paso Español

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Faya_barock

paso Español

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 14:32

Of te wel Spaanse pas.

Afbeelding

Ik had het ook in een ander forum geplaatst, maar aangezien jullie daar niet allemaal komen, dacht ik ik zet het hier ook even neer.

Hier mijn Spaanse merrie waar ik al een tijdje mee bezig bent om de Spaanse pas goed te leren, helaas heb ik hier in het begin niet de juiste hulp bij gehad, maar weet nu zo'n beetje wel hoe je de Spaanse pas het beste aan moet leren.
Dus voor diegene die ermee aan de slag wilt, hier hoe je het kan leren (en er zijn natuurlijk heel veel wegen die naar Rome leiden ;) )

http://www.youtube.com/watch?v=iQ9VM-H-zPI

begin:
- begin met 1 been
- al stilstaand naast je paard (niet ervoor dit om ongelukken te voorkomen) tik je zachtjes met je zweepje tegen het voorbeen, zodra je een reactie krijg en het paard zijn been optilt beloon je dit (bedenk wat voor beloning het beste bij jouw paard past), ik ben begonnen met snoepje en tekst "PASO". Dit heb ik afgebouwd naar alleen paso.
- daarna hou je het zweepje horizontaal voor het been van je paard en hij zal het snel doorhebben door nu met zijn been het zweepje aan te raken hij een beloning krijgt.
- probeer je zweepje steeds hoger te houden zodat zijn been ook steeds hoger gaat.
- probeer dat deze oefening met beiden benen even goed gaat

nu al lopend ernaast:
- begin met 1 been dus niet gelijk met 2 benen (schijnt dat je zo de beste Spaanse pas krijg) ik geloof dat dit de polka heet??.
- je zegt paso (of ander woord) hij tilt zijn been op en jij geeft wat druk naar voren (denk het beste te leren met voorste ring aan kaptoom/serreta zo kan je mooi een beetje naar voren trekken zonder dat je het paard uit balans brengt).
- dit oefenen zodat het met beiden benen even goed gaat en vandaaruit proberen of het met beiden benen al lopend gaat. Hierbij steeds nog het zweepje horizontaal voor de benen houden.

nu erop:
- hier zal je in het begin even iemand bij nodig hebben.
- diegene die ernaast loopt geeft dezelfde hulpen als hiervoor, maar nu ga jij met je gewicht met je paard mee en geef met je benen diagonaal de hulpen, dus als het rechtervoorbeen opgetild moet worden geef je druk met je linkerbeen. Tegelijkertijd til je je rechter teugel iets op.
- weer begin je met 1 been en later al lopend met 2 benen.
- begin dus vanuit een verzamelde stap en niet uit stilstand.
- ik geef nog altijd bij de eerste stap het woord paso mee maar eigenlijk hoeft dat na verloop van tijd niet meer en zal het paard die de juiste hulpen krijgt begrijpen wat er van hem verwacht wordt.
- mijn merrie moet ik altijd wel wat inhouden van voren, want ze moeten dit wel in rust doen want zodra dit te snel gaat gaat het zweefmoment wat er eigenlijk in hoort te zitten verloren en worden het eigenlijk alleen maar snelle grote passen.

Nou misschien hebben jullie er iets aan.

SandravdB

Re: paso Español

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:34

Duidelijke uitleg, kun je mij ook vertellen hoe lang deze fases bij jou paard duurde en hoe vaak je oefende?

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 15:25

Ik ben er 4 jaar geleden mee begonnen, maar wist het eigenlijk niet goed aan te pakkenen. Dan deed ik het zo en dan weer anders, pas later gehoord hoe het goed aan te pakken. Denk dat het wel een jaar bij haar duurde wilde ze een beetje kunnen lopen, de balans vinden is erg moeilijk voor ze en goed meestappen van achter ook. Je ziet in het begin vaak dat de voorbenen wel gaan, maar dan vergeten ze het achterbeen, ook zie je vaak dat ze in het begin er een schraap met hun been over de grond tussen doen, gaat vanzelf weer over. Ik zou zeggen begin met 2 keer in de week even kort 10 minuutjes ofzo, en dit dan uitbouwen.

Faya_barock

Re: paso Español

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 16:50

Nog even ter aanvulling: begin de Spaanse pas uit verzamelde stap en niet uit stilstand zoals op het filmpje. Want uit stilstand is het veel moeilijker voor het paard en zal ie makkelijker uizwiepen van achter.