Ik rij op dit moment twee Friezen: één met korte manen (omwille van schuren en zomerexceem) en één met manen die nu al lager dan zijn schouder komen. Vooral nummertje 2 vergt veel onderhoud qua manen: regelmatig wassen, hengstenvlecht voor de training en een paar dikke, gewone vlechten voor op stal en wei. Maar telkens is het toch weer klungelen met anti-klitspray, kammen etc etc. En ik vraag me af of die anti-klit wel zo gezond is om elke zoveel dagen te gebruiken?
Anyway, ik ben benieuwd hoe andere eigenaars van Friezen (of andere barokke rassen) de lange, weelderigen manen te lijf gaan. Altijd ingevlochten? Anti-klit? En wat is nu echt het gezondste voor de manen zélf? Knippen jullie de punten soms bij?
Ik probeer minstens één keer per twee weken de manen te wassen, mits het buiten warm genoeg is, en voor de rest is het hengstenvlecht tijdens het rijden en losse vlechten daarbuiten. Ontwarren doe ik zoveel mogelijk met mijn losse hand of een ruime kam, af en toe anti-klit is natuurlijk onvermijdelijk.
Ben benieuwd hoe jullie het doen en of iemand tips heeft