Wie weet er een frieze dekhengst met een kleine maat!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

daphneM

Wie weet er een frieze dekhengst met een kleine maat!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 10:57

HoiHoi

Ik was even aan het rond kijken, maar ik zoek een een frieze hengst met een kleine maat? zo rond de 155/160

Wie weet er eentje?

Gr daphne

petraaken

Re: Wie weet er een frieze dekhengst met een kleine maat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 11:36

EHK --> BKR

aangezien het om een Friese hengst gaat zal de kennis hier beter vertegenwoordigt zijn.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 11:45

Beneden de 1.58 ga je die niet vinden. (dat is de minimum stokmaat voor goedkeuring)
En waarom wil je een die aan de kleine kant is? Het is niet te zeggen, dat van een hengst tot en met de 1.60 de nakomelingen ook onder die maat blijven.
Je kunt ook niet zo elke hengst van rond de 1.60 nemen. Kijk uit voor inteeltpercentages en bepaalde combinaties die erfelijke gebreken opleveren.

haitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 14:34

wil je een kleine dekhengst
of een dekhengst die klein vererft?
net wat de voorganger zegt,de minimum stokmaat moet met aanlevering 1.58 schofthoogte zijn
en met ruim drie jaar zelfs 1.60cm schofthoogte zijn.
of wil je voor je zelf een kleine friese hengst die moet dekken?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 14:36

De minimale schofthoogte voor een dekhengst is toch 1.60m.
Dus nee, die bestaan niet. Niet ggk iig. :)

Je kunt evt. zoeken naar hengsten die kleine maten vererfen, maar ehm. Meestal is er vraag naar grote maten, dus zal wel beetje moeilijk zoeken zijn denk ik... :')

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 14:37

Een vriendin van mij heeft een Tinker die ze graag met een fries wilt kruizen, het hoef niet een goed gekeurde hengst te zijn, maar gewoon "een friese hengst"
Dus daar is het inteelt niet van belang.

Ze wil het liefst een kleine omdat ze niet een te groot hoogte verschil wilt hebben tussen haar eigen paard en de hengst, aangezien het veulen dat erg groot in de baarmoeder word.
Weet niet wat daar van waar is, maar dat is haar insteek!

en ik heb ook 1.5 jarige merrie
Die ook erg klein is, en wil daar ook niet een grote hengst op hebben!.
Maar die van mij zal rond de 160/165 hoog zijn

Maar was gewoon benieuwd!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 14:38

Oh.

Ik ben niet zo voor het kruizen in het wilde weg, dus kan je daarbij ook niet adviseren...

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 14:39

Chaos: Nee ik hou ook niet zo van van het kruizen maar heb nu meerdere tinker x fries gezien, en dat zijn echt gelukte kruizingen! ik vind ze prachtig..

Maar het is ook niet voor nu! maar wou gewoon een beetje neuzen

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 15:08

Ik vind kruisen een erg raar idee, vooral in een tijd dat rasloze paarden bijna onverkoopbaar zijn, door de kredietcrisis.
Maar het is een fabel, dat een veulen van een wat grotere hengst, te groot wordt in de baarmoeder.
En vooral Friese veulens zijn in verhouding erg klein bij de geboorte. Al zet je er een hengst op van 1.70, het veulen past zich aan aan de baarmoeder en gaat pas hard groeien na de geboorte.
Ik vind het niet slim om te dekken met een ongekeurde hengst. Vaak is van deze dieren weinig bekend en weet je ook niet wat voor karakter er in schuil kan gaan.

winia4ever schreef:
Een vriendin van mij heeft een Tinker die ze graag met een fries wilt kruizen, het hoef niet een goed gekeurde hengst te zijn, maar gewoon "een friese hengst"
Dus daar is het inteelt niet van belang.

Ze wil het liefst een kleine omdat ze niet een te groot hoogte verschil wilt hebben tussen haar eigen paard en de hengst, aangezien het veulen dat erg groot in de baarmoeder word.
Weet niet wat daar van waar is, maar dat is haar insteek!

en ik heb ook 1.5 jarige merrie
Die ook erg klein is, en wil daar ook niet een grote hengst op hebben!.
Maar die van mij zal rond de 160/165 hoog zijn

Maar was gewoon benieuwd!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 15:13

Denk ook dat dat wel mee valt hoor dat ze te groot zijn voor de baarmoeder. Ik ken wel een kruising fjord keer fries, mama fjord ongeveer 140 fries rond de 165 was bij geboorte echt niet veel groter dan een normaal fjorden veulen, had zijn moeder wel heel snel ingehaald trouwens, met 5 maanden hadden ze even lange benen :Y) . (Dat was overgens wel een ongelukje, maar op zich goed gelukt :Y) )

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 15:22

Over smaken valt niet te twisten. Maar ik zie dit als vermeerderen, niet als fokken. En het idee om een koudbloedmerrie te laten dekken met een warmbloedhengst vind ik ook niet echt geweldig.
Kwa baarmoeder en dergelijke gaat het wel gemakkelijk lukken. Dat is het probleem niet.

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 15:27

jasper 366 vererft vaak kleine maatjes. super mooie hengst en hij kan lopen poeh poeh. Wij hebben deze hengst in gedachte om ooit op onze merrie te zetten maar voorlopig willen we nog geen veulen. wel zonde als ze gaan kruizen ik zu toch ras in stand houden

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 15:28

Bijdehandje: Ik denk wel dat het gevaren met zich mee kan brengen, ik ken een shetlander die perongelijk gedekt is door een tinkerhengst, maar dat veulen heeft goed vast gelegen.

fries & tinker zijn naar mijn idee, allebij koudbloed..? :o

Er worden zo veel combinatie's gekruist! maar een tinker x fries is echt een prachtige combinatie!
Vooral deze merrie, die heeft veel van een fries weg, is slank, en gooit net zo met die beentjes als een echte fries!..

Ik zeg ook niet dat het door gaat!, maar het was gewoon een idee, om te kijken of er een leuke hengst zou zijn!.. ;)

Ze wilt het voorlopig zo ie zo niet doen..
ivm de tijd van het jaar..

Maar daarin tegen, is bontewillem ook een kruizing en moet je kijken wat hij geworden is uiteindelijk!..
hij heeft zn eigen stamboek opgericht.. <3

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 15:31

En een flutstamboek. ;)
Ik heb toevallig een Bonte Willem gefokt uit een Frieze merrie, per toeval, en dat was idd een giga-gaaf paard. Echter nooit in laten schrijven bij het Barock Pinto, hij staat nu in Mexico, als 2jarige verkocht.

Dek dan met Willem oid.

En ondanks dat hij erg gaaf is, en enkele van zijn nakomelingen ook, is het nog steeds niet écht fokken maar vermeerderen. Het blijft een kruisingsstamboek, met alle rassen!!!! Maar dat is mijn mening... :)

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 15:33

Chaos: Ik vind bonte willem inderdaad gaaf, op een fries, maar niet op een tinker, maar een tinker wel weer met een fries!..

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 15:38

Een Shet met een Tinker is ook wel wat extreem :o
Verder lees ik hier allemaal hot news, dat Friezen koudbloeden zijn en een bonte hengst die een eigen stamboek heeft opgericht? Bonte Willem staat ingeschreven in het AES (Anglo Europian Studbook, één van de splinterstamboekjes. Dit paard is gewoon een warmbloed, hij heeft ook echt geen Tinkerbloed.
Zijn vader is Adel, en de moeder komt uit de lijn van Samber. Dus Pericles-bloed. Warmbloed x warmbloed. Sterker nog. Bonte Willem staat te koop. En bij dat andere stamboek, het Barock Pinto stamboek, is hij geaccepteerd maar er is niets terug te vinden over eventuele goedkeuring bij dat stamboek(je)

winia4ever schreef:
Bijdehandje: Ik denk wel dat het gevaren met zich mee kan brengen, ik ken een shetlander die perongelijk gedekt is door een tinkerhengst, maar dat veulen heeft goed vast gelegen.

fries & tinker zijn naar mijn idee, allebij koudbloed..? :o

Er worden zo veel combinatie's gekruist! maar een tinker x fries is echt een prachtige combinatie!
Vooral deze merrie, die heeft veel van een fries weg, is slank, en gooit net zo met die beentjes als een echte fries!..

Ik zeg ook niet dat het door gaat!, maar het was gewoon een idee, om te kijken of er een leuke hengst zou zijn!.. ;)

Ze wilt het voorlopig zo ie zo niet doen..
ivm de tijd van het jaar..

Maar daarin tegen, is bontewillem ook een kruizing en moet je kijken wat hij geworden is uiteindelijk!..
hij heeft zn eigen stamboek opgericht.. <3

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 15:39

Ik heb er laatst een raar woord voor gehoord:
spermaverspilling
Ik vind het ook flutstamboeken.

Chaos schreef:
En een flutstamboek. ;)
Ik heb toevallig een Bonte Willem gefokt uit een Frieze merrie, per toeval, en dat was idd een giga-gaaf paard. Echter nooit in laten schrijven bij het Barock Pinto, hij staat nu in Mexico, als 2jarige verkocht.

Dek dan met Willem oid.

En ondanks dat hij erg gaaf is, en enkele van zijn nakomelingen ook, is het nog steeds niet écht fokken maar vermeerderen. Het blijft een kruisingsstamboek, met alle rassen!!!! Maar dat is mijn mening... :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 15:41

Klopt wat je zegt, maar Arnold heeft het stamboek opgericht nadat hij inspiratie kreeg en geld zag door Bonte Willem.. :)

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 15:48

reageerde jullie allemaal maar zo snel op mijn andere topic! in mijn onderschrifthahaha :D :D

Maar bedankt voor jullie meningen :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 15:49

Welk topic. :) :P

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 15:51

Oke bedankt
Laatst bijgewerkt door daphneM op 18-10-10 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 15:53

Wat is dat voor of-topic post?
Waarom "haha"?

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 15:54

Dat het veulen te groot zal worden in de baarmoeder zal niet snel gebeuren.
Hoe groot de hengst ook is, het veulen past zich aan aan de moeder, zegmaar :P
Want er was laatst ook een topic over een shire x shetlander, en dat ging ook goed.
Dus ik zou gewoon voor een friese hengst gaan, die niet zo extreem groot is, maar je hoeft niet heel precies een kleine gaan uitzoeken. :)

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 15:55

bijdehandje: Ohw vind reactie's altijd wel leuk in een the picture topic, maar krijgt bijna geen reactie's daarom zeg ik, ik wou dat ze ook zo snel waren in mijn andere topic .. ;)

kimmiepimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 15:56

nee maar voor je merrie is t wel vriendelijk om haar eerste dracht een wat kleinere hengst te neme ;)