ervaringen hoofdstel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SuzanLarissa

ervaringen hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 00:23

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 22:02

hier is een bokker die ze ook verkoopt
in de barokshop :P
ik vind ze prachtig maar heb ze zelf *nog* niet :o

hier de link
http://www.barokshop.com/

idefix4

Re: ervaringen hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 22:05

Pas er wel mee op. De bakstukken zitten vast aan de neusriem. Daardoor kan je bit niet zo makkelijk bewegen. De spanjaarden rijden met een ander bit dan wij ollanders. Dat kan nadelig zijn in je rijden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 22:07

Dat het bit minder kan bewegen is juist het grote voordeel. Wat zou je bit moeten bewegen in een mond? kun je daar dieper op in gaan?

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 12:25

Lusitana schreef:
Dat het bit minder kan bewegen is juist het grote voordeel. Wat zou je bit moeten bewegen in een mond? kun je daar dieper op in gaan?

Vaste neusriem is om met een stang te rijden brengt namelijk druk op de neus een trens gaat dan vastliggen wat niet de bedoeling is van een gebroken bit.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 15:37

Ik zie niet hoe een stang druk op de neus aan kan brengen? De neusriem gaat los door de bakstukken en wordt losjes bevestigd. De bakstukken kunnen geheel vrij omhoog en omlaag bewegen langs de neusriem en er kan dus op geen enkele wijze druk ontstaan op de neusriem.

Het bit hangt uiteindelijk gewoon aan de bakstukken. De bakstukken en daardoor bitringen kunnen niet erg zijwaarts bewegen (uitstaan) door die neusriem, maar is dat nodig/wenselijk?

Ja, ze rijden met stangen ermee, maar dat wil niet zeggen dat het meteen maar onmogelijk of slecht of anders is om er met een gewoon bit mee te rijden.

Ik heb zelf met zo'n hoofdstel gecombineerd met een gebroken trensje gereden en kan dus uit ervaring spreken:
Afbeelding

Dus ik kan niks met je info, sorry.
Ik kan zelfs recente foto's maken en tonen hoe ver een bit al of niet bewogen kan worden.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 15:52

De stang brengt geen druk op de neus maar de vaste neusriem :Z als je aan je teugels trekt aangezien de neusriem vast zit krijgt hij druk op de neus in Spanje gebruiken ze veel een media caña die dus ook druk op de neus zet (stukje ijzer wat op de neusriem gezet word) je hulp word hierdoor veel lichter.
Natuurlijk kan je een trens gebruiken maar hier is het niet voor bedoelt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 16:26

Sorry voor het misverstand. Maar daar hoeft niet meteen zo'n verveeld ikoontje bij.

Ik snap nu op welke weg jij zit:
Ja, als je de neusriem strak om het hoofd doet, dan komt er druk op als het paard de mond wil sperren bij het trekken aan de teugels, en als er dan ijzer in de neusriem zit dan is het nog meer au, maar je hebt zelf in de hand hoe gemeen je wilt zijn, dat is echt niet anders als met een normale neusriem die aan gaat snoeren... hoeft het geen portugese voor te zijn.

Als je hem gewoon met ruimte omdoet, zoals het hoort, doet hij echt helemaal niks.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 17:05

Een engelse "losse" neusriem heeft niet dit effect en een vaste neusriem hoeft ook geen au effect te hebben mits goed gebruikt sterker nog veel trainers hier vinden het naar om te zien hoe veel "buitenlanders" gewoon de longeerlijn aan het bit vastmaken ipv een goede kaptoom.
Ik rij mijn oudste paardje gewoon op een portugees bit en vaste neusriem , dit paard doet alleen buitenritten en reageert heel fijn met een trens is hij veel onrustiger in zijn mond , sommige paarden houden niet van de nutcracker action (weet niet hoe je het in het NLds zegt)
Mijn andere 3 gewoon op trens en S&T daar word wedstrijden mee gereden dus dat zijn de regels en een vaste neusriem mag dus niet.

Ikoontje is niet vervelend bedoelt hoor maar ik ben ook wel zover dat ik weet dat een stang geen druk op de neus brengt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 17:45

Geen idee wat longeren er mee te maken heeft?

Het au is alleen indien het paard de mond spert, omdat het dan de neusriem strakker zal voelen zitten....en dit is dus bij alles wat om de neus zit, ook een engelse... en ook bij bitloos, het staat los van welk soort bit je gebruikt.

Nutcracker effect is gewoon het notenkrakerseffect. Dat een paard daar niet van houdt is logisch maar heeft weinig met het soort neusriem te maken. Behalve dan dat een enkel gebroken trens ook nog eens in het verhemelte kan prikken als een neusriem strak zit.

Een neusriem mag trouwens zelfs met wedstrijden redelijk los zitten, een paard mag nl de mond wat openen (juist om het in het gehemelte prikken te voorkomen). Het mag alleen de mond niet overmatig sperren, wat op verzet wijst. Taak dus aan de ruiter om dat te voorkomen (niet aan de neusriem).

Er is geen reden waarom ze niet gewoon een portugees hoofdstel met een trens zou kunnen gebruiken. Dat kan nl dus gewoon wel, ik heb daar ervaring mee en zal zelfs foto's nemen van hoever een bit nog kan bewegen met zo'n neusriem.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 17:50

Ik heb het hoofdstel, en mijn ervaring is supper..

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 20:32

Je mag geen wedstrijden rijden met een neusriem die vast zit aan de bakstukken , doet ook niemand want dat kan niet met een trens , jij doet het wel maar je rijdt ook geen wedstrijden.

Longeren heeft er mee te maken dat veel ruiters liever het paard op de neus werken en niet in zijn mond zit te trekken aan een lijntje jij begon erover dat het au is op de neus.

Het hoofdstel is gemaakt om met stang te rijden en heb ook geen enkele(profesionele) portugeze of spaanse ruiter gezien met een trens en een portugees of spaans hoofdstel met vaste neusriem , natuurlijk kan je een trens erop doen en de neusriem superwijd doen maar ja dan kan je net zo goed zonder.

De portugeze stang is een van de fijnste stangen die er is , snap niet dat mensen zo moeilijk doen over een stang in een paardenmond zijn namelijk de handen die het hard of zacht maken.

Maar goed ieder zijn idee en smaak ik vind persoonlijk ook al die versiering niet mooi erop , vind een portugees hoofdstel mooi met alleen de gespen niet de versiering op het leer en die zijn er ook gewoon met losse neusriem.

Ik denk dat in NL het hoofdstel alleen word gekocht op mooiegheid niet lettend op de funcionaliteit.

Vind bijv de portugeze kaptoom fantastisch !!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:26

jus schreef:
Je mag geen wedstrijden rijden met een neusriem die vast zit aan de bakstukken , doet ook niemand want dat kan niet met een trens , jij doet het wel maar je rijdt ook geen wedstrijden.

We weten niet of TS wedstrijden wil rijden met dat hoofdstel. Heeft toch niks met mij te maken? Er kan een trens aan, indien gewenst, is wat ik zeg.
Er mag geen FEI wedstrijden mee gereden, maar ze kan met zo'n hoofdstel rustig bv Working Equitation of TREC of western evenementen starten.

Citaat:
Longeren heeft er mee te maken dat veel ruiters liever het paard op de neus werken en niet in zijn mond zit te trekken aan een lijntje jij begon erover dat het au is op de neus.

Jij begon over druk die op de neus kwam, waarvan ik niet wist hoe dan behalve als een paard de mond opent het idd au is, maar dat geldt voor alle neusriemen. Bij longeren sperren paarden gewoonlijk niet de monden, het is nl meestal de ruiterhand die het veroorzaakt....

Citaat:
Het hoofdstel is gemaakt om met stang te rijden en heb ook geen enkele(profesionele) portugeze of spaanse ruiter gezien met een trens en een portugees of spaans hoofdstel met vaste neusriem , natuurlijk kan je een trens erop doen en de neusriem superwijd doen maar ja dan kan je net zo goed zonder.
Je kunt ook net zo goed zonder, een neusriem heeft geen enkele toegevoegde waarde bij een goede ruiterhand en een afgericht paard. Hij zit er niet om om iets te dóen. Ook niet bij de professionele ruiters.
Het hoofdstel is gemaakt voor de stang omdat het een ouderwets hoofdstel is, en vroeger hadden ze alleen stangen. Ook in de rest van Europa, waar de hoofdstellen er vroeger ook zo uitzagen, en nu nog voor mennen. Even tussendoor, menners gebruiken ook allerlei soorten bitten daarbij, niet alleen stangen.
Dat het er dus bij past en voor gemaakt is wil niet zeggen dat je er geen trens aan kunt hangen of dat het een speciaal effect heeft op de trens.

Citaat:
De portugeze stang is een van de fijnste stangen die er is , snap niet dat mensen zo moeilijk doen over een stang in een paardenmond zijn namelijk de handen die het hard of zacht maken.
Ik geloof niet dat er iemand in dit topic moeilijk heeft gedaan of doet over de stang? Misschien wil TS er een stang aan, misschien een trens, beide kan. Er werd beweerd dat er geen trens aan kon, daar ben ik op ingegaan.

Citaat:
Maar goed ieder zijn idee en smaak ik vind persoonlijk ook al die versiering niet mooi erop , vind een portugees hoofdstel mooi met alleen de gespen niet de versiering op het leer en die zijn er ook gewoon met losse neusriem.

Ik denk dat in NL het hoofdstel alleen word gekocht op mooiegheid niet lettend op de funcionaliteit.
Dat weet ik bijna wel zeker, meestal omdat ze op bv barokke dagen en andere evenementen leuk voor de dag willen komen.

Verder hebben ze, samen met alle andere basishoofdstellen, geen andere functie dan voorkomen dat het bit uit de mond valt ;)

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:01

Lusitana schreef:
Verder hebben ze, samen met alle andere basishoofdstellen, geen andere functie dan voorkomen dat het bit uit de mond valt ;)

Haha, briljant :D
Moest zo lachen om je droge omschrijving van de functie van een hoofdstel...

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 18:51

Mensen :7 kalm blijven, hahah

Kelly: bedankt voor het delen van je ervaring ;)

Voor de rest, ik ben niet van plan om er wedstrijden mee te rijden.
Inderdaad is het voor mij voor de mooi, vind het een prachtig hoofdstel en denk dat het nog mooier zal staan als het om mijn paardje hoofd hangt :D
En ben het er mee eens dat hoofdtsellen alleen maar zorgen voor het in de mond houden van een bit :P

En over het feit van dat het andere druk geeft op de neus, daar ga ik me niet over in laten.
Ik ben van plan als het geld er is er meteen een goed bit bij te doen en dan wordt het inderdaad een stang, of zon bit:
http://www.animoruitersport.nl/webshop/product_info.php?products_id=312&osCsid=9b8c79bc6a5688e39049bdb8afebdb92

In elk geval bedankt voor jullie reacties ;)
Alleen hoor graag nog meer ervaring over het hoodstel zelf of andere opties die beter zijn dan degene die ik mooi vind.

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:13

SuzanLarissa schreef:
...of andere opties die beter zijn dan degene die ik mooi vind.

Een andere optie is bijvoorbeeld deze set, portugees hoofdstel met bijbehorend borsttuig samen voor €149,90:

http://www.barokshop.com/contents/nl/p82.html

Het hoofdstel los kan natuurlijk ook, dat kost 99,95.
Je kunt de kleur ook kiezen: bruin/goud of zwart/zilver.
Staat erg mooi met een portugees bitje, zoals deze (bit Divino €39,95):
Afbeelding

Maar we hebben nog veel meer types hoofdstellen ed, allemaal op www.barokshop.com

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:12

Op een foto zie je natuurlijk niet echt de kwaliteit van het leer maar een kwaliteitshoofdstel is natuurlijk nooit goedkoop , ik vind het persoonlijk te (had ik al gezegd) maar vind het wel mooi zonder de versiering op het leer , zie ook vaak een mengeling van spaans en portugees uitrusting vind ik ook niet mooi of spaans of portugees.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:14

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 21:04

ik vind het verhaal van jus eigenlijk wel aannemelijk, al vind ik die hoofdstellen ook prachtig!
bij menhoofdstellen zie je ook steeds vaker dat de neusriem niet meer door de bakstukken gaat, zodat deze niet mee werkt bij inwerking van het bit en vrij ligt...

ik vind het trenshoofdstel op de site van link wel heel erg gaaf zeg!
wat kost zoiets? :o

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 21:12

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:01

Tja, ik verkoop ze ook gewoon en weet dat de kwaliteit vaak superieur is dan andere. Het is idd ontzettend moeilijk om kwaliteit af te lezen aan foto's. Het is trouwens een normale prijs in Portugal voor zo'n hoofdstel. Alleen de zadelmaker in Lissabon is veel duurder omdat de metalen versieringen van een veel betere kwaliteit en de versieringen en gespen veel fijner zijn van patroontjes. Hij maakt al het tuig voor de nationale hoge school van de rijkunst hier.

Wat bit betreft, bij dit sierhoofdstel hoort zoiets in de kleur van de versieringen, dus goudkleurig of zilverkleurig:
Afbeelding

Vinz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 11:26

Ook de Barokshop heeft een trenshoofdstel in het assortiment met 'gewone' gecombineerde neusriem:
Afbeelding
De Ravi Barock, kost trouwens €69,95.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 14:04

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 14:13

Misschien heb ik ergens overheen gelezen, maar ik snap nog steeds iet wat nu het verschil is tussen een neusriem die aan de bakstukken vast zit en een losse neusriem. Allebei gaan ze toch om de neus? En ze hebben toch allebei de functie om de mond min of meer dicht te houden waardoor je een grotere inwerking van je bit hebt? (Vooropgesteld dat je dit zou willen natuurlijk.)
Ik snap niet zo goed hoe die 'vaste' neusriem meer inwerking kan hebben of anders in kan werken dan een 'losse'. Kan iemand me dat uitleggen?

edit: typo

Caadhola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 01:12

Ik heb een kieffer hoofdstel wat hier wel heeel veel op lijkt.
Het bevalt goed,en blijft mooi.
Ik heb het al 2 jaar