Nakomelingen van Doaitsen 420

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yvke07
Berichten: 26
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Oldeberkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 08:42

Ik heb net een 4 jarige Doaitsen x Tsjerk merrie gekocht, heb op haar gereden, ze was superbraaf.
Hopelijk blijft dat zo, maar we zullen zien. Ik wil haar voornamelijk recreatief gaan rijden.

DVHorse
Berichten: 131
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Nakomelingen van Doaitsen 420

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 10:52

zal vast wel goed komen. die twenter van ons is momenteel een beetje verkouden. Ze heeft ook zoveel meegemaakt de laatste 2 maanden. Ben heel benieuwd hoe ze volgend jaar is met rijden.

Masi1
Berichten: 201
Geregistreerd: 22-12-11
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:22

Dit topic is al wat verouderd maar wil toch een reactie plaatsen.

Ik ben benieuwd hoe het nu, 2 jaar later, met de Doaitsen nakomelingen gaat.

Zelf heb ik een Doaitsen nakomeling, net 6 geworden. Sommige dingen herken ik wel, andere niet.
Yme was in het begin een crime met opstappen, alleen achterwaarts en zat je erop dan er vandoor gaan. Gelukkig is dat nu over (en moet eerlijk zeggen dat dit alleen in de bak is). Wel heeft hij op het moment dat je weg wilt stappen (na het opstappen) dat hij heel gehaast is en onder je vandaan wil lopen. Maar 2 rondjes stap en de rust is redelijk terug.
Dat een Doaitsen nakomeling een paard is wat op basis van vertrouwen functioneert, geloof ik wel. De vorige eigenaar van Yme had er geen klik mee (was er zelfs bang voor) en dat ging dus totaal niet. Het enige wat hij probeerde was haar zo snel mogelijk van zijn rug krijgen. Uiteindelijk kreeg hij geen aandacht meer (niet meer rijden of gewoon keutelen) wat uitmonde in een "vervelend"paard.
Ik ervaar deze problemen niet, ben tijdens mijn proefrit op hem zelfs even het bos in geweest. Mijn ervaring was "wat een rustig beestje voor zijn 5 jaar".
Natuurlijk heeft hij zijn nukken, schrikt wel eens, is niet gauw onder de indruk, snel afgeleid in de bak, maar dit kan i.m.o. ook nog zijn leeftijd zijn.
Deze week starten we met les, hopelijk krijg ik eruit wat er in zit.

Yvke07
Berichten: 26
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Oldeberkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:36

Hallo Masi1,

Leuk dat je dit vraagt, en ik wil wel graag reageren.
Nadat ik na de aankoop van Yfke een paar keer fijn had gereden, heeft ze mij opeens zonder aanwijsbare reden eraf gegooid, ze ging toen echt in de rodeo. Ik heb toen flink mijn ribben gekneusd. De dag erna kon ik er niet opkomen, vloog steeds weg.
Ik ben niet de jongste meer (49), en durf dus niet meer zoveel als vroeger. Daarna was bij mij het vertrouwen weg. Ik heb het nog wel een tijdje geprobeert. Mij dochter heeft haar toen meegenomen omdat haar eigen paard toen kreupel was. Zij is er mee aan de gang gegaan, ze durft ook meer dan ik vanzelf. Ze is er 1 keer afgevallen omdat ze schrok en toen ook in de rodeo ging. Verder gaf ze in het begin ook wel eens een bokje.Ze is met haar op les gegaan, heeft toen vanwege de zwangerschap van mijn dochter 9 maand stilgestaan. Een vriendin van haar heeft nog geprobeert er op te rijden, maar dat ging op een gegeven moment niet meer. Yfke liet opeens niet meer toe dat ze er op stapte. Begin dit jaar is mijn dochter weer op haar gaan rijden en het gaat heel goed.

Het is dus ook echt zo dat je een band moet hebben met een Doaitsen en deze moet vertrouwen in je hebben. Yfke leunt helemaal echt op mijn dochter, pak ik Yfke even over van mijn dochter wordt ze gelijk onrustig.
Ik heb zelf een ander paard gekocht (Nanno x Rypke), dat past goed bij mij.

Samen met mijn dochter heb ik met mijn paard en Yfke al een buitenrit gemaakt. Yfke vind het prachtig en loopt voorop, dit gaat heel goed, ze heeft al vaker buitenritten gemaakt inmiddels.
Ze is nu bezig om te starten in de B. Kortom het gaat nu heel goed.
Yfke is eerder lui. Je moet wel altijd op je hoede zijn, kan ook zomaar schrikken.


P.S. Yfke is nu ook 6 jaar.

Ik denk dat het met jou Yme wel goed komt, zeker nu je op les gaat.

DVHorse
Berichten: 131
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Nakomelingen van Doaitsen 420

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 18:17

Leuk dat jullie gereageerd hebben op de bokt.
Onze doaitsen is nu 4 en rij haar nu bijna een jaar.
We zouden haar zelf beleren, maar na 1x gehangen te hebben, hebben we het besluit genomen om dit uit te besteden.
Ik ben daarvoor wel blij geweest, ze konden er niet makkelijk op komen. Steigeren, weg vliegen en onder de spanning.
Ze hebben zelfs een praam moeten gebruiken en haar oor vast gehouden anders kon zij er niet op.

Ik moet wel zeggen dat het wel een echte dame is en dat er in de bak altijd een enge hoek zit. Daarnaast hebben we mee gedaan aam de euro friesian cup en mochten naar de halve finale, nu heb ik 3 wedstrijden gehad waarvab 1 buiten
Ik heb mijn eerste winstpunt binnen.
Als ik iemand anders er op zet om eventueel onder begeleiding of uit te stappen, heeft ze het zeker door dat ik er niet meer op zit. Hiervoor blijf ik wel in de buurt.

Verder in de omgang is ze heerlijk dan heeft ze haar moeders gedrag (dat is een sape x anton).
Ze is nu makkelijk, maat om te zegge dat het een beginners paard ooit zal worden..... dat durf ik gee weddenscgap op te zetten.
Verder ben ik super blij met haar, maar als enter en twenter handen wij de handen vol. Zeer dominant, maar heb mijn voet stijf gehouden en ben daarvoor super blij met wat voor paard ik bu rij en verzorg.

Masi1
Berichten: 201
Geregistreerd: 22-12-11
Woonplaats: Gorinchem

Re: Nakomelingen van Doaitsen 420

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 19:09

Wat leuk dat er gereageerd wordt, had dit niet verwach! Topic is al wat ouder namelijk. Ik was zo benieuwd hoe ze het nu doen. Toen der tijd waren een aantal bokkers bezig met inrijden en vroeg me af hoe het nu ging.

Maar dat wegrennen herken ik een klein beetje, Yme deed dat ook alleen was dit na 4 keer opstappen over. En moet ook eerlijk zeggen dat hij dit alleen in de bak doet, erbuiten niet.
Dominant is hij ook wel. Hij heeft iemand nodig die grenzen stelt en consequent is. Maar qua karakter is hij ontzettend lief (moeders vader is Sape).
Tijdens de buitenritten loopt hij ook het liefst voorop. Oortjes naar voren en nieuwsgierig naar alles!
Yme is wel heel gevoelig voor een onzekere en bange ruiter op zijn rug, dan wordt hij onrustig.
Wat betreft schrikken, als hij schrikt dan is het stil staan of een pas opzij. Moet zeggen dat ik hierin nog niet echt een bok heb meegemaakt.

Ik heb geprobeerd een foto in mijn profiel te zetten, maar dit is nog niet gelukt. Yme heeft namelijk een kolletje, ik vraag me af van wie hij dit kan hebben.

Yvke07
Berichten: 26
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Oldeberkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 22:09

Yfke's karakter is ook heel goed, lief en heel aanhankelijk, gek op aandacht.Ze hangt erg aan mijn dochter, daar steunt ze op. Ik vind haar niet echt dominant. Moeders vader is Tsjerk.
Als ze een tijdje geen deken op hebt gedaan vindt ze dit weer eng, doe je dit dagelijks is er niks aan de hand.
Yfke heeft geen kolletje maar wel witte haren op haar voorhoofd en het lijkt ook of het erger wordt naarmate ze ouder wordt.

Masi1
Berichten: 201
Geregistreerd: 22-12-11
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 07:43

Afbeelding

Het is gelukt! Dit is Yme. En zoals je kunt zien een kolletje (overigens een toegestane aftekening).

Yvke07
Berichten: 26
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Oldeberkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 10:56

Mooie foto, heel herkenbaar de bouw, het behang en het fijne hoofdje. Jammer maar een foto hier opkrijgen lukt mij niet. Anders kon je zien dat ze best wel op elkaar lijken

Masi1
Berichten: 201
Geregistreerd: 22-12-11
Woonplaats: Gorinchem

Re: Nakomelingen van Doaitsen 420

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 11:17

Dat is jammer..

Dat viel mij ook gelijk op, zijn fijne hoofdje. Mijn vriendin heeft ook een Fries en zij heeft in verhouding een groter hoofd.
Hoe is het behang bij Yfke? Het jammere bij Yme vind ik dat het nog zo donzig is (de manen en voorpluk), het groeit nu gelukkig wel maar ik vind het nog echt puppy haar zoals ik het noem. Zijn staart daar in tegen is weer heel vol.

Zijn alle Doaitsen nakomelingen wat ranker?

Yvke07
Berichten: 26
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Oldeberkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 12:13

Het behang van Yfke is ook wat pluizig/kroezig, manen en top. Staart is wel mooi vol. Mijn andere Fries heeft gladdere lange manen met een slag erin en makkelijk te borstelen.

Yvke07
Berichten: 26
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Oldeberkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 13:04

Het is gelukt:

Yfke van de Hofstad, vorig jaar op de keuring in Assen en onderste foto met mijn neefje in het land.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Masi1
Berichten: 201
Geregistreerd: 22-12-11
Woonplaats: Gorinchem

Re: Nakomelingen van Doaitsen 420

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 13:29

Mooi!
Ik zie inderdaad ook overeenkomsten. Zij heeft ook een lief en sprekend hoofdje en de volle maar kroezige manen.
Yfke heeft zo te zien ook een vrij rechte rug, haar bouw is inderdaad herkenbaar.

Leuk om te zien!

DVHorse
Berichten: 131
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 14:24

Zal proberen om ook een paar foto's van djura fan 'e hege terp er op te zetten.

Masi1
Berichten: 201
Geregistreerd: 22-12-11
Woonplaats: Gorinchem

Re: Nakomelingen van Doaitsen 420

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 14:41

Ja, doe maar! Leuk!

Ben benieuwd..

Yvke07
Berichten: 26
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Oldeberkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:08

Ben ook heel benieuwd.

Yvke07
Berichten: 26
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Oldeberkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:13

Nog een foto van Yfke waar je de witte haartjes op haar voorhoofd ziet.

Afbeelding

daisyzearke
Berichten: 36
Geregistreerd: 04-08-06

Re: Nakomelingen van Doaitsen 420

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:26

Ikzelf rijd ook 2 friese doaitsen merries, een 7 en 9 jarige, maar allebei gaan ze voor je door het vuur. Ik zou niet meer zonder willen.
Al steek je er een bom naast af, ze doen geen stap verkeerd. Het iets eenkennige herken ik wel in die van mij. Ohz zijn ze erg leergierig, de een erg voorwaarts de ander juist wat traag.

Zijn jullie paarden ook zo groot?
Sietske is 1.70 en temke 1.73

Er wordt vaak negatief gepraat over de doaitsen nakomelingen, geheel ten onrechtte als je het mij vraagt. Ze zijn enorm trouw, werkwillig en eerlijke paarden.

Masi1
Berichten: 201
Geregistreerd: 22-12-11
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:51

Yvke07 schreef:
Nog een foto van Yfke waar je de witte haartjes op haar voorhoofd ziet.

Ik zie het ja. Yme heeft zo her en der ook wat witte haartjes op zijn hals, deze vallen alleen niet zo heel erg op.

daisyzearke schreef:
Ikzelf rijd ook 2 friese doaitsen merries, een 7 en 9 jarige, maar allebei gaan ze voor je door het vuur. Ik zou niet meer zonder willen.
Al steek je er een bom naast af, ze doen geen stap verkeerd. Het iets eenkennige herken ik wel in die van mij. Ohz zijn ze erg leergierig, de een erg voorwaarts de ander juist wat traag.

Zijn jullie paarden ook zo groot?
Sietske is 1.70 en temke 1.73

Er wordt vaak negatief gepraat over de doaitsen nakomelingen, geheel ten onrechtte als je het mij vraagt. Ze zijn enorm trouw, werkwillig en eerlijke paarden.


Ik heb hier verschillende negatieve reacties gelezen betreffende Doaitsen nakomelingen. Mijn Fries heeft karakter, absoluut! Maar dat maakt hem ook weer zoals hij is.. absoluut geen doorsnee paard. Maar dat geldt voor alles, zowel met rijden als aan de hand. Met rijden zo nu en dan pittig, maar aan de hand of in het land een heel nieuwsgierig paard wat je altijd even opzoekt voor aandacht. Ik vind het een heerlijk paard!
Ik heb een klein beetje de pech dat het bij de vorige eigenaar niet helemaal goed is gegaan. En dingen zijn nu eenmaal sneller aangeleerd dan afgeleerd, maar heb alle vertrouwen dat dit goed komt.


Yme meet 1.69 en is pas net een maand 6, dus daar komt misschien nog iets bij.

DVHorse
Berichten: 131
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 15:57

Die ik rij is niet totaal bomproof.
Vooral de vogels en met name duiven in de bomen zijn zeer eng en eenden ij de sloot.
Het mooie is dat ik weet hoe ze reageerd dus kan het redelijk goed opvangen.
Verder is ze wel slim en pakt dingen goed op. Ben blij dat ze zo is en niet super mak, dan zit er tenminste nog iets in.
Djura is 1.61 gemeten vorig jaar op de keuring. Haar moeder was 1.59 met 3-jarige leeftijd.
Ze is niet super rank gebouwd, heeft een ronde kont en brede schouders maar wel een echt doaitsen hoofdje

Yvke07
Berichten: 26
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Oldeberkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 16:19

Yfke is niet zo groot 1:59 dat was ook één van de redenen dat ik haar kocht. Ik kom er anders moeilijk op, ik ben 49 jaar en niet meer zo flexibel als vroeger. Mijn Femke is ook niet zo groot 1:58.
Vorig jaar liepen er op de keuring in Assen meer Doaitsens, ik hoefde niet in het boekje te kijken welke de Doaitsens waren, ik herkende ze aan het hoofd.
Ik moet zeggen hoe meer Yfke bereden wordt, hoe gemakkelijker ze wordt, maar je moet altijd allert blijven. Met een los teugeltje rijden kun je beter niet doen.

Je kunt alle Doaitsens ook niet over één kam scheren vind ik, ze hebben ook nog een moeder waar ze ook eigenschappen en karakter van meegekregen hebben.

Masi1
Berichten: 201
Geregistreerd: 22-12-11
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 16:38

Yvke07 schreef:
Met een los teugeltje rijden kun je beter niet doen.

Je kunt alle Doaitsens ook niet over één kam scheren vind ik, ze hebben ook nog een moeder waar ze ook eigenschappen en karakter van meegekregen hebben.


Met een lange teugel kan ik wel rijden, zeker op een buitenrit. Hij vindt bepaalde dingen spannend maar zal niet bokken of er vandoor schieten. Hij gaat abrupt stil staan en met aanmoediging van mij loopt hij dan weer door. Ik praat ook veel tegen hem als ik erop zit en merk dat zeker als hij onzeker is dit werkt. Wij ervaren de meeste "problemen" in de bak. De ene keer super lief en braaf en doet hij zijn stinkende best en de andere keer dan staat hij op de "uitprobeermodus". Dan is het een flierefluiter eerste klas. Maar zoals ik eerder ook aangaf, dit kan ook leeftijd zijn.

Rosanne__

Berichten: 144
Geregistreerd: 31-01-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Nakomelingen van Doaitsen 420

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 16:01

Tot vorig jaar april was ik ook in het bezit van een nakomeling van Doaitsen. Dit was ook geen hele grote, zo rond de 1.65 maar nooit officieel gemeten. Ik heb er wel het een en ander mee te stellen gehad. Hij was namelijk erg angstig, voor alles.
Toen wij na onze zomervakantie weer kwamen en we naar de paarden gingen stond hij op 3 benen in de wei. Wij hebben toen direct de DA gebeld. Hij kreeg een antibiotica en pijnstillers. Waarschijnlijk een ontsteking bij de knie, maar hoe of wat weet ik nog steeds niet. Na een poos hebben wij hem naar Herman Koorman gebracht. De bedoeling was om hem zelf zadelmak te maken, maar hierin liepen wij behoorlijk vast. Ik kwam namelijk niet verder dan het opstappen, zitten en er vervolgens bokkend vanaf gaan. Na 1,5 / 2 week ben ik er bij Herman eens opgaan rijden en het ging prima! Wel was hij links achter onregelmatig, maar zo minimaal dat het echt bijna niet te zien was. Hij had er geen pijn. Herman had het vermoeden dat dit onder andere met spieren te maken had maar dat het puur voor het 'recreatieve' werk geen kwaad kon. Ik ben met hem naar de club gegaan, maar eigenlijk werd het allemaal van kwaad tot erger, om de keer liep hij kreupel. Om moe van te worden. Uiteindelijk de dierenarts erbij en de conclusie was zware ataxie, hierop is hij helaas afgekeurd. Ik baalde enorm. Ondanks zijn vele angsten had ik hem net zo ver dat hij rustig met mij mee naar de club kon en alles een beetje relaxed kon doen. En net op het punt dat wij dit allemaal bereikt hebben loopt hij zo zwaar kreupel. Mijn arme maatje!

Yvke07
Berichten: 26
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Oldeberkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 23:44

Hé , wat een pech Rosanne.
Yfke is ook kreupel geweest, dat was toen we haar na 9 maand stilgestaan te hebben weer begon te trainen. Het leek wel of het voor zat , maar het bleek achter te zitten. Ze heeft toen een spuit in de rug gekregen en nu is het weer over. Ze is nog op de foto geweest maar niks gevonden.

daphneM

Berichten: 3647
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Ane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 09:49

Ik heb zelf ook een Doaitsen x Jelke merrie, 3 jaar.

Bezig geweest met longeren, maar is wel een rillig paard, heeft lang geduurd voordat ze mooi over de rug liep.
En soms heeft ze ineens een uitspatting en dan vliegt ze weg en bokt ze.
We zijn met haar naar de keuring geweest, en vind dat ze hierdoor wel rustiger is geworden.

Met een super leuk resultaat kwamen we thuis.
1e premie stermerrie, met een uitzondelijk goeie stap en Gitzwart van kleur, wel leuk als dat gezegd word.
Ze had voor bouw 7.5, rastype 7,5 beenwerk, 7, draf, 7.5 en stap, 8.5
Dit is Onze Iteke W, opweg naar de kampioensring, waar ze 3e werd van de 9
Afbeelding