Evaring met het knippen van de manen PRE, keuring

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

just_kiki

Evaring met het knippen van de manen PRE, keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 14:11

Hallo :wave:

Wij gaan met onze PRE merrie naar de keuring in September,
Nouw moeten ze daarvoor natuurlijk geschoren worden (dat zien ze graag)
Maar, wanneer begin je daar mee?
En moet het kaalkaal zijn, of een boog?(net als fjord)

en ook de staart :)) ik vertik het om die weg te knippe! we hebben op onze stal veel last van vliegen die heeft ze gewoon weg nodig :j wel wil ik de zeikanten bij scheren, maargoed ik heb het nog nooit gedaan :+ kan iemand uitleggen hoe en wat :)

Of als je dichtbij woont,, mag je het ook wel even doen inruil voor kosten :))

Cyrina

Re: Evaring met het knippen van de manen PRE, keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:30

Hoi,

Toch de manen er maar af!?

Hier heb je een leuke site met de uitleg, wel in het Engels.

http://www.equiandalusian.com/plantilla ... =concursos

Niet te laat mee beginnen, want als je een foutje maakt kun je het corrigeren door het weer even te laten groeien en dan later weer bijknippen.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:37

Hoi,

Ik ben afgelopen zondag naar de voorbrengclinic geweest. Daar werd ook vertelt hoe de merrie getoiletteerd moet zijn. Het is trouwens niet verplicht om alles eraf te scheren. Maar als een twee merrie evenhoog staan in punten. Dan wint het paard wat traditioneel geschoren is.
De manen niet kaalkaal er mag wel een boogje staan. Dat scheren of knippen (ik knip altijd) daar zou ik nu al mee beginnen ,niet net voor de keuring stel dat je niet helemaal goed knipt. Bovenkant van de staart moet er ook af dus niet alleen de zijkanten. Anders kan je het net zo goed niet doen. Als je de manen eraf haalt en staart sportmodel hebt is niet traditioneel. Als het paarden een typisch PRE hoofd heeft wordt meestal ook de voorpluk eraf gehaald.
Tsja ik zoou het wel voor je willen doen maar ik woon ietsje te ver weg !!! Succes ermee !

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:40

Hoi Cyrina,

Leuke site , die kende ik nog niet !
Bedankt voor de tip.

Hanneke.

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:26

Hoi ik heb in 2007 voor het eerst met mijn merrie meegedaan en echt lang op tijd ervoor begonnen. Mijn merrie heeft een brede manenkam en dit zag er niet uit toen ik het geknipt had (je moet eigenlijk zo'n smal streepje zien van bovenaf) Dus mocht je merrie ook een wat breede manenkam hebben. Eerst de zijkanten scheren (gewoon tondeuze gekocht bij de Blokker voor een paar euro) dan scheer je van onderkant (aanzet manen) tot bovenkant (beetjes schuin zeg maar) dit aan beide kanten, zodat je mooi een smal lijntje bovenop houdt en daarna mooi van boven bijknippen, het moeilijkste vond ik om de kam mooi door te laten lopen zodat het 1 vloeiende beweging was met haar rug. Maar gewoon oefenen je hebt nu nog even de tijd. En wel flink kort (zoals je ziet op de site van Cyrina) dus geen Fjordenkam! Succes!!

Cora

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:24

Ik heb zelf jaren voor een fokker gewerkt, waar de merrie's er altijd geschoren bijstonden. ik deed het ook met de scheermachine. bij wat dikke manen, scheerde ik eerst langs de zeikant recht omhoog zegmaar, en naarna over de lengte vd manenkam de manen eraf..
als je de manen voor het eerst scheert, raad ik je zeker aan om de manen eerst "uit te dunnen" door hoe ik hierboven omschreef (dus recht omhoog eerst) op deze manier staat het toch netjes omhoog zegmaar..

idd, het móet niet, maar je kan er wel een wat minder mooie hals mee verbloemen, als je op een bepaalde manier scheert :D :o

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 21:12

Uh Kiki ik heb je een week geleden een pb gestuurd dat ik (onlangs dat ik er een uur voor moet rijden) de manen van je merrie wil doen en je laat gewoon niks meer van je horen ???!!!