Zwarte Lusitanomerrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Zwarte Lusitanomerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 18:56

Mijn merrie is nu zes jaar. Voor het eerst zie ik grijze haren verschijnen (zeer donker weliswaar) in de lies en op haar ene kaak. Het is nog te vroeg opdat het van de ouderdom zou zijn, dus ik vroeg me af of zij helemaal schimmel zal worden en dus niet zwart zal blijven? Ze is tot nu toe eigenlijk helemaal zwart geweest. Dacht dat paarden die tot hun zesde zwart zijn geen schimmels worden? Wordt zijn dan op den duur helemaal grijs?
Ze heeft wel altijd al 1 heel klein plekje gehad op haar neus met beetje grijzere haren.
Dit is ze:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-IZEK66MK.jpg

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:29

Dat zal wel gewoon wat stekelharigheid zijn.
Mijn bruine heeft dat ook over haar hele lichaam, als je goed kijkt. En dat is toch ook echt geen schimmel.
Het staat zelfs vermeld op haar paspoort en staat omschreven als 'roeaan inmenging thv de *...lichaamsdeel...*"
Trouwens een schimmel moet sowieso minstens 1 ouder hebben die ook schimmel is, anders kan het veulen geen schimmel zijn.
Dus daar kan je ook op af gaan. ;)

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:35

Die zal niet meer gaan schimmelen hoor :D Ze kunnen best laat gaan schimmelen, maar op zes jaar had je echt allang wat kenmerken moeten zien :)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 20:40

Oef, thx...ik zou ze niet minder graag zien hoor als ze schimmel zou worden, maar ik vind haar wel super ondeugend in dat glimmend zwart :-). Zou dat wel missen...
Haar moeder is wel schimmel.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 22:14

je kunt een test laten doen om te kijken of ze zwart blijven, dat is met mijn hengstje ook gedaan...

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 22:34

Het is niet leeftijd gebonden of ze gaan schimmelen of niet, dus dat ze 6 is en nu pas verkleurd zegt niet alles.
Sommige schimmels verkleuren pas heel laat. Een kennis van mij heeft een 'bruine' die nu op haar 4e jaar pas net op haar hoofd begint te laten zien dat ze uiteindelijk schimmel wordt. De meeste schimmels verkleuren redelijk vroeg maar je hebt altijd uitzonderingen. Alleen een testje zoals Nouvel zegt kan je dan zekerheid geven.

Sjolvir

Re: Zwarte Lusitanomerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 23:16

Heb hier een zwarte, die echt geen schimmel is..
Met her en der witte haren (heb hem een jaar) en denk dat het er iets meer zijn dan vorig jaar.
Dus gewoon stekelharig zwart, kan in jouw geval ook, of tja.. toch schimel in jouw geval.

Zekerheid is testen.

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 23:25

Ik heb een pre van 4 jaar die 'zwart' is. Jullie brengen me nu aan het twijfelen of zij ook niet zal gaan schimmelen. Ze is bij dr uiers een beetje wit met zwarte haren en heeft ongeveer vanaf dr schouder her en der witte haren. Dr manen en staart zijn volledig zwart. Maar dr moeder is schimmel en dr vader zwart... ze staat wel als zwart in het stamboek opgenomen maar dat zegt volgens mij ook niet alles of wel?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:24

Ik denk dus wel dat het een schimmel is aan de foto te zien. Ken ook wel meer paarden die heel langzaam verkleuren.. Is het een enkele haar of op enkele plekken witte haren?

alexonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:27

De tijd zal het leren, wel spannend, maar zo is ze ook heel mooi ;)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 18:46

Jessix schreef:
Ik denk dus wel dat het een schimmel is aan de foto te zien. Ken ook wel meer paarden die heel langzaam verkleuren.. Is het een enkele haar of op enkele plekken witte haren?

Hoe kun je dat zien vanop een foto dat het een schimmel is? Op een foto is kleurweergave zo wie zo al niet altijd 100% zoals de realiteit. Ik heb er eens op gelet en haar zussen hebben ook hier en daar een paar witte haren. Het zijn hier en daar wat witte haren tussen de zwarte, geen plekken.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 20:34

Heb nog eens gekeken en op hun papieren staat van alle drie de paarden bai foncé, dat wil zeggen donkerbruin. Ik kan dan in feite het stamboek aanklagen wegens valse papieren? Ik heb meer dan het dubbele betaald om zwarte te hebben, dus ik veronderstel dat het stamboek een kleuranalyse doet vooraleer zij de kleur op de papieren zet? Hoe kan men anders weten als een veulen geboren wordt of het een schimmel zal zijn of zwart blijft omdat ze bijna allemaal zwart geboren worden?

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 23:13

volgens mij is het stamboek hier niet verantwoordelijk voor.....lijkt mij in elk geval raar. Als jij zeker wilt zijn kan jij toch testen (misschien sowieso als je zoveel geld extra betaald alleen voor de kleur.... gewoon om zeker te zijn) Die tests zijn ook weer niet zo razend duur.....

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 23:13

nee stamboeken laten niet testen, dat kun je als fokker of eigenaar doen...

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:57

lusitano-vereniging kan het voor je laten testen..

volgens mij kost het € 45,-.
maar je kan hen altijd even bellen..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 15:01

Cambiar schreef:
Jessix schreef:

Hoe kun je dat zien vanop een foto dat het een schimmel is? Op een foto is kleurweergave zo wie zo al niet altijd 100% zoals de realiteit. Ik heb er eens op gelet en haar zussen hebben ook hier en daar een paar witte haren. Het zijn hier en daar wat witte haren tussen de zwarte, geen plekken.

Waarom plaats je die foto dan en stel je die vraag? :+ Nu wil je eigenlijk gewoon van iedereen horen dat het een zwarte is??
Van wat ik zie op de door jou geplaatste foto denk ik dat het een schimmel is. Wil je het zeker weten dan kun je het hier laten testen http://www.vhlgenetics.com/vhl/index.php
En nee, natuurlijk is het stamboek niet aansprakelijk voor het schimmel-factor bij een paard. Zij laten immers geen dna onderzoek doen op kleur-genetica, dat mag jezelf doen als eigenaar.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:19

Je kan voor ca. 20,- euro ( 17,50 Engelse ponden)per test in Engeland op kleur laten testen. Daar hebben we onze hengsten, o.a. Ultramar, ook laten testen. LVN test via het Van Haeringen instituut en die zijn dus veel duurder dan het genetica instituurt in Engeland/ Amerika. Wij laten daarom alle testen door het Engels/ Amerikaanse bedrijf doen. Dan heb je voor de prijs van 1 test hier en 2 daar :D 8-)
http://www.horsedna.co.uk/grey.html / http://www.horsedna.co.uk/redfactor.html
Je kan dan op schimmel factor testen en meteen op de vosfactor.
Over het algemeen zal verschimmelen op jongere leeftijd al plaatsvinden, maar je weet nooit 8-) .
Als ze de schimmelfactor heeft hangt het ook weer af of ze hetero- of homozygooth schimmel is; in het laatste geval wordt ze altijd schimmel, in het 1e 50% kans. Als je laat teste op vosfactor weet je bijv. of ze evt. vosveulens zou kunnen geven. Als ze geen schimmel en geen vosfactor heeft zal zij alleen de zwarte kleur kunnen doorgeven, als ze de vosfactor heeft en je kruis haar met een homozygooth zwarte hengst ( Ultramar, daar hebben we het al eens over gehad ;) ) krijg je altijd een zwart veulen behalve als de merrie het agouti gen draagt, wat weer de verdunning op zwart geeft zodat het paard bruin wordt.

Kleur analyse wordt nooit door het stamboek gedaan, de kleur op de papieren is de kleur die de dieren als veulen hadden, die komt op het papier te staan als er nog geen duidelijke kenmerken van verschimmelen zijn ( het brilletje wat veel veulens die wit worden vrij snel hebben. Ultramar staat op papier als "Castanha' wat eigenlijk bruin is, maar hij is dus homozygooth zwart. Kleur op het papier zegt dus niks, paarden die pas laat schimmel worden zullen de veulenkleur op het papier hebben; een schimmel kan dus op papier "bruin" zijn.
De enige manier om er achter te komen is dus testen. Wat zijn de kleuren van de voor/ ouders van jouw merries? Daar kan je ook het een en ander uit afleiden; als er ergens een schimmel tussen zit kan het dus goed zijn dat ze heterozygooth schimmel zijn, als beide ouders schimmel zijn dan zal het veulen altijd heterozygooth schimmel zijn maar grote kans dat het dan homozygooth is en dus schimmel wordt.

Bijna alle veulens van Ultramar worden zwart geboren, maar met een schimmelmoeder is de kans altijd 50% kans op de uiteindelijke schimmelkleur. Als de merries zouden verschimmelen zie je dat meestal het eerst rond de ogen en mond, maar op deze leeftijd is de kans op schimmelen heel klein. Ik heb wel paarden gezien van 3 a 4 jaar oud die gingen schimmelen, maar ouder lijkt de kans klein. Mijn bruine paint ( ook homozygooth zwart) krijgt in de zomer ook zltijd wat witte haren door zijn vacht, maar zal echt geen schimmel worden :n

Gaat alles goed met jouw merries?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 10:04

Jessix schreef:

Waarom plaats je die foto dan en stel je die vraag? :+ Nu wil je eigenlijk gewoon van iedereen horen dat het een zwarte is??
Van wat ik zie op de door jou geplaatste foto denk ik dat het een schimmel is. Wil je het zeker weten dan kun je het hier laten testen http://www.vhlgenetics.com/vhl/index.php
En nee, natuurlijk is het stamboek niet aansprakelijk voor het schimmel-factor bij een paard. Zij laten immers geen dna onderzoek doen op kleur-genetica, dat mag jezelf doen als eigenaar.

Omdat het toch iets leuker praten is met een foto erbij. Als je mijn vraag leest, zie je dat ik enkel vraag of paarden na hun zesde nog kunnen gaan schimmelen ;) .
Ik heb deze week gezien dat het geen grijze plek is aan haar hoofd, maar dat er haartjes afgebroken zijn aan haar kaak waardoor die wit/grijs lijken, wellicht van te schuren aan de voederbak of iets dergelijks. Het is moeilijk zichtbaar, met de zon erop was het alsof ze een grijze plek had.
Ze heeft witte haartjes tussen de vacht, dus geen grijze plekken.
Heb even contact opgenomen met de fokster omdat ik nog iets moest vragen en ze heeft me gerust gesteld. Ze heeft al veel veulens gehad uit die merrie en ze geeft enkel zwarte of vosse veulens met die hengst, maar ze kunnen wel wat stekelharig zijn.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 27-05-11 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 10:12

Hoi El Cid, ben blij dat ik iets van je hoor. Ik had heel graag naar Ultramar komen kijken en de lessen mee gevolgd van Francesco, maar had geen berichtje terug gekregen op m'n mail die ik je gestuurd had en vreesde dat je niet wou dat ik kwam :o .
De mama is een vliegenschimmel (ze is 29 jaar oud, nu 30, dus bijna helemaal wit).
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-I4SS7JE6.jpg

Haar vader is donkerbruin.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-EYPOAZIJ.jpg

Meeste van haar volle zussen zijn vos.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-74FYK3IH.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-GI8HLN8K.jpg

Ik ga die test laten doen, vind het ook leuk om te weten.

Met de merrie's gaat het heel goed. Ik zou eerst graag alle merrie's goed opgeleerd hebben en daarna graag een veulen van Ultramar met de 2 merrie's waar ik het meeste in geloof.
Una is een ongelofelijk mooi paard geworden. Ze is zeer groot, smokey black en rond de 1m65 aan 3 jaar. Ik denk dat Ultramar wel heel goed bij haar zal passen denk ik (ze heeft wel een typisch veiga hoofd, Ultramar lijkt me wel mooier gebouwd, dus dat zou een goeie match zijn)
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-R3O4BZT3.jpg

Heb je nog foto's van veulens van ultramar? Ik heb nog gezocht op internet, maar vond geen veulens meer...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:14

@Cambiar, natuurlijk ben je welkom! Dan heb ik misschien je bericht over het hoofd gezien; jammer. Francisco is er 4/5 kuni weer, dat is korte termijn maar er is evt. nog plek maar dan of een andere keer komen kijken mag natuurlijk ook.
Er zijm dit jaar 4 veulens van Ultramar geboren; 3 Lusitano's ( 1 Smokey Black merrie en 2 zwarte hengstjes) en 1 Azteca, ( een Bay Dun hengstje) , als je me nog even je mail adres per pb stuurt stuur ik je foto's van alle baby's. Het veulen van vorig jaar is nu een mooie, grote statige jaarling.

[BKR] [Verzameltopic]Barokke Paarden ITP. Max 2 foto's! en [BKR] [Verzameltopic]Barokke Paarden ITP. Max 2 foto's! Hier staan foto's van het merrietje en 1 hengstje , Gadicia en Gastao.
Hier [BKR] [Verzameltopic]Barokke Paarden ITP. Max 2 foto's! vind je een foto van het Azteca hengstje, met Quarter moeder van Jos en hier van Fabula ( van vorig jaar) en Grado, zwart hengstje van dit jaar.
Maar ik heb nog veel meer foto's van al dat grut, die kunnen per mail.

Ultramar dekt dit jaar weer 2 Quarter merries; hij is nu officieel aangewezen als 1e hengst voor de Azteca fokkerij in Nederland http://www.azteca-horse.nl/index.html en hij heeft 1 Lusitano merrie gedekt. Mogelijk komt daar nog 1 merrie bij.

Ik ga even de foto's bekijken. Als er vossen voorkomen in de familielijn dat is de vader niet homozygooth zwart en de moeder ook niet. De kleuren van opa's en oma's zijn ook van belang, maar dat kan via de mail en als je laat testen heb je veel meer zekerheid :)

Edit: Una is zeker een schoonheid geworden, een goede partner voor Ultramar! ;) 8-)

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:31

of er vos in de lijn zit maakt helemaal niks uit voor of het paard wel of niet gaat schimmelen..... of zijn jullie een beetje afgedwaald op dat gebied..... :\

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:41

zazaza schreef:
of er vos in de lijn zit maakt helemaal niks uit voor of het paard wel of niet gaat schimmelen..... of zijn jullie een beetje afgedwaald op dat gebied..... :\

We zijn een beetje afgedwaald ;) . Als er vos kinderen zijn kan de vader en/ of moeder nooit homozygooth zwart zijn, maar dat kwam mogelijk niet helemaal duidelijk naar voren in mijn post :o

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 11:59

OOOOOOOOOw!!!!!!!!!!!!!!!! Wat een ongelofelijke mooie schatjes zijn dat!!! Heel erg bedankt voor de foto's!
Azteca? Wat leuk? Ik heb je er toendertijd even over gemaild voor een dek met m'n zwarte quartermerrie. Ik wil heel graag op de hoogte blijven van de azteca fokkerij, er zitten geweldige paardjes tussen. Vooral die barokke met quarter hoofdje zijn ongelofelijk mooi!
Ik kan bijna niet wachten voor veulentjes, maar dit jaar heb ik enorm kosten gehad omdat er een merrie'tje ziek is. Ik wil eerst mijn volle aandacht daarbij houden in de hoop dat ze geneest, want het zou geneesbaar zijn.
Dan wil ik zeker een veulen van Ultramar met 2 merrie's.
Zal deze merrie's hun bloed laten checken.
Hoe kan ik nagaan welke kleur de grootouders hebben? De kleur staat jammer genoeg niet op hun papieren.
Helaas, 5 juni volg ik zelf een clinic van Chris Irwin met Una. Ik stuur je m'n adres door via PB ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:47

Cambiar schreef:
Mijn merrie is nu zes jaar. Voor het eerst zie ik grijze haren verschijnen (zeer donker weliswaar) in de lies en op haar ene kaak. Het is nog te vroeg opdat het van de ouderdom zou zijn, dus ik vroeg me af of zij helemaal schimmel zal worden en dus niet zwart zal blijven? Ze is tot nu toe eigenlijk helemaal zwart geweest. Dacht dat paarden die tot hun zesde zwart zijn geen schimmels worden? Wordt zijn dan op den duur helemaal grijs?
Ze heeft wel altijd al 1 heel klein plekje gehad op haar neus met beetje grijzere haren.
Dit is ze:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-IZEK66MK.jpg

Je verwijst toch echt duidelijk naar je eigen merrie en de foto die je plaats. :o Maar hé, maakt mij niet uit..