Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
horseyfries schreef:Rivano schreef:En mbt tot lange/korte rug?
Hoort een langere rug bij het moderne type?
Dat kun je niet zo zwart wit stellen, maar over het algemeen zullen hoogbeniger paarden wel wat langgerekter zijn ja.
Het gaat echter te ver om te stellen dat een moderne Fries altijd een lange rug heeft.
mariloux schreef:moderne is meer sport fries (foto's in profiel : travour)
en dan heb je nog echt van die 'lompe trekpaarden' friesen. de klassieke (:
Cyrina schreef:Tegenwoordig noemen ze die lichte, lange, ranke friese een sportfries. terwijl hierdoor het hele evenwichtsmodel naar de knoppe is, ze zijn dan vaak op de voorhand gebouwd.
Juist de kortere, barokke types (maakt niet uit of het dan de lichtere of zwaarder zijn) staan mooi in evenwicht en kunnen zo de dressuuroefeningen veel beter aan.
Cyrina schreef:Ik rij op PRE's die hebben een heel korte rug en kunnen, mits correct gereden de lengtebuiging makkelijk aan. Ik heb menig KWPN onder mijn kont gehad met een lange rug die het moeilijker deden dan mijn PRE's. Wel kunnen ze je makkelijker een "vals"goed gevoel geven.
Zolang de spieren van een paard maar soepel zijn. De rug zelf van een paard kan helemaal niet buigen, de wervels zitten op de rug aan elkaar vast.
Maar het nadeel van veel lengte is dat je de draagkracht en balans mist. De lengte van een dresuurpaard moet gelijk zijn aan zijn stokmaat. Het zwaartepunt van een dressuurpaard moet exact in het midden liggen, dus laagste punt van de onderlijn bij een paard midden onder de buik.
Helaas zie je bij de "moderne" types dat het laagste punt vaak tussen de voorbenen ligt en is een paard dus op de voorhand gebouwd, wat niet wenselijk is voor een dressuurpaard.
Het maakt daarin totaal niet uit of een paard lichter of zwaarder is, dat is een kestie van smaak en doet niks af aan talent, zolang het lichaam maar "klopt".
Lange benen is vaak alleen optisch. Meestal zijn de benen niet langer, maar is de rompdiepte van het paard minder geworden, wat er op neer komt dat er minder ruimte is voor longinhoud en hart. Iets wat, je absoluut niet moet willen!