welk zadel voor jullie fries?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mexlovenoa

welk zadel voor jullie fries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 20:59

Hoi,

ik hoop dat het hier goed staat.....
Welk zadel gebruiken jullie voor jullie fries en is jullie fries breed?

lisanneik

Re: welk zadel voor jullie fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:00

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:01

Ik lees graag mee, ik ben namelijk hard aan het sparen voor een nieuw/tweedehandszadel.

Momenteel heb ik Kieffer in gebruik (welk type weet ik niet) en die bevalt mij eigenlijk wel goed.

lisanneik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 12:47

magda_90 schreef:
Ik lees graag mee, ik ben namelijk hard aan het sparen voor een nieuw/tweedehandszadel.

Momenteel heb ik Kieffer in gebruik (welk type weet ik niet) en die bevalt mij eigenlijk wel goed.

we hebben ook een klein kiefer zadel 17" op 1 van onze friezen liggen past ook goed.
dan moet je wel breede of mischien medium boom hebben want kiefer zijn soms erg smal.

daantjesjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 12:56

Ik heb nu een zadel laten opmeten bij http://stalmurer.com/Zadels.html Echt hele fijne mooie zadels speciaal voor (o.a) friezen. Rij een fries die vrij breed is. En wilde dus geen standaard zadel.
Hiervoor met erg veel plezier op Bates zadels gereden. Handige daarvan is (vooral als je paard qua bouw nog niet uit ontwikkeld is) dat je zelf de boommaat kan aanpassen. En ook de 3punts singel systeem kan aanpassen.
Ze zijn trouwens nog te koop: http://www.clinicstoeterijgroenestein.n ... &Itemid=16

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:04

Als je zadel maar goed past, dan is het merk niet belangrijk; Fryso zadels komen ook gewoon uit de fabriek , en zijn in veel maten verkrijgbaar, net als alle andere goede merken............... zadels "speciaal voor Friezen" is onzin, een paard = een paard. Dan zouden Andalusiërs, Fjorden, Haflingers, Arabieren, Hannoveranen, enz. ook allemaal een "eigen" zadel moeten hebben? Een breed paard = een breed zadel, een kort paard = een kort zadel, een smal paard = een smal zadel.
Ik heb op onze Friezen meer dan 25 jaar naar volle tevredenheid op Stubben zadels gereden, keurig passend door een goede zadelmaker.

daantjesjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:33

linky schreef:
Als je zadel maar goed past, dan is het merk niet belangrijk; Fryso zadels komen ook gewoon uit de fabriek , en zijn in veel maten verkrijgbaar, net als alle andere goede merken............... zadels "speciaal voor Friezen" is onzin, een paard = een paard. Dan zouden Andalusiërs, Fjorden, Haflingers, Arabieren, Hannoveranen, enz. ook allemaal een "eigen" zadel moeten hebben? Een breed paard = een breed zadel, een kort paard = een kort zadel, een smal paard = een smal zadel.
Ik heb op onze Friezen meer dan 25 jaar naar volle tevredenheid op Stubben zadels gereden, keurig passend door een goede zadelmaker.

Ja ja als het zo gemakkelijk was :o dan zou iedereen niet zo hebben over de juiste zadel voor zijn/haar paard/pony.. er is duidelijk verschil zadel voor "KWPN" en "Barokke" paarden. O.a. schouder liggen, de rug breedte, rug lengte.. enz enz.. dus, na mijn mening, moet je echt daar wel op letten. (op de uitzonderingen na gelaten)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:39