welke lusitanohengst voor 2011

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sammyoo

welke lusitanohengst voor 2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 16:15

Iedreen die principieel tegen kruizingen is kan beter niet verder lezen...........

Ik zoek dus een geschikte Lusitanohengst voor mijn 1e premie haflinger keurmerrie. Ze heeft eerder een veulen van een paint gekregen waar we erg blij mee zijn. Volgend jaar willen we haar door een Lusitano laten dekken. Waarom? Ik vind mijn merrie erg mooi en ik denk dat vanwege haar barokke uitstraling ze een goede match kan maken met een Lusitano (ik weet het, fokken blijft gokken). Ik hoop dat het veulen meer elasticiteit krijgt dan mams en een betere galop. Daarbij spreekt het intelligente karakter van de Lusitano ons aan.

De haflinger heeft een zeer goede stap en kan goed draven. Ze heeft een fijn karakter. Het veulen is voor mijn man en dochter. Dat betekent dat de nakomeling ingezet gaat worden voor de dressuur onder de man en aangespannen en uiteraard vaak naar het bos.

We willen graag een maatje groter dan mams. De vorige hengst waardoor ze is gedekt was 1.60. Dat is bij de bevalling allemaal prima gegaan. Ik denk dat we nu niet groter dan 1.64 moeten gaan. De haflinger is 1.44, wel vrij breed. We zijn al een beetje aan het rondkijken (mede daarom ook pas in 2011, we willen ons eerst goed orienteren), maar we zijn nog niet zo thuis in de Lusitano wereld. Geschikte hengsten leken ons Quilo en Governo, maar we weten natuurlijk niet of die buiten het stamboek dekken. Deze hengsten vielen ons vooral op omdat ze niet zo'n heel zware hals hebben (die heeft de haf ook al), ruim voorbeengebruik en het kleurtje. Een schimmel zou leuk zijn.

Overigens heb ik op het net een paar van deze kruisingen in Duitsland gevonden. Dat waren correct gebouwde paarden.

Graag advies! Ook voor eventuele evenementen waar we hengsten of nakomelingen kunnen zien. Foto's van de haflinger staan in mijn profiel!

Jennifer8

Re: welke lusitanohengst voor 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 17:16

Hoi,

Ik weet dat Quilo inderdaad buiten het stamboek dekt. Misschien staan er op de website van Chawwa ook wel kruisingen uit Quilo, zou je even kunnen kijken op www.lusitano.nu
Als je hem binnenkort in het echt wil zien is hun open dag op 27 juni een aanrader.

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 17:49

Governo is helaas niet meer onder ons...

Er zijn genoeg leuke lusi hengsten, op 5 september is de internationale keuring in Assen dan kan je een heleboel lusi hengsten bewonderen!

Voor mij persoonlijk is Real favoriet, ik heb een dochter van hem thuis staan (volledig lusitano, luxe om te zien). Die hengst heeft echt schwung en is erg elastisch, wat hij ook vererft (bij mijn lusi dan :D).

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 20:27

@Jennifer8: Bedankt voor de tip, 27 juni zet ik in mijn agenda! Het is goed om te weten dat hij buiten het ras dekt, dan kan hij op mijn lijstje blijven staan. Ik zie op de site dat alle nakomelingen van Quilo schimmel zijn. Is hij homozygoot voor schimmel?

@Mirjam: We komen zeker naar Assen. Is er dit jaar geen keuring in Bunschoten? Scheelt een paar uur rijden! Wat jammer dat Governo er niet meer is, zo'n mooie hengst.
Real wordt voorlopig toegevoegd aan het lijstje!

Aline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 16:28

Quilo heeft zelfs al eens een Haflinger gedekt :D
Inderdaad gewoon even contact opnemen met Chawwa!
Quilo geeft erg leuke kindjes...

Mirjam

Re: welke lusitanohengst voor 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 17:17

Klopt, de keuring is dit jaar in Assen ipv Bunschoten. De locatie is Sunrise Stables (langs de A28).