Anda?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BonteLisa

Anda?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 21:04

Ik ben van plan om een Anda te kopen. het is de bedoeling om die mee te nemen naar deurne. alleen ik weet niet of je zo'n paard zou mee mogen nemen. Hij is 7 jaar en 1.68 groot dus op die punten lukt het wel. Maar het ligt volgens mij vooral aan het ras. denken jullie dat ik hem mee kan nemen?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Anda?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:29

RPA--> BKR

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 09:06

Ligt eraan wat het paard kan en welke opleiding je doet of gaat doen. Toen ik op de opleiding zat moest je ook springen. Weet niet of dat nog zo is. En ze waren toen nog er KWPN gericht maar hoe dat nu is ? Zou wel leuk zijn een Andalusier op de opleiding.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:58

waarom zou je geen spaans paard mee naar school kunnen nemen? dat is echt onzin hoor!
volgens mij moet je voor Deurne nivo laten zien en spaanse paarden kunnen veel beter en sneller bepaald nivo aan en laten zien in oefeningen dan de KWPN. gewoon mee nemen ;)

panchosil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:06

Inderdaad!helemaal met PinkPrincess eens!wat een onzin zeg!!
Gewoon mee nemen en laat maar zien wat een PRE kan!!! :D

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:39

Ik denk dat het meer paardafhankelijk is. Welk niveau moet het paard hebben voordat je begint en inderdaad heeft het paard ook springaanleg etc. Lijkt me dat ras niet veel uit hoort te maken...

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:39

vraag het anders even aan je school zelf...

mij lijkt het geen probleem!!!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 08:20

Ik denk niet dat het een probleem zal zijn. Maar ik denk wel dat je op zal vallen.

BonteLisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 06:58

jolanda20 schreef:
vraag het anders even aan je school zelf...

mij lijkt het geen probleem!!!

we hebben en laatst nog gevraagt. ze zeiden dat het kan maar niet gunstig was. maar mijn ouders weten niks van paarden en vinden het dus fijn wat meningen te horen

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 07:18

Als ze zelf zeggen dat het kan dan kun je het natuurlijk gewoon doen, maar je loopt in hun ogen wel meteen een stap achter op de rest. Zelf heb ik niet op Deurne gezeten, maar ik ken wel meiden die verschillende rassen inruilde voor een kwpn'er omdat ze zo graag naar Deurne wilden. Bijna alles wat daar staat is kwpn...

BonteLisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 20:11

duChambre schreef:
Als ze zelf zeggen dat het kan dan kun je het natuurlijk gewoon doen, maar je loopt in hun ogen wel meteen een stap achter op de rest. Zelf heb ik niet op Deurne gezeten, maar ik ken wel meiden die verschillende rassen inruilde voor een kwpn'er omdat ze zo graag naar Deurne wilden. Bijna alles wat daar staat is kwpn...

Bijna alles? dus er staan ook wat andere rassen? zoals?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:19

Als je een paard specifiek voor de sport opleiding in Deurne wil kopen, zou ik geen andalusier kiezen, tenzij je er een met een ruime stap, draf en galop kan vinden die ook kan springen. Het hoeft natuurlijk geen KWPN'er te zijn (mijn dochter doet de opleiding met een Letlander), maar wel een allround sportpaard. Wat doe je als je paard niet geschikt blijkt te zijn voor de opleiding? Paard weg of andere opleiding kiezen? Als ik jou was zou ik op safe gaan.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:32

Zoals ik al zei heb ik zelf niet op Deurne gezeten, dus ik kan niet met precieze zekerheid zeggen wat er allemaal staat. Ik weet de stallen alleen van het Horse Event en verhalen van vriendinnen die op Deurne zaten.
Maar er staan naast kwpn'ers vast ook wel nrps'ers, gelders, misschien wat hannoveraan of oldenburger oid. Maar dat zijn dus allemaal sportpaard-rassen.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:34

Op de stal waar ik mijn PRE heb gekocht heeft destijds een meisje ook een PRE gekocht om mee te nemen naar Deurne.
En hij doet het super goed!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:02

Tsja, je kan geluk hebben en een geschikte vinden. Voor mijn dochter hebben we zestien paarden bekeken voordat we een geschikt en gezond paard vonden waar ze een klik mee had. Warmbloeden worden veel meer aangeboden dan PRE's, dus het lijkt mij een moeilijke zoektocht.

BonteLisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 16:21

Sammyoo schreef:
Tsja, je kan geluk hebben en een geschikte vinden. Voor mijn dochter hebben we zestien paarden bekeken voordat we een geschikt en gezond paard vonden waar ze een klik mee had. Warmbloeden worden veel meer aangeboden dan PRE's, dus het lijkt mij een moeilijke zoektocht.

ik heb er ook al een stuk of 6 kwpners gezien XD en 1 andalusier 1 kwpner was helemaal leuk maar werk afgekeurd en die anda is net gekeurd en is helemaal goed gekeurd de klik is er ook :P alleen mijn ouders weten niks van paarden dus vandaar dit topic

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:13

Mag ik zo brutaal zijn om te vragen welke andalusier je hebt gezien? Heb je misschien een link van een advertentie?
Daarnaast wil ik je wel meegeven dat een andalusier en kwpn of welk ander veel voorkomend ras niet te vergelijken zijn met rijden en de manier waarop ze het beste gereden kunnen worden. Een andalusier of P.R.E. als het een raszuiver beestje is heeft meer 'bloed' dan het gemiddelde paard dat je hier in NL tegenkomt en vereist een andere aanpak. En over het algemeen niet de manier van rijden die op deurne wordt toegepast. Ik heb mijn paard ook nog niet zo lang maar het is zeer goed te merken en hiervoor heb je gewoon goede begeleiding nodig die er wél ervaring mee heeft.
Ik zeg niet dat het niet kan maar ik weet niey of je het beestje er een groot plezier mee zal doen. Dit ligt natuurlijk ook aan het paard zelf....

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:38

Dus je hebt wat gevonden? Gefeliciteerd! Heb je ook met hem gesprongen en is hij (of zij) groter dan 1.60?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:42

Citaat:
XshaartjeX schreef:
. Een andalusier of P.R.E. als het een raszuiver beestje is heeft meer 'bloed' dan het gemiddelde paard dat je hier in NL tegenkomt en vereist een andere aanpak.
PRE: Pura Raza Española
IS het zelfde als anda hoor

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:53

Niet helemaal waar. Een PRE is ook een Andalusier, maar het verschil is dat een PRE papieren heeft. Een Anda zonder papieren mag geen PRE genoemd worden ;)

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:49

Toen ik kwam, vorig jaar om te kijken ... Wist die sportleraar niet eens wat een PRE is :=
En ik was niet welkom met een PRE. Meneer had al conclusies getrokken want die konden niet springen ;)
Bullshit, mijn 3 jarige springt makkelijk een meter :=

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:32

Dat zou voor mij al reden genoeg zijn om die opleiding te laten schieten ;)
(klopt het trouwens dat de paarden daar geen weidegang krijgen?)

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:27

Mee eens! Ik zou ook zo iets hebben van als je dan geen kennis hebt van het ras en je bent te bedonderd om het te leren kennen zou ik dr al geen zin meer in hebben. Daarnaast vind ik het zowiezo een beetje raar dat ze zo vasthouden aan 'hun' manier van rijden en alleen KWPN (vast ook wel andere rassen maar toch :P) is goed genoeg... Niet mijn manier van doen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 18:29

Ach, er valt veel te zeggen over de opleiding, maar ik vind het niet raar dat ze bepaalde eisen stellen aan het paard waarmee je de SPORTopleiding doet. Jaarlijks worden de leerlingen getoetst op hun vaardigheden in de dressuur en springen. Als iedere leerling een heel ander systeem van rijden heeft, wordt het wel heel ingewikkeld om te toetsen. Dat een paard een enkele hindernis van een meter springt, volstaat niet. Je zal hem toch ook netjes door een B parcours moeten kunnen sturen. Een barok paard zal dan al snel moeite hebben met de lijntjes en afstanden, omdat deze op warmbloeden met een ruimere galop zijn afgemeten.

Als je de sportopleiding op Deurne doet, is je paard in principe lesmateriaal. Ik denk dat je met dat in je achterhoofd een passend paard uit moet zoeken. Als je dat niet wil, moet je wellicht die opleiding uit je hoofd zetten.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 19:12

Of gewoon lekker een paardenhouderij opleiding zonder paard gaan doen ;)
Er zijn er genoeg en Deurne staat imo al lang niet meer zo hoog aangeschreven als vroeger ;)