Hoeven van een PRE altijd ongelijk??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AnnumarieJarig

Hoeven van een PRE altijd ongelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 21:51

Hallo,
Wie kan mij aan een antwoord helpen??
Ik ben geinteresseerd in een PRE hengst. Nu heeft deze hengst 2 verschillende hoeven; de 1 is ietsje steiler dan de andere. De vrouw die het paard verkoopt zegt nu dat PRE's altijd wat ongelijke hoeven hebben, en dat een smid daar extra op moet letten omdat ie ze anders moet aanpakken dan hoeven van bv KWPN'ers. Klopt dit? Ik kan hier weinig over vinden op Bokt en op internet. Hopelijk hier nu wel de experts aan boord!

Alvast bedankt,

Gr Annemarie

PS andere aankooptips zijn altijd welkom maar ik ben vooral benieuwd dat die hoeven

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:14

Ongelijke hoeven kunnen een teken zijn van een dieper liggend probleem. Dit voorop gesteld.
Daarbij is het niet rastypisch, je ziet het binnen alle rassen wel hier en daar.

Wat de andere aanpak betreft, het is wel zo dat in Spanje, net als in Portugal, de hoeven vaak liefst steil en lang (hoog) gehouden worden, integenstelling tot andere landen. Bij een ouder paard is het dan niet slim om plots een andere hoefvorm te gaan wensen, hoewel er vaak nog wel énige aanpassing mogelijk is.

Bij een paard met ongelijke hoeven zou ik zelf een dierenartsmening willen krijgen.

De Lusitano hengst die ik nu heb, heeft het bv ook, maar wel degelijk door een oude blessure en als je heel goed oplet kun je zien dat zijn gangen niet echt zuiver zijn.
Voor een recreatie paard maakt dat niet uit, als er geen pijn bij zit, maar als je wilt showen of starten in dressuur, natuurlijk wel.
Die van mij is juist hierdoor (die ongelijke hoeven en lichte onzuiverheid) niet verkoopbaar!!!!

Kortom, ik zou zo'n paard uitgebreid, met röntgenfoto's, laten keuren.
Laat je geen paard aansmeren met een verhaal dat het "normaal" is bij het ras.

wilma_b

Re: Hoeven van een PRE altijd ongelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:44

Mijne heeft het niet, dus is niet rastypisch en volgens de papieren heb ik toch echt een PRE.

AnnumarieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 02:10

OP zich is het paard 6 jaar dus het zou nog geen oude blessure mogen hebben op zo'n leeftijd. Maar ik ben blij dat mijn vermoeden iig door jullie bevestigd wordt. Het leek mij al een vreemd verhaal dat een paard van zo'n ras altijd op 2 verschillende hoeven staat....Reden om nog eens goed na te denken....

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 02:49

Ik heb net een (zuivere) PRE merrie gekocht en die heeft 2 keurige gelijke voeten
Dit lijkt me echt een verkooppraatje om het paard aan je te kunnen verkopen
Ongelijke voeten ontstaan vaak doordat het paard bij het grazen/eten 1 been naar voren graast en het andere been achter plaatst
Dan krijgt het been wat naar voren staat een platte voet en de andere een steile voet

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 11:15

Mijn paarden hebben ook gelijke voeten hoor. En ik heb er toch best een paar staan. Er is geen ras wat ongelijke voeten wenst.

Verder past de wat steilere stand vaak ook bij hun benen, ze zijn ontstaan op Spaans terrein, niet op de natte Hollandse wei en hun benen en hoeven zijn daar op geevolueerd. Een Hollandse voet kappen aan een Spaans been, is dus niet zo wijs, maar dat kan een goede hoefsmit zijn, want die kijkt naar de as. Al kunnen Spanjaarden/ portugesen wel wat overdrijven, die laten ze soms erg lang groeien. Dan lijken ze groter he, haha.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:25

Onzin.....lijkt me echt een verkooppraatje. Mijn PRE-merrie had na 3 jaar opgroeien in de Pyreneeën prachtige hoeven. Inmiddels zijn we een jaar verder en de smid is nog steeds fan van dr prachtige voetjes: Keihard en heel mooi gelijk.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:28

Hoe oud is het paard?

Is het niet gewoon een graasvoet?

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:39

Natuurlijk is dit niet rastypisch als je interesse hebt gewoon door een goede dierenarts na laten kijken en laten keuren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:52

Annumarie schreef:
OP zich is het paard 6 jaar dus het zou nog geen oude blessure mogen hebben op zo'n leeftijd.

Een paard op elke leeftijd blessures oplopen. Het hoeft nl niet met werk te maken te hebben. Denk aan bv indringen van een scherp voorwerp, stoten, kneuzen, zwikken, breken van hoefbeen, etc, wat zelfs in de wei kan gebeuren.
Juist wat ze al veulen/jong paard oplopen kan de groei van de hoef voor de rest van zijn leven beïnvloeden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 15:27

kan zeker ook aan de hoefsmid liggen.
Ik heb hier een hoefsmid gehad, die het voor elkaar kreeg 1 bokvoetje te creeeren.
terwijl hij dat absoluut niet heeft van nature, met als gevolg dat hij op zijn bek ging met lopen.
die beste man hoeft echt niet meer aan de voeten van mijn paarden te komen.
goede smid is echt rete belangrijk, en idd die goed naar de stand van het been en de hoef kijkt.

heb je een foto van het paard en zijn benen?

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 15:30

Nee dit is zeker niet rastypisch. En eerlijk gezegd zou ik nu echt wel gaan twijfelen over het paard. Makkelijk gezegd van de verkoopster om dit te gooien op rastypisch. Alsof alle pitbulls al vals mogen zijn als pup, omdat het rastypisch is dat ze agressief zijn.... zoiets....

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 15:40

inderdaad, met een goede smid kun je dit inderdaad verhelpen!
scheve voetjes zijn niet rastypisch, bij geen enkel paardenras volgens mij?

een slechte smid maakt mee kapot dan goed..

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 15:48

Mijn oude paard was geen PRE maar een BWP maar had wel ongelijke hoeven. In de kleinere hoef was sprake van hoefkatrol categorie 4. Helemaal zuiver heeft hij nooit gelopen (had rv iets kortere pas) maar ook niet onregelmatig of kreupel. Voor recreatief dressuur geen probleem maar als je echt de sport in wil kan het wel tot problemen leiden, zeker als je gaat springen.
Vind het dus echt een kul verhaal van de verkoopster........als je ondanks het verschil in de hoeven m toch wil laten keuren, laat svp foto's maken. Ik ben bang dat er meer aan de hand is dan alleen een simpel verschil in hoefgrootte.....

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:12

Niet rastypisch hoor! Mijne heeft mooie gelijke hoeven.

Er kunnen zo veel oorzaken zijn voor ongelijke hoeven maar de meeste zijn zoals je hierboven hebt kunnen lezen niet positief....

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 21:42

pfff come on!!! dat is het ras niet dus. ongelijken voeten kan elk paard hebben en elk paard heeft geen enkele voet helemaal symetrishe aan de ander. over het algemeen zijn de voeten van dit ras wat kleiner. een WPN heeft brede voeten en veel draagvlak een PRE heeft wat kleiner, maar als het verschil enorm ongelijk is. dat is niet rastypishe gewoon de bouw van het paard. hij hoeft er geen last van tehebben!