Welk voer geven jullie je PRE?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

loversyl

Welk voer geven jullie je PRE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 09:50

Ben benieuwd welk voer jullie ze geven.
Ik geef Pavo Liga, speciaal voor sobere paarden.
Daarnaast is hij gewend stro als eten te krijgen maar dat is nu zijn stalbodem dus voeren we hem hooi bij zodat hij leert het stro niet meer op te eten.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 14:29

Hier ook Pavo Liga en Pavo nature's best musli (zonder melasse) en voordroogkuil (dit is wel wat rijker aan energie).

De drachtige merries krijgen vanaf de laatste 3 maand dracht Pavo Podo Lac.

Ik denk dat het sobere krachtvoer met daarnaast stro wel weer erg weinig is, het zijn natuurlijk ook weer geen koudbloeden. Of je moet veel van het krachtvoer geven, maar dat zou zonde zijn, dan beter goed hooi er naast.

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 16:08

Die van mij krijgt 3/4 pavo basisbrok. Zo veel kuilgras als ze zelf ook daadwerkelijk opeet, wortelen en als beloning gekookte zemelen en/of kruidenmuslie

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 17:35

Mijn lusitano merrie krijgt aan ruwvoer compactgras, lucerne en nat hooi (vanwege gevoelige keel en luchtwegen).
Aan krachtvoer krijgt ze 1/2 tot 3/4 schep basismuesli per dag en een 1/2 schep zemelenslobber.
Aan supplementen krijgt ze elke dag een schepje Equilin en een half schepje Force en door de slobber een flinke scheut omega olie.

Pien06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 17:44

Ik geef mijn merrie voer van Marstall en een vitamine supplement van Eggersmann. Ze kan slecht tegen teveel suikers en het voer van Marstall is sober in suikers en zetmeel, maar wel hoog in vitamines.
Daarnaast krijgt ze natuurlijk ook volop hooi en kan ze s'avonds knabbelen aan het stro in de stal.

PinkPrincess

Re: Welk voer geven jullie je PRE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:32

2 kg per keer aan pavo sport muesli (2x per dag word er gevoert aan kracht voer)
2 x daags hele hele hele boel hooi/huil
smiddags na het rijden van mij 1 tot 2 kg muesli (verschilt wat doe deed) pavo kruiden muesli
een schep peen tussen door.

en ik ben gewoon raar en voer nog allerlei sublimeneten bij.

brok kan hij niet op krijgt hij bultjes en word hij mager van.
als ik minder dag 4 kg muesli voer (wat ik eerst ook veel vond)
vreet hij al het stro op en krijgt hij voer nijd van + achter mager
hooi krijgt hij voor 2 paarden puur omdat hij er echt om vraagt.

mijn vroegere sport pony kreeg 3x daags 1 kwartje sport brok.
en swinters een handje slobber en peen, daarbij kreeg hij dan gemiddelt kuil
het was een NRPS waar ik mee deed springen en later ook dressuur mee heb gereden
1.48 hoog was hij als ik deze teveel gaf aan voer kreeg hij vet kwabben en werd hij lui van.
Mijn PRE is zoals je ziet het totaal overgestelde kwa voer

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:33

Mijn Andalusier krijgt voor nerveuze en stresserige paarden van de Pavo. :):)
half schepje

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:52

3x per dag Natural Balance van Havens (als basis) en Granenmix van Bioron (voor de energie) samen ongeveer 3KG.
Daarbij 1x Seniores Priores per dag omdat hij dat zo lekker vindt ;)
Verder krijgen ze ongeveer 6x per dag hooi.

Als supplement krijgen ze biologische Bokashi maar niet het hele jaar door.

*edit wat toegevoegd*
Laatst bijgewerkt door cloris op 12-04-11 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:09

Mijn Andalusier krijgt Herba mix van Mijten, 2 keer per dag een half schepje.
Ze staat sinds kort weer 24/7 buiten op een schrale wei. Verder krijgt ze 2 keer per dag een mix van hooi en stro bijgevoerd.

Daarnaast heeft ze een liksteen. En ze krijgt Primeval Gelatinaat als supplement.

Kuil valt bij haar niet goed. Ze krijgt een harde manenkam, en had af en toe zelfs vieze billen ervan. Daar ben ik dus mee gestopt.
Ze staat vanwege blessures op rust, werkt niet. Dat scheelt natuurlijk ook.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:12

ik voor aan sublimenten,
Algen/ Zeewier 1 eetlepel
mineraal liksteen.(tevens ook speeltje)
Pavo spier opbouw 1 maatshepje
(ben de naam kwijt is voor sport paarden met hoge prestatie) 1 maatshepje
biotine 1 maatshepje
lijnzaad olie+omega olie 1 2 maatshepjes

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:10

Mijn behoorlijk pittige halve lusitano krijgt 2x een handje basisbrok tegelijk met de andere paarden. Verder 1 schepje (100 gr) paarden kernbrok van treurniet, 1 schepje zeewier, 1 grote eetlepel omega olie. Daarnaast heeft ze een mineralenliksteen. Ik heb gedacht over Natural Balance van Havens, maar ik las dat dat toch een behoorlijke dikmaker is. Ik heb op m'n vorige stal een tijdje Meusli zonder haver gevoerd van Havens, dit beviel ook wel goed (in het totaal halve kg per dag). Nature's Best van Pavo werd ze erg druk van. Zolang ik geen enorme ritten ga maken krijgt ze niet meer krachtvoer, ze heeft van zichzelf pit zat. ;)

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:40

Ik heb twee pony's, een shetlander en een crusado. De een is te dik en de ander te druk. Ik ben nog aan het uitproberen welk voor bij wie past.

Zo heb ik voor mijn crusado, toen hij nog jong was, pavo grow gegeven, met musley van pavo. de kleine heb ik alleen een beetje musley gegeven, wat hij erg lekker vond.

Toen daarna heb ik ze basisbrok van subli gegeven, hier werden ze erg sloom van, en dat vonden ze ook niet geweldig lekker.. Dus dat viel af..

Pavo is een heel stoffige brok, vonden ze ook niet geweldig.. Dus dat heb ik ook niet meer.. Maar de musley ben ik wel tevreden over, dat vonden ze ook heel lekker!

Ik heb daarna western brok gegeven, speciaal voor westerpaarden. Iemand met een draver raadde dit me aan.
En dit vonden mijn pony's helemaal geweldig! ook waren ze lekker actief, alleen de crusado werd er wat te druk van en de kleine te dik. (ook al gaf ik ze maar een paar handjes brok en de kleine maar 1 klein handje)
Over deze brok ben ik wel tevreden!

En nu de westernbrok op is, heb ik ponybrok gekocht van subli en van pavo de musley. Nu afwachten hoe ze hier op reageren. Als het goed is moet de kleine afvallen, en de grote minder druk worden.
De musley vinden ze erg lekker, vanaf het begin al. Dus dat zit goed. Nu alleen nog afwachten met de ponybrok!

Ik laat de kleine afvallen, door lekker met de sulky op pad te gaan en te longeren. Minder voer geven doe ik niet, hij heeft nu de energie nodig voor het werk.

In totaal geef ik de kleine een handje brok, en de grote een kwart van voerschep. Dus veel geef ik niet.

Wat ik van iemand heb gehoord als je een erg druk paard hebt, dat je merriebrok moet voeren. Hier worden ze rustig van. Heb ik me laten vertellen, maar ik weet niet of dat waar is. Het lijkt me meer een brok voor merrie's die tijdens de dracht meer vitamines en mineralen nodig heeft, dus voor mijn crusado? Ik weet niet..

Voor de rest geef ik ze voldoende hooi, allen op brok kunnen ze niet leven!

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:06

Merriebrok heeft een hogere energiewaarde, dus dat zou ik niet geven aan een druk paard.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:35

Tweety, Lusitano:

Normaal gesproken 1 pavo summerfit koek per dag, en heeel veeeel hooi.
Dat is ruim voldoende, veel pit en beslist niet mager....

In het voorjaar heeft hij altijd een dip. Wat sloompjes en suf, en soms zelfs wat stijf. (Heeft hij ieder jaar, en had hij ook al voordat ik hem had) Dat loopt altijd gelijk op met de heftigste rui.
Dan krijgt hij 2 summerfit koeken, een kwart kilo basisbrok en heeel veeel hooi.