daffie1986 schreef:Ja dat van het fokken voor de verkoop is meer voor de toekomst en voor meer gelderse paarden en ik hoopte dat het kruisen van KWPN en NeWp juist gestimuleerd werd voor meer bloedspreiding maar dan maak ik waarschijnlijk meer kans met een NeWp papier?
Mijn persoonlijke mening is dat als je het doet voor de toekomst van het Gelderse paard dat je beter een KWPNGelderse hengst kan kiezen.
Om de redenen die Janne al zegt...bovendien, als het veulen een merrie is kan men daar weer mee verder in de toekomst... versnippering bij het NeWP komt de toch al kleine fokpopulatie niet tengoede. (de merrie is dan eigenlijk niet meer geschikt voor de KWPNfokkerij.
Liever nu nog gebruik maken van de oudere Gelderse hengsten...dat betekend veel meer voor de toekomst dan gebruik maken van de zonen van die hengsten bij het Newp.
De reden dat het KWPN niet zit de wachten op nakomelingen van NeWP en IHW is dat het KWPN veel hogere kwaliteitseisen stelt aan de hengsten (afstamming, prestatie en gezondheid)