Rasproblemen Friese paarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Slechtvalk

Rasproblemen Friese paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 12:23

Wij zijn ons aan het orienteren rond dit prachtige ras. Kunnen jullie mij vertellen of er veel rasspecifieke problemem zijn rondom deze paarden en welke ? Kunnen zij vrij probleemloos oud worden ?? Graag jullie expertise ;)

Lante

Re: Rasproblemen Friese paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:24

Je moet het paard gewoon goed laten keuren en liefst ook rontgenologisch, als dat allemaal goed is dan heeft een fries net zoveel kans als ieder ander ras om probleemloos oud te worden. ;)

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:32

indd laten keuren ook vooral de rug die is vaak erg zwak.
Zou zelf al niet eens kiezen voor dit ras het is al aardig kapot gefokt.

Friesepoonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:40

wollie27 schreef:

en....weer een goeie uitspraak om de friezenliefhebbers over je heen te krijgen.... :D
maar je hebt wel een punt, goed letten op rug en achterhand. Verder is het een fantastisch ras waar je enorm verliefd op kunt worden (of niet natuurlijk). Misschien dat je extra kunt letten op mok/zomerexceem, maar dat is niet echt rasspecifiek (geloof ik, schiet maar als het niet klopt). Sja...en t betekend natuurlijk wel veel werk om manen/staart mooi te krijgen en te houden. Maar ook dat geldt voor alle rassen....Verder gewoon hier en daar paardjes proberen en kijken of t qua karakter/type klikt. Veel succes met jullie zoektocht en geniet ervan!

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:43

Friesepoonie schreef:
wollie27 schreef:

en....weer een goeie uitspraak om de friezenliefhebbers over je heen te krijgen.... :D
maar je hebt wel een punt, goed letten op rug en achterhand. Verder is het een fantastisch ras waar je enorm verliefd op kunt worden (of niet natuurlijk). Misschien dat je extra kunt letten op mok/zomerexceem, maar dat is niet echt rasspecifiek (geloof ik, schiet maar als het niet klopt). Sja...en t betekend natuurlijk wel veel werk om manen/staart mooi te krijgen en te houden. Maar ook dat geldt voor alle rassen....Verder gewoon hier en daar paardjes proberen en kijken of t qua karakter/type klikt. Veel succes met jullie zoektocht en geniet ervan!

ja ik weet het ;) maar dat van de zomereceem dat kunnen alle paarden hebben natuurlijk maar geloof dat dat bij friezen ook erg vaak voorkomt.

Slechtvalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 12:44

Hartelijk bedankt voor jullie input :D

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:46

inderdaad letten op de rug, en mok.
dat heeft die van mij heel snel.

mijn fries heeft een klinische keuring ondergaan en was helemaal goedgekeurd.
en let op de bouw (vooral bij aankoop) sommige friesjes hebben een heel korte rug met een lange nek, of juist een lange rug met een korte nek.

is niet mooi, en niet praktisch in de sport

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:51

Ik zou zeggen: neem iemand mee met verstand van paarden en laat het paard altijd keuren door een DA naar jouw keuze. In ieder geval klinisch en het liefst ook op de foto :)

Slechtvalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 13:09

Quote Ik zou zeggen: neem iemand mee met verstand van paarden en laat het paard altijd keuren door een DA naar jouw keuze

Uiteraard :D Mijn vrouw is zelf dierenarts, en een goede vriendin van ons is paardenarts. Dus dat zit wel goed.

Quasandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:12

wollie27 schreef:

het is niet alleen het friese ras dat kapot is gefokt er zijn er nog meer hoor

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:13

Niks mis met de Friezen, gewoon kijken naar het inteeltpercentage, en als ie gezond is is ie gezond. Er zijn idd enkele minder sterke Friezen gefokt, of ze zijn wat doorgefokt, maar die zie je nauwelijks.

Wij hebben iig nog zelden problemen gehad met onze Friezen, zoek je een merrieveulen, dan heb ik wel wat leuks, hahahahha! :P

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:13

Quasandra schreef:
wollie27 schreef:

Hoezo kapotgefokt? Ze doen het toch nog steeds goed? Hoe kan men spreken van een kapotgefokt ras, als er zo veel gezonde dieren van rondlopen?
Snap ik echt niet.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:15

Slechtvalk schreef:
Quote Ik zou zeggen: neem iemand mee met verstand van paarden en laat het paard altijd keuren door een DA naar jouw keuze

Uiteraard :D Mijn vrouw is zelf dierenarts, en een goede vriendin van ons is paardenarts. Dus dat zit wel goed.

Dan zou het goed moeten komen inderdaad :) een beetje paardenarts zou ook wel moeten kunnen zien of een paard geschikt is voor het doel wat je voor ogen hebt :)

Quasandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:15

ik heb er twee een oude merrie van bijna 23 en eentje van bijna 14
Vooral kijken op mok, exceem, rug en achterhand zoals ze hier al eerder schrijven.
Het karakter is ook niet altijd het zelfde van de paarden. Zo heb ik met mijn 14 jarige merrie heel lang over gedaan eer ik een klik had met haar. Warscheinlijk omdat ze al van de ene kant naar de andere kant is gebracht geweest. (GEkocht van iemand die ze bij een paardenhandelaar gekocht heeft) Voor de rest zijn het heerlijke beesten voor mee om te gaan. heel werkwillig.

arijanne123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:18

wij hebben een 4 jarige ster merrie te koop,drachtig van reserve kampioen tsjalle.En deze merrie van reservekampioen eurobottlecup 2010.Vol papier en ook in enkel en dubbelspan beleerd.Is dat wat voor jullie?

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:22

Quasandra schreef:
wollie27 schreef:

Dat klopt maar dit topic gaat over de fries

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:24

wollie27 schreef:

het is niet alleen het friese ras dat kapot is gefokt er zijn er nog meer hoor[/quote]

Hoezo kapotgefokt? Ze doen het toch nog steeds goed? Hoe kan men spreken van een kapotgefokt ras, als er zo veel gezonde dieren van rondlopen?
Snap ik echt niet.[/quote]

Omdat het geen sterk ras meer is over het algemeen slechte ruggen achterhand enz dat is niet altijd geweest

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:26

Pfoe. Dan weet ik niet welke Friezen jij kent, maar over het algemeen slechte ruggen en achterhanden is absoluut niet waar. ;) Er zijn mindere Friezen, maar om nou te zeggen dat het gros slecht gefokt is, nee absoluut niet.

Reneetjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:29

Waar ben je naar opzoek? Ik weet ook nog een paar leuke en interessante friezen te koop. Komen kijken kan altijd.

Net als bij een 'normaal' paard of ieder paard is het belangrijk dat je op de bouw let en eventuele afwijkingen constateert. Zo te horen heb de genoeg kennis om je heen en ik zou er zeker gebruik van maken.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:30

En dat laatste klopt niet, wollie. Lijkt wel of jij de fries in een heel slecht daglicht wilt plaatsen. De fries is een erg sterk ras. Was afgelopen week nog een 25-jarige hengst op de keuring. Als de fries zwak zou zijn, dan zouden er niet zulke oude hengsten zijn. Ook nu zijn er zat friezen met een sterke rug en achterhand. Hebben er hier zelf een aantal lopen die dat hebben. En ken er hier in de omgeving genoeg die dat ook hebben. En dan zijn het er niet 10 tallen, maar wel 1000 tallen.

Waar ben je specifiek op zoek naar. Want wij hebben er ook nog een paar te koop staan.

Slechtvalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 13:32

Pletje123 schreef:
Slechtvalk schreef:

Dan zou het goed moeten komen inderdaad :) een beetje paardenarts zou ook wel moeten kunnen zien of een paard geschikt is voor het doel wat je voor ogen hebt :)

Nou doel is vrij simpel lekker recreatief lange buitenritten maken over het strand in het mooie Zeeland :D
Dus dat wordt hopelijk genieten :j

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:36

Daar zijn de meeste friezen heel geschikt voor en de zee is heel goed voor de benen. Ook tegen mok.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:40

Hoezo kapot gefokt???

Als je problemen wilt voorkomen, dan moet je een paard laten keuren, maar dat geldt voor elk ras.

Zomereczeem komt voor bij alle rassen, dus ook bij Friezen (zomereczeem komt vaak door de extra's die de paarden krijgen, waardoor ze meer afvalstoffen in het lichaam krijgen en lekkerder zijn voor de "knutjes")

Mok komt bij alle rassen voor, maar bij paarden met extra behang komt het vaker voor om dat de huid in de lange haren niet zo goed schoon gehouden wordt, goed bij houden dus.

Zwakke rug en achter hand? Komt bij alle rassen voor. Tijdens de training paard goed over de rug rijden en er is geen probleem.

Ik zie geen nadelen aan het ras, alleen door het extra behang is het moeilijker om de huid goed schoon te houden, moet je iets meer moeite voor doen, maar is goed te doen.

Als het paard bij de keuring geen opmerkingen heeft, dan zie ik geen nadelen

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:40

[quote="FriesWytske"]En dat laatste klopt niet, wollie. Lijkt wel of jij de fries in een heel slecht daglicht wilt plaatsen. De fries is een erg sterk ras. Was afgelopen week nog een 25-jarige hengst op de keuring. Als de fries zwak zou zijn, dan zouden er niet zulke oude hengsten zijn. Ook nu zijn er zat friezen met een sterke rug en achterhand. Hebben er hier zelf een aantal lopen die dat hebben. En ken er hier in de omgeving genoeg die dat ook hebben. En dan zijn het er niet 10 tallen, maar wel 1000 tallen.

Nou ik wil dat zeker niet tuurlijk zijn er goede net als bij alle andere rassen En het gaat ook om de wat wat jongere generatie dan 25 en ik zeg niet dat alle friesen slecht zijn ik bedoel dat er steeds meer slechte friesen komen en sorry maar zie dat toch helaas steeds meer.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:57

Om heel eerlijk te zijn begin ik hard te twijfelen aan jouw verstand van het Friesse ras, maar dat terzijde! Zonde dat als je niet zo goed geinformeerd bent wel een ras zo zwart maakt.