Zelf heb ik een 3/4 friese merrie zonder papier. Ze is iets aan de kleine kant en ik zoek een hengst die wat groter is voor haar. De hengst hoeft niet goedgekeurd te zijn aangezien dat voor mijn merrie niet zoveel uitmaakt. Liefst ook in de noordelijke helft van het land.
petraaken
Als de afkomst volledig onbekend is, en niet te achterhalen is zou ik óf geen veulen ermee fokken, óf fokken met een niet-friese hengst, om eventuele risico's uit te sluiten...
Ik ga een beetje mee met Saida, maar als je toch graag je merrie laat dekken door een friese hengst zou ik misschien eens een foto erbij zetten. En zelf ook kijken, heeft jou merrie van zichzelf een wat zwakkere achterhand, zou ik een hengst uitzoeken die een sterkere achterhand heeft, of heeft je merrie een vrij dunne nek en wil je er wat meer nek onder zien, dan zou ik dus een hengst nemen met een wat vollere nek. Dat lijkt me het makkelijkste om zo een aantal hengsten bij elkaar te puzzelen die aan jou verwachtingen voldoen en het veulen de "gebreken" van de merrie wat weg te werken.
Veel succes in ieder geval.
friesiszwart
Als je de afstamming niet weet zou ik het teveel risico vinden om de merrie te dekken. Vooral niet als je het veulen zelf niet aan wilt houden.
aliealie
Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-11 13:36
Het veulen wil ik wel zelf houden.
barrelover
Geplaatst: 18-05-11 17:09
Ik vind eigenlijk dat als jij je merrie wilt laten dekken dat dan gewoon moet kunnen. Ik heb zelf een veulen van beart. Dit is al een buffel maar zijn moeder geeft ook veulens van 1.68 en 1.70.
Marretjeee
Geplaatst: 19-05-11 18:29
je hoeft er niet persee geen friese hengst op te zetten, ik heb dan een friese merrie met papier maar haar inteelt is 4.69% nou heb mijn merrie een vol papier maar messchien is het handig om de hoogte van je fries te noteren hierbij, mijn friesj is nog jong maar is vroeger achtergebleven de laatste maand groeit ge hard! ze is bijna 3, voor haar ga ik ook de keuze nemen om er een grote hengst op te zetten mijne is 1.58 nu, ik zat zelf te denken dat ze 1.63 ongeveer word, en wil er dan een hengst van 1.68 op gaan doen:) ik deed er gewoon 5 cm hoger boven op gewoon de tijd nemen om een mooie goede hengst te nemen! en een tip : beter wel een gekeurde dekhengst nemen! want niet elk sperma van een hengst is goed! bij een goedgekeurde weet je dit zeker van wel!!