Arabofries versus Barokke fries

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Slechtvalk

Arabofries versus Barokke fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 15:23

Ik ben me op het moment aan het orienteren. Heeft iemand wat info over het verschil in temperament, karakter, uithoudingsvermogen, grootte en gezondheid.

friesiszwart

Re: Arabofries versus Barokke fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 09:32

Het verschil in temperament, karakter en uithoudingsvermogen is ook bij verschillende paarden van hetzelfde ras verschillend. Dus staar je niet blind op een ras maar ga gewoon naar verschillende paarden kijken.

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 18:45

Ja, inderdaad, je kan ze natuurlijk nooit het hele ras of de hele kruising over 1 kam scheren.
Maar als je je zorgen maakt over het uithoudingsvermogen van een fries: wees niet bang. Met een goede training zullen ze bijvoorbeeld bij de marathons of eventing zeker niet onder doen voor andere rassen.

BrigitteB61

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:16

Natuurlijk heeft ieder ras zijn rastypische kenmerken, dus ik vind je vraag wel terecht.
Ik heb altijd volle Friezen gehad en ik ben dus geen voorstander van de Arabofries. Ik vind het echt zonde om een echt, mooi Nederlands paardenras te 'verpesten' door er een mix van te maken. Alleen maar om het paar chiquer te maken. Is natuurlijk mijn persoonlijke mening.

Rastypisch (voor de kniesoren, er staat dus RASTYPISCH :) ) is de Fries een mooi en sterk Barokke paardenras met echt temperament. Ook al staat ze geboekt als koud-bloed, is ze zeker heter dan bijvoorbeeld een Belgisch Trekpaard of Tinker. Ze zijn taai en kunnen/ moeten schraal gehouden worden, niet teveel eiwitten. Het ras is gezond en hard maar heeft als opmerking dat de kniebanden nog wel eens zwak kunnen zijn. Een van mijn paarden ben ik verloren aan te losse kniebanden waar niets meer aan gedaan kon worden. Wel operatie gehad maar knie toch weer uit de kom.

Ik heb zelf nooit een Arabo-Fries gehad, noch heb ik daar behoefte toe. Maar ik kan alleen maar bedenken dat deze mix wat smaller/ kleiner is en nóg drukker/ nerveuzer

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:32

Citaat:
Maar ik kan alleen maar bedenken dat deze mix wat smaller/ kleiner is en nóg drukker/ nerveuzer

Uw bedenking is best fout hoor!

Kwa exterieur moet je echt kenner zijn om het verschil te zien en dit is vrij logisch de arabische invloed zit reeds relatief ver weg. Ten tweede een arabier fokt zijn exterieur niet echt door doch wel tig andere positieve kenmerken. Ten derde een arabier is niet nerveus en druk tijd dat je je eens verdiep in wat een sportgefokte arabische volbloed is.

Doorsnee hebben ze meer dan 80% fries bloed en het gros heeft een raszuivere friese moeder. Hoe ze exterieur zijn is dus in grote mate bepaald door de genetisch link tussen de moedergenen en vadergenen. Zelf heb ik een arabo hengst staan op stal die is stukken barokker dan veel raszuiver friezen. Een koele kikker waar een bom naast mag ontploffen en zeer mens gericht. Hij is nog bitterjong en zal binnen enkele maanden onder het zadel gaan maar in de voorbereidende opleiding stel ik vast dat die kerel zeer inteligent is. Zijn genetische basis want daar draait alles om relatief oud koel werkwillig fries bloed volledig vrij van de Jochem/Feitse invloeden en beetje arabier.

Voor de rest net als elk ras heb toppie paarden en mindere dus het verschil zit hem echt niet in die drup vreemd bloed.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:13

BrigitteB61 schreef:
Ik vind het echt zonde om een echt, mooi Nederlands paardenras te 'verpesten' door er een mix van te maken.

Ik ben totaal buitenstaander qua Friezen, maar wel geïnteresseerd in genetica, en ik vind die uitspraak toch wel wat dubbel. Genetisch is het ras momenteel juist redelijk 'verpest', en hoewel de fokkers van 'zuivere' Friezen daar blijkbaar behoorlijk stress van krijgen lijkt een scheut extern bloed me nog het meest haalbare plan om nog leuke gezonde Friezen te hebben tegen de tijd dat onze achterkleinkinderen te paard gaan.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:22

Neem gerust een contact op met http://www.stalgrootprooyen.nl/ Ze kunnen je heel veel over arabo friezen vertellen en de hengst Dark Laes is echt een lust voor het oog :~

BrigitteB61

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:37

Arun: ik heb veel gepraat met echte Friesen kenners/ fokkers (waarbij ik mijn Fries heb gekocht) en die vertelden mij dat de moderne Fries wel degelijk 'ontstaan' is door Arabierenbloed. Lange, ranke en chiquere Friesen tegenover de oude Barokke Fries. Natuurlijk kan iedereen hier zijn mening over gentica etc etc neerplanten maar ik ga persoonlijk uit van een aantal ervaren fokkers die absoluut niet blij zijn met de nieuwe, nerveuze invloeden. En dat is mijn persoonlijke mening :) wel typisch dat de Arabier het enige ras is die zijn exterieur NIET doorfokt

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 10:15

Brigitte,

Natuurlijk is de fries ontstaan door kruising van Berbers-Anda's-Arabieren te kruisen met lokalere rassen maar dit zit zover weg dat je beter iets dichter in de geschiedennis kijkt. Dichter bedoel ik de bottlenecks in de fokkerij toen er nog 4 hengsten en pakweg 20 originele moederlijnen overbleven. De rest is selectie geweest eerst wenste men de rankere tuigmodellen die naast landwerk ook statig voor de koets liepen en als draver ingezet werden voor amusement. Toen selecteerde men op een goed landbouwpaard en nu terug richting sportpaard. Al deze ompoling van doel zijn niet evident en ondanks ze hier redelijk in slagen zie je vaak de gevolgen van vroegere selecties nog in deel van de populatie. Barok betekent niet een dikzakje, dit kan evengoed een rank paard zijn. Bij een barok paard gaat het om de uitstraling cfr de paarden ooit gefokt aan de historische koningshuizen. De arabier fokt zijn typische exterieur zeer beperkt door zeker alles je terug gaat verdringen met raszuiver. Natuurlijk blijven kenmerken achter doch niet in die mate dat je dit zo in één oogopslag kan zien. Iets typisch arabier exterieur is de hoge staartinplant dit zie bv bij geen enkele arabo-fries. Zoals reeds gezegd een arabier is kwa karakter zeer koel maar het blijft een volbloed. Volbloeden zijn superintelligent maar ook zeer gevoelig. Met die zuivere moet je kunnen omgaan doch als je dat kan zijn het superpaarden om mee te werken.

Finaal wat ik hiermee wil zeggen is dat veel mensen maar wat vertellen als de waarheid zonder een echt duidelijk beeld en ervaring te hebben. Voor mij kan zowel een raszuiver of een gekruiste fries goed zijn. Het is het paard dat telt en niet wat er op zijn papierke staat wie zijn voorouders zijn in de eerste vier generaties.

BrigitteB61

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 02:38

Arun: Als je kijkt op Rassenpraat Algemeen bij de Topic Kruisen met een Fjord, kun je een reactie lezen met een foto er bij van een Fjord x Arabier. Het eerste wat je ziet is een Fjord met een heel fijn Arabieren hoofdje ínclusief deukje. Het Arabieren exterieur haal je er juist wél steeds uit.
Wat de Arabo Fries betreft.... jouw technische verhaal zou best kunnen kloppen. Dat wil ik niet weerspreken. Ik weet alleen dat de Fokkers van de Fries x Fries (zal ik het zo zeggen) niet blij zijn met de fokkers die er een Arabier opzetten om het chiquere uiterlijk te verkrijgen. Dus ook in hún ogen vererfd de Arabier een zeker ranker exterieur. En wat het karakter betreft, ja klopt helemaal... de Arabier is een koele kikker en een oersterk paardenras, maar ook driftig en temperamentvol. En in combo met een Fries, die al lichtelijk neurotisch is, wordt het een explosieve mix die zorgt voor de mooie acties in de ring.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:08

Brigitte,

Google eens op Crabbet Arabian dan zie je eens wat type arabier ik bedoeld. Veel van die extreem doorgefokte dish welke enkel gewenst is bij de showarabier zal hier niet zien. Met andere woorden dit is voor mij zelfs geen typisch arabier kenmerk.

Jij spreekt hier over een F1 product nl raszuiver x raszuiver als de arabier in kwestie een showarabier is waar de extreme dish doorgefokt is door inteelt op dit kenmerk dan is dit genetisch sterk aanwezig. Kruising = hetorisch, heterosisch = de sterkste genen van beide komen tot uiting. Zodra je nog eens terugkruist zal dat exterieur aspect terug vertroebelen en misschien volledig terug verdwijnen. Dit geld natuurlijk ook voor andere fysieke kenmerken. Vergelijk het met de klassieke warmbloeden die tot meer dan 50% Engels Volbloed zijn, die zijn ook niet geschikt voor de renbaan.

Neurotische explosieve mix ... nee hoor, echt zelden hoor (in de doorgefokte arabo-friezen welliswaar). Maar ook hier net zoals in de raszuiver exemplaren combinatie van fout bloed kan rare kronkels geven.

Snap je het ?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:17

zooooo wat is die dark leas een super mooi paard echt duidelijk van allebei zit erin wauw