friezen in de wedstrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hunter87

friezen in de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 15:58

ik ben benieuwd wie er een fries in de wedstrijden heeft lopen
ik rij zelf L1 met een fries.

merken jullie nog ''voordelen/nadelen''?

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 12:13

Mijn Fries mag inmiddels M2 starten.
Ik merk niet heel veel nadelen. Sommoge juryleden zien friezen nu eenmaal liever niet in de dressuursport, maar als je echt goed rijdt dan kunnen ze niet om je heen :D

PPPeet

Re: friezen in de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:20

Met mijn fries zou ik afgelopen zaterdag voor de 1e x M1 starten, maar helaas staat ze nu kreupel op stal.

Heb niet echt het idee dat ik benadeeld wordt omdat ik op een fries rij. Zoals Hartje ook al zegt. Als je netjes rijdt dan kunnen ze niet om je heen.
Alhoewel ik wel denk dat het wel meehelpt als je een beetje chique fries hebt i.p.v. het barokketype om mee te komen in de dressuursport..

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:22

Wij gaan binnenkort met een groepje frieze paarden starten.

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:24

Ik ga misschien binnenkort een keer een oefenwedstrijd met mijn verzorgpaard (is een hengst) starten:D

ROMANxBEAUTY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:26

Mijn fries loopt ook in de wedstrijden.
Hij loopt onder mij, en zijn verzorgster.
Merken tot nu toe nog niet echt nadelen..

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:30

Ik heb 2 wedstrijden gereden met mijn friesje B+2. Voordelen met een fries; Imposante verschijning..die manen, sokken helemaal zwart <3 maar misschien is dat wel alleen bij friezen liefhebbers.. en nadelen nog niet gevonden.

sjofaba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 19:35

krijg van me instructrice te horen dat ike cht moet gaan starten omdat ze zo super loopt nu,
maar heb zelf niet helemaal de behoefte te starten, maar ga het toch maar doen,
wel heb ik een echte barokke dus reken wel op nadelen van sommige jury's

15carlijn15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 13:56

sjofaba schreef:
krijg van me instructrice te horen dat ike cht moet gaan starten omdat ze zo super loopt nu,
maar heb zelf niet helemaal de behoefte te starten, maar ga het toch maar doen,
wel heb ik een echte barokke dus reken wel op nadelen van sommige jury's

Ja sommige benadelen een fries echt wel. Zelf heb ik een halve fries en een gewone fries :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 13:57

Ik heb nooit problemen gehad met het feit dat ik Friezen rijdt. Juist het tegenovergestelde, ik krijg eerder complimenten dat ik hem voor een Fries zo goed voor elkaar heb enz. Als je goed rijdt maakt het paard geen verschil.

15carlijn15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 13:58

Chaos schreef:
Ik heb nooit problemen gehad met het feit dat ik Friezen rijdt. Juist het tegenovergestelde, ik krijg eerder complimenten dat ik hem voor een Fries zo goed voor elkaar heb enz. Als je goed rijdt maakt het paard geen verschil.

Ik ben ook eerlijk beoordeeld geworden, maar er zijn ook friezen die netjes lopen maar bijna geen punten krijgen omdat het een fries is

Nijntje1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 13:59

Het hangt af van de jury, maar over het algemeen zijn Friesen niet in het nadeel en kunnen ze ver komen.
Helaas hebben Friesen het nadeel dat ze de galop moeilijk vinden en dat ze moeilijk kunnen scharen met de achterbenen (denk aan wijken etc.) Dus voor sommige friesen is het moeilijk hoog te komen. En dan is het idd wel belangrijk of je Fries erg barok is of meer sport gefokt.

Dit geldt natuurlijk niet voor alle Friesen. Kijk maar eens in een topic van snoeppig hier op bokt. Die heeft een fries op ZZ-licht niveau. Super mooi beest om te zien.

Het kan dus allemaal wel! :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:35

15carlijn15 schreef:
Chaos schreef:

Ik ben ook eerlijk beoordeeld geworden, maar er zijn ook friezen die netjes lopen maar bijna geen punten krijgen omdat het een fries is

Dat heb ik ook nog nooit meegemaakt, zelf niet en ook niet met groomen. En ben met de Friezen heel Nederland toch al wel doorgeweest.
Een van onze Friezen scoort wel altijd laag, maar niet omdat het een Fries is, maar omdat ze gewoon absoluut niet voor elkaar is en op concours de beest uithangt. Terecht dan.

En zo zie ik het wel vaker, Friezen die gewoon absoluut niet netjes worden voorgesteld en gereden, die krijgen geen punten -gelukkig!
Maar dan gaan de eigenaren lopen zeuren over de jury's... Terwyl de fout vrijwel altijd bij de ruiter zelf ligt!

:)

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:39

Ik schrijf wel eens bij de jury bij Friezendressuur zuid-nederland en er zijn helaas sommige juryleden die er commentaar op geven....eentje zat de hele tijd negatief over friezen te praten totdat ie vroeg wat voor ras ik had.....EEN FRIES Soepl*l! :)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 11:00

ik woon in friesland en hier is een fries inmiddels helemaal opgenomen in de wedstrijden. eerste waren er ook jury´s die het niet je van het vonden.. maar tegenwoordig is het wel eens andersom

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 22:06

Ik start M1 met mijn fries. Zowel tussen de friezen als tussen de 'bruine'
Ik heb een tijdje gehad dat ik bij de 'bruine' beter presteerde dan bij de friezen zelf :=

Inmiddels is er geen verschil meer ;)

Door mijn 'bruine' concurrenten kan ik hier en daar ooit nog wel een opmerking horen van 'Ooh, weer een fries!' Of dat ze niet voor je aan de kant gaan en met een ... kop aan zitten te kijken! Maar het leukste is dan... die rijd ik er uit _O- :D

Verder merk ik niks, gelukkig ook... een paard is een paard toch?
En je moet beoordeeld worden op hoe die loopt en niet op zijn uiterlijk!!!

15carlijn15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 08:42

Annekeee schreef:
Ik heb een tijdje gehad dat ik bij de 'bruine' beter presteerde dan bij de friezen zelf :=

Door mijn 'bruine' concurrenten kan ik hier en daar ooit nog wel een opmerking horen van 'Ooh, weer een fries!' Of dat ze niet voor je aan de kant gaan en met een ... kop aan zitten te kijken! Maar het leukste is dan... die rijd ik er uit _O- :D

Heb je groot gelijk in! :)

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 14:27

Annekeee schreef:

Zo is het maar net!! +:)+

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 14:34

Ben eind 2008/begin 2009 gestart met onze merrie, we reden altijd lage punten, maar dat lag echt niet aan de jury, we waren er gewoon nog niet klaar voor. De keer dat we wel goed reden voor ons doen, hadden we ook net een winstpunt :)
Nu start ik haar niet meer.

Nu start ik met onze hengst (wel nog zonder startkaart, maar volgens de volgende regeling, zie link: http://www.lusitano-paarden.nl/lusitano/clair/map/stichting5.html ). We starten nu dus alleen nog tussen de barokke, Friese of koudbloudpaarden, maar dus wel met officiele KNHS juryleden. Inmiddels hebben we 9 winstpunten (in 10 proeven). 17 juli start ik hoogstwaarschijnlijk L1 en als ik daar een winstpunt haal, mag ik de startkaart aanvragen en dan gaan we ook tussen de 'bruine' starten. We zien wel hoe we het dan gaan doen.

En ik ben ook van mening: als je gewoon goed rijdt, kunnen ze ook niet om je heen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 14:40

ik start met mn friesje ook
punten voor m1 zijn al binnen. ben nooit echt benadeelt omdat het een fries is. wel krijg ik vaak vanaf de kant comentaar dat het zon leuke fries is.
wat me wel opvalt is dat er steeds meer friezen zijn in de wedstrijdsport. toen ik net begon met wedstrijden hooguit 1 andere fries over de gehele dag.
nu wel eens 10-15 andere friezen op een hele dag.

SanneHylke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 20:03

Ik heb eigenlijk best vaak, dat ze me juist wel minder punten geven omdat ik met een fries in de ring kom!
Weet een aantal jury's die me wel de punten geven... maar er ook genoeg zijn waar ik gewoon egt elke x dezelfde punten krijg
of ik nu een slechte proef rijd of een hele nette proef!!!
Daar baal ik best wel van... Maar krijg ook juist vaak leuke en toffe reacties van de mensen die kijken op de wedstrijd.
Was zelfs een x een man die zei... is ie ook te koop????

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 16:28

ik merk zelf wel nu de friezenwedstrijden weer aan de gang zijn dat ik bij de friezen beter scoor dan bij de gewone wedstrijden

Nicolerein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:20

mijn fries is tot M1 wedstrijden gekomen met iemand anders.
ik wil in de toekomst ook wedstrijden starten met hem. :D

15carlijn15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 10:38

SanneHylke schreef:
Ik heb eigenlijk best vaak, dat ze me juist wel minder punten geven omdat ik met een fries in de ring kom!
Weet een aantal jury's die me wel de punten geven... maar er ook genoeg zijn waar ik gewoon egt elke x dezelfde punten krijg
Daar baal ik best wel van... Maar krijg ook juist vaak leuke en toffe reacties van de mensen die kijken op de wedstrijd.

Bij mij vroegen ze vorige keer:

vrouw: Mag ik eens iets vragen?
Ik: Ja
vrouw: Is hij een tinker?
Ik: Nee, een bonte fries! >;)
vrouw: A ok, niet te koop zeker?
Ik: NEE

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:22

15carlijn15 schreef:
SanneHylke schreef:

Bij mij vroegen ze vorige keer:

vrouw: Mag ik eens iets vragen?
Ik: Ja
vrouw: Is hij een tinker?
Ik: Nee, een bonte fries! >;)
vrouw: A ok, niet te koop zeker?
Ik: NEE

Een bonte Fries bestaat niet. :?
Een Fries is altijd zwart.