Prijsbepaling 6j luso hengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zidano

Prijsbepaling 6j luso hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 18:49

Beste mensen,

even een paar opinies nodig. ik lees soms mee op bokt maar vanwege dit dringend onderwerp heb ik een account aangemaakt. Ik stel me later wel even voor :D
Ik heb op het ogenblik in mijn tuin, wonende in Portugal, een pure Lusitano staan. Zidano, wordt 6j in april 2010.
stokmaat 1m56, klein type barok traditioneel gefokt. Hij heeft verscheidene Feira's gewonnen (is een paarden concours). Gewonnen op bewegingen en gangen. Mooi fijn hoofdje.
Door een ongelukkig voorval in zijn leven is die 2j geleden , toen hij op zijn top was, naar een paardenhandelaar gegaan die hem sindsdien heeft verwaarloosd.
Gevolg: littekens, een harde verdikking op zijn achterbeen, maar mankt niet. Nog steeds een superkarakter, heel rustig en beleefd, komt super overweg met mijn ruintje. Beetje mager maar heb hier al veel erger gezien, komt er snel bovenop.
Ik heb er even op gereden gisteren en hij zit lekker, niet verpest of trauma's. Wel schandalige slechte hoeven die vandaag verzorgt zijn maar nog steeds wandelt hij voorzichtig. Hij loopt beter- maar niet normaal- met easyboots. Heel gevoelige hoeven dus, hij was ijzers gewoon en heeft die nu niet meer.

heeft chip en is geregistreerd, papieren krijg ik volgende week te zien. Beide ouders hebben verschillende prijzen gewonnen, heel de regio kent dit paard. Ik weet enkel niet of het goede prijzen zijn of van een boerenbal, als jullie snappen wat ik bedoel.

Wat is voor jullie een verwaarloosde maar zeer handelbare, 6j correct gebouwde Lusitano hengst met littekens en een verdikking op het been waard? Moeilijke vraag maar toch....barst los!!

nathalie

Rivaldo

Re: Prijsbepaling 6j luso hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:52

Hoi! :)
Ten eerste, welkom op bokt!
Ben je van plan te kopen?
Dan zal ik eerlijk zijn, ik zou hem niet kopen, na dit hele verhaal, je neemt dan alleen maar een last op je schouders ;)

Groetjes!

Zidano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 19:00

@Rivaldo: dat zegt mijn verstand ook, maar ik ben toch in tweestrijd omdat het zo'n leuk mooi dier is (met mankementjes dan wel).
bedankt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:03

waarom niet kopen?
Als het een leuk en lief paard is?

Zidano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 19:14

Zie ik nu net dat er een taxatietopic is. }:0
@geerle: ik overweeg het wel, vandaar mijn vraag. Ik weet wat de jaarlingen (etc) hier kosten op het dekstation,
maar een niet doorgereden 6j met 'schade' ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:20

ken je niet iemand die er verstand van heeft?
Er zit iemand op bokt die er veel van weet en volgens mij ook paarden verkoopt vanuit spanje....ben haar naam kwijt!
Zij zou je misschien een indicatie kunnen geven...

Wacht niet te lang met taxeren....voordat je hem mooi rond hebt gevoert en hij glanzend je staat toe te lachen...
en ook nog netjes onder het zadel loopt....dan word hij alleen maar meer waard,en snij je jezef in de vingers...

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:22

Geerke bedoelt Lusitana ;)
Je zou haar eens kunnen PB-en!

Succes ermee

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:23

Zidano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 19:36

Ik ken mensen genoeg die roepen :'kopen, kopen'. Maar het moet wel een beetje realistisch blijven,
het is een mooie hengst met papieren maarrr met een groot lang litteken langszij, een knobbel op de neus (ik vermoedt dat die een trap heeft gekregen van 1 vd merries), slechte-gevoelige hoeven, een harde verdikking koot achterbeen, overal kleine wondjes en een beetje te mager. Wel correct van bouw, mooi hoofdje en superkarakter.
Ik weet wat de handelaar ervoor wil. Ik had graag geweten wat objectieve mensen die het paard niet kennen vanwege zijn leuk karakter ofzo , zouden betalen voor zulk een dier.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:02

dan zou je even een foto moeten plaatsen...ik helemaal geen beeld van alle wonden die jij opnoemt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:06

Is er in Portugal ook zoiets als een aankoopkeuring door een dierenarts? Dat zou ik dan sowieso eerst laten doen :j
Dan sluit je in elk geval de ergste risico's uit, mocht daar uit komen dat hij ergens last van heeft (of bijna zeker gaat krijgen) dan kan je dan alsnog beslissen of je hem koopt (tegen een veel lagere prijs) of niet.

Zidano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 20:18

Jazeker wordt die gekeurd , waarschijnlijk maandag. Ik probeer hem zolang mogelijk thuis te hebben eer ik beslis. Hij moet eerst zuiverder lopen. De dierenarts , lisa, heeft geen idee dit dier te schatten. De blik in haar ogen toen ik vermelde van wie die was sprak boekdelen. Scanners zijn hier niet, X-ray ook niet. Kan enkel op het blote oog en kennis gekeurd worden. Ik woon in achterlijk gebied :P Lisa heeft wel een chip-scanner , even kijken of het dezelfde is als op zijn papier.

Morgen plaats ik foto , kan enkel met mobieltje. Niks dramatisch of bloederig, het zijn open kleine wondjes die hij heeft van gewoon los op straat te lopen met een touw, zoekend naar eten. En oude littekens en de verdikking. Mensen zijn hier nogal relax met hun dieren, 's winters is er minder gras en dan mag het loslopen om eten te vinden. En zo is die bij ons terechtgekomen. En ben ik eigenaar gaan zoeken, die weet dat ik buitenlands ben en de prijs heeft hier zeker mee te maken. De rest staat vermeld in eerste post.
Niemand wil een prijsje gokken?

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:22

de prijzen zijn altijd erg hoog voor zulke paarden, boven de 5000 euro, maar zonder foto enzo kunnen wij niet inschatten denk ik

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:30

Zidano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 22:41

ok Nickeltje bedankt. Morgen plaats ik de fotos bij het taxatietopic om verwarring te vermijden.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 09:52

Een knobbel, bobbel litteken zou ik niet om geven als ik echt gek was om een paard, dat is puur de buitenhkant en doet niets af aan welk plezier je aan een paard hebt. Mager is ook zo weer voor elkaar. Je kunt er wel de prijs mee drukken.

Waar ik me wel zorgen over zou maken zijn de hoeven. Zijn die echt zo lang/ slecht dat hij daarom op eieren loopt??
Of zijn ze gewoon zeer gevoelig? Dat zou wel raar zijn, want meestal hebben ze keiharde sterke hoeven. Kijk of hij geen witte rand heeft in zijn hoeven van eventuele (oude) hoefbevangenheid.

Zidano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 15:10

Hij staat in het taxatietopic, link naar foto. Is hoefbevangen (geweest) of nog recent. Hij loopt prima met easy-boots maar daar stopt het wel. Hoeven zijn niet te lang, maar te kort! Hielen praktisch weg...en de rest ook al niet te mooi.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:26

mooi paard...heb je ook een idee waardoor de hoefbevangenheid kwam?
Daar zou ik mij nog het meest druk om maken(heb zelf een ex-bevanger)
Of het hoefbeen is gekantelt?

Hij is recentelijk nog bevangen geweest,en hij wordt bereden?
Vandaar dat zijn voeten pijn doen.

Realiseer je wel dat na 1x hoefbevangenheid vaak meerdere malen volgen...omdat de orzaak meestal niet te achterhalen is...

Zidano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 17:26

Wel, 's zomers heeft hij een volle wei en vreten maar zoals alle dieren hier. En 's winters groeit het gras niet en dan staan alle dieren heel mager. Dan geeft men of mais-maispulp, of kuilvoer of biks of gewoon meestal niks. Ze staan of te vet of mager in de winter.
En ja, ik heb er vanochtend even op gezeten. Stap en draf. Even checken of hij zich gedraagt onder zadel, hij zou voor mijn vriend zijn die nog niet goed kan rijden, ik heb mijn ponytje.. Maar het is een voorbeeldig rustig dier die vanaf nu rust krijgt en hooi. Maandag keuring , papieren zien en even over nadenken. Maar ik zou hem graag houden, het is een heel aangenaam dier en reeds vriendje met Plume.
Geerke, durf jij er een prijs op plaatsen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 17:19

Ik zou ook even goed overleggen met de keurend veearts wat die van het lidteken vindt en of het gevolgen heeft voor de bewegingen en het werk...

Verder is hij niet groot en wat verwaarloosd en daarbij woon je in Portugal, dus je hebt geen transportkosten wat je wel hebt als je een paard hierheen wilt halen...
Ik zou er in jouw geval geen enorm hoog bedrag voor betalen...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 17:25

heb je de eigenaar al om een vraagprijs gevraagd dan.
ik bedoel, wij kunnen wel, ik noem maar iets, 2000 euro roepen, maar als de eigenaar er 10.000 voor wil hebben.. snap je?

Zidano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 19:51

De eigenaar wou 4000, dit heb ik kunnen drukken tot 2500 in cash (hij doet dikwijls afbetaling )en keuring op eigen kosten plus een week proef. De week is ondertussen bijna om en was heel leuk.
Hij trekt nog steeds een beetje linksvoor in draf op de longe, vrij doet die het niet. Hoeven vallen uiteindelijk mee, witte lijn ok, hoornlaag en straal niet gevoelig voor aanraking of hamerklopje. Wel gevoelig op steentjes maar ok, dat zal moeten wennen want mijn paarden zijn ijzerloos.
Geen conditie en gebruikt de rug hol, moet helemaal vanaf 0 worden opgebouwd.
Maar als die vertrekt in draf op de wei.. dan begrijp ik direct waarom die prijzen gewonnen heeft. Wat een kanon zeg!! Als die bovenlijn beter wordt en hij draagt zich meer dan wordt het wel een mooi (dames) paardje.
Pluspunten: superkarakter, rustig en gevoelig . Komt goed overweg met mijn ander paardje, is lief tegen mijn beste stalknecht, mijn moeder :D , en tegen der hondjes. Het is net of hij hier altijd al geweest is, doet met niks lastig.
Bomproef met verkeer, mooi hoofdje en we vinden hem allemaal mooi en lief haha.
Nu afwachten wat de dierenarts er maandag van vindt maar komt wel goed.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 19:55

Ik vind dat zeker een acceptabele prijs!

Mits hij klinisch goed is, of goed kan worden als hij hersteld is van evt blessure...

Als je er een goed gevoel bij hebt zou ik het doen, succes!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:04

Meer als 2500 zou ik er ook echt niet voor geven, maar voor die prijs is het te proberen. Hoefbevangenheid kan een groot probleem geven, maar met de juiste behandeling en als je er op tijd bij bent is het in de hand te houden en hopelijk op tijd te genezen.

Als dekhengst is hij niet geschikt, vanwege de maat o.a. , maar als hij lief genoeg is kan je hem hengst laten.

Ik zou er persoonlijk nooit aan beginnen; dergelijke gezondheidsproblemen blijven je vaak achtervolgen en hoefbevangenheid is niet niks, zeker niet als hij er al langer meeloopt, daarbij komt de toch vaak wat gebrekkige kennis van de DA's in Portugal ( heb ik mij laten vertellen door mensen die daar wonen), zou ik toch echt dat heel goed laten nakijken, door een goede DA.
Als het hoefbeen gekanteld is betekent dat vrijwel altijd dat het paard nooit meer helemaal 100% wordt en zelfs als dat niet zo is zal het een probleem kunnen blijven geven.

Een goede, gezonde, Lusitano is een hoop geld waard, maar een dergelijk dier is, als ik zo lees met 2500,- meer dan dik betaald!

Denk er om dat het dier, als het weer helemaal gezond is mogelijk een stuk minder rustig zou kunnen zijn. Hoefbevangen paarden hebben pijn en als ik de verhalen zo lees zal hij , nog, niet helemaal zichzelf zijn.

Zidano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 21:14

Wel, de DA is vanmiddag geweest. Hij heeft chip die overeenkomt met de papieren, zelfs vrij goede lijn, bijna allemaal Andrade en Coudelaria National. Bewegingen hebben we niet gechecked, koude wind en DA is al verkouden dus geen interesse van die kant. Hoefbevangen is hij echter niet! Ik dacht dit vanwege de gevoeligheid en de ribbels op de voorhoeven maar helemaal gechecked; witte lijn ok, straalgevoeligheid ok, etc. Echter is dit wel een teken van wisselende voeding...wel of geen voeding namelijk. Ondertussen kent hij de uren dat we voederen , maar het is nog steeds een braaf paardje.
Hij zou echter voor mijn vriend zijn die af en toe eens mee gaat buitenrijden 's zomers al het goed weer is. Ik doe echter al 10 dagen de 2 stallen (2 paarden is dubbel werk uiteraard) en vriendlief speelt 's avonds Avatar en droomt van een klein vissersbootje. Dan vind ik 2500 wel veel (ik zou hem betalen) voor zomaar te hebben, want Zijn Passie is het niet!
Ik moet er , vanwege persoonlijke redenen, toch nog eens goed over nadenken. Een gezelschapspaard van 2500 euro is mss wel wat veel want ik heb hier (wonen alleen maar boeren) absoluut geen ambities om terug in het paardenwereldje te stappen. Alleen maar paardenleed , roddel en venijn wie de mooiste heeft. Zo gaat dat meestal op competitie