shire vs clydesdale

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

holyfield

shire vs clydesdale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 10:00

wie o wie kan mij de verschillen tussen de shire en de clydesdale vertellen.
dan doel ik vooral op karakter en werklust. sloom of juist niet.
en wat de voor en nadelen zijn tegenover elkaar.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: shire vs clydesdale

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 18:46

RPA---> BKR

shamrock06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:19

De clydesdale is het schotse broertje van de shire.
Vaak iets ranker op de benen en wat hoger op de benen.
Ook zijn ze vaak iets bonter van kleur.

Heb er van allebei 1 staan. Qua karakter zijn ze niet verschillend. Ja, het ene paard is het andere niet. Hier wel wat verschil. De ene is wat pittiger dan de andere. Maar dat heb je wel vaker met paarden ;)
Ook qua werklust zijn ze beide gelijk. Willen allebei wel graag!

Ben je van plan er een aan te schaffen??

holyfield

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 18:14

echt van plan om 1 aan te schaffen nog niet. ik ben eerst nog wat aan het kijken welk ras mij het meest aan spreekt. ik ben zowiezo op zoek naar koudbloed rassen. ik wil een paard wat erg lief en betrouwbaar is maar niet sloom. en het liefst 1tje die heel erg veel zijdig is. hij moet een beetje kunnen dressuren mischien wat kleine sprongetjes kunnen maken en hij moet voor de kar kunnen. allemaal puur recreatief. en daar zoek ik nou het juiste ras bij.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 18:17

Clydesdale en Shire zijn allebei leuk hoor, maar wel ongemakkelijk en duur vanwege hun grootte (dan heb ik het over dingen die nauwelijks in hun maat te krijgen zijn). Persoonlijk zou ik voor het gemak gaan voor bijvoorbeeld een Tinker of het grotere broertje daarvan, de Drumhorse. :)

holyfield

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 23:15

een tinker hou ik niet zo van. Ik weet niet precies waarom maar ik heb er gewoon niks mee. Drumhorse heb ik nog nooit van gehoord dus zal er eens wat van opzoeken.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 23:18

Of een welsh cob ?
Lekker veelzijdig in ieder geval en in alle kleuren.

holyfield

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 00:14

is een welsh cob wel makkelijk in de omgang dan?
bij het woord welsh krijg ik altijd een beetje de kriebels. ik heb natuurlijk maar een paar welshen gekent maar die waren allemaal behoorlijk pittig en dat wil ik juist niet. ze moeten wel makkelijk en koel in het hoofd zijn.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 10:08

Ligt eraan in welke bloedlijnnen je zoekt, maar wij hebben nu 14 jaar welsh cobs en hier komt echt niets anders meer.
Ik heb 2 ruinen waar je een kind mee weg kunt sturen 200% verkeersmak en bomproof en 1 andere ruin ( die van mijn onderschrift) waar idd wat meer pit in zit, maar wel een goed karakter.
Nu hebben we 2 hengstveulens gekocht en hopen dat er over 3 jaar weer wat leuks bij zit.

shamrock06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 09:39

Een drumhorse is idd een grote tinker. Er zijn al verschillende shire eigenaren die hun merrie laten dekken door een tinker hengst.
Een drumhorse dus ;)
Qua duur, ben ik niet helemaal eens. Bedoel....voor een beetje hoofdstel voor een KWPN-er betaal je ook een mooi bedrag. Zulk bedrag kost je een hoofdstel voor een shire ook.
Qua krachtvoer hebben ze minder nodig, wel weer meer ruwvoer.
En idd is het wel wat lastiger om aan de spullen te komen. Ook een hoefsmid valt niet altijd mee.
Maar je groeit er wel in!!

holyfield

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 12:27

darwin schreef:
Ligt eraan in welke bloedlijnnen je zoekt, maar wij hebben nu 14 jaar welsh cobs en hier komt echt niets anders meer.
Ik heb 2 ruinen waar je een kind mee weg kunt sturen 200% verkeersmak en bomproof en 1 andere ruin ( die van mijn onderschrift) waar idd wat meer pit in zit, maar wel een goed karakter.
Nu hebben we 2 hengstveulens gekocht en hopen dat er over 3 jaar weer wat leuks bij zit.

nou mocht ik dan beslissen (kan nog een paar jaar duren hoor) om voor een welsh cob te kiezen kan ik vast wel bij jou aankloppen voor de bloedlijnen toch ? ;)

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 12:44

holyfield schreef:
is een welsh cob wel makkelijk in de omgang dan?
bij het woord welsh krijg ik altijd een beetje de kriebels. ik heb natuurlijk maar een paar welshen gekent maar die waren allemaal behoorlijk pittig en dat wil ik juist niet. ze moeten wel makkelijk en koel in het hoofd zijn.

Er staat bij ons in het dorp een welsh cob te koop. Daar kan zelf een kind mee wegrijden.

http://www.zest-cobs.de/mediac/450_0/me ... 144221.jpg

http://www.zest-cobs.de/mediac/450_0/me ... eitet4.jpg

http://www.zest-cobs.de/mediac/450_0/me ... 144227.jpg

Op de foto's nog hengst, vorige maand is hij gecastreerd.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:30

holyfield schreef:
darwin schreef:

nou mocht ik dan beslissen (kan nog een paar jaar duren hoor) om voor een welsh cob te kiezen kan ik vast wel bij jou aankloppen voor de bloedlijnen toch ? ;)

Haha, natuurlijk, ik heb al een stel bokkers aan een fijne welsh cob geholpen.
Die van hierboven is trouwens ook een gaaf dier, jammer dat ze hem gecastreerd hebben.
Hij is zeker een nakomeling van Zest Mister Zep ?
Staat er ook ergens een advertentie van hem ?

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:50

even off topic

Ja hij is van Zest Mister Zep.

Advertentie
http://www.zest-cobs.de/213343.html

Die zwarte (Freddie) is ook erg leuk, lief paard ook. Is ook deze maand gecastreerd.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:55

Ook even off-topic, die van de link hierboven is al verkocht ;)

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:57

Dan is hij vandaag verkocht., ze zouden vandaag kijkers krijgen. Vrijdag was ik er nog toen was hij nog niet verkocht.

Mocht ik ooit nog een keer op zoek zijn naar een paardje dan komt een welsh cob zeker in aanmerking.