Hengstenvlecht op stal slecht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

QuietWater

Hengstenvlecht op stal slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 21:29

Hallo barokkers!

Ik verzorg een tijdje een Fries erbij en dat terwijl ik totaaaaal geen friesenmens ben (sorry!).
Dus nu heb ik ineens een paard voor me met een enorme bos manen. Nou had ik gisteren met bloed zweet en tranen een mooie strakke hengstenvlecht gemaakt en na het rijden gooide ik het paard op stal.

Komt er een andere frieseneigenaar langs die zegt hetvolgende: 'Die vlecht moet je straks niet inlaten hoor, ze kunnen er 's nachts in vast komen te zitten en dan ben je de helft van de manen kwijt. Mijn eigen fries heeft een keer met haar ijzers de helft van een hengstenvlecht eruit getrokken 's nachts! Je kunt beter vlechten maken of helemaal los.'

Dus ik als een kneusje alles er weer uithalen (al mijn werk voor niks!)..

Nu zit ik thuis en denk ik dat ik wel heel braaf heb gereageerd terwijl het risico van een hengstenvlecht mij echt superklein lijkt! Mijn vraag aan jullie als echte 'raskenners':

Wat weten jullie van het risico van een hengstenvlecht? Waarom zou het gevaarlijker zijn dan normale vlechten? Ze gaat hier toch eerder op staan enzo bij het overeind komen? Heb ik me weer dom laten overbluffen door iemand?

Ik hoor het graag!

siskeh

Re: Hengstenvlecht op stal slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:31

Ik moest op de "friezenstal" juist de manen invlechten om ze te behouden, meer eigenaren van "langharige mormels" vlechten het juist in om het te behouden.
Het is wel zo dat als er iets gebeurd je met een vlecht meer haar kwijt bent dan met een "losse bos"

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:32

Het klopt wat je verteld is.
Ze kunnen de volgende dag ineens een halve manenkam hebben. Niet alleen doordat ze vast kunnen komen te zitten, maar ook omdat ze kunnen gaan schuren omdat de vlecht bv irriteerd. Dan hou je lelijke manen of een kale plek over.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:33

ik heb het bijna altijd in een vlecht hoor!
nog niks gebeurt
geen fries dan maar vooruit

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:33

Waar de hengsten waar ik mee werk doe ik liever normale vlechten of gewoon los. Dit omdat iedere keer als ik de hengsten vlecht er na een paar dagen uithaal er heel veel losse haren meekomen. met normale vlechten heb ik dat niet.

Maar dat ze het er uit kunnen trekken? ik denk dat die kans heel klein is :j

Ilse_Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:34

Mijn verzorgfries stond ook altijd met een hengstenvlecht op stal.
Ze had stekel manen, die zijn uitgegroeid tot op dr schouders, dus die manen groeien juist met 't invlechten.
En om nou elke x voor het rijden die manen weer in te vlechten is ook beetje kansloos.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:37

Het problem met een strakke hengstenvlecht is dat het snel gaat irriteren en ze daarom graag gaan schuren. Met losse vlechten heb je dat niet zo snel;) Een losse hengsten vlecht kan dan wel weer.

QuietWater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 21:49

Wow, bedankt voor de snelle reacties!

Ik begrijp dus dat er wel geschuurd kan worden uit irritatie maar dat er een hoop friezen gewoon met hengstenvlecht op stal gaan.

Er zijn zeker nergens artikels over te vinden ofzo he? Dan heb ik wetenschappelijke cijfers gheghe :P

Deze fries schuurt wel eens met haar manen langs de rand van de staldeur als die opengaat (ook zonder vlecht) maar op stal doet ze het niet echt. Ik weet dat haar baasje het niet erg vind als er een vlecht in gaat. Ze komt volgende week terug van vakantie en dan wil ze wel graag een paard met manen terug haha!

Hmm.. lastig lastig. Die friezenmiep gaat me natuurlijk ook weer arrogant aankijken als ik niet naar haar luister (ben ik ook gevoelig voor blegh stom he). Misschien maak ik wel gewoon wat lange vlechten dan.

Thanks all!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 07:38

Een strakke vlecht is nooit goed. Als je een hengsten vlecht wilt maken, maak er dan 2 of 3, zodat de haren er niet uit trekken als het paard z'n hoofd naar beneden doet. En hou ze losjes!
Wel helemaal doorvlechten tot het uiteinde, als je dikke kwasten laat hangen worden de puntjes nog niet beschermt tegen afbreken ;)
Haren groeien niet sneller in vlechten, ze breken minder snel af. Ik vlecht alle friezen op stal in, scheelt een hoop werk met wassen en uitpluizen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 07:49

beest van mij loopt al 4 jaar met vlechten rond (hengsten vlecht en gewone vlechten)
en nog nooit zo iets gehad en of gehoord ....

maar zet um er niet te strak in het dier wil ook nog kunnen grazen zonder dat zijn pruikje er af word getrokken ;)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:02

tja, als de eigenaar het niet wil, is er geen discussie lijkt me.

met friezen heb ik geen ervaring, maar er staat wel wat langharig 'tuig' bij ons op stal, de tinkers maken ze meestal losse vlechten, maar er staat ook een zweeds koudbloedpaard met prachtmanen, en die heeft wel regelmatig een hengstenvlecht, ook op stal.

KC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:48

Ik had het ook vaker gehoord en zelf meegemaakt. Beestje was vast komen te zitten in de stal en was flink stuk manen kwijt :( Hengstenvlecht laat ik dan ook niet graag zitten. Als ie niet straks is mss wel maar een echte goede strakken nee.
Lijkt me ook zeker niet fijn voor het paard. Gewoone vlechtjes laat ik wel zitten ( mag ook wel bij manen van langer dan een meter ) of vlecht ze nog eens terug zo dat de voorpluk bvb niet in het voer hangt etc. Heb er nu 3 met lange manen staan waarvan 2 constant in de vlecht zeg maar. Af en toe dagje los en verder veel de manenkam onderhouden en masseren etc. Lijkt mij ook niet fijn om steeds die druk te voelen van een hengstenvlecht.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:47

Ik zou een paard niet met een hengstevlecht op stal zetten nee, ik heb nooit mee gemaakt dat ze er in vast komen te zitten. Maar als een paard in zijn stal stro eet, en omdat zo'n hengste vlecht ontzettend strak zit kunnen die manen breken.

Ik zou gewoon losse vlechten maken.
Ik zet mijn paard altijd met zulke vlechten op stal; http://farm3.static.flickr.com/2668/419 ... f179_b.jpg en daar rijd ik ook mee, om de week maak ik weer nieuwe.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:53

Op de stal waar ik een stel friezen reed maakten we ook altijd losse vlechten.. Er stond een fries die nooit ingevlochten werd en die had maar hele korte lelijke maantjes..
Ik zou zeker geen hengstenvlecht op stal doen, of hij moet al heel los zijn ;)

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:59

Ik werk met Lusitano's en wij mogen absoluut geen hengstenvlechten op stal in laten, puur omdat ze inderdaad bang zijn dat de manen beschadigen door bijvoorbeeld schuren.
Onze paarden hebben 5 dagen per week gewone vlechten in hun manen en 2 dagen per week hun manen los.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:03

Oh ja, los zou ik ook niet doen. Ik weet niet hoe lang zijn of haar manen zijn? Maar stel ze eten hooi/kuil/stro dan hangen zijn/haar eigen manen er in en eten ze mee op!

DVVHGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:34

heb velen paarden gehad met extreem behang
nu nog een welsh alleen die staat altijd gevlochten uurtje perdag om te luchten allen ik heb nog nooit meegemaakt een pluk temissen
ja als ze het los late ze staat er op of tijdens eten een pluk er bij

x_Anouk_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 23:57

Waar ik de friezen verzorg laten wij ook vaak gewoon de vlechten er in zitten (hengstenvlecht/merrievlecht) Er is nog nooit iets gebeurd en we doen het al jaren zo.

Bij de paarden met extreem lange manen hebben we het zelfs amper loshangen. Altijd verdeeld over heel veel vlechten en bij een paar die nog niet mega dikke manen hebben een losse merrievlecht.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 20:51

Ik vlecht ze altijd in om de manen zo langer te krijgen en netjes te houden. Soms losse vlechten maar meestal een henstenvlecht. Maar deze vlecht ik heel los en niet op de manenkam. Als je dat namelijk doet en je paard gaat met het hoofd naar beneden om hooi te pakken kunnen de haren op de haarwortel afknappen omdat het zo strak zit.
Wat die vrouw jou vertelde heb ik nog nooit meegemaakt.. Zelfs niet met de 30 friezen die er nu staan..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 20:54

Losse vlechten oké, maar een strakke hengstenvlecht gaat irriteren (jeuken, trekken, hetzelfde als wanneer je je eigen haar strak invlecht of een hele dag een strakke staart in je haar hebt), dus daar gaan die paarden maatregelen tegen nemen...
Daarbij kan haar breken wanneer je het strak houdt. Als ik een dag een staart in heb, haal ik 10 keer zoveel haar uit (wanneer ik ga douchen) dan wanneer ik mijn haar los draag...

Heel voorzichtig zijn met haar, als je het mooi wilt houden...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 20:55

Als de eigenaar het niet wil houdt het op. Zelf had ik wel altijd ene hengstenvlecht of losse vlechten in, nooit geen problemen mee gehad, maar goed, eigenaars wil is wet lijkt mij. ;)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:31

mijn paard staat al jaren met vlechten op land in stal etc etc
gaan ze los gaat ie er op staan knaagt ze op verzin het maar
nu zijn ze inmiddels al zo lang dat ik alleen nog maar een hengsten vlecht of iets in die trant kan doen

in het begin kwam er idd altijd veel haar bij uit, zelfs zoveel dat ik op het punt heb gestaan de schaar er bij te pakken.
maar na 2 jaar haal ik er nog maar weinig uit de haren die terug groeien zijn erg sterk waardoor ze minder los laten.

er zijn hier ook wel topic's over in het tinker forum
er zijn een hele hoop tinker eigenaren die vlechten

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:42

Hier thuis hebben wij 5 friezen staan, er is er 1 met hele lange manen, en die heeft 9 van de 10 keer ook een vlecht in, meestal gewoon een hengstenvlecht en dan na het rijden laten zitten, nooit iets mee gebeurd! :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:56

Als je een hengstenvlecht inlaat moet je hem gewoon niet te strak doen want dat gaat trekken als ze hun hals naar beneden doen. En dus geen prettig idee en dan kunnen ze ook gaan schuren om het gevoel van het trekken weg te krijgen.

Zou dus gewoon losse vlechten doen als je het wilt invlechten.
Die van mij heeft alles altijd los maar heeft dan ook niet echt super lange manen.

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:16

nou die hengst van mij heeft hele lange manen en stond eerst altijd met gewon vlechten maar nu vaak met een hengstenvlecht. Waarom.... omdat hij la shij stro gaat eten iedere keer op zijn vlechten gaan staan en dan juist de plukken eruit trekt. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe lang de manen zijn. Die van mij heeft van de hengstenvlecht totaal geen last, en van gewone vlechten wel:P