friese paarden gestel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

banditlove

friese paarden gestel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 09:49

heyhey!

Ik heb gehoord naarmate een fries ouder word (na de 10 jaar ongeveer). die allemaal klachten krijgt aan de rug en botten.
Is dat zo?

itske

Re: friese paarden gestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 09:52

Broodje Aap verhaal

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 09:52

ik heb een fries van 23 die elke dag gereden wordt.. Geen enkel probleem mee.. Mja paar maanden terug hoefzweer, maar dat staat er los van.. Denk dat dat elk paard voor zich is hoor..

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 09:57

Wij hebben een fries van 14 en die word om de dag dressuurmatig gereden, soms springt ze nog en ze loopt ieder weekend voor de koets, de ene keer een uur de andere keer 3 uur.
Niks aan de hand!!

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 09:58

Wat een onzin! de mijne wordt 11 en is nog puntgaaf. Meestal geloven ze me niet als ik de leeftijd vertel zo jeugdig is ze nog. Wel krijgt ze nu wat grijze haartjes op haar hoofd maar dat zal wel van de baas komen :D .

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 17:11

De gezondheid heeft alles te maken met de manier van houden en beweging geven.
Indien je een 2,5 jarige al inrijd en dagelijks aan het werk zet ja dan vraag je op latere leeftijd om problemen. Maar als je een jong paard de tijd geeft om uit te groeien en daarna langzaamaan aan het werk zet, kort en niet niet overbelastend kun je je paard tot heel hoge leeftijd gezond en actief hebben.

banditlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 17:40

iemand vertelde tegen mij dat je een fries van 3 jaar gwoon kunt inrijden . natuurlijk wel rustig opbouwen ?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 12:48

banditlove schreef:
iemand vertelde tegen mij dat je een fries van 3 jaar gwoon kunt inrijden . natuurlijk wel rustig opbouwen ?

Persoonlijk zou ik bij een fries of nouja bij elk paard liever wachten tot 3,5/ 4 jaar.
Mijne das een fries die wordt in mei 4 jaar. En daar zijn we nu mee bezig ik vindt het wel fijn. Maar goed meningen verschillen genoeg 3 jarige friezen die wel gereden worden. Belangrijk dat je naar het paard kijkt sommige die al onder het zadel zijn die vindt ik er nog niet klaar voor kwa bouw zijn het dan echt nog van die twenters. Mijne was met 3 jaar imo ook zeker nog niet klaar voor.

mirol3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 14:33

Mijn fries is half februari 3 geworden en ik heb er nu 3 keer opgezeten. ik ga er ongeveer 1 a 2 keer in de week op maar dan alleen om hem te laten wennen aan iemand op zijn rug, dus ik zit er ongeveer 5 a 10 minuutjes op in stap en een paar rondjes draf en ik vraag nog helemaal niks.
het echt doorrijden ga ik pas over een half jaar doen dan kan hij nu lekker wennen en alvast een beetje spieren opbouwen.
ik denk ook dat het niet goed is om gelijk vanaf 3 jaar erop te stappen en intensief te gaan rijden dat zou ik pas na zijn 4e doen.