Dwerggroei

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zou jij je paard/pony laten testen?

ja
18 (78%)
nee
5 (21%)
weet niet
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 23

LadyMadonna

Dwerggroei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 20:00

Omdat dwerggroei ook bij o.a. friezen voor komt wil ik deze vraag hier graag ook stellen:

Even heel simpel... Stel dat er een betaalbare DNA test zou zijn die uit kan wijzen of je paard/pony drager is van het dwerggroei gen, zou je die test dan uitvoeren voor je besluit te gaan fokken?
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 12-12-10 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:02

Ik heb op ja gestemd! Als je er mee wil fokken wil je een gezonden veulen/paard. Als je van te voren met een test kan na gaan of dat in je paard zijn genen zit. Zou ik dat zeker gaan doen.

[edit] mits de test niet de gezondheid van de merrie schaad

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 20:05

het gaat om een DNA test pubelia, dus geen kwestie van de merrie schaden (hengst is overigens zeker zo belangrijk) .
Heb het er gelijk even bijgezet

haitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:31

als mn paard gezond is zou ik het niet laten testen
als ik met het paard zou gaan fokken zou het wel een mogenlijkheid kunnen zijn.

LadyMadonna

Re: Dwerggroei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 21:34

Haitze, waarom zou je je paard niet testen als het gezond is (oogt!)
Dwerggroei zit op het recercieve gen, en aan een drager zie je dus helemaal niks, maar als je die drager met een drager kruist... tja, dan kan je voor gaas gaan

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:35

Zeker, als ik zou gaan fokken en het was er, zou ik zeker gaan testen.
Vind het erg belangrijk om een goed veulen te fokken. (als ik zou fokken, haha)
Voor zowel mijn naam, als het diertje, als de nieuwe eigenaren.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:40

@Stef: Haitze zegt ook dat ze zo niet zou laten testen, maar het wel zou overwegen als ze besluit te gaan fokken.

Lijkt me trouwens geen slecht plan. Als je met een simpele test kunt voorkomen dat er meer dwergen geboren worden lijkt me dat een goede zaak.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:44

Testen van alleen de hengstenpopulatie. Die zorgen voor veel meer nakomelingen dan die ene merrie.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 21:45

Ik heb het niet enkel over merries Anne, ik heb het over fokdieren in het algemeen. Want je kan de hengst wel testen, maar dan? Dragers uitsluiten terwijl ze op niet dragende merries wellicht prima veulens kunnen geven? (is ook een optie)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:55

stef schreef:
Ik heb het niet enkel over merries Anne, ik heb het over fokdieren in het algemeen. Want je kan de hengst wel testen, maar dan? Dragers uitsluiten terwijl ze op niet dragende merries wellicht prima veulens kunnen geven? (is ook een optie)

Als het recessief is kan het niet naar voren komen als de hengst negatief is getest. Dan kan je alleen dwerggroei krijgen met ongekeurde "wilde" hengsten. Daar fok je sowieso niet mee, dan vermeerder je.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 21:58

dus jij bedoelt, als ik je goed begrijp, de test standaard mee nemen bij de goedkeuring en hengsten die drager zijn zowiezo afkeuren?

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:27

stef schreef:
dus jij bedoelt, als ik je goed begrijp, de test standaard mee nemen bij de goedkeuring en hengsten die drager zijn zowiezo afkeuren?

Ja, exact. Dan kan het alleen recessief in de merriestapel aanwezig zijn maar komt het nooit weer naar voren.
Ik ben me ervan bewust dat dit een snoeiharde maatregel is maar imo wel de beste.
Anders blijft het sluimerend gevaar op de achtergrond.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 22:28

Vind ik op zich helemaal geen verkeerde gedachtegang, maar ik denk niet dat het haalbaar is.

Vandaar dus alles testen zodat je dragers niet combineert (maarja, dan zullen er nog zijn die het wel doen en het risico voor lief nemen)

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:40

stef schreef:
Vind ik op zich helemaal geen verkeerde gedachtegang, maar ik denk niet dat het haalbaar is.

Vandaar dus alles testen zodat je dragers niet combineert (maarja, dan zullen er nog zijn die het wel doen en het risico voor lief nemen)

Zoals bij de quarters gebeurt...

Hoe staat het eigenlijk met het OCD onderzoek binnen het KWPN?

De conclusie van het onderzoek destijds zonder dat de namen van de hengsten zijn vrijgegeven vond ik wel dusdanig dat mij toch lijkt dat daar wel meer onderzoek naar gewenst is.
En in het circuit is best bekend welke hengste verantwoordelijk waren voor meer dan 50% OCD op de knie.

Alleen op bokt kan je met een beetje speurwerk alle hengsten al herleiden die eraan mee hebben gedaan. Uitslagen staan er ook bij.
Waarom geeft het KWPN geen openheid zoals in Frankrijk gebruikelijk is?
En waarom keuren ze een klasse C goed in het recente onderzoek?
Ze zijn bang om het kind met het badwater weg te gooien?

Er zijn onderzoeken gebaseerd op minder paarden die nu voor wetenschappelijk bewijsmateriaal doorgaan. Wat is het criterium voor onderzoek dan?

Kortom, ik zit met meer vragen dan antwoorden.... :+