Welke hengst op een Aan 416 x Tsjerk 328

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GabberGill

Welke hengst op een Aan 416 x Tsjerk 328

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 14:48

Ik heb totaal geen verstand van de bloedlijnen en moet eerlijk zeggen dat het uitzoeken me te veel tijd kost.

Ik heb een Aan 416 x Tsjerk 328,. Welke Friese hengst zou daar nou mooi oppassen.?
Het been gebruik wil ik erin houden der bouw is ook netjes. Ramshoofd wil ik 100% vermeiden omdat
ik dat gewoon echt lelijk vind. Het behang wil ik wel verbeterd hebben. Wie o wie kan mij vertellen welke hengst gesschikt is voor hoor. Het liefst wil ik het veulen ook groter zij is maar 1,60

Afbeelding

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-XRXPXYMP-1.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-HMAMB3EV.jpg

Moderatoropmerking:
Maximaal 2 foto's ter illustratie. Overigen zijn in link geplaatst.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:07

Allereerst vind ik het een beetje raar dat je wel een veulen wilt, wensen hebt van hoe dat veulen er ongeveer uit moet komen te zien, maar niet de moeite wil nemen om je er zelf ook meer in te verdiepen.
Er kan heus wel advies worden gegeven, maar dan nog weet je niet wat de inteeltpercentage doet.
Als ik jou was zou ik eerst een lijstje maken met de verbeterpunten van jouw merrie, dan gaan informeren welke hengsten dit veel doorvererfen, en dan een inteeltpercentage laten berekenen.
Als deze onder de 5% (liefst nog lager) is heb je al een hele mooie score.
Tevens zou ik me ook goed laten voorlichten welke punten een hengst ook doorvererfd die je liever niet terug wilt zien.
Succes iig! +:)+

GabberGill

Re: Welke hengst op een Aan 416 x Tsjerk 328

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 16:27

ja idd heb al een heel deel gedaan maar ik zit niet helemaal in de friezen. Dus ik heb wer hulp bij nodig maar aangezien 9 van de 10 mensen meet van kwpners weet bij ons hier en de mensen met friezen weinig over de afstammingen.

Zelf heb ik namelijk een hele erg voorkeur voor wobke. Ik heb alleen info nodig over wof dit slim is voor de inteelt %

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 07:57

Ik wil je best helpen.
Wil je mij dan het levensnummer van je paard geven (om een inteeltberekening te kunnen maken)
Graag ook doorgeven welke punten je zelf in je merrie zou willen verbeteren? Welkhe hengsten vind je mooi? Graag ook standfoto en bewegingsfot zijkant mailen.
Ik heb van het weekend tijd.
Mag ook per pb

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 13:39

zal even der papieren opzoeken

oliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:53

Hallo, ik heb zelf ook een friese merrie van de hengst aan 416. Mijn merrie heeft zoals de meeste nakomelingen van aan een vrij weke rug. Dit komt omdat abe in de lijn van aan zit, dat is een paard met een hele weke rug. Ik zou zelf dan ook geen voorkeur hebben voor wobke omdat dit ook een hengst is met een weke rug. Een weke rug kan zo ernstig zijn dat een paard niet eens gereden kan worden dus kijk uit wat dat betreft! Misschien is tsjalle 454 een idee?? Een slank paard met een sterke bouw die mooi in evenwicht is met een mooi edel hoofd. Misschien een goede tip...

FamkeKolinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:39

oliene schreef:
Misschien is tsjalle 454 een idee?? Een slank paard met een sterke bouw die mooi in evenwicht is met een mooi edel hoofd. Misschien een goede tip...

Ik zou persoonlijk niet zo heel snel kiezen voor deze hengst op een Aan merrie. De reden is het veel voorkomen van Wesselbloed. Aan voert veel Wesselbloed en dat doet Tsjalle 454 ook. Zou eerder een hengst kiezen die Wesselvrij is. Ook ivm verwantschapspercentage

vanRijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:56

Met een Aan x Tsjerk hoef je helemaal niet zo erg op wesselboed te letten: van beide hengsten is geen dragerschap van iets bekend.

Voor het fokken van 1 veulentje zal ik me ook zeker niet blindstaren op verwantschaps%, maar juist een hengst uitzoeken die je zelf geweldig vindt en die op je merrie zetten als dat enigszins kan.
Een keer fokken = zo min mogelijk gokken en iets doen waar je 100% achter staat.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 14:27

ja dat zeker maar dan kom ik op wobke maarja nu hoor ik net dat dat ook niet slim is ivm die rug

vanRijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:16

En waarom wil je zelf Wobke?
Heb je alle hengsten al eens goed bekeken?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 18:59

ik heb een boekje met de hengsten van 2009. en Wobke spreekt mij erg aan samen met tietse. Ik zoek een leuke dressuur fries die groot doorfokt. en wobke geeft hoogte door is mij vertelt

kim_hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:04

En Ielke ?
Die fokt mooie sportpaarden! ;)
Alleen weet zo zijn afstamming niet :o

kim_hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:11

kim_hester schreef:
En Ielke ?
Die fokt mooie sportpaarden! ;)
Alleen weet zo zijn afstamming niet :o

heb t net even opgezocht:
maar zou wel kunnen!
Ielke zelf ben ik niet zon fan van, maar zn kinderen zijn bloedmooi! ;)
Ielke is een Nykle x Tsjalling! ;)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 17:27

zal is even kijken

kayllxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:13

hee! jaa idd. Taletta heeft niet zo een weke rug, maar denk wel dat dat dan misschien nog gaat komen, ze heeft nu nog wel een mooie rug, maar ben bang dat ie doorzakt op gegevenmoment ;( .. tip: rij je fries zoveel mogelijk aan de lange teugel, dan strekt hij zijn spieren en rug!
xxxxxxxxxxxx