Kruising'iberisch'met ponyras?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Kruising'iberisch'met ponyras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:16

Ik was benieuwd of hier mensen ervaring hebben van kruisingen met iberisch bloed daarin.
(pre,andalusier,lusitano,lippizaner).
Sinds een kleine 2 maandjes ben ik trotse eigenaresse van een pony,die vanuit Hongarije naar Nederland gehaald is.
Zijn afkomst en verleden ken ik niet,weet ook niet wie/wat zijn ouders zijn.
Maar er lijkt zeker iets 'spaans'(zo noem ik het altijd,ik weet dat ik nu rassen over één kam scheer :o )in te zitten.
Alleen,hij is maar 1.42,vrij klein dus...

Het maakt mij niet uit wat er voor bloed inzit,ik ben blij met hem. Hij is heerlijk relaxed,compleet bomproof,aanhankelijk en onverstoorbaar. Maar ook een tikje eigenwijs en wat 'eigenzinnig'.

Afbeelding

Afbeelding

(op de eerste foto oogt hij nog erg dun/ingevallen,dit trekt al goed bij....volledige weidegang doet hem veel goeds!!)

Amable

Re: Kruising'iberisch'met ponyras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:12

Misschien kan je beter wat duidelijke foto's van je pony plaatsen waarbij we het scherm niet op z'n kant hoeven te zetten, op deze manier is er namelijk maar heel weinig van te zeggen, ik zie alleen een hoofd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:36

zal ik doen,heb ze nu niet.
gaat me nog niet eens zozeer om de foto's,maar meer of mensen zouden kunnen zeggen wat voor ras het zou kunnen zijn(of kruising?).

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:41

Als je pony uit Hongarije komt lijkt mij een Lippizaner waarschijnlijker dan een Andalusier etc. Hongarije wemelt van de Lippizaners en kruisingen daarvan (groot en klein, dik en dun, zwaar en bloedjes). De Lippizaner is uiteraard wel weer barok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:56

Ja,ik dacht al zoiets gelezen te hebben...
(niet dat het mij verder enorm veel uitmaakt overigens).

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 21:06

Ik ben toch eigenlijk wel heel benieuwd hoe jouw pony van Hongarije in Nederland terecht is gekomen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 21:58

gewoon,geimporteerd(niet door mij overigens)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 15:46

ja dat gebeurt zovaak sammyoo!
heb je mschien meer foto's wil wel eens zien hoe hij opgeknapt is.
;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 16:51

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 14:36

Persoonlijk vind ik het een leuk dier maar ik zie er niets Iberisch in (behalve misschien de kleur ;) ). Jouw pony vind ik te horizontaal gebouwd en zijn rug is 'lang' te noemen in vergelijking met een Iberisch paard. Ook in de achterhand zie ik geen Iberiër terug.

Daarnaast lijkt het me ook niet zo heel erg waarschijnlijk dat hij Iberisch bloed zou voeren gezien zijn herkomst. Eerder wat Hoogendroog zegt, misschien met wat Lippizanerbloed.

Persoonlijk vind ik hem niet heel barok. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 20:30

ik vind hem behoorlijk barok ogen,ook mensen die hem zien zeggen dat. maakt mij overigens helemaal geen barst uit,ben geen rassenfanaat...was erg benieuwd.
Ik denk zelf dat het een of andere kruising is....maar inderdaad,dan eerder Lippizaner dan 'iberisch'.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 20:36

De Hongaarse Nonius heb je in pony en paard. De naam dankt hij aan de stamvader, een Engels Volbloed x Normandiër, maar er zijn Arabische, Andalusische, Kladruber en Normandische merries gebruikt. Er bestaan dus types in het ras die zeker wat Spaans hebben.
Ik zou hem dus gewoon als Nonius zien.
Asl je het ras googled, kom je wel plaatjes tegen. Het ras vind je ook in goede rassen gidsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 22:19

Ik zal eens snel nieuwe foto's uploaden....hij zwaart nu ietjes meer uit,lijkt al erg anders dan op deze foto's..