Voeding fries in winter periode

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kaspar

Voeding fries in winter periode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 09:33

Wellicht dat hier al een topic over bestaat, maar ik kon deze niet vinden via de zoekfunctie. Dus even een nieuw topic.

Voor mijn friese ruin van 7, welke momenteel gemiddeld in de recreatieve arbeid staat, heb ik nog steeds niet HET juiste voer gevonden.
Van nature is hij liever lui dan moe.
Ik voer hem onbeperkt graszaad hooi (weidehooi kan niet onbeperkt gegeven worden, word hij bagger vet) aangevult met Marstal Force.

Nu heeft hij in de winter altijd wat extra's nodig (ivm geen weidegang, dus minder energie) en ben ik dus opzoek naar een goed voer speciaal voor de sobere paarden.
Zeer hoog in vitamines en mineralen, en voldoende energie. Laag in suikers en eiwit.
Ik wil maximaal 1 volle schep per dag voeren (anders gaat hij schuren).
Het zou ook fijn zijn als het een beetje betaalbaar voer is wat goed verkrijgbaar is in NL.
Brok of muesli maakt mij niets uit.

Dus op welk voer doet jullie fries het goed, hoeveel geef je en hoe staat hij in het werk?
Via voervergelijk kom ik er ook niet helemaal uit

haitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 11:10

mijn friese ruin krijgt van pavo ,natures best
hij krijgt twee keer per dag een pond,is voldoende voor hem
er zitten weinig suiker en eiwitten in,en hij gedeit er goed op,daarbij krijgt hij ook 4 keer per dag hooi vd grote balen,dus het hangt tussen hooi en kuil in.
en natuurlijk zn wortels en een appeltje op zn tijd.
o ja ik geef hem ook lijnzaadolie ivm dat hij swinters in een paddock[zand] staat,dan raken ze het eventuele zand ook makkelijker kwijt,je kan ook een scheutje zonnebloemolie geven[veel goedkoper]

arun

Re: Voeding fries in winter periode

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:39

Kaspar waarom geef je je vitaminen niet apart met wat tarwezemelen en schep gewone sportbrok met haver? Ruwvoer krijgt hij voldoende en in de winter dient dit als kacheltje.

'Liever lui dan moe' zal je niet oplossen met voeder dat zit tussen de 2 oortjes.

Waarom denk je dat hij iets tekort geeft ?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:41

Veel mensen met Friezen voeren draversbrok oid.
Overigens passen wij ons rantsoen niet aan in de winter, hoogstens meer ruwvoer ivm. korter op de wei!

haitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 08:25

je krijgt je fries inderdaad niet actiever door er ander voer in te gooien
misschien moet je het leuker voor hem maken,veel afwisselingen in tempo,hem scherp op jou maken.
mijn ruin had ook de neiging lui en ondeugend te zijn in het hele begin.
door afwisselend met hem te werken en veel grondoefeningen te doen met hem vond hij al die aandacht erg leuk,en werd ook scherp in zn denken en handelen.
ondeugend is hij nog steeds ,maar hij id beslist niet lui,het is zelfs een harde werker.
conclusie,hij vond het werken te afgezaagd,met veel afwisseling kwam de lust om te werken ook.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 08:40

Interessant dit! Heb zelf ook een 7 jarige Friese ruin en hij staat ahum... laag in het werk. (leg straks wel uit wat ik bedoel). Hij wordt 3 keer per dag gevoerd met kuil en krijgt 2 keer per dag een handje basisbrok (dat wat we op stal hebben). Dit eigenlijk meer omdat hij anders zijn box afbreekt als de anderen wel krijgen en hij niks... Verder krijgt hij van mij elke dag een appeltje na gedane arbeid.

Wat betreft die arbeid:
Hij staat in de winter op stal met dagelijks een 2 uur paddocktijd (middag)
Op de maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag ben ik er in de ochtend. Dan werk ik met hem: of ik longeer hem een half uur tot 3 kwartier (ben aan het opbouwen, Zijn conditie is niet optimaal) of longeer hem een kwartier en ga daarna een half uur rijden (rijden doe ik gem 2 keer per week, mijn conditie is ook....niet zo goed :+ ) Op de woensdag ga ik met mijn zoon naar hem toe 's middags en aansluitend aan zijn paddocktijd gaat hij dan een half uur op hem rijden. Dat is met name stappen.

In het weekend heeft hij 1 dag vrij en 1 dag kom ik vaak met mijn dochter die er dan een kwartiertje aan de longe op gaat (incl draf en galop)

Ik vind mijn paard wel wat te vet :+ . Aan de porties voer kan het eigenlijk niet liggen. Dus ben daarom zijn beweging aan het opschroeven. Maar kijk daarbij dus wel naar zijn mate van moeheid. Na de zomer (heeft 6 weken op het land gestaan) was hij na een 15 minuten al vermoeid (ik merk dan gewoon dat hij niet verder wil, inzakt etc) en nu ligt dat op ong 3 kwartier.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 08:52

Mijn fries loopt fanatiek voor de kar maar heeft vaak jeuk aan haar achterbenen. Ik ben me ook eens in voeding gaan verdiepen en heb de meeste suikers eruit gegooid.
Ik voer smorgens van St Hippolyt de St Hippolyt Struktur Energetikum dit mix ik met Lucerne van Subli. Savonds heb ik muesli van Equifyt maar dan wel voor sportpaarden dus daar heb je niks aan maar die hebben ook meuslis voor ieder soort paard.
Sinds ik dit voer heeft ze geen jeuk meer, glimt als een spiegeltje en kan goed meekomen in haar dagelijkse werk.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 11:22

Friezen kunnen wel degelijk meer pit krijgen van voer hoor, onzin om te beweren dat dat onmogelijk is. :)

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 23:27

arun schreef:
Kaspar waarom geef je je vitaminen niet apart met wat tarwezemelen en schep gewone sportbrok met haver? Ruwvoer krijgt hij voldoende en in de winter dient dit als kacheltje.

'Liever lui dan moe' zal je niet oplossen met voeder dat zit tussen de 2 oortjes.

Waarom denk je dat hij iets tekort geeft ?

Zemelen (en ander geweekt voer) vreet hij niet.
Sportbrok en haver reageerd hij niet op, behalve dat hij dikker word.
Ik heb ook al diverse brok geprobeerd en dat restulteerde altijd in staart schuren.

Ik vermoed en tekort omdat hij slecht in de vacht zit en minder energie heeft dan 's zomers

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 23:28

haitze schreef:
mijn friese ruin krijgt van pavo ,natures best
hij krijgt twee keer per dag een pond,is voldoende voor hem
er zitten weinig suiker en eiwitten in,en hij gedeit er goed op,daarbij krijgt hij ook 4 keer per dag hooi vd grote balen,dus het hangt tussen hooi en kuil in.
en natuurlijk zn wortels en een appeltje op zn tijd.
o ja ik geef hem ook lijnzaadolie ivm dat hij swinters in een paddock[zand] staat,dan raken ze het eventuele zand ook makkelijker kwijt,je kan ook een scheutje zonnebloemolie geven[veel goedkoper]

Helaas gaat mijn paar schuren van Pavo.
Persoonlijk vind ik ook te veel zooi in Pavo voer zitten.

Gekookte lijnzaad geef ik wel. 3 dagen per week het hele jaar door

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 23:32

haitze schreef:
je krijgt je fries inderdaad niet actiever door er ander voer in te gooien
misschien moet je het leuker voor hem maken,veel afwisselingen in tempo,hem scherp op jou maken.
mijn ruin had ook de neiging lui en ondeugend te zijn in het hele begin.
door afwisselend met hem te werken en veel grondoefeningen te doen met hem vond hij al die aandacht erg leuk,en werd ook scherp in zn denken en handelen.
ondeugend is hij nog steeds ,maar hij id beslist niet lui,het is zelfs een harde werker.
conclusie,hij vond het werken te afgezaagd,met veel afwisseling kwam de lust om te werken ook.

Het is ook niet mijn bedoeling hem feller te maken met voer. Dit gaat niet werken.
Het voer moet hem voorzien van alle benodigde vitamines en de ontbrekende energie leveren (in de zomer heeft hij voldoende energie op gras, hooi en force. In de winter niet).

Afwisseling in het werk heeft hij meer dan voldoende. Beter gezegt nog meer afwisselen is niet mogelijk in ons geval.
Geen dag rijden is voor ons hetzelfde

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 23:33

Letsdunit schreef:
Mijn fries loopt fanatiek voor de kar maar heeft vaak jeuk aan haar achterbenen. Ik ben me ook eens in voeding gaan verdiepen en heb de meeste suikers eruit gegooid.
Ik voer smorgens van St Hippolyt de St Hippolyt Struktur Energetikum dit mix ik met Lucerne van Subli. Savonds heb ik muesli van Equifyt maar dan wel voor sportpaarden dus daar heb je niks aan maar die hebben ook meuslis voor ieder soort paard.
Sinds ik dit voer heeft ze geen jeuk meer, glimt als een spiegeltje en kan goed meekomen in haar dagelijkse werk.

Bedankt voor de tip.
Ik zal eens naar deze voeders gaan kijken

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 18:19

als je geen zooi in het voer wil dan moet je inderdaad kijken naar st.hippolyt of Dodson & Horrell

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 19:45

Pavo en Subli schijnen nog wel eens troep er door te gooien.
Havens echter niet. Daarom is Havens draversbrok voor veel Friezenstallen een heel goede uitkomst!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 20:21

hmmm..dat vraag ik me af. Volgens mij is het 'schoonste' voer wat je kunt krijgen van St. Hippolyt of D&H (geen conserveringsmiddelen als BHT, BHA etc.) Bij mijn weten zit (zat) dat in alle 3 merken die jij noemt.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:57

Geen idee, dit is wat ik in een onderzoek heb gelezen. Welke stoffen ze hebben bekeken weet ik niet. :')

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 23:13

Het jammere is dus dat Hyppolyte en Dodso hier dus nergens in de buurt te krijgen is.
Hoe denken jullie over Hartog? Hier zit ook geen zooi als schroot en hullen e.d. in.
Wel wat melasse

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 23:21

3Xperdag kuil..2x 500gr subli basis brok af en toe een weidekoek en wat haver voor de pit.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:56

Kaspar, Rene Wielens kan het ook gewoon opsturen hoor. Moet je hem anders even bellen, hij weet sowieso giga veel over voer en is heel behulpzaam.