Hallo allemaal! Ik ga binnenkort een paard kopen, dus ik ben me aan het oriënteren op verschillende rassen. Ik ben 17, 1.62 en rij ong. 9 jaar op een manege. Dit zou mijn eerste paard worden, en ik ben gewoon verliefd op andalusiers. Ze zijn zo ont-zet-tend mooi! Nu vraag ik me af, have I got what it takes?
Ik lees overal dat het temperamentvolle beestjes zijn, maar hoe uit zich dit? In niet-luisteren, fris zijn of hoe moet ik dit zijn? En hoe groot wordt zo'n mooierd? Het maakt mij in principe niet veel uit - het paard dat ik nu vaak rij is maarliefst 1.78 hoog :| - maar 't is wel fijn om te weten.
Dus..
XshaartjeX
Geplaatst: 18-05-11 20:36
Ten eerste vind ik het heel goed dat je dit topic hebt geopend! Een andalusier of P.R.E. als ie raszuiver is moet je niet zozeer aankunnen. Het gaat er naar mijn idee meer om of je het dier waard bent. Het zijn hele lieve paarden en je kan er een kind op laten rijden maar om echt maatjes met ze te kunnen worden moet je eerlijk, geduldig en rechtvaardig zijn. Ze willen rechtvaardig behandeld worden. Dus oppeens tegen ze uitvallen omdat je een rotdag hebt en je paard niet precies doet wat je wilt is geen optie. Over het algemeen zijn ze niet lastig in de omgang. Met rijden is dit wel een ander geval! Ik ben net als jij helemaal verliefd op ze zowel wat uiterlijk als wat karakter betreft! Mijn paard is nu 4 jaar en we zijn rustig aan begonnen met rijden. Ze zal nooooit gek doen of schrikken laten we dat voorop stellen maar het is heeel anders rijden dan je gewend bent! Ze zijn heeel gevoelig en dienen zeker niet op de 'hollandse' manier gereden te worden maar juist zonder veel druk voor. Wanneer je besluit er een te nemen zou ik je zeker aanraden instructie te zoeken die ervaring heeft met het ras. Ik weet niet wat je budget is maar houdt er rekening mee dat het een prijziger ras is.
Wellicht kun je eerst een keer langsgaan bij iemand die een andalusier of P.R.E. heeft zodat je er eens kennis mee kan maken. Ik weet niet waar je woont maar bent vast wel welkom bij iemand hier
Een pre wordt zo tussen de 1.50 tot 1.65 gemiddeld. Hier zijn natuurlijk uitzonderingen op
Mee eens wat XshaartjeX zegt. Ze zijn voornamelijk ontzettend gevoelig en eerlijk
unamie
Geplaatst: 18-05-11 22:35
Ze zijn goudeerlijk en vrij cool maar ook gevoelig en leren snel Meestal werkwillig maar soms ook (te) heet Reageren op de kleinste aanwijzingen/hulpen (je doet snel te veel en te vaak) Dus als onervaren of drukke ruiter ben je bij een PRE niet aan het juiste adres Dan worden ze druk en rennerig/vluchterig Een klap verkopen is al helemaal geen goed idee Kortom je moet jezelf aanpassen aan ze want dat doen ze niet aan jou Mijn PRE heeft mij ondertussen al aardig afgericht Misschien kun je ergens wat lesjes nemen op een PRE en uit proberen te vinden of het voor jou het juiste ras is Heb je er een klik mee zijn ze een droom om op te rijden Je hebt gewoon geen zin meer om af te stappen
radiostar
Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-11 09:10
Wauw, bedankt voor de snelle antwoorden! Ik zal er nog een paar keer over nadenken. Ik krijg namelijk nu nog wel eens te horen dat ik me meer bewust moet zijn van wat ik aan t doen ben. Als ik het zo lees, heeft het geen zin om op 'n Andalusiër te rijden als je niet altijd doorhebt dat je handen bewegen ofzo n__n
Wat goed van je dat je er zo bewust mee omgaat voordat je het paard gaat zoeken. Ga eens een paar keer proefrijden op een Andalusiër, ieder paard is toch weer anders, maar het kenmerkende karakter zul je toch wel terug zien bij de meeste. Wellicht kom je er dan achter of dit ras geschikt is voor jou.
Tilmar
Geplaatst: 19-05-11 09:17
Ik ben een andalusier x kwpn aan het inrijden, hiervoor heb ik al een half jaar grondwerk gedaan met hem. Zijn moeder komt uit spanje en is supergevoelig. Hij lijkt heel erg op zijn moeder qua karakter en uiterlijk (alleen niet de kleur want mam is schimmel en hij is bruin).
Maar ik ben het eens met bovenstaande reacties: geweldige paarden, totaal niet schrikachtig. Maar heel gevoelig om te rijden en je moet wel weten wat je doet. Vertrouwen is heel belangrijk.
Het inrijden gaat trouwens hartstikke goed, hij is heel erg braaf.
Angela
Geplaatst: 19-05-11 09:22
Andalusiers zijn gevoelige paarden, die je snel kunt beledigen. In onze rijschool lopen ook andalusiers mee, en die kunnen ook met beginnende ruiters werken. Dit kunnen ze echter omdat ze ook door vergevorderde ruiters gereden worden, en zo wel aan hun opleiding toekomen. Andalusiers weten over het algemeen goed wat ze op hun rug hebben, en houden daar vaak ook rekening mee, mits ze in hun waarde gelaten worden. Een paard dat al een goede opleiding heeft gehad, en nu veel recreatief gereden wordt, zou goed bij je kunnen passen hoor (de andalusiers in de sport zijn vaak wat heter en reageren nog sneller op hulpen, wat het voor jou minder geschikt maakt denk ik).
Goede begeleiding is essentieel. Een budget ook, want een brave goed afgerichte (recreatie) andalusier is een stuk duurder als een vergelijkbare KWPN-er.
Het is gewoon een kwestie van zoeken. Misschien loopt jou andalusier (PRE = puur ras of Cruzado = kruising) er wel tussen
Cambiar
Geplaatst: 20-05-11 20:52
Het is al gezegd geweest, ze zijn erg gevoelig en zoeken de kracht en eerlijkheid in je hart. Heb je dit (nog) niet, dan kan je daaraan werken tenminste als je bereid bent een ferme confrontatie met jezelf aan te gaan en te veranderen. Heel goed daarvoor is grondwerk. Chris irwin en sommige zaken van Parelli, Klaus F. Hempfling ... kunnen je helpen. Je moet met zo'n paarden altijd in je kracht blijven en vanuit het centrum van je lichaam werken. Het is de state of your mind die bepaalt of zo'n paarden iets voor je zullen doen, het is niet simpel, althans voor mij toch niet altijd. Ik leer momenteel m'n 4 jonge merrie's op (Veiga Lusitano's en 1 PRE), maar ik moet er niet aan beginnen als ik me een dagje niet 100% in balans voel. De PRE lijkt wel sneller te leren en is iets cooler dan de Veiga's, maar heeft een iets ondeugender karakter die je constant screened.
Het hangt ook nog weer heel erg van het paard zelf af..... als je eentje hebt die al netjes beleerd is maakt dat natuurlijk ook uit voor de stabiliteit van zo'n paard, maar helaas ook weer voor het prijskaartje.
Toch denk ik dat een PRE niet voor iedereen is. Het hangt er ook nog eens heel erg vanaf wat jij belangrijk vindt in een paard, hoeveel ervaring je precies hebt, jou eigen karakter en wat je doelen zijn met je toekomstige paard.
Kortom hangt af van jou en van de betreffende PRE....volgens mij kom je er alleen maar achter of het past door lekker te gaan uitproberen inderdaad. Heel veel succes met je zoektocht!
Tilmar
Geplaatst: 21-05-11 20:22
Ha, ha, ik kan mijn 3-jarige andalusier niet aan ik lag er vandaag naast Maar was niet gemeen hoor. Gewoon communicatiestoring.
Klopt ja, ben hem rustig aan het inrijden. Het is wel een andalusier x Kwpn. Hij is overigens niet van mijzelf, maar ik ben er op zich niet tegen om met 3 jaar in te rijden. Als je het maar heel rustig opbouwt. Maar dat is een andere discussie, waar al voldoende topics over lopen denk ik.
Angela
Geplaatst: 22-05-11 08:16
En 3 in de zin van geen 2 meer, of 3 in de zin van volgende maand 4? Daar zit een hoop verschil in.
Ik zie barokke rassen liever later ingereden worden, ze zijn gewoon later rijp.
unamie
Geplaatst: 22-05-11 08:47
Gisteren heeft mijn dochter voor het eerst op de mijne gezeten = 3½ jaar Zonder zadel en hoofdstel en ze deed alsof ze het al jaren gewend was terwijl ze een half jaar geleden nog bang was voor haar eigen schaduw Das dan weer typisch PRE Overigens ga ik haar nog niet echt aanrijden... te jong
Laatst bijgewerkt door unamie op 22-05-11 08:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Het is inderdaad een goed idee om eerst grondwerk te gaan doen als je een Andalusier hebt, vanwege hun gevoeligheid dus. Hierbij is de Join-Up een goed hulpmiddel. D.m.v. een Join-Up leer je het paard je vertrouwen en dit gaat via natuurlijke wijze omdat je met het paard 'praat' via lichaamstaal. http://www.youtube.com/watch?v=9Dx91mH2voo hier een link om te bekijken hoe het moet. Monty Roberts doet het met een longeerlijn (wat aardig lastig is als je niet goed kunt mikken ) maar het kan ook met een longeerzweep wat ik ook altijd doe. je kan misschien desnoods ook nog oefenen met een andere paard van vrienden of een manege ofzo.
Hmm dit is misschien een beetje offtopic, maar uit verschillende bronnen heb ik altijd begrepen dat een Join-Up over het algemeen meer schade aanricht dan dat het goed doet? En dat je er zeker niet als leek mee moet beginnen? Maar ik kan het natuurlijk ook mis hebben...
Zelf heb ik informatie opgezocht en filmpjes gezien voordat ik er mee begon bij mijn eigen paard. Dit is eigenlijk wat ze in kuddes ook doen, maar jij bent dan de leidende merrie (/hengst).
Vooral niet gaan doen, (bedoel niet het kopen van een anda, maar de join up) is alleen geschikt voor ervaren mensen die weten wat ze doen.
Aan TS, wat betreft het aan kunnen van een Anda. Ook in de Anda's zijn er ongetwijfeld makkelijker en moeilijker te rijden exemplaren. Ga gewoon eens overal kijken en inlichtingen inwinnen, desnoods ergens keer rijden op een Anda. Om te kijken of het echt wat voor je is of juist niet.
De Join-Up was maar een voorbeeld, je hoeft het natuurlijk niet per sé te doen
onley
Geplaatst: 22-05-11 22:22
Ik zou gewoon eens kijken of je de mogelijkheid hebt wat PRE's uit te proberen, Dit zijn werkwillige paarden met erg veel gevoel en met een slechte dag hoef je echt niet op te stappen om dan zo jou energie eruit te rijden dit werkt averrechts en reageren ze erg fel op verder zijn het brave maar soms ook rillige dieren in de omgang **vooral als er vreemden zijn**
Ik ben apetrots dat ik er 2 heb staan die ik heb ingruild op mijn kwpnér waar ik absoluut niet mee overweg kon onder het zadel en mijn dame heb ik zo kunnen beleren zonder problemen of wat dan ook, Na 1 week niks doen kan ik zelfs opstappen en een fijne uitrit maken
Als eerste moet je maar afvragen of je het PRE bedrag neer wilt leggen XD, want het Ras is gewoon heel erg duur. daarbij raad ik je echt aan om rond te kijken en is te proberen. want het ras is zo anders en je kunt heel snel een vertrouwings band voor het leven beschadigen als je het ras niet begrijpt. Zo zal ik als het je eerste paardje word zowiezo eerst is goed kijken wat bij je past. want een manege paard en eigen paard is gewoon echt anders
jus
Geplaatst: 23-05-11 21:47
Grappige is altijd dat in Spanje de mensen denken dat een kwpner ( sportpaard in algemeen) veel moeilijker is , wij hebben les en leasepaarden hier ook voor beginners cruzados en PRE's , voor de kinderen juist fijn want over het algemeen zitten ze heerlijk