Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
winia4ever schreef:Een vriendin van mij heeft een Tinker die ze graag met een fries wilt kruizen, het hoef niet een goed gekeurde hengst te zijn, maar gewoon "een friese hengst"
Dus daar is het inteelt niet van belang.
Ze wil het liefst een kleine omdat ze niet een te groot hoogte verschil wilt hebben tussen haar eigen paard en de hengst, aangezien het veulen dat erg groot in de baarmoeder word.
Weet niet wat daar van waar is, maar dat is haar insteek!
en ik heb ook 1.5 jarige merrie
Die ook erg klein is, en wil daar ook niet een grote hengst op hebben!.
Maar die van mij zal rond de 160/165 hoog zijn
Maar was gewoon benieuwd!
winia4ever schreef:Bijdehandje: Ik denk wel dat het gevaren met zich mee kan brengen, ik ken een shetlander die perongelijk gedekt is door een tinkerhengst, maar dat veulen heeft goed vast gelegen.
fries & tinker zijn naar mijn idee, allebij koudbloed..?![]()
Er worden zo veel combinatie's gekruist! maar een tinker x fries is echt een prachtige combinatie!
Vooral deze merrie, die heeft veel van een fries weg, is slank, en gooit net zo met die beentjes als een echte fries!..
Ik zeg ook niet dat het door gaat!, maar het was gewoon een idee, om te kijken of er een leuke hengst zou zijn!..![]()
Ze wilt het voorlopig zo ie zo niet doen..
ivm de tijd van het jaar..
Maar daarin tegen, is bontewillem ook een kruizing en moet je kijken wat hij geworden is uiteindelijk!..
hij heeft zn eigen stamboek opgericht..
Chaos schreef:En een flutstamboek.
Ik heb toevallig een Bonte Willem gefokt uit een Frieze merrie, per toeval, en dat was idd een giga-gaaf paard. Echter nooit in laten schrijven bij het Barock Pinto, hij staat nu in Mexico, als 2jarige verkocht.
Dek dan met Willem oid.
En ondanks dat hij erg gaaf is, en enkele van zijn nakomelingen ook, is het nog steeds niet écht fokken maar vermeerderen. Het blijft een kruisingsstamboek, met alle rassen!!!! Maar dat is mijn mening...