En het is weer zomer....Mok!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KMF

En het is weer zomer....Mok!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 14:44

Hallo :Y)

Onze Fries heeft beginnende mok, witte schilfers/ korsten in haar sokken. Nu lees ik overal verschillende dingen, korsten wel/ niet verwijderen wel/ niet wassen...Wat zouden jullie doen?

Alvast bedankt.

julio111

Re: En het is weer zomer....Mok!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 14:45

Niet wassen in ieder geval! of je moet het echt heeel goed droog kunnen maken!
Ik heb er niet veel verstand van verder maar ik zou het zo droog mogelijk houden.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 14:48

voor of achterbeen? wat is 'beginnend' want om het echt goed te behandelen kan je het beste de sok er wel afscheren maar dat doet veel eigenaren met paarden-met-behang teveel pijn ;)
Maar om het droog en schoon te houden is dat het handigste.

als paardlief al heel weinig sok heeft zou ik het een keer goed wassen met bijvoorbeeld betadine en dan goed droog houden, en als het heeeeeelemaal hartstikke droog is, voor het naar buiten gaan flink uierzalf erop zodat er zegmaar geen vocht bij kan komen en geen vuil.

maar volgens mij is het met mok 10 mensen 11 meningen...

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 14:50

Goed wassen met betadineshampoo, korstjes eraf pulken of schuren met een schone handdoek.
Zorgen dat het been goed droog en schoon blijft.

3bengels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 14:51

Heeft hij geen mijt? Bij ons op stal staat ook een fries en zodra de zon begint te schijnen en het warmer wordt heeft hij mijt in zijn sokken zitten. Zijn baasje wast dan altijd zijn sokken met betadine shampoo en na een paar keer herhalen is hij er weer helemaal van af. Het is trouwens een vaker voorkomend kwaaltje bij friezen vertelde hij mij. (zijn vader fokt friezen)

KMF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 15:00

Ilsemarie schreef:
voor of achterbeen? wat is 'beginnend' want om het echt goed te behandelen kan je het beste de sok er wel afscheren maar dat doet veel eigenaren met paarden-met-behang teveel pijn ;)
Maar om het droog en schoon te houden is dat het handigste.

als paardlief al heel weinig sok heeft zou ik het een keer goed wassen met bijvoorbeeld betadine en dan goed droog houden, en als het heeeeeelemaal hartstikke droog is, voor het naar buiten gaan flink uierzalf erop zodat er zegmaar geen vocht bij kan komen en geen vuil.

maar volgens mij is het met mok 10 mensen 11 meningen...

Ja lastig, heb er weinig verstand van zeg maar...Voor en achter zit het? Het zijn witte korsten/ schilfers verder nog geen echte wond zeg maar...en dan uierzalf echt in de holte?

KMF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 15:02

3bengels schreef:
Heeft hij geen mijt? Bij ons op stal staat ook een fries en zodra de zon begint te schijnen en het warmer wordt heeft hij mijt in zijn sokken zitten. Zijn baasje wast dan altijd zijn sokken met betadine shampoo en na een paar keer herhalen is hij er weer helemaal van af. Het is trouwens een vaker voorkomend kwaaltje bij friezen vertelde hij mij. (zijn vader fokt friezen)

Ik geloof van niet, hoe zag die mijt eruit?

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 20:04

Wij hebben poederspray gekregen van de DA, werkt echt super!

Elsa_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 20:05

mijn paard had vorig jaar ook mok, wat irritant zeg!!!

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 20:05

Weet je zeker dat het mok is?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:16

Zalfjes, poedertjes, ed. zijn prima om de mok te laten genezen, maar zijn wel een vorm van symptoom bestrijding. Een paard wat mokgevoelig is zal vaak een verlaagde weerstand hebben, om wat voor reden dan ook. Het is dus wel een goed idee om daar ook aan te werken en proberen na te gaan waarom een dier regelmatig mok krijgt.
Een Fries is al extra gevoelig door het zware behang, maar als de weerstand goed is zou het paard er geen last van mogen hebben.

KMF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 10:47

Lage weerstand kan dit ook uiten in veel haar verlies nu?(meer als zussen) Wat raadt jij aan te doen?

Manonjitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:56

bij ons gebruiken we ook wel aardappelzetmeel

sjoukjee22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 14:09

Ik maak altijd een sopje van heet water en bio-tex.
Even laten inwerken en goed uitspoelen en afdrogen..

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 14:12

Opvallend dat jouw paard juist nu mok krijgt. Het is het droge seizoen, dus dan ga je niet aan te natte bodem denken.
Staat jouw paard al op het gras? Mogelijk dat daar de oorzaak ligt.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 14:14

Wij flossen de sokken. Omhoog kammen zodat er lucht bij komt.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 14:27

ik heb een tinker en die hebben dat ook snel.je kan ze ook laten spuiten daarvoor.ik weet niet hoe dat middel heet.en dat zou 1 keer per 10 twaalf maanden moeten worden ingespoten.
en wat ik ook doe (die van mij heeft nu schurft,voorloper van mok)is de sokken opknippen tot de hoefrand.is misschien wel zonde maar er kan lucht onder komen en dan broeit t misschien wat minder.
ik hoop dat je er wat aan hebt.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 14:29

Ook ik denk eerder aan schurftmijt dan aan mok eerlijk gezegd. Jeukt het ook? Zie je je paardje stampen en benen langs elkaar schuren? Ik denk dat het geen kwaad kan een paar keer met sebacil/neocidol te wassen, en evt. een vitaminenspuitje toe te dienen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 16:36

Dit hoort thuis op MD.
Maar daar is al een centraal topic over mok, dus ik verwijs je voor verdere vragen en het nalezen van tips naar dat topic.
Daarom hier een slotje.

[MD] centraal topic over mok