Franse stand?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BonteLisa

Franse stand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 20:10

ik ben van plan om een anda te kopen alleen die loopt heel erg naar buiten met z'n voorbenen. er is mij verteld dat dit redelijk normaal is bij anda's. alleen een ander vertelde me dat dit door de franse stand kwam en het later of nu slecht is voor z'n benen. mij vraag is hoort dit zo? en wat kunnen de gevolgens zijn van een franse stand?

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 00:12

Hmm daar weet ik persoonlijk noets van af. Ik weet alleen dat die van mij voor ietsje meer o benen heeft en achter een soort x benen... ik vind het niet erg.. de hoefsmid probeert het nog iets te corrigeren. Voor zover dat mogelijk is natuurlijk. Ik weet niet hoe oud het paard dat jij wilt kopen is. Bij die van mij kan het nog een klein beetje aangepast worden maar ze zijn natuurlijk ook gewend om zo te lopen lijkt mij dan ....
:+

Lusitana

Re: Franse stand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 00:42

Het komt bij Iberische paarden veel voor en ze worden er gewoon oud mee zonder ooit daardoor kreupel te raken.
De theorie is dat er extra slijtage zou zijn op bepaalde punten, maar de praktijk wijst uit dat de benen er gewoon op ingesteld raken en geen zwakkere punten ergens hebben.
Corrigeren via de hoeven zorgt juist wel voor frictie op bepaalde punten en moet echt minimaal gebeuren en bij volwassen paarden het liefst niet meer.
Paarden met rechte benen kunnen het ook de benen naar buiten zwaaien, dan komt het meer door een brede borst. Vaak waggelen ze ook wat.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 09:25

het heeft een speciale naam bij dit ras en komt veel vaker voor, nu is het inderdaad niet goed voor de pezen en ik vind het ook niet zo mooi. maar dat verschild per mening per persoon.
een beetje maai is niet erg vaak bij jongeren paarden trekt het ook weer weg als ze wat ouder worden.

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:29

Ik vind het ook niet zo mooi maar je doet er nu eenmaal weinig aan. Als niemand die paarden zou willen hebben is t ook weer zo wat hè :P

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:30

Dat naar buiten lopen wat jij bedoeld heet Campeoneren.
Dat is van oudsher erin gefokt.
Het is er de laatste jaren weer meer uitgefokt omdat veel mensen buiten Spanje het niet mooi vonden.

Zelf vind ik het prachtig!
Het heeft niet iets met de Franse stand te maken.
En wat PP schrijft over de pezen is ook niet geheel waar.

Dit is een paard wat campaneo heeft.
Afbeelding