Welke Fries op welke Fries?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yazz_

Welke Fries op welke Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 22:44

Lieve Allemaal,

De grote vraag is; Welke afstammeling zou ik het beste kunnen kiezen bij eventueel een veulentje!
Even wat dingetjes over mijn fries:

Wietske
Is 9 jaar
1,68cm hoog
Hoog op de benen
Een modern type fries
Heeft geen stamboek
En haar ouders zijn dus onbekend
Ze heeft een heel lief, en rustig maar wel aandacht vragend karakter.
Ze is heel zorgzaam voor andere veulentjes op stal, en ze heeft nog nooit een veulentje gehad,
Daarom lijkt het mij misschien leuk om misschien daar is over na te denken,

Kunnen jullie mij helpen bij een goede hengst te vinden...? :+
Liefs Yazz & Wietske
Afbeelding
Afbeelding
http://94.100.113.222/477750001-4778000 ... _Tnjs.jpeg
http://94.100.118.11/425950001-42600000 ... _6nDU.jpeg
Meer foto's?
Even andere topics checken!:D

Als het ergens anders geplaatst zou moeten worden, zou iemand die het kan het dan over willen zetten?
En laten jullie ook een reactie achter? :+

Moderatoropmerking:
Maximaal 2 foto's ter illustratie, overige foto's zijn in link geplaatst.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:42

Kan je nergens achterhalen wie de ouders zijn?
Het lijkt me nl toch wel een risico om met haar een veulentje te fokken als je dat niet weet.

Yazz_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 10:53

_Saida_ schreef:
Kan je nergens achterhalen wie de ouders zijn?
Het lijkt me nl toch wel een risico om met haar een veulentje te fokken als je dat niet weet.

Nee het valt echt niet te achterhalen, maar ik vind het verder niet belangerijk om te weten wie haar ouders zijn,
Maar inderdaad met dekken zou het wel goed van pas komen!

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:57

Mooi dier! :) Toch inderdaad belangrijk om dat te weten, als ik me niet vergis is er al inteelt in de Friezen...... :+

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 11:19

Het is zeker niet onbelangrijk om het te weten om aangeboren afwijkingen en/of teveel inteelt zoveel mogelijk proberen te voorkomen.

Weet je zeker dat je er een friese hengst op wil zetten?
Je zou ook een ander (barok) ras kunnen doen, dan heb je dat probleem zowiezo niet. ;)

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 11:25

Mijn idee/advies? Niet mee fokken, er zijn al genoeg Friezen met papier. Als je dan toch perse een veulen wilt, ga dan idd voor een hengst van een ander ras, kun je misschien nog een leuke kruising krijgen. Maar spendeer niet teveel aan dekgeld, krijg je er nooit weer uit.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 11:35

Moska schreef:
Mijn idee/advies? Niet mee fokken, er zijn al genoeg Friezen met papier. Als je dan toch perse een veulen wilt, ga dan idd voor een hengst van een ander ras, kun je misschien nog een leuke kruising krijgen. Maar spendeer niet teveel aan dekgeld, krijg je er nooit weer uit.

Het kan toch dat je persee een veulen wilt van je eigen merrie?
Dat wil ik namelijk ook proberen, mits de eigenaar het ermee eens is. Ik zou dan specifiek een nakommeling willen hebben van de fries die ik rijd.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 11:47

Ben het eens met Moska :) Het zou natuurlijk ook mega-gaaf zijn om een geweldig barok ras te kruisen, heb je iig geen problemen
met de ouders, stel je neemt een Andahengst :)

Yazz_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 12:05

Ik heb er inderdaad wel is overnagedacht om er iets anders mee te proberen, Maar ik wil wel graag de karakter eigenschappen en de gangen van de fries. En het feit dat ik friezen gewoon heel erg mooie paarden vind, om niet te vergeten

Moska

Re: Welke Fries op welke Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 12:28

Maar als je Friezen hele mooie paarden vindt, dan moet het ras je ook aan het hart gaan, en als je dan eerlijk kijkt, zijn er dan al niet te veel Friezen die het net niet zijn, omdat er in het recente verleden veel gefokt is om het fokken? Of met erfelijke afwijkingen en inteelt problemen? Jij weet in principe niks van dit paard, behalve dan hoe ze zelf is. Een goedgekeurde hengst erop zetten heeft geen meerwaarde in mijn ogen, behalve voor de hengstenhouder die zijn geld vangt. Tenzij je er het geld er echt voor over hebt en niet verwacht het paard te willen verkopen.

Zou het niet mogelijk zijn om DNA te laten onderzoeken, dan weet je iig meer van de merrie en kun je een betere keus maken uit de beschikbare Friese hengsten.

Of kijk toch naar een leuke kruising. Misschien met dat nieuwe stamboek van bonte Friese paarden? Heb inmiddels veulens gezien van Bonte Willem, maar dat ziet er leuk uit! Fries met een twist.

brenda1982

Re: Welke Fries op welke Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 12:33

Ik vind het wel en groot risico om je fries waar de ouders niet van bekend zijn te laten dekken met een friese hengst ivm de inteelt en de verwantschap.

misschien een idee wat moska zegt, laten dekken door een bonte friese hengst, dan weet je zeker dat er weinig inteelt in zit. succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 12:36

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-05-23 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 12:51

Moska schreef:
Zou het niet mogelijk zijn om DNA te laten onderzoeken, dan weet je iig meer van de merrie en kun je een betere keus maken uit de beschikbare Friese hengsten.

Je kan pas DNA onderzoek laten doen als je zelf een idee hebt wie de vader is, en dan nog zijn de gegevens van de moeder niet bekend, dus heb je daar niet echt veel aan.