Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Share schreef:Horseyfries. Bedankt voor je reactie maar ik had het leuker gevonden als je je zou richten op de vragen die ik in mijn topic stel. nu komt het over alsof alleen de hele slecht merries voor dat geld te koop zijn. Misschien is dat ook wel zo. dat weet ik niet. maar je berichtje komt nogal verwarrend over. En zijn merries met minder goede papieren dan perse slecht? of wat zou je er wel of niet mee kunnen? een paard met slecht papier hoeft per definitie toch geen slecht paard te zijn? of werkt dat in de friezen anders?
FamkeKolinde schreef:horseyfries bedoelde dat een paard met een vol papier (dat is een paard die minimaal 4x op rij in de moederlijn de predikaten ster, preferent, model of kroon voert) bij hun niet voor een goedkoper bedrag dat Dancie bedoeld weggaat.
Een paard met geen volpapier wil helemaal niet zeggen dat het geen leuk en goed paard is. Ook deze zou gerust ster kunnen worden als ze de potentie hebben. Of een goed fokkende merrie zijn waarvan nakomelingen het goed doen. Het geeft wel aan dat een paard met een beter papier (waar dus meerdere sterren, preferenten, modelen of kronen) op voorkomen de waarde van zo'n paard vaak doen stijgen.
Maar jij kan gerust een veulenboek of stamboek merrie die net beleerd is voor de bedrag kopen en er heel veel plezier van hebben. Het gaat erom wat jouw doel is met het paardje. Wil je lekker genieten en rijden (dresuren, wedstrijden, bosritten, recreatie) dan hoeft een papier weinig te zeggen. Maar heb je als doel om te gaan fokken met een paardje kun je beter uitkijken naar een fries met een volpapier want daar kiezen de fokkers liever voor.
Tsjibbe de vader van deze merrie is een hengst die is afgekeurd op afstammelingen. Verder weet ik weinig van deze hengst af. Olof de opa is een hengst die we veel terugzien in de fokkerij. Is zelf goedgekeurd op afstammelingen. En heeft inmiddels een leuke lijn van zoon, kleinzonen en achterkleinen achter gelaten voor de dekdienst die leuke paarden geeft. Maar ook zijn eigen afstammelingen zijn leuke en werkwillige paarden.
Succes met je zoektocht.
Dancie schreef:Dit heeft mijn merrie ook maar ik heb haar dus voor die prijs gekocht.
mijne heeft dus echt een super papier en was eigelijk bij haar geboorte al 3500 euro waard. maarja wat kan je dan nog
vragen als je merrie 3 tot 5 jaar is en daarbij nog nooit een keuring of wat gelopen heeft.
Maar Hedda is zelf ster en preferent maar komt uit een stamboekmoeder. Daarna volgt er er 3 generaties met sterren. Er zit een zogeheten gaatje in het papier. Geen volpapier omdat 4 generaties op rij er dus 1 stamboek is gebleven. Doet verder niets af aan je topper. Maar speelt wel al mee in de waarde van het papier.