze zo'n 1meter 25..
Maarja, een paard wat afgekeurd is op dr linkerachterbeen én arthrose heeft ontwikkeld... Tja, das best knap... :(

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 12:38

mf31 schreef:
Plezier zeker! Ben wel benieuwd hoe die stomme portugezen haar zo snel verpest kunnen hebben. Enig idee of er ergens fotos van de moeder te vinden zijn?

Het is natuurlijk maar de vraag of dat "verpesten" door Portugesen is gebeurt, het paard heeft blijkbaar al een lange weg afgelegd voordat ze bij jou terechtkwam, dus daar kan ook nog va alles gebeurt zijn.
Artrose ( is slijtage van de gewrichten, arthritis is de ontstekingsvorm) is bij een 16 jarige niet zo vreemd, zeker niet als ze een tijdje op "niveau" geprongen heeft. Veel paarden van boven de 10 hebben al een lichte slijtage, dat is een natuurlijk proces ( gebeurt bij mensen ook) en hoeft geen klachten te geven. Hangt van het cijfertje af; 1 is minimaal, 5 is ernstig.

Misschien is het een idee om eens een goede bloedtest te laten doen, mogelijk zijn er ergens tekorten. Wat voor voer heeft ze gehad en krijgt ze nu? Verkeerd voer kan nl. paarden ook minder makkelijk te rijden maken; in veel biks/ muesli zit veel suiker bijv. wat irritaties van maag/ darmen kan geven en dan krijg je een prikkelbaar paard. Kuilgras is over het algemeen geen goed paardenvoer omdat het vaak schimmels, gisten en suikers bevat en te weinig ruwe vezels wat ook weer darmklachten kan veroorzaken. Die klachten kunnen een paard te snel maar ook juist weer lui voor het been maken.
Op de maneges en bij veel handelaren zal men over het algemeen voor "standaard" en makkelijk te krijgen voer gaan; biks en ( voordroog) kuil, dat soort voer geeft ook vrijwel altijd problemen en kan lever en nieren flink overbelasten.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 12:43

Mijn paard is idd 16, maar wij hebben haar gekocht toen ze 9 was en toen had ze blijkbaar al arthrose. We hebben haar op een privéstal staan, ze krijgt biks en muesli waar bijna niks inzit, aangezien het een vreselijk energiek paard is en we bijna niet rijden. Verder krijgt ze nat hooi ivm bronchitis. Momenteel staan ze dag en nacht buiten dus krijgt ze sowieso bijna niet:)
Er kan idd van alles zijn gebeurd, daarom probeer k ook al jaren info te krijgen.
Mijn paardje is niet voor niks naar Nederland gehaald, ze was afgekeurd. Daarnaast ben ik ook wel eens benieuwd naar hoe ze haar hebben ingereden, aangezien ik met rijden niet in de buurt van haar oren kan komen, dan gaat ze gelijk buigen en vaak meteen harder lopen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 15:16

Arthrose op 9 jarige leeftijd is inderdaad te vroeg, maar er achter komen wat er gebeurt is zal je waarschijnlijk nooit. Overal zijn ruiters/ trainers die het niet zo nauw nemen in de omgang met paarden, maar haar problemen hoeven daar niet perse aan te wijten te zijn. Kan erfelijk zijn, slecht voer, te vroeg ingereden, etc. etc. Het is wel raar dat ze naar beneden gaat als je bij haar oren in de buurt komt, maar dat zegt ook niks. Mijn Arabier deed dat ook, die was op een normale manier ingereden maar had wel problemen met zijn gewrichten en spieren, o.a. in de nek. Waarschijnlijk te wijten aan tekorten die hij heeft opgelopen als veulen; ik had hem als jaarling gekocht in erg slechte conditie.
Voer klinkt goed, dus daar zal het nu niet aan liggen, maar als ze ( bijv. in Portugal of op de maneges) slecht voer heeft gehad kan dat nu nog een rol spelen. Maagzweer, geprikkelde darm, nier/ lever belasting.
Een bloedtest kan misschien daarop uitsluitsel geven, maar misschien ook niet.
Moeilijk dit soort dingen!

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 15:43

Ja ach, aan die arthrose is niets te doen, ze krijgt speciaal hoefbeslag en verder doen we gewoon wat ze aankan, dat heb ik gewoon geaccepteerd. Ben gewoon erg nieuwsgierig:P
Ze is super lief, maar zodra je er op gaat zitten is het wel ff wat anders haha. Maarja, ze is half lusitano en lusitano's hebben dat natuurlijk wel vaker :)
Ik weet wel bijna zeker dat ze te vroeg is ingereden, vooral het springen is te vroeg begonnen. 4 of 5 en zo hoog in t klassement... Dat gaat natuurlijk een keer fout.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 16:22

Niet alle Lusitano's zijn druk/ energiek, dat hangt heel erg van de afstamming af. Ze zijn meestal wel sensibeler dan bijv. een Kwpn'r, maar niet perse temperamentvoller. In jouw paard zit natuurlijk ook nog Engels en Arabisch bloed via de Anglo Arabier, dus het zal eerder de combinatie zijn dat het Lusitano bloed. Onze hengst is juist heel relaxed en fijn te rijden, maar de vorige hengst van mijn man was wel weer erg druk, maar daar zat een hoop inteelt in, vandaar.
Maar als ze al 4/ 5 jarige al zo hoog in het klassement is ze zeker te vroeg ingereden, normaal ben je op die leeftijd nog met de basis bezig. Dat kan ook te maken met haar "energie", zo is ze waarschijnlijk ingereden; het ging daar waarschijnlijk alleen om zo snel mogelijk een parcours te lopen, dat krijg je er niet zo maar uit.
Maar ze heeft het nu dan wel getroffen bij jou, kan ze nog fijn van haar "oude" ;) dag genieten :D

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 16:42

Ze heeft het sowieso getroffen met mij haha. En het is idd zo dat ze nog ander bloed heeft en dat is zeker te merken, maar het sensitieve wat lusitanos hebben heeft zij ook heel erg. Ze is ook erg nieuwsgierig en dapper, erg leuk. Ik denk dat het vooral is dat ze erg graag loopt en daardoor zo druk is. Zelfs met enorme arthrose gaat ze het liefst gewoon in volle galop de weg over haha.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:34

Paardje is dus gewoon naar NL afgekeurt gehaald net als zoveel kwpners afgekeurt naar Spanje komen , dit heeft niets met nationaliteiten te maken maar met oneerlijke handelaars en die zijn er over de hele wereld.

LLusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:56

Heb je het al geprobeerd via de Lusitano vereniging? http://www.lusitanovrienden.com/ Wellicht kennen zij de fokker van jouw paard. Overigens zijn Portugezen vaak behoorlijk hard voor hun paarden, maar te vroeg zwaar belasten komt naar mijn idee niet zo vaak voor. Daarvoor zijn ze over het algemeen toch net wat te voorzichtig met hun paarden. Dan heb je dus net pech gehad. Maar wel fijn dat je er een super recreatiepaard aan hebt. Daarvoor zijn paarden met Lusitano bloed ook heel erg geschikt omdat ze dapper en gezond in het hoofd zijn. Mijn eigen Lusitano is bij het buitenrijden zeer alert en best druk, maar hij biedt alles het hoofd, explodeert nooit en gaat altijd overal dapper voor (soms enige vriendelijke aansporing nodig). Overigens heeft mijn KWPN'er voordat ik hem kreeg een zeer ernstige vorm van arthrose gekregen door ónderbelasting. Dit voormalig manegepaard stond altijd op stal omdat hij iedereen eraf gooide. Ondanks zijn straalbenen klasse 4 (eigenlijk 5 volgens de DA, zo slecht is het) loopt hij nu al bijna 10 jaar vrolijk in de recreatie met minimaal management (een simpele eggbar en veel weidegang volstaat). Volgens de statistiek had dit paard 10 jaar geleden al niet meer kunnen lopen. Zo zie je maar weer, gewoon lekker genieten met je paard.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 13:01

Ze is geen hele lusitano, dus dat maakt het een beetje lastig;) Ze heeft zeker karaktereigenschappen van een lusitano, heerlijk! Daarom hebben we er nu ook een 'hele' lusitano bijgekocht:P Het is een geweldig ras.
Mijn paard is ook even een manegepaard geweest, maar reed wel voldoende.
Ja blijkbaar heb ik erge pech. Want zij is duidelijk wel te vroeg zwaar belast.
Ik heb idd wel het idee gekregen dat ze met harde hand is ingereden. Het is ook wel echt een druk paard, bij ons althans.

Mooi verhaal van je KWPNer, mijn paard hadden ze ook zon 6 jaar geleden al afgeschreven. Ze loopt altijd wel wat kreupel en ik doe weinig, maar goed, ook zij heeft 4tjes en 5jes gescoord op de foto's.. Van een paar jaar geleden zelf. Dus wat wil je.. Genieten is het belangrijkst idd:)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:39

Het is al een ouder topic, en het meeste is al gezegd, maar er zijn wel dingen die ik wil toevoegen.

In de eerste plaats is 1.25m springen op 5 jarige leeftijd bij een talentvol paard natuurlijk niet zo raar want die vliegt door de promoties als die steeds foutloos blijft. Je gaat niet een paard een jaar stilzetten als het succesvol is, omdat het nog jong is. Als paard ook nog eens gewoon al wat hoger begint omdat de ruiter bv al internationaal springt.
Verder oefenen springruiters thuis niet hoog en we weten ook niet exact hoeveel wedtsrijden er zijn gereden. Voor hetzelfde geld is er maar een paar keer een dergelijk parcours gesprongen, wil je daar echt een slijtage of mishandeling aan ophangen ? (Want zo komt het wel over).

Arthrose aan 1 been is, en dat blijkt hier ook, bijna altijd een gevolg van een blessure en niet van slijtage. En die blessure kan elk paard oplopen. Kan wel in de trailer of in de paddock gebeurd zijn, bij wijze van spreke. Paard is terug getrokken uit de sport, dus wat dat betreft is er toch netjes mee omgegaan?

De genoemde kruising heet Anglo-Luso-Arabe.
Elk paard dat niet ingeschreven is bij een stamboek, kan worden ingeschreven bij het cruzado português de desporto register. Dit is noodzakelijk als er een paspoort moet worden aangevraagd. Maar dat is dus een orgaan die paarden registreerd, GEEN stamboek. De cruzado is geen ras.

Anglo-Luso-Arabes, komen net als Anglo-Arabieren, Anglo-Lusos en Luso-Arabes hier redelijk veel voor, het zijn uitstekende sportpaarden.
Verder zijn er niet veel mensen die zo ontzettend veel weten van hun buitenlandse paard, inclusief fokker en een van de vorige ruiters, dus ik vraag me af welke info precies wordt gezocht?

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 13:45

Ben benieuwd naar de moeder, de fokker ed kan ik niet echt vinden. En ja, je weet maar nooit of dr iemand is die de fokker of het paard toevallig kent.
En 1.30m ofzo op 4/5 jarige leeftijd vind ik ernstig vroeg.
Ze heeft gewoon een portugees paspoort,.dus daar zijn totaal geen problemen mee. Dr afstamming heb ik wel gevonden, tot echt heel ver terug.
In portugal is ze afgekeurd oo haar linkerachterbeen. Voor heeft ze en links en rechts ernstig arthrose. Dus niet in één been, alleen is rechts erger.

Verder ben ik wel bekend met de kruising, dr vader was een redelijk bekend springpaard, dus logisch dat ze er dan een een veulen van laten komen, en dit is gewoon een goede kruising voor de sport blijkt wel vaker.

En mishandeling heb ik nergens genoemd, het is wel duidelijk dat ze niet mishandeld is. Alleen het feit dat ik amper aan dr oren mag komen verontrust me dan een beetje. Met rijden gaat ze meteen nageeflijk lopen als je aan dr oren zit.
Verdrr kan ze super lopen en kent ze ook veel dressuur oefeningen, dus ik denk dat ze goed is opgeleid. Alleen is ze niet te houden haha.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:51

mf31 schreef:
Ben benieuwd naar de moeder, de fokker ed kan ik niet echt vinden. En ja, je weet maar nooit of dr iemand is die de fokker of het paard toevallig kent.

De moeder is van 1985. Die leeft niet meer. De kans dat een hollander haar heeft gekent niet zo groot. Ik kan je zeggen dat haar ouders van de staatstoeterij komen en de vader in het "ere" stamboek staat.
De fokker staat niet (meer) ingeschreven en je kunt dus idd aannemen dat hij overleden is. Het leek mij geen specifieke cruzado fokker, hij heeft diverse volbloed Lusitanos gefokt. D.Januaria is Dona Januária. Er is een adelijke dame in de Braziliaanse geschiedenis die zo heet. Als je wilt eten waar de naam vandaan komt. Dona is hetzelfde als het engelse "lady" of nederlandse "vrouwe". Het is een deftige aanspreektitel die we hier trouwens ook gewoon in de omgang gebruiken uit beleefdheid.
Obá is een Afrikaanse orixá (halfgod). In Brazilië hebben de slaven oxirás geintroduceerd in de cultuur. Er wordt nog steeds naar gebeden. Obá was een van de vrouwen van Xangô, en godin van de liefde.
Citaat:
En 1.30m ofzo op 4/5 jarige leeftijd vind ik ernstig vroeg.

Hoeveel wedstrijden zijn op dat niveau gestart? En wat is ofzo, want eerst heb je het over 1.25m en nu is het 1.30m. Je hebt het over M-Z niveau, lijkt mij niet idioot als je in de L begint met een 4 jarige. Reglementair moeten ze in de B en L minimaal 4 zijn, in de M 5, dus dat klopt dan toch gewoon...
Citaat:
Ze heeft gewoon een portugees paspoort,.dus daar zijn totaal geen problemen mee. Dr afstamming heb ik wel gevonden, tot echt heel ver terug.

Waarom zouden er problemen zijn? Daar heb ik het helemaal niet over? Ik zeg alleen dat hier paarden die niet bij een stamboek zijn ingeschreven bij het cruzado português de desporto register worden ingeschreven om een paspoort te kunnen aanvragen. Paspoort is nodig voor de wedstrijden en vervoer daarheen...Logisch dat het paard dat heeft.
Wat wil je meer weten dan de afstamming, je bent niet erg duidelijk in wat je zoekt.
Als je wilt kan ik het adres aanschrijven van de fokker, misschien woont er nog een kind die wat kan vertellen over het moederpaard naar aanleiding van oude foto's ofzo. Dan moet je per pb maar even het adres doorgeven.

Citaat:
In portugal is ze afgekeurd oo haar linkerachterbeen. Voor heeft ze en links en rechts ernstig arthrose. Dus niet in één been, alleen is rechts erger.

Als een paard een achterbeen gaat ontlasten gaat het meer op de voorbenen, met name het tegenovergestelde, dus het is logisch dat daar meer slijtage zit. De arthrose is volkomen logisch en heeft niets met het ras te maken of met het feit dat er een tijdje mee gesprongen is (hoewel dat wel invloed kán hebben gehad), maar meermet het feit dat er een blessure is geweest. Manege werk met een slecht achterbeen lijkt me belastender.... (en oneerlijk).

Citaat:
En mishandeling heb ik nergens genoemd, het is wel duidelijk dat ze niet mishandeld is. Alleen het feit dat ik amper aan dr oren mag komen verontrust me dan een beetje. Met rijden gaat ze meteen nageeflijk lopen als je aan dr oren zit.
Verdrr kan ze super lopen en kent ze ook veel dressuur oefeningen, dus ik denk dat ze goed is opgeleid. Alleen is ze niet te houden haha.

Ik had het over mishandeling in de zin van te vroeg hoog laten springen in jouw ogen. Dat komt over alsof je dat mishandeling vindt.

Bijna geen enkel paard vind het prettig als je aan de oren komt en ze gaan allemaal afgebogen lopen als je aan de oren zit, dat is een reflex.
Probeer het maar eens bij ander paarden.

En ja, hier worden paarden gewoon goed opgeleid en meestal all round voordat ze besdlissen waar het grootste talent ligt.
Daarbij moet natuurlijk ook een springpaard gewoon dressuurmatig opgeleid om de beste controle en dus de beste resultaten te hebben. Je kunt er niet op gaan zitten met een op hoop van zegen idee en maar wat rondsturen... :D

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:57

@mf31
Heb jij nu een dochter van dé Piela uit mijn profiel ?

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 17:15

Lusitana, ik bedoel alleen maar te zeggen dat er geen problemen met de papieren zijn, en dat ik daar ook wel al heel veel in heb kunnen vinden, waar ik alleen maar blij mee ben. Maar dat ik 1.25 of 1.30, wat het ook moge zijn, hoog vind voor een paard van 4 is mijn mening. Ik vind dat een paard pas ingereden hoort te worden op 4 jarige leeftijd, of nog later wanneer nodig. Dus in mijn ogen is het niet goed. En dat de regels zo zijn weet ik ook wel, maar daar heb ik gewoon mijn mening over.
En tuurlijk zal die arthrose niet alleen door het springen komen, maar, direct of indirect, zal het er heus wel mee te maken hebben..
Ik zal eens kijken of ik het adres kan vinden van de fokker, zou het wel erg leuk vinden om idd foto's ofzo van haar moeder te zien..
En ik verwachte ook niet dat er allemaal nederlanders zouden zijn die mij informatie zouden kunnen geven hoor;) Maar je weet het gewoon nooit.. Dus ik ben niet specifiek op zoek naar iets, alle info is welkom. En aan het begin van het topic was er dus al iemand die mij gegevens van de moeder kon geven, dat vind ik leuk. En ik had idd al het idee dat de moeder van de staatsstoeterij kwam.. Die info over de namen vind ik ook erg leuk, dat zijn dingen die ik zelf moeilijk had gevonden denk ik!
En mishandeling vind ik heel wat anders, maar zoals ik zei, ik ben het er niet mee eens, dat is heel wat anders.
Van haar achterbeen heeft ze overigens bij ons nog nooit zichtbaar last gehad, de problemen zitten altijd in de voorbenen.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 17:16

unamie schreef:
@mf31
Heb jij nu een dochter van dé Piela uit mijn profiel ?

Ja klopt!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 19:02

mf31 schreef:
Ja klopt!

Leuk zeg :D

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 22:16

Ja he! (a) en jij rijdt piela dus zo af en toe?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 23:32

Ik rijd haar momenteel niet
Ze is een heel fijn beestje om te rijden