hoe rijden friezen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Frisssty

hoe rijden friezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 20:32

Ik had de vraag hoe friezen rijden? ik ga namenlijk op mijn stage op friezen rijden maar heb der nog nooit op gezeten. normaal rijd ik op kwpners wat is het verschil en waar moet ik rekening mee houden?

Captain

Re: hoe rijden friezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:34

Ik heb nog nooit een fries zien rijden, maar ík rijd wel op friezen! :)) :+
Wat is er anders aan.. Hmm, ze gooien hoger op en zetten grotere stappen.. Dat is iig wat ik anders dan andere paarden vind. :)

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:34

Ik vond er niks anders aan, maar ik heb daarvoor ook een tijdje een KWPN gereden met extra gangen ;)

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:35

Eigenlijk hetzelfde als kwpners alleen moet je even rekening houden met hun knieactie. De eerste paar passen heb je het idee dat je gelanceerd wordt maar daarna zitten ze als een huis. Wel gewoon voorwaarts neerwaarts rijden, de meeste mensen willen die nek erop maar daar verknal je de rug mee. Ik persoonlijk wil nooit meer terug! ;)

Frisssty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 20:38

Dat ze als een huis zitten kinkt goed(A)...zijn het ook echt paarden dat je niks anders meer wilden (wil namenlijk na de zomer paardje kopen dus meteen even kijken naar de friezen want zijn we erg mooi(A))

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:41

Ligt er ook maar net aan per Fries, hoe ze gebouwt zijn (d'r zitten er tegenwoordig ook heel wat tussen die veel meer als rijpaard gebouwd zijn) en hoe ze getraind zijn. De één gooit idd zo op dat je je kunstgebit uit 't plafond kunt schrapen (bij wijze van natuurlijk ;) ), een ander zit weer zoveel vlakker dat je er als übervlakkegangenQuarterruiter niet eens van opkijkt en uiteraard zit er vanalles tussen.
Die ene Friese hengst die ik ooit eens wel even zonder zadel zou draven...dat beviel niet helemaal, zeg maar. Maar die paar anderen die zaten best lekker eigenlijk. Komt ook door het uitzicht: lange wapperende manen en die schattige oortjes. :D
(en dan ben ik niet eens een Friezenfreak ;) )

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:45

Ik heb op kwpn'ers en friezen gereden. Friezen met vlakke gangen, en friezen die hoog opgooien.

In het begin voelt het alsof je in een autorijdt met vierkante wielen. Daarna wil je niet meer anders.

Ik wil echt niet meer anders, geef mij maar een fries die hoog opgooit. Heerlijk, ook met doorzitten. Geen problemen mee!

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:47

een fries heeft vaak wat meer hals voor je(wat meer omhoog), de gangen zijn inderdaad even wennen zoals hierboven beschreven :D
en friezen hebben vaak(vaak, dus niet altijd!!) meer moeite om hun hals te verlengen en te buigen in hun lijf.

Frisssty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 20:49

dus behalve dat hoog opgooien hebben ze niet echt een gebruiksaanwijzing? Godzijdank(H) ik was doodbang dat ik er dadenlijk niet op zou kunnen rijden:P

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:58

friezen zijn vaak een stuk nuchterder dan kwpn'ers, dus gewoon lekker leren en genieten op je stage!

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:00

Friezen rijden in auto's, brommers, scooters, fietsen en friese boeren op trekkers :P

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:07

En ik weet uit ervaring dat friezen ook heel goed kunnen fiets(en)......rijden.

:D

Cluni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:08

Hmm niks anders dan een kwpner vind ik :)

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:09

Kriel schreef:
En ik weet uit ervaring dat friezen ook heel goed kunnen fiets(en)......rijden.

:D

Cluni schreef:
Hmm niks anders dan een kwpner vind ik :)

:= :D

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:09

:oo

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:10

KWPN = knappe wilde paarden n...??

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:12

Hannah_Menno schreef:
Ik heb nog nooit een fries zien rijden, maar ík rijd wel op friezen! :)) :+
Wat is er anders aan.. Hmm, ze gooien hoger op en zetten grotere stappen.. Dat is iig wat ik anders dan andere paarden vind. :)

Ik heb inderdaad ook nog nooit een Fries zien rijden. :))

Ook ik rijd op een Fries, soms twee.

De ene is, wbt het type, een kruising dressuurpaard x karrepaard. Deze wil heel graag, heel snel lopen en kent daarbij zo'n 12 versnellingen in de draf. De galop vind zij erg moeilijk. Ik weet niet goed of haar passen korter of langer zijn dan een gemiddelde Fries, maar ik kan haar gangen in ieder geval goed uitzitten (op die galop na dan).

Die andere Fries is een echt karrepaard. In de stap waggel je alle kanten op en ik heb nog nooit zo snel hoeven licht te rijden in de draf. Daarnaast is zijn galop zálig.

Bij hem kan ik ook echt zitten in de galop maar niet in de stap en draf, wat ik bij haar dus wel weer kan.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:12

Kriel schreef:
KWPN = knappe wilde paarden n...??

Koninklijk Warmbloed Paard Nederland

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:22

Ik heb zelf ook een fries gehad.
Was wel aan de luie kant, maar gooide gelukkig niet hoog, soms kan het wat moeilijk zijn, vooral als je geen fries gewend bent, om netjes door te zitten, maar eenmaal aan een fries gewend dan rijden ze super.

Nozidia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:34

Ik wil niks anders meer. :D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 23:11

Heb (helaas) nog maar 1x op een fries gereden. Maar het zat heerlijk. Hangt natuurlijk ook wel van het paard zelf af maar moest toch wel even wennen voornamelijk de draf en galop waren erg wennen. De galop waren echt sprongen en dat ben ik niet zo gewend de meeste paarden waarop ik gereden heb lopen toch vrij vlak of hoe je dat ook noemt. Maar goed kan ook komen omdat het paard nog maar keertje of 5 onder het zadel had gelopen.

ikke20Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 23:14

een fries tja heerlijk kan me amper herinneren hoe een kwpn rijd maar als je eenmaal gewend bent wil je niet anders. maar de ene fries is weer totaal anders als de ander.
een fries kan ook net zo gek zijn als een kwpner. mijne tenminste wel.
gewoon gaan zitten en genieten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 23:28

Vroeger reed een fries links van de weg. Sinds er een snelweg ligt zijn alleen de slimme meegaande friezen over. Het is nl. nogal een geliefd vakantiegebied bij veel Duitsers in hun dikke auto's. Daar kan de gemiddelde fries niet zo goed tegen.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 23:29

Ik heb op 3 friezen gereden, heeerlijke paarden! Lekker voorwaarts en erg fijn :j

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 23:34

Mijn Fries vind ik heerlijk zitten. Het valt best mee met hoog opgooien, heb kwpn-ers gereden die hoger opgooien. Persoonlijk vind ik het heerlijk rijden. Ieder paard heeft zijn eigen gebruiksaanwijzing en elk karakter in het ras verschilt ;).