vraagjes over friezen mbt koop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

vraagjes over friezen mbt koop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:07

Ik ben momenteel zoekende naar een paard, ik had niet speciaal een fries in gedachten vooral omdat ik daar absoluut geen kaas van heb gegeten kwa afstamming en inteeld enz enz.

Nu kwam ik per toeval toch een friese merrie tegen die me enorm aansprak. maar ik weet gewoon niet waar ik op moet letten.
Ben zo ontzettend bang om een miskoop te doen.

Het is een zadelmakke merrie die nog niet op de keuring is verschenen, haar afstamming is Tsjibbe 388 x Olof
315. Is dit een goede afstamming?

Waar ik me nog het meest over verbaasde was haar vraagprijs, die lag rond de 3000,-

Kan je voor die prijs tegenwoordig wel een gezonde fries kopen? Nu heb ik wel meerdere merries gezien rond die prijs. Maar het verbaasde me gewoon. dacht altijd dat je rond de 10.000 moest denken.

Ik hoop wat verheldering te krijgen. En wat info waar ik eventueel op moet letten bij bezichtiging van een fries.

Alvast bedankt.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:10

daar kan je tegenwoordig zeker wel een fries voor kopen.
ik heb mijn friese ster preferent merrie voor 4500 euro gekocht terwijl ze drachtig was.
Ze was kerngezond en goede papieren hoor. altijd voor de kar gelopen en meegedaan
aan die friese dage. mijn merrie met goed papier Aan 416 x Tsjerk 328 (dit is het veulen
van de merrie die ik kocht voor 4500) is ook 3500 waard.

horseyfries

Re: vraagjes over friezen mbt koop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:27

Wat noem jij een goed papier Dancie?
Dat zijn prijzen waar onze paarden met goed papier écht niet voor weggaan.
Wel kun je tegenwoordig veulenboek of stamboekmerries zonder vol papier voor dat geld kopen, maar dan hebben ze dus geen goed papier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 17:50

Horseyfries. Bedankt voor je reactie maar ik had het leuker gevonden als je je zou richten op de vragen die ik in mijn topic stel. nu komt het over alsof alleen de hele slecht merries voor dat geld te koop zijn. Misschien is dat ook wel zo. dat weet ik niet. maar je berichtje komt nogal verwarrend over. En zijn merries met minder goede papieren dan perse slecht? of wat zou je er wel of niet mee kunnen? een paard met slecht papier hoeft per definitie toch geen slecht paard te zijn? of werkt dat in de friezen anders?

FamkeKolinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 22:48

horseyfries bedoelde dat een paard met een vol papier (dat is een paard die minimaal 4x op rij in de moederlijn de predikaten ster, preferent, model of kroon voert) bij hun niet voor een goedkoper bedrag dat Dancie bedoeld weggaat.

Een paard met geen volpapier wil helemaal niet zeggen dat het geen leuk en goed paard is. Ook deze zou gerust ster kunnen worden als ze de potentie hebben. Of een goed fokkende merrie zijn waarvan nakomelingen het goed doen. Het geeft wel aan dat een paard met een beter papier (waar dus meerdere sterren, preferenten, modelen of kronen) op voorkomen de waarde van zo'n paard vaak doen stijgen.

Maar jij kan gerust een veulenboek of stamboek merrie die net beleerd is voor de bedrag kopen en er heel veel plezier van hebben. Het gaat erom wat jouw doel is met het paardje. Wil je lekker genieten en rijden (dresuren, wedstrijden, bosritten, recreatie) dan hoeft een papier weinig te zeggen. Maar heb je als doel om te gaan fokken met een paardje kun je beter uitkijken naar een fries met een volpapier want daar kiezen de fokkers liever voor.

Tsjibbe de vader van deze merrie is een hengst die is afgekeurd op afstammelingen. Verder weet ik weinig van deze hengst af. Olof de opa is een hengst die we veel terugzien in de fokkerij. Is zelf goedgekeurd op afstammelingen. En heeft inmiddels een leuke lijn van zoon, kleinzonen en achterkleinen achter gelaten voor de dekdienst die leuke paarden geeft. Maar ook zijn eigen afstammelingen zijn leuke en werkwillige paarden.

Succes met je zoektocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 22:58

Bedankt FamkeKolinde, het is mij geheel duidelijk zo :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 23:01

wil je er mee gaan fokken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 23:16

In principe zoek ik een paard om dressuur mee te gaan rijden en recreatief. en niet perse om te fokken. Al is het natuurlijk wel leuk om eens een veulentje van je merrie te fokken natuurlijk. in principe zou ik dat ook alleen doen als ik er zelf eentje bijwil en niet om te verkopen en voorlopig wil ik geen 2e ;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 23:37

Share schreef:
Horseyfries. Bedankt voor je reactie maar ik had het leuker gevonden als je je zou richten op de vragen die ik in mijn topic stel. nu komt het over alsof alleen de hele slecht merries voor dat geld te koop zijn. Misschien is dat ook wel zo. dat weet ik niet. maar je berichtje komt nogal verwarrend over. En zijn merries met minder goede papieren dan perse slecht? of wat zou je er wel of niet mee kunnen? een paard met slecht papier hoeft per definitie toch geen slecht paard te zijn? of werkt dat in de friezen anders?

Volgens mij staat er nergens in mijn bericht iets over dat een slecht papier automatisch zou betekenen dat het ook een slecht paard zou zijn. ;)
FamkeKolinde legt het prima uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 23:40

dat zei ik ook niet,. Wel kwam je zo over en vandaar mijn vragen daarop ;)

Maar net wat je zegt, FamkeKolinde heeft het prima uitgelegd.:j

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:40

FamkeKolinde schreef:
horseyfries bedoelde dat een paard met een vol papier (dat is een paard die minimaal 4x op rij in de moederlijn de predikaten ster, preferent, model of kroon voert) bij hun niet voor een goedkoper bedrag dat Dancie bedoeld weggaat.

Een paard met geen volpapier wil helemaal niet zeggen dat het geen leuk en goed paard is. Ook deze zou gerust ster kunnen worden als ze de potentie hebben. Of een goed fokkende merrie zijn waarvan nakomelingen het goed doen. Het geeft wel aan dat een paard met een beter papier (waar dus meerdere sterren, preferenten, modelen of kronen) op voorkomen de waarde van zo'n paard vaak doen stijgen.

Maar jij kan gerust een veulenboek of stamboek merrie die net beleerd is voor de bedrag kopen en er heel veel plezier van hebben. Het gaat erom wat jouw doel is met het paardje. Wil je lekker genieten en rijden (dresuren, wedstrijden, bosritten, recreatie) dan hoeft een papier weinig te zeggen. Maar heb je als doel om te gaan fokken met een paardje kun je beter uitkijken naar een fries met een volpapier want daar kiezen de fokkers liever voor.

Tsjibbe de vader van deze merrie is een hengst die is afgekeurd op afstammelingen. Verder weet ik weinig van deze hengst af. Olof de opa is een hengst die we veel terugzien in de fokkerij. Is zelf goedgekeurd op afstammelingen. En heeft inmiddels een leuke lijn van zoon, kleinzonen en achterkleinen achter gelaten voor de dekdienst die leuke paarden geeft. Maar ook zijn eigen afstammelingen zijn leuke en werkwillige paarden.

Succes met je zoektocht.

Dit heeft mijn merrie ook maar ik heb haar dus voor die prijs gekocht.
mijne heeft dus echt een super papier en was eigelijk bij haar geboorte al 3500 euro waard. maarja wat kan je dan nog
vragen als je merrie 3 tot 5 jaar is en daarbij nog nooit een keuring of wat gelopen heeft.

FamkeKolinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 14:23

Dancie schreef:
Dit heeft mijn merrie ook maar ik heb haar dus voor die prijs gekocht.
mijne heeft dus echt een super papier en was eigelijk bij haar geboorte al 3500 euro waard. maarja wat kan je dan nog
vragen als je merrie 3 tot 5 jaar is en daarbij nog nooit een keuring of wat gelopen heeft.

Soms kun je ook geluk hebben door een goede merrie te kunnen aanschaffen voor een leuk bedrag. Maar over het algemeen betaal je net iets meer als je een volpapier hebt.

Overigens heb ik even jouw merrie opgezocht waar het volgens mij omgaat, Hedda. Gespiekt in jouw profiel :o Maar Hedda is zelf ster en preferent maar komt uit een stamboekmoeder. Daarna volgt er er 3 generaties met sterren. Er zit een zogeheten gaatje in het papier. Geen volpapier omdat 4 generaties op rij er dus 1 stamboek is gebleven. Doet verder niets af aan je topper. Maar speelt wel al mee in de waarde van het papier.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:55

ooohw okee ja ik heb zelf der papier terug gestuurd het stamboek na overlijden dus ik dacht dat ze er 4 op rij had, Risse dan hoor. sorry foutje :)

sjofaba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 19:38

tegenwoordig wel voor die prijs, maar mijn paard heb ik gekocht voor uim 8000 euro, nu heeft ze wel echt een top afstamming en der moeders allemaal ster en pref en zij zelf ook ster en goede vaders ofzo, maar ik ben er echt van overtuigd dat je beter voor de wat duurdere fries kan kiezxen, waar het vaak ook aan scheelt is dat ze op hun 3e ingereden worden, en bij friezen en tinkers kun je beter wachten tot hun 4e omdat hun een langzamere rug hebben met grorienen, hier zie je in het begin niks van maar het vershcil tussen een 3jarige ingereden en een 4e jarige ingereden is dat op latere leeftijd dek aan jaar of 8 dat de op 3jarige leeftijd een veel doorgezaktere rug heeft.

Urnie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 19:50

Hey ik had precies hetzelfde verhaal als jij! Kwam er ook een tegen op marktplaats die ik zo leuk vond, voor maar 2750 euro. Ik dacht ook of er klopt iets niet of ik moet ze niet laten lopen!
Heb haar toen niet laten lopen, ik dacht als er iets is gaat ze gewoon weer weg. Achteraf waren er wel een paar kleine dingen, haar achterpoten zi9tten nogal los, en ze zeiden dat ze goed was ingereden, maar hier dacht ik die is zadelmak en verder niet. Ik heb haar nu 2 maanden en heb er een heel leuk paard aan! Ze heeft ook geen vol papier, al zijn haar grootmoeder en overgrootmoeder wel ster en ze is een dochter van Aan 416. Ik ben wel van plan me eens wat meer in die friezengebeuren te gaan verdiepen. Toevallig kwam vandaag voor het eerst een hoefsmid om haar te beslaan en die fokte ook friezen, miss dat ik er wat van kan leren.
Ik vind het superpaarden, vind het persoonlijk het mooiste ras, en lekker cool in de kop. Ik kan nu lekker recreatief rijden, maar je valt ook niet in slaap. En als ik een week geen tijd heb gehad is er niets aan de hand. + dat ze dressuur ook leuk vind, en graag wil leren.
Ik zou het gewoon proberen als ik jou was, stond ook echt te kijken van de prijs, al hoorde ik vorig jaar op de paardenmarkt in Hedel ook, als je nog een paar jaar wacht, dan zijn ze goedkoper want er komen er al zo veel.