Een 3/4 andalusier hengst, en nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sMieke

Een 3/4 andalusier hengst, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 23:12

Hallo,

Ik heb sinds 8 januari een andalusier hengstveulen.
Even wat gegevens:
Naam: Salvado
Geb. datum: 4 Juni 2010
Zwart/grijs/wit met wit kolletje en wit voetje RA.

Hij heeft een verleden met verwaarlozing, wormen en ondervoeding.
Inmiddels heeft hij gister voor het eerst gegallopeerd.

Nu is mijn vraag:

Hoe kan ik hem het beste begeleiden? of waar kan ik het beste mee beginnen?
(aangezien hij nog zeer sterk groeit en nog steeds een zak botten is)
Ik heb geen ervaring met dit ras.

Mijn plan was om hem eerst flink aan te laten sterken, 27 maart maakt hij kennis met mijn tinker x welsh.
Kan ik hem over een paar maanden/jaar een beetje longeren of moet ik ergens anders beginnen.
Het liefst begin ik met NH. Het mag absoluut geen schade aanbrengen, want dan blijft hij gewoon een lange tijd in de wei met mijn tinker.

Ook vraag ik mij af of en wanneer ik hem zou moeten castreren.

Tips, ervaringen, alles is welkom!

Groetjes

Afbeelding

kleinvosje

Re: Een 3/4 andalusier hengst, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:14

Als hij nu een maand of 8 is, moet je toch echt nog even een poosje wachten met longeren. Dat is heel belastend voor zijn benen en botten, niet te vroeg mee beginnen dus! Ik zou hem lekker op het land zetten met gezelschap, gewoon lekker laten groeien, en een beetje poetsen en knuffelen. Vanaf 2,5 jaar beginnen met wat longe werk.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:19

Wat een lekker bekkie zeg.
Ik zou hem lekker 24/7in het land laten lopen (indien mogelijk0 of iig overdag's nu het weer beter is. Zorgen dat ie kan schuilen en dat ie een weidegenoot heeft die nog lekker wil spelen. Hierdoor sterkt ie wb beenwerk goed aan en het gras begint zo ook weer lekker te goreien dus dan zal hij snel wat meer vet op de buik krijgen.
Longeren zou ik persoonlijk niet doen tot iig 2,5 jaar. Evt wandelen, poetsen, kleine oefeningetjes zijn genoeg voor hem.
Ik hoop dat ie snel opknapt! Sterkte met hem. Wordt vast een mooitje

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 23:22

ok dankje voor de tips.
Hij is inmiddels al in 2 maanden uit 2 dekens gegroeit en heeft kort geleden nog wormen gehad. dus hij komt niet aan maar groeit wel. mede daarom vind ik beweging geven lastig. (in iedergeval die balans vinden) maar ik denk dat het met mijn tinker wel goed komt. (hij heeft ook nog beetje verlatingsangst)

Edit: we wandelen wel veel, en hij vind verkeer niet meer eng. Ik weet nog niet 100% zeker of hij wormvrij is (DA moet nog komen) kan dat dan schadelijk zijn voor mijn tinker? (die goed en netjes optijd ontwormt word)
Laatst bijgewerkt door sMieke op 13-03-11 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:23

Joh, als ie in het land staat krijgt ie genoeg beweging. Probeer em dus maar zo snel mogelijk naar buiten te krijgen!

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:32

De ideale tijd van het jaar om te castreren is nu. Overleg anders met de DA of zijn conditie goed genoeg is om dat nu te doen. Anders een jaar wachten. Na de zomer kan ook, maar het vliegenseizoen moet echt voorbij zijn en vaak heb je dan al weer de eerste nachtvorst.
Als je andere paard een ruin is zou het op zich niet zo'n probleem moeten zijn om hem nog een jaar hengst te laten. Een merrie is natuurlijk een ander verhaal.

Je mag er best een beetje mee tutten, maar longeren kun je beter nog 2 jaar achterwege laten.

Zorg voor goed ruwvoer. Omdat ie nogal wat te lijden heeft gehad zou ik hem wat bijvoeren met veulenbrok/opfokkorrel.

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 23:39

Ok castreren is nu nog geen optie. Tinker is ruin in principe zou hij jaren hengst kunnen zijn maar vroeg idd af in welke tijd. Het is echt een knuffelkont die heel veel aandacht vraagt.

Edit: hij krijgt onbeperkt goede kwaliteit droog hooi met2x pd pavo podogrow en 1x pd slobber met opfok mineralenmix. Verder heeft hij een uitloopstal met altijd droge zandbak. En gaat overdag naar de wei op 10 min loop afstand. Oh en hij ziet heel de dag door mensen en dieren.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 00:00

Lijkt me prima, zo snel mogelijk een maatje er bij. En dan wordt ie vanzelf groot.

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 09:24

Ik zou m lekker zn gangetje laten gaan en idd pas met 2,5 met m aan het 'werk' gaan. Houd in je achterhoofd dat je een andalusier doorgaans pas met 4 jaar ook niet ongewoon pas met 5 kan gaan inrijden omdat ze gewoon pas heel laat uitgegroeid en ontwikkeld zijn... hij groeit nu even heel hard en tegen de 3 jaar lijkt ie al heel goed ontwikkeld maar dan zal ie nog echt even de tijd nodig hebben om goed te ontwikkelen. Zolang ie met een ruin staat zou ik m nu niet castereren das toch best wel belastend zou k t volgend jaar doen ofzo.
Veel succes ermee!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 09:29

laat hem eerst maar bij komen voordat hij gecastreerd wordt.Het kan geen kwaad als hij bij een ruin staat.
Is zijn bloed gecontroleerd op parasieten?
Je kunt toch gewoon met hem wandelen?Dat is nu het moment,zo went hij er aan dat hij van het andere paard weg moet en daarna weer terugkomt.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 09:37

Wat een lief koppie heeft ie zeg. Erg sprekend :j

Je kan hem met soort genoten buiten zetten, dan kan hij spelen en zich zelf laten groeien. Als er een goede leermeester is voor je paard, is het een weidemaatje.
Zodra het weidemaatje gaat eten, dan zal jou andalusier mee eten.

Heb je mogelijkheid om een jong dier op het land te zetten dat ook houdt van spelen? Misschien is je tinker niet een speels paard, of vind ie eten veel belangrijker?

Succes!

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:16

Mijn ervaring met dit ras is dat je hengsten rustig hengst kan laten zijn als je daar de mogelijkheid voor hebt. Heb er een aantal gereden die het zelf niet leken te weten, en die het wel wisten waren echt heel goed te controleren. Je zult heel veel plezier aan dit ras beleven, lees je alvast een beetje in zou ik zeggen.
Andalusiers zijn wat later uitgegroeid dan veel andere rassen, dus laat hem voorlopig lekker zijn gang gaan (als ik dat zo mag zeggen). Met goed aankomen heb ik niet zoveel ervaring, maar 24/7 op het land (met nu nog eventueel bijvoeren) moet hem absoluut het meest ten goede komen. Heb je die mogelijkheid?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:20

Longeren de komende jaren even niet aan beginnen. Inscharen, veel voer erbij, en vooral veel beweging.
Gaat helemaal goedkomen (als dat nog goed kan komen, want je weet nooit wat wormen voor schade hebben aangericht).

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 22:09

oke, ik dacht dat hij oxyuris Equi had en daarna spoelworm/lintworm. volgens mij zijn die niet zo schadelijk als bv. bloedworm ofzo.. maar ok ik ga hem niet longeren. eind maart komt hij een aantal uur per dag in de wei te staan met chester (de tinker) ik ben nu bezig met stallenbouwen want 's avonds wil ik ze terug thuis hebben. Alvast heel erg bedankt voor de tips. Kan ik misschien wel licht met NH kunnen beginnen?

Edit: 24/7 gaat niet lukken. ze gaan 's ochtends naar buiten en 's avonds op stal en af en toe blijven ze een nachtje daar. ik heb namelijk een groot weiland binnen een terrein van een bedrijf. ik kan ze dus niet elke minuut van de dag halen ;) eventjes beholpen maar het was de enige manier om weidegang dichtbij te krijgen. Mijn tinker speelt graag en is nu een beetje eenzaam omdat zijn weidemaatje nu een humeurige tinker is. dus dat komt wel goed. ik laat binnenkort de Da komen voor mest en evt. bloed onderzoek

Oh en ik heb echt totaal geen haast met rijden ofzo ik vind alleen NH zo leuk. en hij hangt echt heel erg aan me.. we liggen zelfs elke avond in t zand bij zijn stal. en mijn tinker kan ik gewoon blijven rijden. Hij blijft de komende 4/5 jaar dus gewoon een knuffelpaard;)

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:16

NH is een levensstijl, niet zomaar wat oefeningen om te doen. NH wil zeggen op een zo natuurlijk mogelijke manier met je paard omgaan. 24/7 buiten in de groep, bit,zweep,spoor en ijzerloos door het leven gaan en daarbij met een zo min mogelijke druk zo veel mogelijk bereiken. Als je wat leuke dingen met hem wil gaan doen kan je beginnen met wat grondwerk. Netjes mee aan touw lopen, pasje achterwaarts, halt houden. Zo een dingen. Hoefjes leren geven is ook heel belangrijk. Ik zou ook al beginnen met hem op zo veel mogelijk plaatsen aan te raken. Zo went hij daar ook al aan, en mocht er (als hij nog even hengst blijft) iets zijn laat hij zich makkelijker overal aan zitten.

Veel succes ermee, hij ziet er echt leuk uit! Hoop dat hij lekker kan opknappen bij je en nog een goed leven tegemoet kan zien.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:20

Belangrijk lijkt mij dat er regelmatig een goede hoefsmid langskomt.
Op de foto lijkt z'n beenstand niet ideaal. Mogelijk mede veroorzaakt door z'n verleden.
Maar alleen als jong paard kun je daar nog iets aan wijzigen.
Succes.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:24

sMieke schreef:
Kan ik misschien wel licht met NH kunnen beginnen?

Oh en ik heb echt totaal geen haast met rijden ofzo ik vind alleen NH zo leuk. en hij hangt echt heel erg aan me.. we liggen zelfs elke avond in t zand bij zijn stal. en mijn tinker kan ik gewoon blijven rijden. Hij blijft de komende 4/5 jaar dus gewoon een knuffelpaard;)

In de paardenwereld doet men met een veulen niets. Zoals hier al 10 x gezegd is, in de wei laten staan tot z'n min. 3 á 4 jaar (gezien laatbloei Anda), liefst met jaargenoten zodat hij kan spelen en kan leren in dominantie. Af en toe in de hand gezien hoefsmid ed. Dan uit kudde en dan eens licht gaan beginnen met longeren etc. Dit is beter voor z'n botten, groei en z'n koppie :j .

Tuurlijk kan je met een veulen / jaarling NH gaan doen maar ik vraag me af:
ga je met een baby ook kunstjes doen???
:n
Het is iig niet natuurlijk ...

Veel plezier iig *\o/*
Laatst bijgewerkt door Evelienepien op 14-03-11 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 22:24

Ok, ik heb niet veel ervaring met bitloos en alles maar ik kan wel bijv. mijn tinker van 20 meter afstand helemaal besturen. op dit moment kan ik met het andalusier veulen (salvado) alles, we liggen in het zand, voetjes geven doet hij goed (ondanks dat hij ook nog mok heeft gehad) hij moet over een stuk industrie terein dus hij kan tegen vrachtwagens, klepperende dingen, autos, drukke kruispunten enz.

wat zijn beenstand betreft. het is veel erger geweest dus ik hoop dat het allemaal nog bijtrekt. die stand achter heeft hij een beetje van zijn vader. maar ik heb een heeeele goede hoefsmid die ook nog eens een hele goede kennis is dus komt helemaal goed. Komende 2 weken ga ik stage lopen bij een veearts dus ook dat komt precies op tijd! ;)

Edit: het is niet de bedoeling zomaar kunstjes te doen. hij gaat in de wei met weidemaat en krijgt 3x per dag aangepast voer. ik doelde eigenlijk meer op aanrakingen, wandelen, voetjes geven enz.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:28

Ik zeg het niet snel meer, maar met zo'n verleden zou ik hem eerst weer lekker paard laten worden samen met de tinker. Lekker de wei op en voorlopig een dikke zomer en herfst met rust laten. Wandelen enzo kan nog erg lang met de anda. Zowiezo tot 4 jaar er niet op gaan zitten.
Mijn paardje is er ongelooflijk sociaal van geworden dat hij tot zijn 3e onbekommerd met andere paardjes bezig was. Een wat oudere ruin is opvoedkundig heel sterk naar jongere paarden toe. Mijn paard heeft al heel wat jongere paarden manieren bijgebracht. :+ Is de Tinker ook ouder? Daar kan je paardje veel van leren! Ook hoe hij met mensen om moet gaan en wat de 'normale' gang van zaken is.

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 22:33

ok, ja tinker is nu inmiddels 8 maar zeer spelerig.
dit jaar krijg ik een shetveulen en als die gespeend kan worden zou die er evt. ook bijkunnen. (indien het een hengstje is) mijn andere 2 shets zij ook jonger maar merries.
Bedankt voor de reacties ik heb mijn plannen flink bijgesteld. Alleen knuffelen, poetsen en laten spelen in een volle wei met goede brok en weidemaatjes (pavo podogrow goed?) ik had al gelezen dat anda's later ''rijp'' zijn enz. zeker gezien zijn groei achterstand moet ik idd niet teveel van hem vragen.
Enthousiasme dus even in bedwang houden ;)

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 22:36

oh voor indicatie:

zo kocht ik hem:
Afbeelding
Ouders vonden het geen goed idee deze foto openbaar te maken. Ik denk daar nu anders over.

Zo stond hij te koop:
Afbeelding

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:52

:wow:
Jemig, wel een verschil, zeg :j
Duidelijke verkoop-truk (is ie geschoren? of zomerfoto) foto :j
Kan je ouders wel snappen dat ze het niet een goed idee vonden om foto openbaar te maken. Aan de andere kant; het is de realiteit zoals jullie hem aantroffen (helaas).
Is juist des te mooier om over een tijd te zien hoe hij is opgeknapt *\o/*
Veel plezier ermee en hou jezelf in bedwang :D !!
Enne ... anders plaag je de Tinker maar wat vaker := ;) :D

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 22:55

haha komt goed. nee het is een zomerfoto denk ik. Ik snap mijn ouders ook wel. ik breng het nu onder de aandacht en dan houd ik erover op ;)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:12

Tinker is ruin toch? Ik zou ze aan mekaar voorstellen! Wij hadden een Russisch ruintje (een tersk) en een veulen, dat door omstandigheden is verstoten door de moeder. Moeder kreeg kort na de geboorte van het veulen koliek en daarna werd ze echt agressief naar het veulen toe. We hebben echt alles geprobeerd om ze weer samen te brengen, maar ze wilde haar veulen echt vermorzelen. Toen we het veulen, nadat we het zelf de fles gaven en hij wat groter en sterker werd, op de wei zetten, viel zijn moeder hem weer aan. Ze ging door alle draden heen om hem te kunnen pakken! (Niet dat je nu denkt, dat we ze bij mekaar op de wei hadden gezet natuurlijk) De ruin sprong er tussen en heeft hem daarna altijd liefdevol verzorgd, beschermd en opgevoed. Zonder hem was het een erg moeilijk paardje geworden. Een paard kan een paard beter leren paard te worden dan een mens hè? Geef je tink ook de kans!

En tja, foto is duidelijk een geval van niet naar waarheid. Komt helaas nog vaak voor. Heb je hem in NL gekocht of geïmporteerd?

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:14

Hoi,

Ik heb ook zo'n probleem gevalletje (van mei 2010 ;))
Wij zijn enorm op de goede weg!
Als je tips wil kan je mij pb'en en evt. meepraten op het veulentopic, zal je even een link pb'en