Vandaag krijg ik mijn eerste echte paard een friese merrie van 6 jaar.. Alleen nou moet ik wel met maten gaan gokken.. moet zo nog wel een halster halen alleen welke maat? Fries is 1,65 en deken maat zal 195 of 205 zijn presies weet ik niet. Gelukkig krijg ik een passende zadel erbij. Hier heb ik nog een hoofdstel liggen maatje full zou dat niet te groot zijn ofzo? Foto's volgen
Mijn zus heeft een fries van 1.58 ongeveer, en die heeft gewoon full. Mijn paard van 1.63 ongeveer heeft cob. Dus het ligt gewoon aan het hoofd
OlympusN
Geplaatst: 30-06-10 14:28
Ik denk dat een halster maat full zal zijn. Maat deken ligt aan de bouw. Denk dat je op ong. 185/195 zal zitten, aangezien ze niet zo groot is. Maar met foto's kan ik dat beter inschatten
mebianca
Geplaatst: 30-06-10 14:29
Ik zou ook full doen dan kan je er altijd nog gaatjes bijmaken en meestal hebben ze wel full nodig. Maar indd. ligt aan het hoofd
Princesj
Geplaatst: 30-06-10 14:30
Ik denk dat je bij een fries van 1,65 wel een full kunt gebruiken, ik rijd er 1 van 1.67 en zij draagt ook full (hoewel cob ook vaak past). Zij heeft een deken maat 205, maar dit ligt er een beetje aan hoe breed jouw merrie is (mijn eigen merrie is 1.62 en draagt een 195). Halsters heb ik zowel cob als full, bij full zit ik vaak wel op het strakste gaatje.
Ik heb ook een fries van zo'n 1.65 en hij heeft ook een full halster. Wat deken betreft heb ik een 205 met nog een extra borsstuk omdat hij redelijk breed is aan de voorkant. Het ligt dus echt helemaal aan de bouw van je paardje.
xSaarSaar
Geplaatst: 30-06-10 14:34
Halster maat Full zal denk ik wel goed zijn. Nance is 161 en heeft meestal Cob, maar ze heeft ook een vrij klein hoofd.
Verder vallen halsters met gesp (dus met gaatjes in het kopstuk) vaak grote dan halsters met een "schuif"gesp.
Als je haar hebt willen we wel foto's zien!
Als je nog een tip voor een mooi halster zoekt, ik vind die halsters met een friese vlag print ook altijd erg gaaf...
irise456
Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-10 14:36
Oke dankjewel Zal zo eens naar de winkel gaan voor een halster word maatje full.
Ik zal zeker foto's laten zien. maak ze straks gelijk als de trailer aan komt. Ze komt om 5 uur
heel veel succes! hoop dat je veel zal genieten van je leuke paardje... ik wacht op foto's
ikke20
Geplaatst: 30-06-10 16:18
een full halster die je goed kan verstellen. mijn fries is 1,67 maar heeft 2.15 van deken hangt echt af van het paardje. heeel veel plezier ermee
irise456
Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-10 18:03
nou foto's niet echt gelukt in een donkere stal Morge om 7 uur gaat hij de wei op en ga ik natuurlijk mee dus maak ik betere foto's ging perfect hij kwam rustig de trailer uit en ging rustig met mij mee de stal in
Leuk hoor en veel plezier. Phoe maten zijn altijd zo lastig. Ik heb een kleine maar best een stevig gebouwde fries. Ze is rond de 1.60. Ze heeft halster maat full, dekenmaat zeker 195. Sommige zelfs 205. Voor de rest beenbescherming heeft ze extra full nodig best wat sokken namelijk, hoofstel heeft ze gewoon full.
Is gewoon uitproberen. Pasvorm van dekens is vaak lastig voor een fries. Zit denk vaak bij de borst/schouder erg strak bij die van mij dan.
irise456
Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-10 09:20
Vandaag halster omgedaan wat ik gisteren heb gekocht Maat full past Vandaag ook even zijn nieuwe hoofdstel geprobeerd ook maat full en past Alleen bit was nog te klein dus moet ik even gaan gokken hoeveel cm
Ik heb voor mijn fries van 1.67, die heeft full in hoofdstel/halsters. full/Xfull in beenbescherming, 200/205 dekens. En in het bitje 12,5.
Ligt er een beetje aan hoe dr bouw is. Mn fries heb ik vanaf 2,5jaar en hij had eerst dekenmaat 195 en gewoon alles maat full. Nu die uitgegroeid is tot een stevige kerel is alles te klein geworden.