Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
XshaartjeX schreef:Het is per paard verschillend maar de meeste anda's hebben kleine en steile hoeven. Die van mij ook en heeft hoeven die kleiner zijn dan die van de shetlander :p
Heeft je hoefsmid geen ervaring met dit ras? Ik zou je denk ik dan toch aanraden iemand te zoeken die dat wel heeft. Je hoefsmid moet degene zijn die jou daarover inlicht en niet andersom..
Ik weet niet waar je woont maar kan mijn hoefsmid zeer sterk aanraden! Mag via pb hoor
russel schreef:Het is altijd maar afwachten of hij goed is, ik heb ontelbare hoeveelheid hoefsmeden gehad en nog steeds is er voor mij maar 1 die goed is en dat is Rob van Nassau, maar waar ik nu woon te ver weg....helaas.
Ragdollcat schreef:Ik zie helaas nog vaak paarden met veel te platte hoeven (erg lage verzenen en lange tenen), Doordat men het natuurliljk laat bekappen, ik kan niet zeggen dat ik ze er gezond vind uitzien, lijkt me moeilijk lopen zo, want de hoeven zijn hard en geven niet mee zoals een schoen dat doet en rollen dus moeilijk af, waardoor het nog platter wordt en verkeerd afslijten.
Ik zie ook wel eens Andalusiers met hele hoge hoeven en verzenen, hoort dat zo? volgens mij is het gewoon zo dat andalusiers gezonde harde hoeven hebben maar dat men het met opzet erg lang laat worden? Sorry als ik dat zeg maar zo leer ik ook eens wat normaal is voor een andalusier en hoe het hoort.
Vroeger verzorgde ik een andalusier en die heeft gewoon mooie hoeven dat normaal bekapt werd naar de voetas. Dus geen overdreven hoge hoeven/verzenen.
Angela schreef:Ragdollcat schreef:Doordat men het natuurliljk laat bekappen
goh... wat raar dat je een methode noemt die juist iedere hoef apart bekijkt neerzet als erg lage verzenen en lange tenen.... Je hebt er duidelijk niet echt kijk op.
Angela schreef:russel schreef:Het is altijd maar afwachten of hij goed is, ik heb ontelbare hoeveelheid hoefsmeden gehad en nog steeds is er voor mij maar 1 die goed is en dat is Rob van Nassau, maar waar ik nu woon te ver weg....helaas.
Kun je hem niet laten bekappen tot de hoef in de juiste stand staat, en het dan aan een ander overlaten? Misschien is 1 of 2 keer al genoeg? (onderhouden is gemakkelijker als het juist krijgen van de voet)
geerke schreef:volgens mij is het onmogelijk om in twee dagen te leren een hoef correct te bekappen...maar dat is een andere discussie.
Ik heb een spaans paard,die inderdaad iets steiler op zijn hoeven staat dan mijn fries.
Een goede hoefsmid kijkt eerst naar de beenstand en hoefas....en aan de hand daarvan bekapt hij.
Als hij dat niet doet dan is het tijd voor een andere.
Je kunt niet een standaard hoefje creeren bij een paard.
Mijn hoefsmid doet ook ezels...maak daar maar eens een plat breed hoefje van...dan verzet het arme beest geen stap meer.
Angela schreef:Over het "natuurlijk bekappen" : ik hou al mijn paarden al jaren zelf bij. En met succes. De hoeven worden harder, ze lopen beter over moeilijke ondergronden. Daarnaast hebben ze NOOIT scheuren e.d. Ieder klein dingetje is namelijk al weggeraspt voor het een scheur kan worden.
En ja, ik noem het bijhouden, want iets veranderen, en het eventuele "grote" werk, dat laat ik aan de smid over (en nee, dat is geen nb-er). Het resultaat: mijn smid komt maar af en toe, en heeft weinig werk. Een toeziend oog vind ik echter niet te missen.
Dus: Ja, je kunt de hoeven van je paard prima bijhouden, als je je werk maar regelmatig laat controleren. Ik ben er heilig van overtuigd dat de hoeven van je paard er alleen maar beter van worden, mits je niets veranderd aan de stand, en je je smid laat controleren wat je doet.
Dani_ schreef:Het is een fabel dat een Andalusiër anders bekapt moeten worden!!
Mijn paard heeft kleinere, smallere hoefjes vergeleken bij haar kuddegenootjes van ander ras maar wel dezelfde stokmaat. Maar ik bekap haar zoals ik ieder ander paard zou bekappen.
In Spanje zie je Anda's op ontzettend nauwe hoeven, maar dat betekent niet dat dat goed voor ze is. Daar bekappen ze ze zo omdat het mode is. Ook worden Anda's daar van jongs af aan op ijzers gezet vaak en dat veroorzaakt nauwe hoeven die recht naar beneden groeien en haast wel 'kokertjes' lijken.