Paarden van de zon dag van het Iberische paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Faya_barock

Paarden van de zon dag van het Iberische paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 08:11

Voor de liefhebbers van het Iberische paard (en die moeten hier toch genoeg zitten :j ) is er dit jaar weer een paarden van de zon op 22 mei bij stal Groenendaal te Bunschoten.
Een mix van show, clinics, verkooppaarden en de strijd om de titel: de mooiste Iberische combinatie.
Tevens is er een strodorp aanwezig met allerlei mooie spulletjes.

http://www.paardenvandezon.com

hier filmpjes die ik van andere keren heb gemaakt om een idee te krijgen

http://www.youtube.com/watch?v=IGuBsOURIAA
http://www.youtube.com/watch?v=67_fb5GQAr0
http://www.youtube.com/watch?v=I6esgKjJ4eU
http://www.youtube.com/watch?v=SgtGv2PNGc0
http://www.youtube.com/watch?v=D0rYzmXK ... re=related

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 03-04-11 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Caps uit titel verwijderd.

laulau85

Re: PAARDEN VAN DE ZON DAG VAN HET IBERISCHE PAARD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:54

Ik kom zeker kijken en zit erover te denken om mee te doen maar heb wel een spanjaard maar geen spaans spul en om dat nou allemaal aan te schaffen voor 1 keer....

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 18:20

Gaaf! Ik ga heel hard mn best doen om te komen. Gewoon om te kijken hoor ;)

mirol3

Re: Paarden van de zon dag van het Iberische paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 11:04

ik wil ook heel graag heen, ik hoop alleen dat ik kan want ik ga met mijn hengst ook dat weekend mee doen aan de APTO keuring! weet dus nog neit of ik zaterdag of zondag moet :\ hoop de zaterdag!

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:40

Je kunt je tegenwoordig niet meer opgeven voor een show oid, ze hebben nu alles zelf geregeld. Dat was vorig jaar trouwens al zo.
Je kunt alleen nog met paard er naar toe als je bent uitgenodigd.
Ik ga er denk ik niet naar toe, vond het programma jammergenoeg niet echt heel aansprekend dit jaar.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:31

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 23:30

Oh ik dacht dat ze dat niet meer deden, vorig jaar was het onderdeel in ieder geval eruit gehaald. Sorrie voor de verkeerde informatie.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 13:48

Ik overweeg heen te gaan zonder paard. Weet niet of ik alleen zo'n eind wil reizen.
Dus als er in Noord Holland mensen zijn die willen carpoolen lijkt mij dat erg gezellig.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 20:25

Ik weet ook nog niet of ik ga kijken.
even kijken tegen die tijd en hoe het programma is...

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:38

lijkt me leuk ik wil wel mee doen en anders graag komen kijken ! ,,
waar kan je je opgeven/aanmelden ?

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 15:05

via de link die cyrina in het topic heeft geplaatst hierboven :D

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:00

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:14

ik had ze al gespot, leuke foto's!! +:)+

(edit, voor wie het leuk vindt, mijn topic staat in mijn onderschrift)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 18:04

Wij zijn geweest en vonden het ( weer) zwaar tegenvallen. Er zaten een paar demo's bij die de moeite waard waren, maar het gros was hetzelfde als voorgaande jaren, de kwaliteit ( zowel qua ruiters als paarden) is niet verbeterd, soms zelfs verslechterd.
Het is en blijft jammer dat op een dag als deze er geen goede dressuur presentaties worden neergezet; nu blijft het "barokke" paard een droom/ fantasie/ show paard uitstraling hebben! De dressuur demo's die er waren ( van Fabio Nunes en Adelinde Cornellisen) waren best de moeite waard maar omdat de paarden nog erg jong waren was het erg "basic" en liet dus de echte kwaliteiten niet goed zien.
Sommige demo's waren rommelig, slecht gereden met soms ongedisciplineerde paarden. Sommige ruiters in de verkoop rubrieken maakten er helemaal een potje van.
Al met al; slechte reclame voor deze mooie rassen.
We zijn er kort geweest en volgende keer blijven we gewoon thuis, ik vond het echt een beetje zonde van onze tijd ( en geld).
We hebben dus niet alles gezien ( van 13.00 tot 15.30 waren we er) dus mogelijk hebben we alle goede demo's, paarden en ruiters gemist 8-) :o .

Sorry, voor deze negatieve reactie, maar het zou een stuk aantrekkelijker worden als er voor deze dag eens "andere" combinatie's en demo's gedaan werden dan de steeds terugkerende dingen; voor de organisatie misschien een uitdaging om eens iets spetterends te bedenken waarbij iedereen de mond open zou vallen en die het barokke paard in al zijn veelzijdigheid zou kunnen laten zien; dus ook als prestatie paard.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:30

El Cid, ik was er voor het eerst en heb me goed vermaakt. Ik vond de demonstratie van Caroline Ulrici met Bonito ook de moeite waard. Leuk dat Adelinde Cornelissen er was, maar die deed eigenlijk niet meer dan tempowisselingen rijden. De zwarte Lipizzaner had de passage beter kunnen schrappen. Ik ben het wel met je eens dat het barokke paard in zijn algemeenheid teveel als exoot gepromoot wordt. Hierdoor zullen veel paardenliefhebbers het ras laten staan.
Wellicht kan jij iets spetterends voor volgend jaar verzinnen?

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 09:29

Denk dat we niet moeten vergeten dat dit evenement een prive initiatief is. Het is geen vereniging of stamboek die dit doet. Degene die het regelt die draagt dus ook helemaal zelf de financiele verantwoording en om dan ff een rafael soto over te laten komen ofzo... tja.

Katie1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:22

Inderdaad Cyrina :) Daarom is het dus roeien met de riemen die er zijn.
Ik weet toevallig dat de persoon die dit organiseert zich ontzettend uit de naad werkt om het allemaal zo voor elkaar te krijgen.
Daarnaast weet ik ook dat ze open staat voor ideeën, maar we dus niets met alleen de ideeën kunnen als er dan daarnaast niet ook een financieringsplan voor op word gezet!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:22

Voor de ideeenbus: Er kan alvast geoefend worden om volgend jaar een fantastisch viertal of caroussel te laten zien! Dat hoeft niet veel geld te kosten. En volgens mij hebben we in Nederland ook een wereldkampioen vierspan met een span lipi's. Wellicht zijn er in Nederland ook nog een paar goed springende Lusitano's te vinden voor een mooie springclinic.

Nogmaals, ik heb genoten en petje af voor degene die dit organiseert en alle vrijwilligers die met hun paarden naar Bunschoten afreizen. Maar een bredere promotie zou het barokke paard bij een groter publiek geliefd maken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:40

nog meer menners voor een leuke pas de deux, of een wedstrijdje kegels?

beetje sport toevoegen misschien...

Lipizz_AH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:06

Sammyoo schreef:
En volgens mij hebben we in Nederland ook een wereldkampioen vierspan met een span lipi's.
De organisatie heeft geprobeerd om hem uit te nodigen, inderdaad als publiekstrekker. Maar ook hij komt bepaald niet gratis....

Paarden van de Zon is een privé-initiatief, waarvoor een klein groepje liefhebbers hun nek uitsteekt, en er heel veel tijd, inspanning en geld insteekt. Met een beetje geluk draait men quitte.

Adelinde werd gesponsord. Voor Chardon lukte dat niet.

Lipizz_AH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:19

ElCid schreef:
Wij zijn geweest en vonden het ( weer) zwaar tegenvallen. Er zaten een paar demo's bij die de moeite waard waren, maar het gros was hetzelfde als voorgaande jaren, de kwaliteit ( zowel qua ruiters als paarden) is niet verbeterd, soms zelfs verslechterd. /.../ We hebben dus niet alles gezien ( van 13.00 tot 15.30 waren we er) dus mogelijk hebben we alle goede demo's, paarden en ruiters gemist
Jammer dat je de hele dag zo negatief beoordeeld. Paarden van de Zon is in de eerste plaats een ontmoetingsplaats voor en door gelijkgestemde liefhebbers van PRE's, Lusitano's en Lipizzaners. En die opzet is m.i., gezien de prettige sfeer en reacties van de aanwezigen (toeschouwers en deelnemers) goed gelukt. Voor sommigen is het een kennismaking met deze rassen, voor anderen een weerzien.

Wat het showprogramma betreft is men volledig afhankelijk van het aanbod in Nederland. En dat is nu eenmaal niet zo groot(s). Het is vreselijk moeilijk om een showprogramma van enig niveau met grotendeels amateurs neer te zetten, en dan ieder jaar weer iets anders of nieuws! Volgens mij is dat dit jaar toch weer aardig gelukt om een andere indeling en invulling te bieden t.o.v. voorgaande jaren.

asterid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:41

ElCid schreef:
Wij zijn geweest en vonden het ( weer) zwaar tegenvallen.

Beetje banketstaaf reactie dit. Natuurlijk kan het dat je niet zo verrast was als je graag zou willen, maar zoals al gezegd gaat het om vrijwilligers die zich enorm uitsloven om deze dag te organiseren, bovendien op verzoek van alle liefhebbers die graag nog weer deze dag wilden meemaken. Dat je er niet veel aanvindt kan, maar blijf dan gewoon lekker weg zeg. Of kom zelf met een mooie show. Of nog beter, organiseer zelf eens een dag als deze, dan weet je hoe enorm veel werk het is en hoe niet leuk reacties als de jouwe dan overkomen. Gelukkig vonden heel veel andere mensen het wel leuke dag.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:00

Volgende keer blijven we inderdaad gewoon weg, het was al de 3e keer dat we er waren, we hadden gehoopt op een opgaande lijn, maar die is er niet.
We weten heel goed hoeveel werk het is, uit ervaring, daar zeg ik ook niets over. Ik hoop dat er volgende keer meer ruimte is voor andere/ betere/ flitserende shows/ demo's/ rubrieken. Maar daar zal de organisatie dan toch voor open moeten staan!!!!!!!!!!!!!!!
Het was een ,leuk, stuk amusement, wat door veel mensen op prijs werd gesteld, maar waar ook een aantal minder over te spreken waren! Die reageren hier niet, maar alleen maar "haleluja" roepen is natuurlijk leuk, maar een stuk ( opbouwende) kritiek kan echt geen kwaad. Zoals de dag nu is wordt er iedere keer min of meer hetzelfde riedeltje afgedraaid terwijl er zoveel meer mogelijk is met deze paardenrassen.
Daar gaat het toch om; laten zien dat deze rassen meer kunnen als lange manen hebben en dames in mooie jurken ronddragen :o . De serieuze demo's van Adelinde en Fabio Nunes waren wel de moeite waard omdat daar goed gereden, fijn aan de hulpen staande paarden getoond werden zonder franjes. Omdat de paarden daar lieten zien wat ze kunnen, terwijl in een aantal demo's en tijdens de verkooprubriek er slecht gereden werd op paarden die niet aan de hulpen staan.
Als men nou eens meer de nadruk gaat leggen op deze rassen als gebruikspaarden, wat ze zijn, ipv. op het show/ droom paard zou er een beter beeld naar voren komen en zouden de rassen veel serieuzer genomen worden.

Ik beoordeel dus niet de hele dag als negatief, ik was er maar een deel van de dag zoals ik al schreef en er waren dus 2 rubrieken die wel de moeite waard waren. Het was jammer dat de paarden die hier getoond werden nog aan het begin van hun opleiding staan waardoor er hier vnl. een ( zeer solide) basis werd getoond, die wel liet zien wat een goed gereden Lusitano kan, behalve alleen maar mooi zijn ;)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:16

Ik ben het hier voor een deel wel mee eens.
Dit is absoluut een ontzettend leuke dag voor liefhebbers van deze paardenrassen en ik vind het geweldig dat er mensen zijn die de organisatie van zoiets op zich willen nemen! :j

Maar ik vond het niveau ook wisselend.
Zeker uit de verkooprubrieken kan meer gehaald worden door de paarden apart voor te stellen in een korter tijdsbestek (als bij het rijden van een dressuurproef, om de beurt de ring in), zodat iedereen echt goed de gelegenheid krijgt om de kwaliteiten van de paarden te laten zien.
Met zoveel paarden bij elkaar in een kleine ring kun je niet het optimale uit je paard halen als presentatie voor de verkoop...
Ook werden niet alle paarden heel fijn en goed aan de hulpen voorgesteld, natuurlijk geeft zo'n situatie spanning bij een paard, maar als er een goede basis in zit moet dat wel te tonen zijn naar mijn idee...
En nu vond ik dat niet alle presentaties reclame waren voor het ras en dat is best jammer...

Verder kan ik me natuurlijk ook aangesproken voelen, want ik heb zelf ook een demo gereden op die dag waar mensen waarschijnlijk ook genoeg op aan te merken kunnen hebben... 8-)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:20

@Nouvel, ik heb jou niet zien rijden, dus door mij hoef je je niet aangesproken te voelen ;). Wat ik tot nu toe gezien heb van jouw stuurmanskunsten mogen die er echt wel zijn :j . Daarbij komt dat het aangespannen tonen van een Lusitano ook nog iets is wat niet zo vaak gezien wordt, in Nederland, en daarmee wordt dus wel getoond dat we het hier over gebruikspaarden hebben, die meer kunnen dan alleen maar een showtje/ demootje doen.
Misschien volgend jaar een 2- span? :o