Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Annekeee schreef:Stappen is zowieso heel goed hé tussendoor
Goed / lang in- en uitstappen is ook heel belangrijk. Als je een paard te snel hard laat werken zonder voldoende warming up dat het gevolgen hebben.
En na het rijden de pezen afspuiten met (koud)water.
Ik weet niet of dit extra geldt omdat het een fries is. Elk paard heeft dat nodig

Annekeee schreef:En na het rijden de pezen afspuiten met (koud)water.
als je bekijkt wat er in die benen gebeurt, dan kun je dat beter niet doen. Door het werk gaan de bloedvaten verder open staan, zodat er meer bloed naar de benen kan. Ook komen er afvalstoffen vrij, die door die wijde bloedvaten ook weer makkelijk afgevoerd kunnen worden. Maar als je de benen gaat koelen, dan sluiten die bloedvaten zich juist weer. Gevolg: de afvalstoffen hopen zich op. Na het werk niet doen dus!
Annekeee schreef:De rede wat jou instructrice zou bedoelen is omdat friezen een kleiner long inhoud hebben. Maar dat heeft niks met de pezen te maken.
Maar kan je je instructrice dan niet om een duidelijkere uitleg vragen als je haar niet helemaal begrijpt?

2005 schreef:Friezen en andere barokke paarden schijnen wel sneller last te hebben van snel buiten adem zijn. Het heeft te maken met de bouw van het ras en de ruimte voor en grootte van de longen. Er wordt op dit moment onderzoek naar gedaan.
Annekeee was me voor.
haitze schreef:een fries moet je gewoon de tijd geven met instappen,misschien wat meer als bij een wpnner?
geen idee,soms wilde ik dat de mensen meer de tijd namen om een paard in te stappen en op een rustige manier zich op te laten warmen.
zelf stap ik mn fries ook een tien minuten a een kwartier los,maar ook stap ik hem minstens een tien minuten uit.
dat is me op de manege waar ik voorheen les kreeg geleerd,gewoon omdat dat goed is voor je paard.
als je paard eenmaal verzuurd is geweest zal je er attenter op moeten zijn dat dat niet weer gebeurd,want eenmaal verzuurd geweest,dan komt het vaak sneller terug .
ik denk zeker dat een fries wat minder longinhoud heeft als een wpnner.
een fries heeft minder bloed per kilo gewicht als een volbloed of wpnner wordt er gezegd.
en dat schijnt een van de redenen te zijn waarom een fries minder lang presteert.
in de phryso staat er een stukje over geschreven
Woodstock schreef:Annekeee schreef:En na het rijden de pezen afspuiten met (koud)water.
Juist nietals je bekijkt wat er in die benen gebeurt, dan kun je dat beter niet doen. Door het werk gaan de bloedvaten verder open staan, zodat er meer bloed naar de benen kan. Ook komen er afvalstoffen vrij, die door die wijde bloedvaten ook weer makkelijk afgevoerd kunnen worden. Maar als je de benen gaat koelen, dan sluiten die bloedvaten zich juist weer. Gevolg: de afvalstoffen hopen zich op. Na het werk niet doen dus!
Als je paard een blessure heeft, kun je het wel gebruiken. Dit, omdat na het koelen de doorbloeding beter op gang komt, om het been weer warm te krijgen. Na het werk is die doorbloeding al goed op gang, dus rem je hem alleen maar door te koelen