Minstens 30 jaar geleden (jaja, ik weet het, grootmoeder vertelt...) zag ik op tv een film met maar twee spelers: een man en een paard. Er werd in de hele film geen woord gesproken, maar een prachtfilm was het wel.
Het speelde zich waarschijnlijk af ergens in Amerika en ik denk dat het speelde kort na de ontdekking ervan door Columbus.
In een verlaten, woestijnachtig gebied loopt een man rond, nogal verdwaasd, ik denk dat het een indiaan was (Noord- of Zuid Amerikaans, dus niet zo'n westerntypje met een veer op zijn hoofd). Dat ziet hij, trillend door de zinderende hitte als in een luchtspiegeling, een wezen rondlopen dat hij duidelijk nog niet kent. Het is een paard met een halfvergaan Spaans zadel scheef op zijn rug. Volgens mij was het duidelijk een Andalusier, een prachtige schimmel die nog deels grijs was. Voor die man is het duidelijk een mythisch dier.
Langzaam maar zeker naderen ze elkaar, eerst nog wat schrikachtig over en weer maar het gaat steeds beter. Als de man het zadel pakt (tot dat moment denkt hij dat het een onderdeel van het wezen is) valt het eraf en schrikt hij zich een hoedje, hij vecht er geloof ik zelfs even mee.
Man en paard trekken samen een tijdje op. Dan krijgt hij visioenen van een man (zichzelf) op het paard. Uiteindelijk weet hij zich op de rug van het paard te werken en galopperen ze samen rond.
Dat laaatste klinkt misschien een beetje zoetsappig, maar door het decor, de weinige spelers (vooral die prachtige hengst!) en het feit dat er geen woord gesproken wordt, was en ben ik nog steeds diep onder de indruk van deze film. Voordat ik die film zag had ik al Andalusiers in Spanje gereden en was er voor de rest van mijn leven aan verkocht. Deze film vertegenwoordigt wat mij betreft alles wat een Andalusier is.
Ik hoop dat iemand deze film kent of misschien wel heeft. Het was maar een korte film en de titel zou wel eens te maken kunnen hebben met de kennismaking van de indianen met het fenomeen Paard. Gezien het feit dat tot in de negentiger jaren geen paarden uit Spanje geexporteerd mochten worden i.v.m. de paardenpest, lijkt me de kans groot dat het een Spaanse film is. Hoewel, hij kan natuurlijk ook gewoon alleen in Spanje opgenomen zijn, net als vele westerns vroeger... Hij kan natuurlijk ook uit Mexico oid komen.
Ik realiseer me dat na dertig jaar in mijn herinnering die film in het echt weleens zou kunnen tegenvallen, of dat het verhaal toch wat anders blijkt te zijn. Jammer dan.
Wie o wie?