Wie kent onderzoek hijgen / warmte afvoeren bij Friezen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ElsB

Wie kent onderzoek hijgen / warmte afvoeren bij Friezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 12:19

Afgelopen weekend kregen we tijdens een oefenmaraton interessante informatie van onze DA, die daar aanwezig was voor de VET-controles. Het ging erom dat onze Tinker Gijs bij inspanning vaak al snel flink staat te 'pompen'. Hij heeft echter een uitstekende conditie. Bovendien rijden we ook mendurance en weten dat Gijs heel erg kan staan hijgen terwijl zijn hartslag etc. prima in orde zijn.

Onze DA vertelde daarop het volgende:
Tinkers hebben net als Friese paarden per vierkante centimeter meer haar dan een 'gemiddeld paard' (d.w.z. paarden met meer Arabisch bloed). Zeker met een wintervacht hebben dit soort paarden het dus snel warm. Met hun dikke vacht kunnen ze tijdens of na het werk hun warmte vaak moeilijk kwijt, waardoor ze gaan 'hijgen'. Ze gaan net als honden met een dikke vacht snel en opppervlakkig ademhalen om hun warmte via de mond kwijt te raken.
Friezen werden (worden?) regelmatig bij de dierenartscontrole uitgesloten bij wedstrijden omdat ze dan staan te 'pompen'. Daarom is hier onderzoek naar gedaan en hijgen blijkt voor Friezen (en hoogstwaarschijnlijk dus ook voor Tinkers) een normale reactie te zijn om warmte te verliezen.

Nu wil ik graag meer weten over dat onderzoek bij Friese paarden, maar diverse zoekopdrachten op internet hebben niets opgeleverd. Ook op de site van het Fries Stamboek kan ik niets vinden. Misschien kent één van jullie Bokkers dit onderzoek?

hotchocolat

Re: Wie kent onderzoek hijgen / warmte afvoeren bij Friezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 12:45

Het onderzoek ken ik verder niet. Mijn haflinger heeft ook een goede conditie en doet dit ook.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 16:48

Geen enkele Friezendeskundige hier die meer weet?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:51

Misschien eens zoeken op 'panten'. Zo heet het namelijk. Ijslanders doen het ook, voor zover ik weet.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:52

In de Endurance zal je normaal niet uitgesloten worden voor panten als de hartslag ok is. Koelen met koud water en tussen het overgieten het opgewarmde water aftrekken met zweetblad zodat je de warmte afvoert zal dit panten normaal snel terugdringen.

Over een onderzoek heb ik nog niet gehoord wel zijn ze bij het FPS bezig met een onderzoek naar de uithouding bij het Friese paard. Geen idee hoe ver het hiermee staat en wat de resultaten zijn. Wat ik wel weet is dat naast de dichtere beharing ook het onderhuids vet een rol speelt in de warmtehuishouding bij oa Friezen.

Misschien kan je vraag eens stellen op het fries paarden forum daar zit het vol van ervaringsdeskundigen.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 10:04

Dank voor de tip Arun! Wat is de URL van dat forum?
Overigens: koelen doen we idd als we mendurance rijden en we zijn ook niet bang voor uitsluiting, maar we maakten ons zorgen omdat we wel elke keer bij de VET-controles opmerkingen krijgen over dat hijgen.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:06

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:09

ik heb nog niet van het onderzoek gehoord, maar ik heb mijn fries ook nog nooit zien hijgen na zware inspanning...

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 10:15

Jammer Wendy, maar dit is niet het onderzoek dat ik zoek. :n Ik ken het onderzoek waar jij naar verwijst en dit is pas van start gegaan. Het gaat over conditie in relatie tot hartslag. Het onderzoek waar mijn DA het over had is al (lang?) afgerond en gaat over hijgen c.q. oppervlakkige ademhaling na inspanning bij Friezen. Maar bedankt voor het meedenken! +:)+

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:25

http://friezen.messageboard.nl/forum/index.php

Onderzoek dat Wendy aanhaalt is id dat wat ik bedoelde. Nu ga ik er wel van uit dat zoiets als jij naar zoekt meegenomen w in dergelijk onderzoek. Het is iets dat gewoon op moet vallen tijdens de testen. Als de hartslag ok is (dus conditie ok) en paard staat te pompen om als een hond zijn warmte kwijt te krijgen dan stel je je als onderzoeker toch vragen denk ik naar de oorzaak.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:01

RPA => BKR

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 09:35

Dank zij de tip van Arun (nogmaals dank!) heb ik via het Friezen Forum inmiddels antwoord gekregen op mijn vraag, dus hier kan een slotje op.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 23:13

Zou je dat antwoord ook met ons willen delen?
Ik ben wel benieuwd eigenlijk.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 23:15

ik ben ook enorm benieuwd.
mijn fries begint tengewoordig al te pompen/hijgen tijdens het losstappen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:24