redelijk prijs voor recreatie PRE

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

redelijk prijs voor recreatie PRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 00:31

Op dit moment rij ik paarden van andere mensen, maar volgend jaar wil ik toch opzoek naar een eigen paard.
Naast de gangenpaarden, waar ik mezelf ook op aan het oriënteren ben, heb ik grote voorliefde voor barokke paarden, met name PRE’s
Ik heb een groot zwak voor veel behang, dus dat wordt echt een absolute eis voor mijn paard: manen, manen en nog eens lange manen.

Het was me al opgevallen dat er bij de PRE’s flinke prijsverschillen zijn afhankelijk van bloedlijnen, kwaliteiten enz: Ik heb geen idee wat reeel is, dus daarom mijn vraag.

Mijn vraag wat is een redelijke prijs voor wat ik wil:
- PRE ruin of hengst (hengst zal geruind worden)
- Leeftijd: uit te pubertijd. Dus vanaf ongeveer 6 jaar tot max 10
- verkeersmak
- geschikt voor de wat minder zekere ruiter.
- wil hem vooral recreatief gaan rijden en 2 keer in de week les in de bak. Geen ambitie om wedstrijden te gaan rijden, dus hij hoeft geen bijzonder beenwerk te hebben.
- wat betreft uiterlijke kenmerken: veel uitstraling, breed gebouwd, brede hals. En lange dikke manen!!
- kleur maakt me niet uit.

Kortom een PRE die ik mooi vind, maar wat verder niks bijzonders hoeft te kunnen en waar ik lekker op rond kan hobbelen en mee kan VD’en.

kehdraJarig

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 00:32


zomer09
Berichten: 94
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 00:35

Zal wel weer aan mij liggen, maar wat is een PRE ?
Heb zelf sinds januari van dit jaar een paard wat volledig aan jou beschrijving voldoet. Een tinker ruin van 8 jaar. Ik rijd ook recreatief maar heb ok les.
Hij is 1.62 groot en heeft inderdaad veel manen. Ik val ook op dit soort paarden. heb ook een tijd naar een fries gekeken.

Winddancer

Berichten: 4381
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Vijlen (Zuid Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 00:41


BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 01:01

kehdra schreef:
Kijk eens in het profiel van Lusitana, denk dat je zo een goede indruk krijgt.

memberlist.php?mode=viewprofile&u=24002


had ik al gedaan. Heb ook veel internet sites afgestruind.
Daar uit trok ik de conclusie dat als ik een pre zou willen zonder papieren en zonder bijzondere eigenschappen ik toch echt wel voor 6.000 euro klaar zou moeten zijn. Heb ik dat goed of betaal ik dan nog te veel? Of is deze indicatie een beetje aan de lage kant?
Een flinke kop met manen is voor mij toch wel een vereiste, daar lopen er genoeg van rond, dus dat moet geen probleem zijn. Heb alleen geen idee of dat van invloed is op de prijs.

En ik wil bij voorkeur geen paard uit het buitenland importeren, maar ergens van uit nederland zodat ik een paar keer kan gaan kijken en proefrijden. En het paard moet engels gereden zijn.


Ik kan helaas mijn openingspost niet meer veranderen. Met PRE bedoel ik niet per definitie een echte PRE, meer een andalusier in het algemeen.

monya

Berichten: 1223
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 02:22


BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Re: redelijk prijs voor recreatie PRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 02:43

had ik ook al gekeken. Had op het te koop knopje gedrukt, maar zag geen prijzen. Zie nu pas dat je links nog ene keer in het menutje moet prikken.
Bedankt voor de tip. Moet zeggen, de prijzen vallen me zeker niet tegen.

Jesser
Berichten: 1151
Geregistreerd: 03-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 10:25

Pas op dat je niet alleen naar het behang kijkt he.. Dan kan je nog wel eens bedrogen uitkomen..

Monya en John zijn goede eerlijke mensen waar je een fijn paard kunt kopen. Deze prijzen zijn reeel die ze vragen.

Met het eisenpakket dat je hebt en je wilt voor minder qua geld, kun je ontzettend besodemieterd uit de hoek komen.
Besef dat een pre niet een goedkoop paard is, mits je een gezonde, fijn afgerichte, goed in zijn kop zijnde pre wilt.
Dan ook nog eens flink wat behang (waar je ook voor betaald) en engels gereden en geschikt voor de minder zekere ruiter..

Daar betaal je voor..

En hoe jonger en minder kan hoe goedkoper.. maar je schrijft dat je ook iets ouder wilt dus de pubertijd al ontstegen en hoe meer ze kunnen hoe meer er gevraagd wordt..

Tip... ga goed voorbereid op pad, vraag ervaring aan mensen met een pre, laat je informeren door fokkers en kijk gerust eens bij Monya en John! Ga niet voor heel veel mooi, voor heel veel minder, want echt dan kom je van een koude kermis terug..

Jesser
Berichten: 1151
Geregistreerd: 03-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 10:26


monya

Berichten: 1223
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 11:17

Er zijn een aantal fijne fokkers in NL, met hart en verstand van het ras. Veelal heb je dan wel de jonge aanwas, de oudere paarden zijn vaak al verkocht. Je kunt bijvoorbeeld terecht bij de Woeste Hoeve, Vinkenburg, Rijthof, La Vida Nueva, en nog anderen, veelal wel kleinschalige fokkerijen, het is namelijk een hobby. Voor een "oudere" vaak al ingereden PRE kun je bij mij terecht.

De eisen die je neerlegt zijn eigenlijk de eisen die alle klanten me laten weten. Een gemiddeld profiel noem ik dat. Je betaald voor uiterlijk, dus de door jou gewenste manen zijn belangrijker voor de prijs dan de beweging. Iedereen wil dit ras namelijk om de looks en het intellect. Wat je er ook mee wilt doen: het voorkomen is waarvoor mensen in eerste instantie als blok vallen voor de PRE. Dat ze ook nog eens letterlijk je vriend worden merken ze daarna pas ;-).

Als je nu een goede keuze maakt heb je daar de komende 25 jaar plezier van. Een goede PRE kost zo'n beetje 1000 euro voordat ie in NL is (export, dierenarts, transport), tel daarbij op dat een handelaar er ook nog dik aan wil verdienen, dan kun je zo uitrekenen dat bepaalde prijzen die genoemd worden op marktplaats, in Spanje wel erg laag moeten zijn geweest. En met wat voor reden denk ik dan alsmaar.

Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten bij dit ras werkt niet. Ik verkoop niet alleen PRE's, ik train ze ook, en wij hebben in de jaren al heel wat probleem-PRE's voorbij zien komen. En dat is ontzettend jammer, niet alleen voor het paard, ook voor de eigenaar. Want het is zo'n fijn ras, zulke fijne paarden. Je raakt eraan verslaafd.

En ik kan het weten: 14 PRE's en 2 Lusitano's op stal ;-).

Moraal: informeer je goed, leer het ras kennen, bepaal welk paard geschikt voor je is en ga voor zekerheden.

Jennifer8
Berichten: 50
Geregistreerd: 11-03-10
Woonplaats: Drenthe

Re: redelijk prijs voor recreatie PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 12:35

Hallo Knuffeldier,

Het is in jouw geval denk ik erg goed om op te letten dat je niet alleen voor het plaatje gaat. Een lief paard met een enorme bos manen kon weleens erg temperamentvol zijn onder het zadel en daardoor niet geschikt voor jouw doel, recreatief (buiten) rijden.

Ik weet wel een paard wat heel erg leuk is, maar niet zo heel groot. Ik pb je wel even, kun je zelf kijken of het wat voor je is.

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 11:22

Jesser schreef:
Pas op dat je niet alleen naar het behang kijkt he.. Dan kan je nog wel eens bedrogen uitkomen..

Monya en John zijn goede eerlijke mensen waar je een fijn paard kunt kopen. Deze prijzen zijn reeel die ze vragen.

Met het eisenpakket dat je hebt en je wilt voor minder qua geld, kun je ontzettend besodemieterd uit de hoek komen.
Besef dat een pre niet een goedkoop paard is, mits je een gezonde, fijn afgerichte, goed in zijn kop zijnde pre wilt.
Dan ook nog eens flink wat behang (waar je ook voor betaald) en engels gereden en geschikt voor de minder zekere ruiter..

Daar betaal je voor..

En hoe jonger en minder kan hoe goedkoper.. maar je schrijft dat je ook iets ouder wilt dus de pubertijd al ontstegen en hoe meer ze kunnen hoe meer er gevraagd wordt..

Tip... ga goed voorbereid op pad, vraag ervaring aan mensen met een pre, laat je informeren door fokkers en kijk gerust eens bij Monya en John! Ga niet voor heel veel mooi, voor heel veel minder, want echt dan kom je van een koude kermis terug..


Ik ben wel bereid om een aardig bedrag neer te tellen als het paard aan alle eisen voldoet. Vroeg met alleen wat een reeele prijs is van een paard dat ik grotendeels recratief ga rijden. Wil wel een beetje weten wat reeel, dat niet als ik daar sta te kwijlen, de verkoper denkt: KASSA. En dat ik veel meer ga betalen dat ie waard is, alleen maar omdat ik hem mooi vind.

Er zit zoveel verschil in de prijzen. Goed papier intresseert me niet
Ik weet dat andalusiers absoluut niet goedkoop zijn en daarvoor ook flinkt gespaart. Na de koop wil ik nog wel een leuk potje over houden voor eventuele dierenarts kosten in de toekomst en andere onverziene zaken. Daarom ben ik op dit moment ook op de prijs aan het orienteren, zodat ik kan inschatten of ik nog ff door moet sparen of niet.

Bij monya heb ik ooit eens een cursus gevolgd. Had daar een heel goed gevoel over. Dus tzt zal ik zeker met hen contact opnemen.

monya

Berichten: 1223
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 14:06

knuffeldier schreef:
Vroeg met alleen wat een reeele prijs is van een paard dat ik grotendeels recratief ga rijden. Wil wel een beetje weten wat reeel, dat niet als ik daar sta te kwijlen, de verkoper denkt: KASSA. En dat ik veel meer ga betalen dat ie waard is, alleen maar omdat ik hem mooi vind.



Echt reeel is een prijs tussen de 5500 en 8500 euro, daarbinnen kun jij vinden wat je zoekt, absoluut.

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 18:13

Oke, dankje voor je antwoord. Had voor mezelf ongeveer 9.000 als absolute bovengrens, dat is dus wel reeel.
Maar nu eerst maar eens de winter door en dan in het voorjaar, als er niks tussenkomt, een zoektocht gaan starten naar 'mijn droompaard.

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 23:22

monya schreef:
Er zijn een aantal fijne fokkers in NL, met hart en verstand van het ras. Veelal heb je dan wel de jonge aanwas, de oudere paarden zijn vaak al verkocht. Je kunt bijvoorbeeld terecht bij de Woeste Hoeve, Vinkenburg, Rijthof, La Vida Nueva, en nog anderen, veelal wel kleinschalige fokkerijen, het is namelijk een hobby. Voor een "oudere" vaak al ingereden PRE kun je bij mij terecht.

De eisen die je neerlegt zijn eigenlijk de eisen die alle klanten me laten weten. Een gemiddeld profiel noem ik dat. Je betaald voor uiterlijk, dus de door jou gewenste manen zijn belangrijker voor de prijs dan de beweging. Iedereen wil dit ras namelijk om de looks en het intellect. Wat je er ook mee wilt doen: het voorkomen is waarvoor mensen in eerste instantie als blok vallen voor de PRE. Dat ze ook nog eens letterlijk je vriend worden merken ze daarna pas ;-).

Als je nu een goede keuze maakt heb je daar de komende 25 jaar plezier van. Een goede PRE kost zo'n beetje 1000 euro voordat ie in NL is (export, dierenarts, transport), tel daarbij op dat een handelaar er ook nog dik aan wil verdienen, dan kun je zo uitrekenen dat bepaalde prijzen die genoemd worden op marktplaats, in Spanje wel erg laag moeten zijn geweest. En met wat voor reden denk ik dan alsmaar.

Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten bij dit ras werkt niet. Ik verkoop niet alleen PRE's, ik train ze ook, en wij hebben in de jaren al heel wat probleem-PRE's voorbij zien komen. En dat is ontzettend jammer, niet alleen voor het paard, ook voor de eigenaar. Want het is zo'n fijn ras, zulke fijne paarden. Je raakt eraan verslaafd.

En ik kan het weten: 14 PRE's en 2 Lusitano's op stal ;-).

Moraal: informeer je goed, leer het ras kennen, bepaal welk paard geschikt voor je is en ga voor zekerheden.


Moya bedankt voor je uitgebreide antwoord.
In eerste instantie was ik vooral aangetrokken door het uiterlijk, maar hoe weer ik over het karater te weten kwam hoe meer het me aansprak.
Een paard is voor mij een aankoop voor het leven en ik wil zeker ook niet over 1 nacht ijs gaan. Mijn lijst lijkt nu mischien wat oppervlakkig van ik: wil een mooi paard en hoe veel betaal ik daarvoor.
Ook al heb ik op dit moment een plaatje in mijn hoofd van wat ik wil, heel star ben ik daar niet in. Wat voor niveau we uiteindelijk behalen vind ik bijzaak. Lol met je knol en een goede band en fijne samenwerking, daar gaat het me uiteindelijk om. Karakter is uiteindelijk toch het aller belangrijkst. En als ik kijk hoe het me in het verleden altijd is afgegaan met dieren: ik begin altijd met een bepaald beeld in mijn hoofd, maar uiteindelijk val ik dan toch voor bv de blik in zijn ogen, of zijn manier van doen en niet de uiterlijkheden waarop ik in eerste instantie aan het selecteren was en kom ik met totaal iets anders thuis als dat ik had bedacht. En ben altijd super blij geweest met mijn uiteindelijk keuze.
Dus wie weet, eindig ik uiteindelijk nog met een dikke fjord met pretoogjes :D

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: redelijk prijs voor recreatie PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 23:51

Heb je al wat gedaan met een andalusier? Of is het nog echt een droombeeld? Misschien is het leuk om je alvast wat te orienteren? Lekker gaan kijken, misschien eens rijden. Kijken of het echt is wat je zoekt of eventueel je wensen bijstellen. Het zoeken is vaak al net zoveel plezier!

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Re: redelijk prijs voor recreatie PRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 01:36

ik heb in het verleden wel eens een paar keer op een andalusier gereden, en dat is me toen erg goed bevallen. Heb een zwak voor barokke rassen en heb een kennis met friezen, dus daar heb ik ook uitgebreid kennis meegemaakt.
Op dit moment is een andalusier wel een beetje mijn droomplaatje, maar ik sta zeker open voor andere rassen. Uiteindelijk ben ik toch opzoek naar een maatje en is een goed klik het allerbelangrijkst. Maar opdit moment hoop ik stiekem toch dat ik een maatje kan vinden die ook een droom uiterlijk heeft.
Maar ik probeer wel reeel te blijven en naar mijn eigen beperkingen te kijken. Het uiteindelijk maar net wat op je pad komt.
2 Jaar geleden ben ik mijn droompaard tegen gekomen, was helemaal verliefd op dat beest. Was echt liefde op het eerste gezicht, hij voldeed qua uiterlijk absoluut niet aan mijn 'eisen'lijst, (lees:dikke pony), maar ik wilde hem hebben. Helaas was iemand anders me net voor, en kocht hem net voor mijn neus weg. Daar kan ik nog steeds van balen. (zeker als ik zie wat er uiteindelijk van dat beest is terecht gekomen).
Moraal van het verhaal: ik heb wel een ideaal beeld, maar we zien wel hoe het loopt.

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: redelijk prijs voor recreatie PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 13:42

Tuurlijk! Maar jouw ideaal beeld kan ook nog veranderen nadat je er een aantal heb gezien of ervaren. Daarom, ga lekker vrijblijvend kijken!

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 15:26

Merk idd wel dat mijn smaak in de loop der jaren veranderd is. Vind dat er zowiezo best veel leuke rassen zijn. Mijn oorspronkelijke voorkeur ging uit naar een gangenpaard zoals tenneesee walker of een paso peruano. Vind dit beide ook fantastische rassen en heb me door ook flink in verdiept. Ben ook in belgie bij een aantal stallen gaan kijken die deze rassen hebben. Maar dat heb ik uiteindelijk uit mijn hoofd gezet om dat er bij mij in de buurt zit er niet echt iemand die mij daarin zou kunnen lesgeven of me daar in zou kunnen begeleiden na de aankoop van zo'n paard. En om elke keer met paard en trailer overal naar toe te gaan is voor mij ook geen optie. Een paar cusus weekenden doen vind ik niet voldoende om echt alles goed onder de knie te krijgen. En ik wil niet een paard 'verrot' rijden omdat ik niet zo goed weet waar ik mee bezig ben.
Dus dan toch maar weer terug naar de barokke rassen :D. Maar mocht ik een ander leuk paard tegen komen, dan is absoluut een optie.

Ook wel grappig als ik kijk hoe het toendertijd met mijn kat is gelopen. Ik wilde eigenlijk perse een heilige birmaan met blauwe ogen en dat schitterende lange haar en leuke karakter. Na bij wat fokkers gekeken te hebben, liep ik bij toeval tegen mijn huidige kat aan. Zwart boskat kruising, zat zwaar getraumatiseerd als een hoopje ellende in een kattenvang, kortgeschoren vacht die vreselijk aanvoelde. Dus alles behalve mijn ideaal plaatje, maar ik viel als een blok. En hij is echt de liefde van mijn leven <3 , en hij gaat voor geen miljoen weg. In de loop der jaren is hij veranderd in een zelfverzekerd knuffeldier, die het liefst 24 uur per dag met me kroelt. Had ik nooit gedacht nadat hij in het begin doosbang voor me was. En ik krijg steeds complimenten van de dierenarts dat zijn vacht zo schitterend is geworden :D

Heb hier wel van geleerd dat je totaal kan afwijken van je oorspronkelijk plaatje en daar uiteindelijk heel erg gelukkig mee wordt. Daarom zet ik deze keer ook weer hoog in met een bepaald ideaal plaatje, dat uiteindelijk wel heel erg afgezwakt zal worden. Ik verdenk mezelf er van dat ik uiteindelijk met totaal wat anders ga eindigen :D

monya

Berichten: 1223
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Zaandam

Re: redelijk prijs voor recreatie PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:49

Nou ik ging jaren geleden voor de witte droomschimmel Andalusier naar Spanje en kwam maanden later thuis met een bruine Lusitano uit Belgie ;-). En hij is er nog altijd!

Het kan vriezen en het kan dooien he...

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Re: redelijk prijs voor recreatie PRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 19:25

grappig hoe dingen kunnen lopen :-)

Carantona

Berichten: 1264
Geregistreerd: 24-04-07
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 12:37

Ik vindt het erg leuk om te lezen dat ik niet de enige emokoper ben,ik kan helemaal weg zijn van een paard maar meestal is dat dan wel binnen het ras wat mij 10 jaar geleden gegegrepen heeft, de PRE.
Iedereen weet dat dat niet de meest verstandige reden is om een paard aan te kopen .
Bij mij is het gelukkkig goed gegaan alhoewel het op verzamelwoede gaat lijken als je niet heel goed oppast
Inmiddels heb ik er 4 op stal en allemaal zijn ze met zorg bij mij gekomen, mijn eerste PRE was Botijo een bruine hengst die nu ruin is de tweede een crusadomerrietje uit Spanje die ik al snel verkocht omdat ze geen papier had, de derde een zwarte hengst uit Spanje met een behoorlijk verwend en dwars karakter. Hij is door de fokster van mijn schimmelmerrie Calida aangekocht en deze merrie kreeg ik als inruil erbij later bleek dat ik een gouden merrie had gekregen, ze werd nl Nederlands kampioene van het ras
Als laatste heb ik 2 jaar geleden een hele lieve bruine PRE merrie gekocht bij Monya en John, Artista.
Een goed opgevoed paard met bewezen dressuurbloedlijnen
Met haar heb ik mijn 4e PRE op stal gekregen, Nadal haar eerste zoon . Hij is inmiddels ook een van mijn beste vriendjes geworden, zo een lief zacht en eerlijk heerlijk hengstje....

Ik ben een van die kleinere fokkers die met veel zorg graag een PRE veulentje fokt met zo hoog mogelijke kwaliteit, om zo ook anderen een kans te bieden op een gezonde PRE zonder daarvoor naar Spanje te moeten of een eeuwige zoektocht naar goede bloedlijnen
Het is mijn doel om serieuze liefhebbers te voorzien van eerlijke info wanneer deze hun spaargeld willen uitgeven aan een PRE veulen waar al lang van dromen.
Garanties geven kan natuurlijk niemand maar kwaliteit verloochend zich niet

Al met al is het zoals Monya al zegt, je komt er later pas achter dat je een echte vriend(in) hebt, in de
vorm van een paard.......

Hopelijk vindt je wat je zoekt en ik wens je veel succes en wijsheid hiermee
Laatst bijgewerkt door Carantona op 11-12-10 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Foogul

Berichten: 986
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 12:40

Ik ga je een PB sturen. Ik weet een hele leuke PRE ruin voor je die aan je checklist voldoet. :)*

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Re: redelijk prijs voor recreatie PRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 13:26

ik heb van de week met Monya gebeld. Ik ga zowiezo hun hulp inroepen bij een eventuele aankoop. Dan weet ik zeker dat ik een eerlijk advies krijg. Want ik wil zeker niet over 1 nachtijs gaan.

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 21:36

knuffeldier schreef:
ik heb van de week met Monya gebeld. Ik ga zowiezo hun hulp inroepen bij een eventuele aankoop. Dan weet ik zeker dat ik een eerlijk advies krijg. Want ik wil zeker niet over 1 nachtijs gaan.
Heel slim! +:)+