barockpinto stamboek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

germie

barockpinto stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 18:13

Een vriendin van me heeft 2 paarden die volgens de fokker 'As we wish' als vader hebben. Nu staat er op het paspoort onbekend X onbekend. Er zit dus geen papier bij de paarden.
Ik weet niet door welke instantie de paspoorten zijn uitgegeven.
Zij wil nu misschien de paarden toch laten registreren bij het barockpinto stamboek. Maar dan moet ze zeker zijn dat 'As we wish' de vader is.
Ten eerste, het stamboek lijkt niet officieel erkend, klopt dit?
Ten tweede, weet iemand of het stamboek ook dekregistraties bijhoudt?
En heeft iemand een mailadres van het stamboek om vragen te stellen? Of kan iemand vertellen waar de hengst momenteel staat? Mij is alleen 'Holwerda uit Siegerswoude' bekend.
En zouden jullie de moeite doen van dna-onderzoek om de paarden met afstamming te laten registreren? Bij de moeders zit mogelijk ook geen papier, maar als er een dekregistratie is, dan zijn mogelijk de moeders ook te achterhalen. De moeders schijnen kwpn-geregistreerd te zijn.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 16:19

Als de hengst "As You Wish" (http://www.barockpintostudbook.com/Heng ... weWish.htm) is EN je kan bewijzen (via oa DNA typering op ouderschap) dat de ouders de ouders zijn EN je kan (of hebt) een kopie van de papieren van de moeders krijgen ... dan kan je contact opnemen met de BP studbook om te kijken of ze opgenomen kunnen worden, anders (met de bewijzen hierboven vermeld) kan je de paarden registeren bij het E.C.H.A. stamboek (wel EU erkend) en dan een EU paspoort met vermelding van afstamming krijgen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:27

Lindor92

Re: barockpinto stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:21

Het Barockpinto studbook (Bonte Fries) is per ingang van 2009 een officiële vereniging die Internationaal zal gaan werken. De registratie van de paarden zal in Nederland door ons stamboek geregeld worden. Alle stamboekvoorwaarden en reglementen zijn vastgelegd door onze vereniging. Wij zijn druk bezig om een Europese erkenning te krijgen zodat wij als moederstamboek kunnen fungeren. Dit om de kwaliteit en kwantiteit van de paarden te versterken.
Wij organiseren ieder jaar diverse keuringen. Alle paarden die ons fokdoel een bijdrage kunnen geven worden ingeschreven in ons stamboek.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:23

Maar het stamboek is niet PVE erkend en mag dus geen paspoorten uitgeven

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:28

Of zich profileren als een Stamboek.

Misschien in de nabije toekomst krijg het BP wel nationale erkenning net als de Quarabs.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 10:09

Kortom, net zo'n vereniging dus als het ES en het NES. Niets anders dan een registratieboek. Stamboek is het niet, en mag het ook niet heten. Daarom lees je dus ook 'vereniging'.
Ik zal m'n vriendin adviseren om het eerst te laten rusten. Zonde van het geld en pavo-cup startgerechtigd ben je dan nog steeds niet.
Mocht het stamboek over een paar jaar alsnog z'n zaakjes op orde hebben, dan kan het dan ook nog wel.
Zelf denk ik dat erkenning nog wel even kan duren. Ik ben het EASP nog niet vergeten.
http://www.echa-esv.de/
ECHA geloof ik ook niet in. Een 'Kooperationsverband' met het europeesstamboek? Oei, registratieboek en nog een registratieboek? Erkenning in Nederland? Kijk je bij contactadressen, dan kom je weer uit bij het ES. Site is alleen in het Duits, en om eerlijk te zijn nogal knullig gebouwd, komt niet professioneel over.
En hier staan ze ook niet op:
http://www.pve.nl/pve?waxtrapp=znvFsHsu ... HsuOpbPREY

ECHA is in Duitsland erkend, dat wel:
http://tgrdeu.genres.de/default/organis ... C0286E7FE6
Maar je zou dan dus een paspoort met registratie bij het ECHA moeten regelen (wat mogelijk weer niet gaat, want het barockpintoregistratieboek is hier weer niet officieel erkend). Ik weet niet of dit weer mogelijk is, maar het zal ongetwijfeld meer kosten dan het ooit op zal leveren.

Dus voorlopig blijf ik wantrouwig richting dit soort registratieboeken. Hoewel een paard met een barockpinto-afstamming niet minder hoeft te zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 11:23

germie, een registratie stamboek kan wel degelijk erkend zijn. KWPN, NRPS, NMPRS, in principe allemaal registratie stamboeken

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 11:36

stef schreef:
germie, een registratie stamboek kan wel degelijk erkend zijn. KWPN, NRPS, NMPRS, in principe allemaal registratie stamboeken

Maar mogen de naam stamboek dragen. Dat mogen het ES, NES en het barockpintoregistratieboek niet. Zij zijn gewoon een vereniging (wat het kpwn ook is), of een registratieboek, maar de naam stamboek mogen ze dus niet gebruiken.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:06

Als je vriendin een EU paspoort en papieren wilt hebben met vermelding van afstamming dan zal ze, zoals hierboven al vermeld, eerst moeten vastleggen dat 'As You Wish' wel dergelijk de vader is EN dan met dat informatie zich aanbieden bij de E.C.H.A. (een Duits EN Europees erkend stamboek) om de paarden daar geregistreet te krijgen. Nergens heb ik ES vermeld en alhoewel E.C.H.A. ES paarden onder hun 'paraplu' neemt moet je absoluut niet de twee vergelijken.
De E.C.H.A. is een stamboek in opbouw en heel de laatste jaren veel groei en aanzien gewonnen in Duitsland.

Wilt ze EU paspoort met melding van afstamming voor haar paarden dan zie ik dit (buiten de Deense Stamboek) als enige optie.

Dooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:56

germie schreef:
Ik zal m'n vriendin adviseren om het eerst te laten rusten. Zonde van het geld en pavo-cup startgerechtigd ben je dan nog steeds niet.
.

Zeker goed advies :)
Het klinkt allemaal niet makkelijk om het voorelkaar te krijgen de afstamming vermeld te krijgen in het paspoort. De pleizer in paarden zou voor mij persoonlijk dan zwaarder wegen en zou het er bij laten zitten.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:10

F-AM -> BKR