fries,andalusier of lusitano?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

fries,andalusier of lusitano?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 09:04

Natuurlijk iedereen gaat voor zijn eigen ras maar wat is nu het verschil in karakter?
Ik ben mij aan het orienteren voor een nieuw paard.
Ik geef eerlijk toe dat ik tot een paar jaar geleden een fries verschrikkelijk vond ,te lomp.
Maar de moderne fries daar kan ik wel warm voor lopen.
Lusitano's en de Andalusier ben ik altijd weg van geweest.
Ik zoek een paard voor de dressuur(min z straks) ,wil er fijn en veilig mee buiten rijden en aanhankelijk in de omgang.

Dus wat zijn de verschillen?

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:46

ik heb vooral ervaring met Friezen, dus ik kan je niet goed de verschillende uitleggen. (maar natuurlijk wel de fries aanbevelen!!)
Maar voor elk ras geldt dat je ze niet allemaal over 1 kam kan scheren, en dat ze felle/hete en brave/rustige dieren hebt. Misschien kan je gewoon om je te orienteren er een paar gaan bezichtigen. Zo merk je vanzelf wat beter bij je past, je moet vooral een klik met het dier hebben.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:47

Tussen de twee iberische rassen zitten wel verschillen, maar er is vooral veel overlap en individuele verschillen. Ik zou als ik jou was en je besluit voor een andalusier of lusitano te gaan, niet zoveel onderscheid maken, maar naar een paard zoeken dat bij je past. Mijn ervaring is dat Friezen was eigenwijzer zijn en vaker kuren hebben, terwijl de Iberische rassen wat werkwilliger en edelmoediger zijn. Maar dat kan ook zijn omdat ik meer Andalusiers heb gereden dan Friezen ;) Een liefhebber van Friezen zal je waarschijnlijk wat anders vertellen...

Imitador

Re: fries,andalusier of lusitano?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:49

En er zal denk ik voor een kleiner budget een naar verhouding "betere" (dat klinkt heel stom, maar weet even niet hoe ik dat moet uitdrukken) fries te vinden zijn, dan een andalusier of lusitano. Die zijn vooralsnog toch duurder.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 11:56

Ik ben al bij meerdere mensen uitgenodigd en ga zeker kijken.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:06

ik heb nu mijn 2e fries en kan je vertellen dat die heel anders is dan mijn eerste fries.
Lammie (de eerste) was heel snel afgeleid en onstuimig en als het mevrouw niet zinde dan ging ze er gewoon vandoor of bokte tot je eraf lag...een paard met een heel duidelijk karakter...
Jana (de tweede, die ik nu nog heb) heeft af en toe wel haar buien, met name in de wintermaanden als ze in de paddock staat, maar is over het algemeen heel erg op mij gericht en heel relaxed in haar koppie, ze heeft ook een hoog knuffelfactor en geniet van alle aandacht, ook vindt ze het heerlijk om aan het werk te zijn (zowel dressuurmatig als recreatief)...
Nu weet ik van jana dat zij qua uiterlijk en karakter enorm veel van haar vader weg heeft...en dat is ook 1 van de weinige friese hengsten waar ik helemaal weg van ben, dus misschien dat dat ook meewerkt...

Lammie was dus een enorme heethoofd waar ik enorm veel van heb geleerd (helaas is zij overleden aan koliek) en Jana is eerder het tegenovergestelde...

kortom: ook bij friezen onderling zit heel veel verschil...
ik heb wel een voorkeur voor een fries die tussen het moderne en het oude type in zit, met neiging iets meer naar het oude type...de nieuwe types vind ik bijna kwpn-ers in vermomming...

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:49

Ik heb er varinf met Friezen en PRE's (Andalusiers).

Het grote verschil vind ik in karakter dat de Spaanse paarden veel meer meedenken, terwijl de Friezen meer afwachtend zijn op wat er gaat komen.
Dat heeft allebij zijn voor en zijn nadelen en zal per persoon verschillend zijn wat men prettiger vind.

Ook zijn de Friezen wat "lomper"in omgang, ze botsen vaker tegen je aan of staan op je tenen als je niet oppast, met een Spanjaard gebeurt dat zelden.

Ook leren Spanjaarden sneller, echter eenmaal aangeleerd, is de "uitknop" weer moeilijk te vinden en vallen ze in herhaling, haha.

Kwa bouw vind ik de Spaanse paarden veeeeel makkelijker bij elkaar te rijden, ze hebben er van nature de achterhand beter onder. Echter gaan deze weer eerder "te veel "doen.

Uiteraard heb ik het hier over gemiddeld genomen en kan het per paard verschillen.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 23:16

Er zijn heel veel verschillende Friezen qua karakter- eigenlijk net zo goed als dat je compleet verschillende kwpners tegenkomt. Je hebt héle hete, maar ook hele koele. Dat van 'meer kuren' herken ik niet eigenlijk.
Friezen hebben in de regel wel een beetje meer een olifantenhuidje (nuchterder, maar ook trager van begrip) dan de meeste 'rijpaarden'.
Ik heb veel Friezen gereden, veel KWPNers/Holsteiners/etc en een paar Anda's en Lusitano's. Ik vond de Iberische paarden vlugger denken, ze leren heel snel, zijn vrij snel heet maar ze bleven controleerbaar- haalden geen domme stunts uit. Edelmoedig vind ik idd een heel mooi woord voor ze! Die indruk kreeg ik eigenlijk ook. Denk wel dat het paarden zijn die gauw gefrustreerd raken als ze bij iemand terechtkomen die ze niet snapt, die niet met dat vlugge om kan gaan.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:15

Daarom ook dat niet elke goede anda geschikt is voor elke persoon. Je moet kunnen omgaan met temperament en werkwillgheid.. Echter moet je ook onderscheid kunnen maken, in staken en te snel verveeld raken en daardoor niet meer willen werken...

Pre's/andalusier/Lusitano's zijn over het algemeen zeer intelligente hardwerkende paarden. Ze leren snel, maar zijn je ook vaak te slim af als je dat niet op tijd door hebt. Zie zijn temperament als trots en laat hem in zijn waarde. Dan krijg je het meest fantastische rijdier dat je je maar ooit kunt wensen. Samenwerken is van groot belang bij een iberisch paard..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:19

Jesser schreef:
Daarom ook dat niet elke goede anda geschikt is voor elke persoon. Je moet kunnen omgaan met temperament en werkwillgheid.. Echter moet je ook onderscheid kunnen maken, in staken en te snel verveeld raken en daardoor niet meer willen werken...

Pre's/andalusier/Lusitano's zijn over het algemeen zeer intelligente hardwerkende paarden. Ze leren snel, maar zijn je ook vaak te slim af als je dat niet op tijd door hebt. Zie zijn temperament als trots en laat hem in zijn waarde. Dan krijg je het meest fantastische rijdier dat je je maar ooit kunt wensen. Samenwerken is van groot belang bij een iberisch paard..

Inderdaad, paarden verschillen van karakter, mensen ook, zie maar een passende te vinden.
En dan moet je nog gaan samenwerken met hem.

Ondertussen geniet ik van een hier niet genoemd ras, dat ik sinds 2 wkn in mijn bezit heb.
Een Knabstrupper...
inteligent, hardwerkend, slim, moet hem in zijn waarde laten en ook echt op zijn mens lettend, vind ik het goed, dan hij ook.
(en voor TS, die van mij wordt uitgescholden voor te kleine Fries..)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 13:20

Ik ben een arabierxengels volbloed gewend dus weet een beetje wat heet is. Ik hou wel van intelligente dieren.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 13:23

Sjolvir ik vind jouw paard ook echt geweldig ! Maar ik wil geen jong net zadelmak dier. Dat kan ik gewoon niet meer. Denk hoe bijzonderder het ras hoe moeilijker het wordt om een gereden paard te vinden voor een nog betaalbare prijs.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:32

Ja, bijzondere ras keuze helpt niet. (kwam ik ook achter, van dit geld had ik heel leuk ander doorgereden paard kunnen kopen :o )

Echter moet zeggen, tot nu toe (schamele 2 wkn) gaat het echt goed, hij is braaf, leergierig,
nog volkomen uit balans _O- , maar doet echt zijn best voor je.

Ik heb juist bewust gekozen voor dit ras, omdat ik er ook niet op zat te wachten in het kanaal te belanden of op de gril
van een vrachtwagen. (woon in randstad, moet naar de vereniging al langs een weg, die ook sluipweg voor snelweg is.
En daar geen uitwijkmogelijkheid, ja water in.. ) Tot nu toe niet teleurgesteld, hoewel hij in zijn gedrag echt nog
een jong ventje is en af en toe vallen zijn oogjes er bijna uit, zo schattig!!! Hij zou dan het liefst in je broekzak gaan zitten)

Echter denk dat Knabbi's in dezelfde prijsklasse zitten als aantal andere hier genoemde rassen. Moet ze alleen wel uit het
buitenland gaan halen, aangezien ik hier geen enkele te koop heb gevonden met oude bloedlijnen. (was effe balen)
(waarvan ik eigenlijk weer niet weet wat ze moeten kosten :o )

Ballinghof had tijdje terug wel andalusiers te koop, niet te gek duur en neem aan netjes beleerd?
Misschien dat die nog wat leuks hebben staan.
(heb tijdje terug ook stiekum naar dat soort paarden gekeken, vind ze heel erg leuk)

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:12

Balingehof heeft net weer hele leuke andalusiers/pre's gekocht, en er staan wat leuke op de nomintie om te komen..

Je kunt er dus altijd even een proefje nemen door te kijken en te voelen..

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:12

Ik heb beide gereden en kan het zeker eens zijn met wat hier gezegd wordt. Friezen zijn enorm lief, maar ook een beetje lomp. Fijn karakter, niet snel van de wijs te brengen, heel nuchter, maar ook wat minder snel in hun denken.
De spaanse mannen (en vrouwen) zijn erg intelligent, wat positief kan zijn, maar ook negatief. Mijn halve spanjaard is me vaak te slim af, met rijden en op de grond. Ik ben niet dom, maar hij is nét wat slimmer. Hij heeft snel door wat ik van plan ben en reageert daar al op, voor ik überhaupt zelf door heb wat ik van plan ben :P

Met rijden denken ze mee, wat ook zowel positief als negatief kan zijn. Ben ik twee keer van stap in galop aangesprongen, verwacht hij dat ik dat een derde keer ga doen en wordt hij enorm gefrustreerd als ik dat dan níét doe. Daarnaast komt er (bij die van mij, in ieder geval) ook een stukje ijdelheid bij kijken, een hoop trots. Op wedstrijd pakt dit goed uit, nét een wat ruimere draf, nét dat beetje meer oprichting, oren erop, 'zien jullie mij lopen?'. Daarnaast kan hij er wel een hekel aan hebben als ik denk iets beter te weten dan hij. Is hij bezig zich te laten zien in draf en wil ik hem laten galopperen, heb ik kans dat hij zijn middelvinger naar me opsteekt, als in: "hallo, je ziet toch dat ik bezig ben met draven? :? " Als hij dan een tikje krijgt, vat hij dat zeker op als belediging, wie denk ik wel niet dat ik ben? Maar met wat mokken en morren springt hij dan toch maar aan, zij het met tegenzin. Want wat ik wil, dat doet hij. Ik denk dat als je door het slimme, 'hoogmoedige' van een spaanse schone heen kan prikken, hij voor je door het vuur gaat. Mits je koel en eerlijk rijdt. Een snel aangebrand, 'heet' persoon, zou ik geen PRE/lusitano aanraden..

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 19:18

@Jesser: ik ben er woensdag geweest en was meteen verkocht.... oh er staan leuke tussen! Dus voor de ts ook echt een aanrader, het is naar mijn mening een betrouwbaar bedrijf.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:19

Myukii schreef:
Ik heb beide gereden en kan het zeker eens zijn met wat hier gezegd wordt. Friezen zijn enorm lief, maar ook een beetje lomp. Fijn karakter, niet snel van de wijs te brengen, heel nuchter, maar ook wat minder snel in hun denken.
De spaanse mannen (en vrouwen) zijn erg intelligent, wat positief kan zijn, maar ook negatief. Mijn halve spanjaard is me vaak te slim af, met rijden en op de grond. Ik ben niet dom, maar hij is nét wat slimmer. Hij heeft snel door wat ik van plan ben en reageert daar al op, voor ik überhaupt zelf door heb wat ik van plan ben :P

Met rijden denken ze mee, wat ook zowel positief als negatief kan zijn. Ben ik twee keer van stap in galop aangesprongen, verwacht hij dat ik dat een derde keer ga doen en wordt hij enorm gefrustreerd als ik dat dan níét doe. Daarnaast komt er (bij die van mij, in ieder geval) ook een stukje ijdelheid bij kijken, een hoop trots. Op wedstrijd pakt dit goed uit, nét een wat ruimere draf, nét dat beetje meer oprichting, oren erop, 'zien jullie mij lopen?'. Daarnaast kan hij er wel een hekel aan hebben als ik denk iets beter te weten dan hij. Is hij bezig zich te laten zien in draf en wil ik hem laten galopperen, heb ik kans dat hij zijn middelvinger naar me opsteekt, als in: "hallo, je ziet toch dat ik bezig ben met draven? :? " Als hij dan een tikje krijgt, vat hij dat zeker op als belediging, wie denk ik wel niet dat ik ben? Maar met wat mokken en morren springt hij dan toch maar aan, zij het met tegenzin. Want wat ik wil, dat doet hij. Ik denk dat als je door het slimme, 'hoogmoedige' van een spaanse schone heen kan prikken, hij voor je door het vuur gaat. Mits je koel en eerlijk rijdt. Een snel aangebrand, 'heet' persoon, zou ik geen PRE/lusitano aanraden..

Enorm herkenbaar.. maar daar moet je van houden.. een paard met een eigen wil..Zoals ik al zei, als je daar niet al te snel van onder de indruk bent, of juist geintimideerd, fantastische paarden heb je eraan.. Ik zou niet anders willen.. ! (liever dit dan een paard waar weinig tot niets uitkomt. )

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 08:16

Hoe meer ik hier lees hoe meer ik denk dat het geen fries gaat worden.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 09:10

juist vanwege het langzamere denken van een fries (ten opzichte van een spaanse) past de fries zo goed bij mij...jana is uiterst relaxed en heel werkwillig...
gisteren zei mijn instructrice nog dat jana perfect bij mij past en dat ze super graag wil werken en het ook allemaal enorm leuk vind...overigens leert jana wel supersnel (de hulpen van de schouderbinnenwaarts en travers in stap kende ze in grote lijnen binnen 5 minuten), maar ze maakt zich niet snel druk om enge dingen...dat doet ze alleen als ik me er ook druk om maak...want dan is het blijkbaar wel echt eng...hahaha

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 09:23

Wat mij juist op de Friezendag in Hoofddorp altijd op viel dat er veel heel erg kijkerig zijn.

Quasandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 09:27

ik heb alleen maar ervaring met friezen.
wij hebbe de moderne gehad en nu hebbe we nog een barok staan ook. ons quasandra is heel slim soms te slim dus dees spreekt ook weer tegen de andere in. maar ze is er ook al 21 en heel veel ervaring. eens ze jou kent gaat ze door het vuur. ze is goed vooruit en elke dag kan ze en wil ze nog dingen bij leren. zoals beetje vrijheidsdressuur. Ons wandaa daarin tege was cooler en frisser. Was wel maar 16 maar het modernere type. Ze bokte wel eens in haar galop. Maar ook heel werkwillig. Maar maar maar idd ook heel lomp. tov ons quasandra die zou nooit maar dan ook nooit op u tenen gaan staan. Of haar hoofd tege dat van jou meppen. Maar wandaa amaai op de wei zou ze jou omvergelopen hebben. Soms dacht ik dat ze niet goed zag. hihihi
HO wat mis is haar toch. Voor de rest was ze supper. En leerde ze snel. En vooral heel braaf ze zou je nooit pijn hebben gedaan. Zoals ze hier al veel schreven heet maar toch braaf.

maaikeew1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 09:31

ik heb de meeste ervaring met friezen en andulusiers.
met lusitanos heb ik weinig ervaring.
wel weet ik dat een fries opleiden tot het z niet altijd makkelijk is.
friezen zijn, ook al hebben ze het nieuwe type, strarre beesten in het rijden.
zeker op hoger niveau wordt het moeilijker.
gemiddeld heb je wel langer nodig voor de training dan met een gewoon paard.
waar de gemiddelde fries wel eens last van heeft is van het wegdrukken van de rug.
friezen hebben zeg maar geen goed ruggberuik.
ik ken wel andalusiers in het z. deze zijn wat losser en werken goed mee.
de ervaring die ik heb met lustiano's is dat deze paarden ook goed en fijn te rijden zijn.
ik zou vor de laatste twee rassen gaan.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 09:34

Ik zelf heb al sinds jaren andalusiers, dit zijn gewoon geweldige paarden, heb er eentje die over enkele maanden te koop komt, hij staat in me profiel.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 09:36

kohtje schreef:
Wat mij juist op de Friezendag in Hoofddorp altijd op viel dat er veel heel erg kijkerig zijn.

dat is wel wat mij ook opvalt tussen de moderne fries en de wat meer barokke friezen...de moderne friezen hebben het uiterlijk van een fries (alleen vaak een heel stuk ranker), maar het temperament van een kwpn-er of volbloed...en dat vind ik juist enorm jammer...
gelukkig is jana een fries die meer naar het barokke neigt dan naar het moderne...(en tjah vader brandus staat niet voor niks bekend vanwege zijn supergoede karakter wat hij ook aan zijn nakomelingen vererft)...

lammie was dan ook een fries die meer naar het moderne neigde...en dat was ook heel goed te merken aan haar karakter...ik zei dan ook wel eens: ik heb een hoog in het bloed staande kwpn-er in vermomming...

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 09:47

maaikeew1 schreef:
ik heb de meeste ervaring met friezen en andulusiers.
met lusitanos heb ik weinig ervaring.
wel weet ik dat een fries opleiden tot het z niet altijd makkelijk is.
friezen zijn, ook al hebben ze het nieuwe type, strarre beesten in het rijden.
zeker op hoger niveau wordt het moeilijker.
gemiddeld heb je wel langer nodig voor de training dan met een gewoon paard.
waar de gemiddelde fries wel eens last van heeft is van het wegdrukken van de rug.
friezen hebben zeg maar geen goed ruggberuik.
ik ken wel andalusiers in het z. deze zijn wat losser en werken goed mee.
de ervaring die ik heb met lustiano's is dat deze paarden ook goed en fijn te rijden zijn.
ik zou vor de laatste twee rassen gaan.

dat van de rug wegdrukken ben ik niet met je eens...alle friezen die ik ken en heb gekend waren allemaal friezen die mooi over de rug lopen en heel correct lopen, dus absoluut geen wegdrukken van de rug...dit komt juist vaak doordat heel veel mensen denken het koppie er mooi op te hebben staan, maar dat de fries dan in feite enorm achter de teugel loopt (opgekropt) en zijn achterhand niet kan ondertreden en daardoor MOET ie wel zijn rug wegdrukken om te kunnen blijven staan/lopen...(ga voor de gein maar eens zelf staan met je kin op je borst, holle rug en probeer dan je been dan maar eens op te tillen, dat is in feite dus precies wat er bij het paard gebeurd)...
tegenwoordig zijn er ook veel friezen in het Z...ingeborg klooster en marc peter spahn rijden er momenteel een aantal in het Z...(bijv. http://www.stalhouderijmeijer.nl)