Help!! Mn fries schuurt..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

racheeel_

Help!! Mn fries schuurt..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 16:05

Hallo,

Nou heb ik een klein probleempje; mijn fries kan namelijk niet van zijn manen afblijven. Hij had eerst manen van 60cm en nu is er nog maar een pluk over van zijn manen.
Ik heb al vanalles geprobeert maar niks helpt.
Hij schuurt overigens alleen aan zijn manen, staart is mooi vol en dik en zijn voorpluk is ook nog heel.

Wie helpt mij aan tips??

Snowy2004

Re: Help!! Mn fries schuurt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:17

Die van mij schuurde vroeger. Dat was een combinatie van zomer en zenuweneczeem. Heb jij een idee wat het kan zijn waardoor hij schuurd.
Ik heb het opgelost na alles geprobeerd te hebben, met witte azijn. 4 dagen goed inmasseren. Het heeft even inwerk tijd nodig. Die van mij had alles er tot bloedens toe afgeschuurd.
Ik probeer ook zo min mogelijk te veranderen ivm stress. Een paar weken geleden begon die van mij weer te schuren. Dat kwam door mijn verzorgster, die gaf hem geen aandacht en toen begon het weer. Verzorgster eruit en azijn erop. Het is na een paar dagen gestopt.
Ik hoop dat je er wat aan hebt. Succes.

sannepakito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 10:22

Mijn andalusier heeft afgelopen zomer ook voor het eerst last gehad van jeuk. ZO vreselijk zielig! Hij heeft ook hele mooi lange manen en de plukken vielen er uit....Zo zonde! ook zijn staart is veel haar uit..
Ik heb ook van alles geprobeerd, maar niks helpt echt.
Ik wil het aankomend voorjaar gaan proberen met knoflook.
Dit moet je door zijn voer doen, stinkt vreselijk, maar schijnt te helpen.... Door de stank blijven de vliegjes weg....

Die azijn ga ik ook zeker nog proberen!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 10:27

Ik zou eerst even laten controleren of het zomereczeem is, want dan moet je volgend jaar vanaf de lente met een eczeemdeken gaan werken.

Verder zou ik even goed wassen met betadine shampoo en dan klitwortel erop doen elke dag (van kruidvat), dat houdt de huid soepel en zorgt dat de jeuk weg gaan, maar prikt niet in wondjes zoals azijn.. En verder oppassen met voeding, want door teveel suikers kunnen paarden ook jeuk krijgen (afvalstoffen slaan zich dan op in de manenkam en/of de benen en paarden kunnen daardoor jeuk krijgen aan de manenkam en/of benen(mok)) Dus vervang eventueel kuil door hooi, zorg dat het gras niet te hoog staat en voer op wei ook altijd hooi bij, en geen niet te veel krachtvoer (of beter nog; vervang het door speciaal krachtvoer zoals marstall vito of dodson&horrell) en geef voorlopig geen snoepjes, fruit en wortels meer.

racheeel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 11:16

MysticTinker : Mn paard krijgt geen kuil, alleen hooi. Ook op de wei. Wij zorgen altijd dat het gras niet te hoog wordt en wij voeren suikerarm voer.
Ik ga t eens proberen met dat klitwortel en betadine doe ik sowieso al voor de wondjes.

Ik heb hem al laten nakijken op zomereczeem maar dat was het niet.

Toch bedankt voor je advies en ik ga t zeker proberen met die klitwortel! :)

demyroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 21:17

hallo!
zonde dat het paard schuurt. want het is eig niet nodig!
maar, schuurt je paard altijd. of meer in de zomer?
zijn zijn manen vettig, en witte schilvertjes?
want anders heeft hij misschien exceem!
gr. demyroosje.
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 30-11-09 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Lettertype normaal gemaakt.

racheeel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 23:51

Demyroosje : Nee hij schuurt ook in de winter, en zoals vermeld staat in mijn vorige bericht, is hij gecontroleert op zomereczeem. Dat heeft hij dus niet. Ook zijn zn manen niet vettig en heeft ie geen schilvertjes. Toch bedankt :).

Snowy2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 09:24

Ik wil nog even in gaan op het prikken van azijn. Bij die van mij lag de hele manenkam open en het leek voor hem juist fijn als er azijn op kwam. Het zorgde ervoor dat de jeuk meteen stopte.
Gewoon allemaal uitproberen. 2 liter fles witte azijn is zo'n 45 cent bij de Digros. Ik bedoel maar, je zult er niet arm van worden.
Heel veel succes.

Spip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 09:27

Mijn Fjord schuurde zijn staart, wassen in azijnwater hielp inderdaad een stuk.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 09:32

Hoe heb je laten testen op ZE dan?
Heeft eer gewoon een DA met het blote oog naar gekeken en zo zijn conclusie getrokken?
Je kunt bij paardnatuurlijk.nl ook een test doen mbh een pluk haar meen ik. Dan krijg je ook gelijk advies enz.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 09:33

TS: heb je al gecontroleerd op andere allergieen?

ekelienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 22:32

een deken met hals ofzo ?