schimmel of vliegenschimmel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bullymonster

schimmel of vliegenschimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 12:26

Ik hoop dat het hier goed staat, misschien zitten de kleurenexperts wel heel ergens anders, maar ik wist het zo snel niet. Het leek me leuk om te weten of mijn paardje ooit wit wordt of dat hij vliegenschimmel wordt. Ik weet helemaal niets van kleuren. Ik kan me voorstellen dat dit genetisch bepaald is. Vader is bruin en moeder is een schimmel, of misschien is het nu al wel te zien aan zijn kleur?

En wat me ook erg leuk lijkt om te weten, hoelang duurt het voordat hij "wit" is? Want na 2 weken hier is de kleur al zo veranderd:
Afbeelding
Afbeelding

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 12:29

Meestal worden paarden die als vos zijn geboren op hoge leeftijd vliegenschimmel.
Sommige paarden zijn met 3 jaar spierwit, andere op hun 15de nog peper en zout.

Verloop van een vliegenschimmel verloopt van vos naar peper en zout, naar wit, naar vliegenschimmel waarbij hoe ouder het paard hoe "vliegjes"er ontstaan.

Ik zou zeggen: Heb geduld! :D

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:20

Zoetjes :? ook zwart of bruin geboren paarden worden vliegenschimmel, dat heeft met de voskleur niks te maken :o
Daarbij hoeft de leeftijd niet hoog te zijn om te zien of een paard vliegenschimmel is, er kunnen al stipjes te zien zijn als het paard nog in de 'appeltjesfase' zit en nog niet op "hoge leeftijd" is. :o -:)

Bullymonster, jouw paardje wordt zeker een vliegenschimmel :j het heeft namelijk te maken of een paard 'kleur' in de voorouders heeft zitten, dus of het een zogenaamde homozygote schimmel of heterozygote schimmel is.

Ik zal deze term proberen uit te leggen:
Alle eigenschappen van levende wezens worden vastgelegd in het DNA (= genen). Elke eigenschap heeft een bepaalde code en elke code bestaat uit twee delen; de zogenaamde allelen. Het ene allel wordt doorgegeven door de moeder en het andere door de vader. Als van een gen 2 dezelfde allelen voorkomen, wordt het paard homozygoot voor de door dat gen gecodeerde eigenschap genoemd. Als hij echter 2 verschillende allelen van het gen heeft wordt hij heterozygoot genoemd.

Jouw paard heeft met zijn bruine vader en schimmel moeder 2 verschillende allelen en is daarom een heterozygote schimmel. Dat betekent dat hij kleur in de genen heeft en dat zorgt voor de stipjes die hem uiteindelijk vliegenschimmel maken.

Hoe lang hij er over doet om wit te worden (het pigment te verliezen) is wel lastig te zeggen, dat is van meerdere factoren afhankelijk en dan nog kan het van paard tot paard erg verschillen.

Bullymonster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 21:52

Dankje Regine, daar kan ik wat mee!